Ford Mondeo mk5 2015

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Landor
Viestit: 158
Liittynyt: 13 Tammi 2015 18:04

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Landor »

Tuo I’m hungry toiminee ainakin, ainakin se on mukana, kyllästymiseen asti, kaikissa aiheen youtube videoissa. Joskin hieman epäilen sen ajantasaisuutta suomikuppiloiden suhteen.

Helpin luulisi toimivan myös, eiköhän se jotain ala udella silläkin.

Jos rakkaan äidin on tallentanut puhelimeensa nimellä Mom, niin luulisi "Call Mom" komennonkin toimivan.

Muista en tiedä, jos ei toimi Escortissa niin tuskin toimii uudessa Mondeossakaan. Täytyy odotella sync kolmosia ja nelosia.
Fordisti
Viestit: 8
Liittynyt: 12 Maalis 2015 23:47

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Fordisti »

Enpä osko että koskaan tulee tuo puheohjaus toimimaan Suomen kielellä. Ollaan sen verran pieni maa. Jos haluaa tuollaista käyttää kannattaa siirtyä puhumaan englantia..
Landor
Viestit: 158
Liittynyt: 13 Tammi 2015 18:04

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Landor »

Näin se taitaa olla. On vaan aika haasteellista sanoa Englanniksi "Vääräläntie" tai "Matti Meikäläinen".
Landor
Viestit: 158
Liittynyt: 13 Tammi 2015 18:04

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Landor »

En ole aikaisemmin törmännyt moiseen speksidokumenttiin, joten pistetään tännekin...

http://mondeo.fordpresskits.com/documen ... ons_EU.pdf
Landor
Viestit: 158
Liittynyt: 13 Tammi 2015 18:04

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Landor »

Tuli tuossa vilkuiltua ohjekirjaa ja huomio kiinnittyi varoitukseen liittyen aktiiviseen vakionopeussäätimeen.

Älkää käyttäkö järjestelmää heikossa näkyvyydessä, erityisesti sumussa, voimakkaassa vesisateessa tai lumipyryssä.


Olisiko Mondeosta tai vaikka jostain muustakin autosta kokemusta tuon suhteen? Millainen sumu ja sade tekee käyttökelvottomaksi? Kait systeemi jotain varoittelee ennen kuin esim. päättää laittaa jarrut kiinni.
Monreo -15
Viestit: 18
Liittynyt: 09 Maalis 2015 13:33

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Monreo -15 »

Onko kukaan vaihtanut jo perushalogeenilyhyt ledi -sumareihin? Millaiset on ite vaihtaa? Minkälaista lyhtyä ootte laittaneet? Manuaali kehoittais irrottaan koko etumaskin.. :?
Ford Mondeo 2.0 TDCi 150 hv A6 Titanium Business Farmari, Magnetic vm. 2015
Landor
Viestit: 158
Liittynyt: 13 Tammi 2015 18:04

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Landor »

Oma sumariprojekti on edelleen suunnitteluvaiheessa.
viewtopic.php?f=2&t=45812&start=450#p244178
Tilaamani ledit ovat jo saapuneet.

Vaihtotyö tosiaankin taitaa olla aikalailla työläämpi kuin rekkarivalojen vaihto. Toivottavasti ei ihan koko puskuria tarvitse purkaa vaan kulman avaaminen riittäisi - en tosiaan tiedä. Mutta kait "Ajovalon irrotus" tasoinen purku täytyy tehdä.

Video Fusionin koko etumuksen purkamisesta: http://www.youtube.com/watch?v=HHVAdHHHNuk

Purku "Ajovalon irrotus" manuskassa...
http://www.fordservicecontent.com/Ford_ ... 1348&div=f

Sen verran tuossa taitaa olla puuhaa, että en välttämättä ihan heti tuohon ryhdy, lykkääntynee hamaan tulevaisuuteen - saapa nähdä.
Avatar
Vrjssa
Viestit: 88
Liittynyt: 16 Heinä 2011 21:34

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Vrjssa »

Landor kirjoitti:Tuli tuossa vilkuiltua ohjekirjaa ja huomio kiinnittyi varoitukseen liittyen aktiiviseen vakionopeussäätimeen.

