Sierran ominaisuus

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
Tessu
Viestit: 1725
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Sierran ominaisuus

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Juu kyllä se mullakin aika ales noi kierrokset nyt laskee kun taas päivällä täristi käynti kun esim.liikennevaloihin pysähty,kun paino jarrua tai kaasua hieman niin kierrokset jäi taas kohilleen hmm? aika erikoista kun talvella kierrokset oli kovemmat mutta laski siitä hieman mutta ei näin paljoa.
Muuta en oo sen jälkee tehny kun vaihtanu uudet tulpat ja öljyt ja putsarin,ei kyllä noista pitäs johtua,tuskin on mikään irti tms kun kuitenkin muuten pelaa,no mitähän tuole kuvassa näkyvälle osalle sitten voi tehdä vai ei mitään?
petekai
Viestit: 177
Liittynyt: 29 Kesä 2012 13:50

Re: Sierran ominaisuus

Viesti Kirjoittaja petekai »

[Suuttimelle tulee jatkuva virta pääreleeltä, kuten myös sytytykselle, aktiivihiilipönikän venttiilille, tyhjäkäyntiventtiilille, bensapumpun releelle, ja lambdan lämmitykselle. quote][/quote]

Joku tästä aikaisemminkin (vuosia sitten) mainitsi. Mutta kun en moista relettä löydä! Ecun vieressä? Ei ole. Jossakin muualla kojelaudan alla? Mahdollista, mutta missä? Jokin rele naksahtaa kun kääntää virrat päälle, mutta se voi olla sulakerasiassakin Vaikea kuulla suuntaa. Pitää vissiin purkaa kojelautaa ja kurkkia/kopeloida sieltä. Jos se on siellä niin on piilotettu hyvin. Vaikea tarkastettava on se.
petekai
Viestit: 177
Liittynyt: 29 Kesä 2012 13:50

Re: Sierran ominaisuus

Viesti Kirjoittaja petekai »

Ei !"%&/¤)=?+§ !

Taas 4 tuntia veivannut auton kanssa. Ei käyntiin. Tyhjäkäynnistä viis, kunhan lähtis edes käyntiin. Kun ei boksi herää, niin ei herää. Vaihdon sen toiseen ja takaisin. Kurkistelin kojelaudan taakse Irroitin sulakerasian ja kurkin sinne ja putsasin sulakkeiden ja releiden paikkoja. Ei mitään ! MIKÄ HEL...TTI?
Tessu
Viestit: 1725
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Sierran ominaisuus

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Tosta on jo paha sanoa maallikon mikä lie ois?
Nyt kun olet jo kaikkea kokeillu/vaihtanu niin mistä enää teitää mikä on ehjää?
Ainakin se on varmaa että jos on saanu liikaa bensaa/tai öljyä katti/lambda niin ne kyllä ei tykkää hyvää,kohta taas näkee mulla tuon tyhjäkäynnin kun liikkeelle lähtee että ravistaako se jälleen.
Otappa sinäkin ne kaikki häkäpöntöt pois tai ainakin tulppaa jokaikinen putki/letku ja samoin se polttoaine höyryjen takasinpolttoletku niin on muutamat turhat vuotokohdat eliminoitu.
Oletko kattonu pakosarjan pultit onko kiinni? entä tiivarin kunto,mulla oli pultit pudonnu viimevuonna niin ei saatu säätöihin,kaikki tuommoinen kannattaa varmistaa lähti käyntii tai ei,ite en ainakaa niitä häkäpönttöjä enää paikoillee laita,on ne putkenreijätkin tulpattu metallisilla kierretulpilla siihen pakosarjaan,onneksi löyty tulpat kotoa oli senverta tiuhakierteiset.
Ois kyl hyvä päästä näistä Sierroista perille,näiden asiantuntijoita ei maailmalla ole vaikka kyselly olen tältäkin seudulta.
petekai
Viestit: 177
Liittynyt: 29 Kesä 2012 13:50