Älkää käyttäkö järjestelmää heikossa näkyvyydessä, erityisesti sumussa, voimakkaassa vesisateessa tai lumipyryssä.


Olisiko Mondeosta tai vaikka jostain muustakin autosta kokemusta tuon suhteen? Millainen sumu ja sade tekee käyttökelvottomaksi? Kait systeemi jotain varoittelee ennen kuin esim. päättää laittaa jarrut kiinni.
Focuksessa aktiivinen vakionopeussäädin poistaa säätimen käytöstä ja ei iske jarruja päälle ;) Ei varmasti Mondeossakaan.

Ilmoitus taisi olla ACC off visibility tms...

Toimii sumussa sekä lumi/vesisateessa moitteetta. Ei ole vielä sellaista sadetta vastaan sattunut.
Hapero79
Viestit: 84
Liittynyt: 28 Marras 2014 09:06

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Hapero79 »

Eilen vaihtui hkpl 8:t kesärenkaiksi ja johan muuttui auto parempaan ja paljon. Uskomattoman hyvä ajettava kesärenkailla. Ei vetele, eikä ole uraherkkä... Menee kuin juna!

Koska itselläni muutos oli suuri, niin onko täällä muita hkpl 8:n käyttäjiä joilla olisi samansuuntaisia kokemuksia? Tai ylipäätään ero talvirenkaista kesärenkaisiin vaihdettaessa. Itselläni talvi ja kesärenkaat 17" kokoiset
Ajossa Mondeo Titanium Business 2,0Tdci A 150hv Wagon
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

Vrjssa kirjoitti: Focuksessa aktiivinen vakionopeussäädin poistaa säätimen käytöstä ja ei iske jarruja päälle ;) Ei varmasti Mondeossakaan.
Ilmoitus taisi olla ACC off visibility tms...
Toimii sumussa sekä lumi/vesisateessa moitteetta. Ei ole vielä sellaista sadetta vastaan sattunut.
Ei ole kysymys toimimisesta, vaan siitä että käyttö ko. olosuhteissa on enemmän kuin turvallisuusriski. :!:
Torque Vectoring Control
Landor
Viestit: 158
Liittynyt: 13 Tammi 2015 18:04

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Landor »

Ymmärrän kyllä, että Ford pesee kätensä varoittelemalla kaikella mahdollisella. En nyt tiedä, mutta tuntuu, että jos kaikkia varoituksia pelkäisi liikaa niin autolla ei saisi ajaa ollenkaan. Käytännön kokemuksia oli/on siis hakusessa.

Edit: Toki, kun puhutaan autoilun riskeistä niin riski voi olla iso vaikka todennäköisyys olisi peni. Vakavuuden kun voidaan ajatella olevan pahimmassa tapauksessa hyvin korkea (kuolemia). Eikös se jotenkin näin mene... Riski = vakavuus * todennäköisyys.

Vrjassan kommentti oli rohkaiseva sen suhteen ettei asiaa kannata liikaa pelätä, jotain älyä systeemissä on. En nyt kuitenkaan ihan ajatellut torkkuja ottaa moottoritiellä ajaessani ja antaa kaistavahdin huolehtia ohjauksesta ja ACC:n törmäysavustusten kanssa lopusta - aika lähellä tätä alkaa tekniikka jo olla tämmösessä peruspelissäkin.
Avatar
janti
Viestit: 468
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja janti »

Hapero79 kirjoitti: Koska itselläni muutos oli suuri, niin onko täällä muita hkpl 8:n käyttäjiä joilla olisi samansuuntaisia kokemuksia? Tai ylipäätään ero talvirenkaista kesärenkaisiin vaihdettaessa. Itselläni talvi ja kesärenkaat 17" kokoiset
Juu ei ole HKPL 8 alla, vaan oli Conti Viking Contact 6 (kitkat) 215/60R16. Noihin piti lisätä ilmaa niin että edessä oli 2,8 ja takana 2,4 bar. Se auttoi ajo-ominaisuuksiin kummasti. Edelleenkin mk5 on mielestäni herkempi tuulelle (sivu ja puuska) kuin mk4 (joka menki kuin juna).

Vaihdoin juuri alle Michelinin Energyt 215/60R16. Niistä ei ole vielä kokemusta ajo-ominaisuuksista. Sellaisen kuitenkin huomasin, että nopeusmittari näyttikin lähes samoja lukemia kuin GPS noilla Michelinillä (ero +2 km). Talvirenkailla nopeusmittari näytti 5 km liikaa. Talvirenkaat olivat jostain syytä halkaisijaltaan noita kesärekaita pienemmät, vaikka kokomerkintä on niissä sama ja vanteetkin on aivan samat.

Kesärenkaisiin tuli nyt kokeeksi paineita eteen 3,0 bar ja taakse 2,6 bar. Jostain syytä noissa Michelineissä oli uutena kulutuspintaa vain 6 mm. :cry:
Viimeksi muokannut janti, 05 Touko 2015 16:38. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

Landor kirjoitti:Ymmärrän kyllä, että Ford pesee kätensä varoittelemalla kaikella mahdollisella. En nyt tiedä, mutta tuntuu, että jos kaikkia varoituksia pelkäisi liikaa niin autolla ei saisi ajaa ollenkaan. Käytännön kokemuksia oli/on siis hakusessa.

Edit: Toki, kun puhutaan autoilun riskeistä niin riski voi olla iso vaikka todennäköisyys olisi peni. Vakavuuden kun voidaan ajatella olevan pahimmassa tapauksessa hyvin korkea (kuolemia). Eikös se jotenkin näin mene... Riski = vakavuus * todennäköisyys.

Vrjassan kommentti oli rohkaiseva sen suhteen ettei asiaa kannata liikaa pelätä, jotain älyä systeemissä on. En nyt kuitenkaan ihan ajatellut torkkuja ottaa moottoritiellä ajaessani ja antaa kaistavahdin huolehtia ohjauksesta ja ACC:n törmäysavustusten kanssa lopusta - aika lähellä tätä alkaa tekniikka jo olla tämmösessä peruspelissäkin.
Siis ei todellakaan ole kysymys "käsienpesusta", vaan ihan järkeen käyvästä asiasta. Ei näennäisen hienot jaarittelut muuta tosiasioita - laitteet toimii, mutta niitä pitää osata myös käyttää vastuullisesti ( siitä huomautus ) - ja muutkin huomioiden.
Torque Vectoring Control
Landor
Viestit: 158
Liittynyt: 13 Tammi 2015 18:04

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Landor »

JohnFinn kirjoitti: Siis ei todellakaan ole kysymys "käsienpesusta", vaan ihan järkeen käyvästä asiasta.
Mielestäni molemmista, kyllä se Fordin juridinen vastuukin siinä samalla vähän kevenee, jos onnettomuus aiheutuu ohjeiden vastaisesta toiminnasta.
Landor
Viestit: 158
Liittynyt: 13 Tammi 2015 18:04

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Landor »

Luovutukseen enää yksi yö, aika kuluu niin h i t a a s t i. Mutta jotenkin silti on epätodellinen olo, nytkö tämä odottelu ja kärvistely on tosiaan päättymässä. No, vielä ehtii luovutuskin viivästyä, auto ei ole vielä liikkeessä, pitäisi aamulla tulla. Kiitokset foorumilaisille kaikesta tähänastisesta keskustelusta, on ollut hyviä juttuja odotuksen tuskaa lievittämässä!
Avatar
Vrjssa
Viestit: 88
Liittynyt: 16 Heinä 2011 21:34

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Vrjssa »

Landor kirjoitti:Ymmärrän kyllä, että Ford pesee kätensä varoittelemalla kaikella mahdollisella. En nyt tiedä, mutta tuntuu, että jos kaikkia varoituksia pelkäisi liikaa niin autolla ei saisi ajaa ollenkaan. Käytännön kokemuksia oli/on siis hakusessa.