Re: Sierran ominaisuus

Viesti Kirjoittaja petekai »

Kukkuu!!
Taas on Sierraa pällistelty. Ei oo viikkoon lähtenyt käyntiin.
Bensapumppu ei hurahda, kun kääntää virrat päälle, mutta ilmeisesti pumppaa startatessa, kun suuttimen ympärillä olevassa kammiossa on bensaa. Kun suuttimelle on suorasähkö kiinni, niin pumppu hurahtaa, kun kääntää virrat päälle.
Suutin taas on ehjä. Se ruikkasee kun antaa suoraan akusta virran. Mutta ei ruikkase paikallaan omilla johdoilla eikä suorasähkölläkään (on varmaan auki koko ajan)
Kipinä tulee komeesti.
Ja kun suuttimen irroittaa käynnistysyrityksen jälkeen, niin kammiossa oleva bensa valuu kaasuläpälle. Kun starttaa niin auto käy niin kauan kun sitä valunutta bensaa riittää.
AHISTAA. Voiko tyhjäkäynninsäätäjä vaikuttaa tuohon, Siinä on se taaki pitkällä ulkona, eikä se liiku mihinkään.
petekai
Viestit: 177
Liittynyt: 29 Kesä 2012 13:50

Re: Sierran ominaisuus

Viesti Kirjoittaja petekai »

Ei mahda olla maavika. Tosiaan kun antaa suuttimelle suorasähköä, niin suutin ruikkasee.
Kuorin boksin päästä johtonipusta niitä (niitä on 2) ruskea-valkoisia johtoja ja pistin johdon siihen kiinni ja toinen pää suuttimeen - Ei mitään.
Ja kun antaa suuttimelle suorasähköä akusta ja kääntää virrat päälle, niin pumppu herää. Häh?
Mulla on 2 ECUa, voisiko kummatkin muka olla sipannut samasta piiristä. Olen vaihtanut niitä niin monesti jo, etten muista kumpi on alkuperäinen. Olen varmasti ajanut kummallakin.
petekai
Viestit: 177
Liittynyt: 29 Kesä 2012 13:50

Re: Sierran ominaisuus

Viesti Kirjoittaja petekai »

jäin tuota miettimään, että kun suuttimelle laittaa suorasähkön ja tehtaan liitin on irti, niin miten se voi vaikuttaa bensapumppuun? Silloinhan suuttimen maadoitus kulkisi pumpun kautta?
ECUn lähellä johtonipussa kyllä on sulake joka yhdistää mustan ja mustapunaisen johdon. Tuo M/P johto on pumpun johto.
Omaviritys? Jos tuohon tuleva musta johto onkin suuttimelta tuleva. Silloin mun pitää purkaa se sulakepesä ja tarkistaa.
Kirjoitinpa puutaheinää. Maadoitus pelaa kyllä, ja varmaankin juuri noin, kun kerran suorasähköllä toimii. Eli suutin siis ei saa virtaa, niinkö?
Tessu
Viestit: 1725
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Sierran ominaisuus

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Äsken käytin omaa Riesaa mittareissa ja ei saa lappua!
Jostain ottaa happea mukaan reilusti,jollei ole imusarjan tai sen kaasarirungon välinen tiiviste ym letku tms niin muuta vaihtoehtoa ei jää kuin romuttaa koko keksintö ja myydä kori jollekkin!
On nää semmosia jumalan hylkäämiä keksintöjä että en kyllä yhtään sormiani laittais jos ei ois näin vähän ajettu auto,tosin ei tämmösellä paljoa viitti kyllä ajaakkaan,on se vaan kiva kun joka kevät vituttaa reippaasti kun pitää leimalle mennä.
Oli sitten viimenen Voorti tähän taloon.
Kukaan täälläpäin ei ymmärrä näille enää mitään,pakosarjantiivistettäkään ei saa (kuuleman) mukaan mistään imusarjantiivarin tilasin saa nähdä onko se sinne päinkään,joo pitäs kuulemma netistä Englannistä tilata kun vaan osais,kyllä alkaa olla tätämallia mitta täynnä IHAN oikeesti!
Suosittelen sullekkin joko auton TAI moottorin vaihtoa kokonaan,tosin 2L kone vaatii sitten jarru ym muutoksia mutta se on ainut järkevä vaihtoehto,nää 1-pisteruiskut ei tule enää ikinä toimimaan kun kerran hajoaa,se on nyt todistettu.
Mitään varaosia ei saa koko Suomesta mistään se on jo tullu selväksi...
tursas
Viestit: 4014
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sierran ominaisuus