Edit: Toki, kun puhutaan autoilun riskeistä niin riski voi olla iso vaikka todennäköisyys olisi peni. Vakavuuden kun voidaan ajatella olevan pahimmassa tapauksessa hyvin korkea (kuolemia). Eikös se jotenkin näin mene... Riski = vakavuus * todennäköisyys.

Vrjassan kommentti oli rohkaiseva sen suhteen ettei asiaa kannata liikaa pelätä, jotain älyä systeemissä on. En nyt kuitenkaan ihan ajatellut torkkuja ottaa moottoritiellä ajaessani ja antaa kaistavahdin huolehtia ohjauksesta ja ACC:n törmäysavustusten kanssa lopusta - aika lähellä tätä alkaa tekniikka jo olla tämmösessä peruspelissäkin.
Aivan näin Landor. Järjenkäyttö on sallittua ja on parempi tietää kuinka laite toimii eritilanteissa kuin olla autuaan tietämätön. Se jos mikä on turvallisuusriski :!:

Laitehan on osa ajamista avustavia järjestelmiä ei toki täysin aukoton. Siksi edelleen kuljettajaa tarvitaan. ACC myös kytkee itsensä automaattisesti pois päältä esim: jäätävällä tihkusateella tms vastaavalla. Joten kyseessä ei ole tyhmä laite toisinkuin normaali vakionopeudensäädin.

Vaikka kokemusta onkin ACC:n käytöstä monissa olosuhteissa. Ei kenenkään pidä esittää/ottaa kommenttiani turvallisuusriskinä :x
Landor
Viestit: 158
Liittynyt: 13 Tammi 2015 18:04

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Landor »

Nyt on autossani etisin mukaan yhteensä viis moduulia, joiden kohdalla mainitaan päivityksestä.
Uusinpana on SYNC moduuli. Nykyrautani ja softani etis tiedoista..
SYNC-moduli [APIM] ES7T-14D212-DA EM5T-14D205-AD 09-02-15

Auto tulee Sonyn soittimella.

Turun varustelupajalla saatetaan katsella huoltokutsuihin liittyvät päivitykset, mutta ei muuta.
Fordisti
Viestit: 8
Liittynyt: 12 Maalis 2015 23:47

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Fordisti »

Landor kirjoitti:Luovutukseen enää yksi yö, aika kuluu niin h i t a a s t i. Mutta jotenkin silti on epätodellinen olo, nytkö tämä odottelu ja kärvistely on tosiaan päättymässä. No, vielä ehtii luovutuskin viivästyä, auto ei ole vielä liikkeessä, pitäisi aamulla tulla. Kiitokset foorumilaisille kaikesta tähänastisesta keskustelusta, on ollut hyviä juttuja odotuksen tuskaa lievittämässä!
No saitko Mondeosi? Minulla luvattu toimitus maanantaille? Jos sait niin oletko tyytyväinen?
Landor
Viestit: 158
Liittynyt: 13 Tammi 2015 18:04

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Landor »

Fordisti kirjoitti: No saitko Mondeosi? Minulla luvattu toimitus maanantaille? Jos sait niin oletko tyytyväinen?
Kyllä sain ja olen tyytyväinen. Ei kitise penkit eikä keskikonsoli ja ovetkin toimivat normaalisti.

Ainut ongelmaan viittaava, mitä luovutuksessa havaitsin oli oikean peilin säätö, se tuntui liikkuvan kangerrellen - tätä täytyy seurata. Mutta paljon on vielä testaamatta.

Carpro cquartz UK + Reload ovat nyt pinnassa.

Edit: Mutta eipä ne pahemmin uuden pinnan ulkonäköä muuttaneet.