Viesti Kirjoittaja tursas »

Tessu kirjoitti:Äsken käytin omaa Riesaa mittareissa ja ei saa lappua!
Jostain ottaa happea mukaan reilusti,jollei ole imusarjan tai sen kaasarirungon välinen tiiviste ym letku tms niin muuta vaihtoehtoa ei jää kuin romuttaa koko keksintö ja myydä kori jollekkin!
On nää semmosia jumalan hylkäämiä keksintöjä että en kyllä yhtään sormiani laittais jos ei ois näin vähän ajettu auto,tosin ei tämmösellä paljoa viitti kyllä ajaakkaan,on se vaan kiva kun joka kevät vituttaa reippaasti kun pitää leimalle mennä.
Oli sitten viimenen Voorti tähän taloon.
Kukaan täälläpäin ei ymmärrä näille enää mitään,pakosarjantiivistettäkään ei saa (kuuleman) mukaan mistään imusarjantiivarin tilasin saa nähdä onko se sinne päinkään,joo pitäs kuulemma netistä Englannistä tilata kun vaan osais,kyllä alkaa olla tätämallia mitta täynnä IHAN oikeesti!
Suosittelen sullekkin joko auton TAI moottorin vaihtoa kokonaan,tosin 2L kone vaatii sitten jarru ym muutoksia mutta se on ainut järkevä vaihtoehto,nää 1-pisteruiskut ei tule enää ikinä toimimaan kun kerran hajoaa,se on nyt todistettu.
Mitään varaosia ei saa koko Suomesta mistään se on jo tullu selväksi...
En nyt jaksa ulkoa muistaa mikä Sierra sulla on, mutta mulla vuoti pputki kerran siitä ekasta mutkaliittymästä, tiiviste maksaa pari euroa..sama kuin Escoissa.. 8-) Pitäis laittaa hanska käteen ja lyödä pakoputken pää tukkoon ja katsoa mistä välistä se tupruttaa...
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Tessu
Viestit: 1725
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Sierran ominaisuus

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Ei tuu kuulemma pakoputkesta happea imupuolelta tulee,viimevuonna oli pakosarjairti ja sillon tuli pakopuolelta, samanlainen Riesa on mitä tässä kohin on pähkäilty tuota toistakin
tursas
Viestit: 4014
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sierran ominaisuus

Viesti Kirjoittaja tursas »

Oli mikä oli, mutta imupuolen happi/ilmavuoto kuuluu moottorin käynnissä, se saa liikaa ilmaa. Pakoputken ilmavuoto näkyy happiarvoissa.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Tessu
Viestit: 1725
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Sierran ominaisuus

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Eikä pakoputken vuoto vaikuta käyntiin,nyt vaikuttaa niin vika sitten imupuolella
petekai
Viestit: 177
Liittynyt: 29 Kesä 2012 13:50

Re: Sierran ominaisuus

Viesti Kirjoittaja petekai »

Älkääs pojat omiko mun topiccia!!

Vjllen Sierraprobleemia 1,6i CVH

Tuolla vjllellä oli samantapainen ominaisuus, kuin mulla.
Korjaantui suorasähköllä suuttimelle. Ei mulla vaan korjaannu. Pumppu hurahtaa, kun laittaa virrat päälle ja pyörii niin kauan , kun starttaa, mutta ei käynnisty. Eli suutin ei aukea ? Starttausyrityksen jälkeen kun ottaa suuttimen irti, niin sinne asti tullut bensa valuu kaasuläpälle ja kun starttaa niin käy niin kauan kun valunutta bensaa riittää.
Avatar
Xanthe_
Viestit: 476
Liittynyt: 16 Kesä 2013 00:51
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: Sierran ominaisuus

Viesti Kirjoittaja Xanthe_ »

Ehkä se tarkempi nimi tälle "single point Injection" systeemille on CFI eli "Central (single-point) fuel injection system".


Jos nyt oikein ymmärsin niin tarkista tuo TPS eli kaasuläpän asentotunnistin.. Jos se vaikka ylittää WOT pisteen niin se tappaa sen suuttimen toiminnan käynnistyksessä tai mahdollisesti moottorin lämpötila anturi jos sekin on rikki.


Eli Mk3 Escortissa mainitaan EEC-IV ECU niin nuo mahdollisuudet? estää suuttimen toiminta.

PDF sivu 39 piirikaavio?



Kannattaa keskittyä ihan vain miksi ei bensapumppu hörähdä silloin kun kääntää virrat päälle. Selvä vika jo siinä niin turhia hyppiä sen ylitse tai korjata omilla ohitus virityksillä.

Siinä pumpulla kai joku oma rele jota ECU ohjaa. Liekkö tulee virrat sille oikein ja rele toimii? Ei huonoa kosketusta?


Tiedän että tunteet käyvät kuumempina kuin koneet tällä hetkellä tässä aiheketjussa ja päden turhaan.. noh tökitään vähän omalta osaltani.
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
petekai
Viestit: 177
Liittynyt: 29 Kesä 2012 13:50

Re: Sierran ominaisuus

Viesti Kirjoittaja petekai »

Tuo kaasuläpän asentotunnistin, siinä on se "viisari". Missä sen pitäisi olla? Ajattelin. että se kääntyilisi kaasuläpän akselin kanssa eli se on sen raudan takana mikä osuu tyhjäkäyntisäätäjään, Virhe? Pitääkö sen olla vapaana? Jos pitää, niin mitä se viisari sitten tekee? Tuota pähkäilen huomenna,
http://www.hepetrading.fi/fi/MOOTTORI+J ... ppale/3211
Tuolla kuva siitä tunnistimesta, siinä näkyy se "viisari"
Tessu
Viestit: 1725
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Sierran ominaisuus

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Samaa oon mieltä että ei kannata purkaa sieltä täältä ja ihmetellä,mulla sama juttu mistä ilmaa vetää en silti ekaksi imusarjaa irrota vaan katon voiko olla jotain muuta? seos kummiskin on liian laihalla...
petekai
Viestit: 177
Liittynyt: 29 Kesä 2012 13:50

Re: Sierran ominaisuus

Viesti Kirjoittaja petekai »

Jepulis vaan.

Kävinpä veivaamassa Sierraa (lopetan kohta nimen kirjoittamisen isolla).
Pistin suorasähkön suuttimeen, pumpun sulake irti, virrat päälle - pumppu ei pyöri. Oikein.
pumpun rele irti, virrat päälle - pumppu ei pyöri. Oikein.
Moottorinohjaus rele irti, virrat päälle - pumppu pyöri. TÄH?
Sulakerasian pohjassa tuntui kaikki johdot olevan kiinni, ainakin pumppuun liittyvät.