Kuva

Tässä kuvassa on taustalta sutattu jonkun piha/talo pois.
Kuva

Kattokaiteet jäivät autosta pois, kun en niitä siihen tajunnut tilata. Katselin kyllä hinnastossa kiiltäviä kaiteita. Ajattelin etten mitään kiiltäviä kaiteita tarvitse. Ne himmeät alupintaiset käyvät ihan hyvin mitä autoissa näkyi olevan. Vasta pari kuukautta oston jälkeen kiinnitin asiaan enemmän huomiota ja tajusin ettei noita kaiteita tule ollenkaan. No, en ole kaiteita koskaan tarvinnut. Kait ne saa jälkiasennuksenakin jos tarve tulee.
Landor
Viestit: 158
Liittynyt: 13 Tammi 2015 18:04

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Landor »

Laitellaan nyt vielä muistiin jotain ensi-iltafiiliksiä.

Kun maitokaupassa käytiin ja kyselin emännän kommentteja kotosalla niin ainoa asia minkä hän reissun jälkeen mainitsi oli, että on se hiljainen.

Renkaita en vielä katsonut tarkemmin, mutta Goodyearit ne oli.

Taaksepäin tuntui olevan parkkipaikalla heikompi näkyvyys kuin mk4:ssä. Parkkikameraan en osaa yhtään luottaa, ainakaan vielä, täytyy itse nähdä kunnolla, kun autoja ja ihmisiä vilisee joka puolella. Taitaa se niskatuki jo olla isompi ja tuntui, että pitää kiertää kovasti sivulle, kun sen taakse haluaa kurkkia.

Edelliseen liittyvä juttu... kun hieman testailin parkkiavustinta. En ainakaan ensisilmäyksellä ihastunut. Testasin kuitenkin liki kymmenen kertaa ja lähes aina oli jokin häiriötekijä, joka teki käytöstä epämiellyttävää tai mahdotonta. Yleisin syy oli, että viereinen auto oli juuri lähdössä pois - kyllä silloin homma täytyy olla omassa hanskassa. Muuten sitten muu liikenne ja/tai jalankulkijat aiheuttivat sen, että puuhaan teki mieli/piti puuttua. Käytännössä homma ei mene kuten youtube videoissa, kun mitään häiriötekijöitä ei ole.

Auton start-stop toiminto. Oma ajotapani ei juurikaan suosi moottorin sammuttamista. Ei varsinkaan nyt uudella autolla. Tämän aiheuttaa se, että
- vaikka kytken vaihteen valoissa vapaalle niin huomaan painavani silti kytkintä koko ajan
---- tämä lienee selkärankaan kytketty varotoimi, auto ei varmasti lähde liikkeelle
---- ja kun uuden auton vaihdekeppituntuma on erilainen niin ei muutenkaan ole nyt niin kovaa varmuutta, että onhan se vaihde varmasti vapaalla
---- uudessa kepissä taitaa olla pienemmät liikeradat kuin vanhassa ja vaihteet menevät niin pehmeästi päälle
---- kun testaan onko vaihde vapaalla, heiluttamalla keppiä vasemmalta oikealle niin jotenkin ei ole varmuutta siitä, että enhän sinä samalla livauttanut jotain vaihdetta silmään
---- entistä vähemmän siis uskallan jonkun auton perässä nostaa kytkintä ylös
- no muutaman kerran toki toimintoa testasin ja toimihan se ihan hyvin
- ja kait sitä omaa ajotapaansa voisi koittaa muuttaa, kunhan saa paremman tuntuman tuohon kepukkaan

Jatketaan sitten tuosta vaihdekepistä ja vaihteista. Kuten jo sanoinkin niin kyllä ne vaihteet menevät mukavan pehmeästi päälle verrattuna edelliseen 2009 mk4 autoon. Aikaisemmassa koeajoautossa kiinnitin huomiota kytkimen lyhyempään liikerataan ja pieniin tottumisongelmiin sen kanssa. Jostain syystä en siihen nyt omassa autossani kiinnittänyt mitään huomiota. Ehkä olin jo tottunut tai osasin tähän alitajuntaisesti varautua. Erityisesti ykkösellä lähteminen oli mielestäni aina ihan pehmeää. Joku fiilis jäi, että kakkoselle vaihdettaessa olisi saanut jotain pientä nykäystä aikaiseksi. Mutta en tiedä liittyikö tuo minkä verran vaihtamiseen vai ihan moottoorin ohjaukseen alakierroksilla. Lisää aistimista vaatii tämäkin.