Että tuommosta pähkäilyä tällä kertaa.
tursas
Viestit: 4014
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sierran ominaisuus

Viesti Kirjoittaja tursas »

No missä siellä nyt sitten on se Inertia(eli tappo)-kytkin/"sensori" jossain takakontissa/jalkatilassa, joka sammuttaa bensanpumpun ja sytytyksen kolareissa..onkos siitä mitään tietoa ? Laita ihmeessä niihin viesteihisi mikä Sierra sulla on, ettei pidä aina arvailla.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
petekai
Viestit: 177
Liittynyt: 29 Kesä 2012 13:50

Re: Sierran ominaisuus

Viesti Kirjoittaja petekai »

Joopas. Eli -92 1,6i CVH tykki.
Inertiakytkin tosiaan jalkatilan poskessa, mutta ohitettu joskus aikojen saatossa ja ne liitoksetkin olen katsonut etteivät ole löysällä tms.
p3
Viestit: 545
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:16
Paikkakunta: Perniö

Re: Sierran ominaisuus

Viesti Kirjoittaja p3 »

Vois äkkiseltään päätellä että se ecu ei anna sen p-pumpun käynnistyä eikä myöskään käske ruiskua ruiskimaan.

Toimiiko se ecun rele ?
Oletko kattonu tuleeko eculle + ja - kaikkiin napoihin mihin tarvis tulla ?

Inertia kytkin katkasee p-pumpun toiminnan kokonaan.
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
petekai
Viestit: 177
Liittynyt: 29 Kesä 2012 13:50

Re: Sierran ominaisuus

Viesti Kirjoittaja petekai »

Kyllä sinne suuttimelle asti tulee bensa startatessa, mutta pumppu ei enää hurahda kun kääntää virrat päälle. Tuo ECUn pinnien virtojen tarkistus , niin tuleeko sinne muuta kuin elossapitovirta ja sen maadoitus. Toki, luulisi sinne tulevan muutakin virtaa. Mutta kone käy, kun saa suuttimesta valunutta bensaa. Eikö luulisi, että ei kävisi ilman ECUn toimintaa.
Mitenkäs se tyhjäkäyntisäädin, kun sen "nokka" on pitkällä eikä liiku mihinkään.
https://www.youtube.com/watch?v=8IffGmoGIQA
tuolla video sen toiminnasta. Ei mulla vaan liiku noin. Tai ei ainakaan nyt.
p3
Viestit: 545
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:16
Paikkakunta: Perniö

Re: Sierran ominaisuus

Viesti Kirjoittaja p3 »

Kytkentäkaavion tarvit että saat tutkittua mikä tieto sieltä puuttuu.
Tulee sinne ainakin ecun releeltä ja virtalukolta virta, myös maadotuksia on useampi.
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
petekai
Viestit: 177
Liittynyt: 29 Kesä 2012 13:50

Re: Sierran ominaisuus

Viesti Kirjoittaja petekai »

Olipas siellä päärele, vaikka olen väittänyt ettei olisi. Näkyi, kun olin tarpeeksi nöyrä eli kumarruin kunnolla.
Sulakerasian pohjaa veivasin. Contact cleaneriä suhhuutin ja kuivailin.
Pällistelin releiden pohjia ja otin niitä kirjavia muovinippeleitä irti, mihin johdot tulee alapuolelta. En kuitenkaan irroitellut johtoja niistä vaan päälipuolinen tarkastus. Olivatten kuivia ja siistejä, mitään ylimääräistä ei näkynyt.

Joo, nyt se päärele kädessä ja se pitäisi testata. Mihin virtaa ja mikä maihin. Navat on 31-, 15-, 15-6 ja 30-.
Tessu
Viestit: 1725
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Sierran ominaisuus

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Sitten kun joku vielä kertois mikä on ECU?? kun mitkään korjaamokirjat ei semmosta kirjain yhdistelmää selitä??
p3
Viestit: 545
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:16
Paikkakunta: Perniö

Re: Sierran ominaisuus

Viesti Kirjoittaja p3 »

Se on engine control unit, eli moottorin ohjaus yksikkö. Tunnetaan myös esim. EMC, BOXI, TIETOKONE, YM
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
Vastaa Viestiin