Avaimettomat lukot toimivat herkästi. Autoa pestessä kävi kyllä mielessä, että saisiko tuon kytkettyä pois päältä. Pelkkä veden suihkuttelu ovikahvoihin aktivoi anturit. Kait siellä jotkut kapasitiiviset anturit ovat. Eihän tuo toki normioloissa haittaa ja autoa pestessäkin lähinnä huvitti. Pienellä jännityksellä odotan kyllä sadekelejä - eihän ne nyt silloin voi temppuilla, eihän.

Penkin muistitoiminto ja easy entry toimivat mukavasti. Täytyy nyt vielä katsoa miten tuo takkuava oikea sivupeili sen suhteen toimii. Se tuosta easy entrystä jäi mieleen, että kovin lyhyt henkilö joutuu hieman kurkottamaan radiolle, jos niin haluaa tehdä penkin ollessa takana. Itselle tämä ei ole hankalaa, kun penkki on jo valmiiksi melko takana ja pituutta on 188.

Penkin säädöistä en osaa vielä mitään ihmeellistä sanoa. Pientä testiä varten säädöt löytyivät ihan hyvin, mutta onhan se reisituki aika rajallinen. Täytyy vielä kokeilla säätöjä enemmän.

Ratista sellainen kommentti, että en erityisesti ihastunut se ohuuteen. Minun '86 Fiestassa oli kokomuovinen ratti, joka oli ainakin yhtä ohut. Sen jälkeen olen ajellut nahkapäällystetyillä Ford rateilla ja ne ovat kaikki olleet paksumpia. Entisessäkin oli paksumpi ja se kyllä tuntui mukavemmalta. Lisäksi puolissa on aikalailla muovisia osia. Kieltämättä edellisen alumiiniosista sai laadukkaamman fiiliksen. Oman "karun" muovifiilikseni sain kun sormus kumautti kovaan onttoon muovikoteloon - kyllä alumiiniosasta tulee erilainen arvokkaampi kilahdus. Vähän sama fiilis on noista ratin OK/nuolinäppäimistä, nyt ne ainakin ovat hyvin muovisen näköisiä. No varmasti tuollakin pärjää, mutta kyllä tässä "maailman auto" konsepti ja "jatkuva tarve ajaa kustannuksia alas" haiskahtavat.

Hienoo, kun bensakorkki on kuskin puolella. Viimeksi minulla oli näin '86 Fiestassa.

SYNC2/Sony keskuksesta ei vielä kykene paljon sanomaan. Vähissä testeissä on toiminut odotetun kaltaisesti. Äänijärjestelmää täytyy vielä testata lisää, mutta kyllä alustavalla testillä sellaisen keveän hymyn sain itselleni järkättyä, jytkettä riitti ihan mukavasti niin halutessa. Ehkä bassoja on hieman liikaakin, mutta saahan niitä säädeltyä. Sama homma oli minun mk4 soittimessa. Jos taajuusvasteen halusi tasaisemmaksi niin bassoja piti aikalailla pudottaa. Mutta itseäni ei käytännössä haittaa vaikka bassokorostusta vähän olisikin. Kun tuossa laitteistossa nyt on jonkinlainen subbari vakiona niin ehkä siitäkin syystä kiinnitin enemmän huomiota bassoihin, joten pari huteraa sanaa niistä lisää. Vähän jäi sellainen fiilis, että pikkasen puuroksi ne sinänsä muhkeat bassot menevät. Mainittakon nyt, että itsellä ei ole minkäänlaista autohifi taustaa, joten suhtautukaa kommentteihini sen mukaisesti. Vähän ihmettelin sitä, että reilummalla voluumilla ovi tärisi ja farkkujen puntti heilui. Lähinnä mietin, että eikö juuri bassot saa tuota aikaiseksi. Ja subbarihan on takaluukun seinässä. Eikö bassoja olekaan annettu subbarin hoidettavaksi. Ehkä... subbari tuskin on huippulaatuinen, joten Sony/Ford ei ole luottanut kaikkea matalamattoa sen hoidettavaksi. Tai sitten tämä on joku markkinointi-ihmisten ajatus - Kuskin oven pitää täristä ja punttien heilua kun volaa väännetään - tuleehan siitä semmonen fiilis, että kylläpä nyt pauhaa. PS. taisin vasta puoliväliin asti vääntää voluumia (EDIT EDIT: ei kyllä heilu puntit vielä volan puolivälissä, enemmän on tuolla hetkellä täytynyt olla). Ei muuten taida missään näkyä volume numeroina vaan sellaisena pylväskuvaajana.

Aktiivijousitusta en ole vielä pahemmin testannut. Vähän eri asetuksia kokeilin, mutta paremmin pitäisi testata. Maailmalla tuntuvat useimmat käytännössä comfortilla ajavan. Sehän on hiukan jännää, että autotesteissä saadaan hyvät arvostelut, kun auto on melkein kuin kilpuri ja sitten käytännössä kuitenkin se comfort on mukavampi.

Kylläpä tässä tulikin tätä joutavaa paatosta. Pistetään nyt jo poikki, ettei tässä mene koko päivää.

Ja jotta kenellekään ei jää epäselväksi niin loistopelihän tämä on.

EDIT: Laitetan nyt vielä tiedoksi hieman, että mistä on kyse... Mondeo 2015 Titanium Business 1,5 ecoboost M6 farkku ultimate pack, winter pack, active city stop
Viimeksi muokannut Landor, 12 Huhti 2015 17:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
vaappu
Viestit: 2
Liittynyt: 09 Maalis 2015 08:08

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja vaappu »

7 viikkoa ja 4000 km takana, 2,0 TDCi 150 hv, Powershift,Wagon. Kokemuksista olen jo aikaisemmin muutaman rivin kirjoittanut mutta nyt mietiskelen vähän noita kulutusasioita.

Talvirenkailla, todella sististi ajaen mittari näytti parhaimmillaan 5,3 litraa/100 km pelkässä maantieajossa. Nyt vaihdoin kesärenkaat,
Michelin 235/50 R17 ja ajoin lenkin mökillä, 200 km jälleen niin siististi kuin osasin, lukema 5,5 l.

Kaupunkiajossa kulutus on suunnilleen 6,8-7,0 l.

Ajotietokonelukema on tähän asti ollut melko hyvin linjassa tankkauksen kanssa, eroa 0,0-0,2 l.

Nämä luvut eivät sinänsä ole kauheita mutta ne ovat selvästi korkeampia kuin edeltäjissä, Passat 2,0 ja MB 2,2 dieseleissä. Lisäksi,
kun katsoo teknistä spesifikaatiota, siellä luvut ovat 5,3 kaupunki, 4,4 maantie ja yhdistetty 4,8.Todellisuuteen verraten nuo luvut ovat kuin eri planeetalta.

Vai liekö jossakin jotain vialla, pitää jutella huollon kanssa vaikka vastaus on helppo arvata.
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

Polttoaineen kulutukseen vaikuttavat ajotavan lisäksi erittäin merkittävästi mm. se kuinka paljon autolla on ajettu ("sisäänajo") ja minkä kokoiset pyörät autossa on - isot vanteet, varsinkin vakiomalliston painavat "myllynkivet" kasvattavat pyörien hitausmomentin lisäämään polttoaineenkulutusta. 16" vs. 18"-19" on luettavissa myös ajotietokoneelta. ;)

Yleinen huomio: eipä taida moni mies ainakaan yhtä pitkiä ja syvällisiä ylistyksiä (-rakastuminen-) vaimostaan ja vaimolleen kirjoittanut kuin nyt uudesta Mondeosta; ja vielä niin "runollisesti", että vaalien mainosliirumlaarumitkin (-henkilöpalvonta-) kalpenevat. :roll:
Torque Vectoring Control
Avatar
janti
Viestit: 468
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja janti »

JohnFinn kirjoitti: 16" vs. 18"-19" on luettavissa myös ajotietokoneelta. ;)
Tämä tieto löytyy myös uuden auton valinnaisvarustehinnastosta, "CO2 + 2-5 g/km". Isompien renkaiden vaikutus pitäisi hinnaston mukaan olla yhdistettyyn keskikulutukseen vain 0,1-0,2 l/100km. Isommant tehdasasennusrenkaat vaikuttaa myös auton verotukseen ja myös lisävarusteista maksettaviin verollisiin hintoihin (vaikutus taitaa olla maksimissaan noin 1%).

Tässä autoverotuksesta tietoa http://www.tulli.fi/fi/suomen_tulli/jul ... ot/025.pdf
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
Landor
Viestit: 158
Liittynyt: 13 Tammi 2015 18:04

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Landor »

Parit lisäkommentit...

Aktiivinen nopeussäädin
Vähän vaatii lisätotuttelua tämäkin. Moottoritiellä hitaita ajoneuvoja ohitettaessa täytyy ottaa ohituskaista melko kaukaa ettei järjestelmä turhaan joudu jarruttelemaan ja kiihdyttelemään. Muuten toiminta on kyllä ihan passelin oloista. Kun hitaamman takaa lähtee ohi (moottoritiellä) niin vauhti alkaa kiihtyä heti/pian kun vilkun laittaa päälle, vaikka kaista ei olekaan ehtinyt vaihtua. Jos hitaamman takaa vaihtaa kaistaa suht lähelle nopeammin ohi ajavan taakse niin ACC ei ala jarruttelemaan vaan jää odottamaan, että turvaetäisyys syntyy nopeamman auton loitotessa.

Sport-Normal-Comfort
Sitä vaan, että eipä ole tähän oikein mitään uutta. Tasaisessa mottoritieajossa en normaalissa tietärinässä havainnut asetusten välillä mitään eroa.

Kaistavahti
Tekee sen mitä siltä voi odottaa. Aika hyvin se tunnistaa kaistamerkinnät ja tarvittaessa ohjaa autoa takaisin kaistojen väliin (jos valittu valikoista). Melko pian se alkaa kommentoida, että otas ratista kiinni. Normaaleissa kaistanvaihdoissa ei mitään ongelmia ollut. Kun vilkkua käyttää niin vahti menee hetkeksi pois päältä. Ainut hieman epämiellyttävä kokemus tuli, kun tien reunaan oli pysähtynyt auto ja sitä halusi väistää. Tässä en käyttänyt vilkkua ja kyllähän se ohjausavustin jonkin verran vastusti keskiviivan päälle menemistä.

Tuulilasin pesu
Kyllähän se suihku aikalailla alas tulee ja taitaa osua tihkuasennossa odottaviin pyyhkijöihin. Mutta saattavat nuo silti kohtalaisesti hommansa hoitaa - seurataan. Tehdasmömmön vaihto Carlaken -18°C litkuun (en laimentanut) ei mielestäni asiaa merkittävästi muuttanut.
Liekä joku tehnyt/teettänyt näille suuttimille jotain?
Avatar
janti
Viestit: 468
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja janti »

Landor kirjoitti: Tuulilasin pesu
Kyllähän se suihku aikalailla alas tulee ja taitaa osua tihkuasennossa odottaviin pyyhkijöihin. Mutta saattavat nuo silti kohtalaisesti hommansa hoitaa - seurataan. Tehdasmömmön vaihto Carlaken -18°C litkuun (en laimentanut) ei mielestäni asiaa merkittävästi muuttanut.
Liekä joku tehnyt/teettänyt näille suuttimille jotain?
Mulla on automaattipyyhkijät ja valmiusasennossa olevaan kuljettajan pyyhkimeen suihku osuu aivan suoraan. Suuttimille en ole tehnyt mitään, kun niille ei oikein voi tehdä mitään. :?

Oma kokemukseni on että sitä paremmin sumuttaa mitä enemmän on vettä pesunesteenä. :lol:
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
Vastaa Viestiin