MONDEO IV TURNIER 2.0 TDCI (103KW) -07

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Temuli
Viestit: 3
Liittynyt: 18 Kesä 2012 15:08

MONDEO IV TURNIER 2.0 TDCI (103KW) -07

Viesti Kirjoittaja Temuli »

Mitäs öljyä olette laittaneet mondeoon? Ilmeisesti suositusten mukaan kovinkin tarkka? Mahtaiskos tämä käydä?
https://oeldepot24.de/motoroel/motoroel ... liter.html

T
Temuli
Viestit: 3
Liittynyt: 18 Kesä 2012 15:08

Re: MONDEO IV TURNIER 2.0 TDCI (103KW) -07

Viesti Kirjoittaja Temuli »

Niin vuosimalli oli 08
anon
Viestit: 677
Liittynyt: 21 Marras 2006 22:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: MONDEO IV TURNIER 2.0 TDCI (103KW) -07

Viesti Kirjoittaja anon »

Käytän Mobil 5W50 , eikä ole tullut näppyjä naamaan. :P
Mondeo -09 2.5T
:ford:
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: MONDEO IV TURNIER 2.0 TDCI (103KW) -07

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

anon kirjoitti:Käytän Mobil 5W50 , eikä ole tullut näppyjä naamaan. :P
Ja suositus kun 5w-30

Kaveri laittoi kanssa ST Fiestaansa tuota tervaa ja rallatus oli melkoinen... Öljyt pois ja 5w-30 tilalle ja hiljeni.

Itse käytän Mobil 5w-30 fe ja hyvin rokkaa.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Whiplasher
Viestit: 67
Liittynyt: 15 Maalis 2014 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: MONDEO IV TURNIER 2.0 TDCI (103KW) -07

Viesti Kirjoittaja Whiplasher »

on muuten kuraa noi 0w öölit. vuotaa läpi melkeen ehjästäkin koneesta. ihan siis kokemuksesta puhun. talvella noi ymmärtää ettei jäykisty liikaa mutta mulla ex autossa vuosi öljypohjasta pikkuhiljaa hikoilemalla tollanen öljy, 10w 40 toimi hyvin kun vaihdoin. nyt sierrassa sama ongelma, tarkotus maanantaina olis pistää jäykemmät öölit. mulla toimi 10w ihan talvenkin hyvin.
Ford Sierra 2.0i DOHC 4x4 CLX 1991
ex: Honda Accord 2.0 kaasari CB3 1990
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: MONDEO IV TURNIER 2.0 TDCI (103KW) -07

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

No tuskin se uudehkon auton öljypohjan saumasta läpitte pääse, samalla tarkottais että kyllä sieltä viskositeetiltään paksumpi öljykin uisi läpi ennen pitkää. Eräällä japsimerkillä painetaan "oikeana" öljynä jo 0W-20, harvoin vain asiakas siitä suostuu maksamaan ~21e/l vaan pistetään hanasta 5w-30.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Jupe90
Viestit: 8
Liittynyt: 10 Helmi 2015 21:07
Paikkakunta: Oulu

Re: MONDEO IV TURNIER 2.0 TDCI (103KW) -07

Viesti Kirjoittaja Jupe90 »

Terve. Täällä Mondeossa käyntiinlähtöongelmaa.
Autona siis Mk4 Mondeo farkku 2007, 2.0 tdci dpf 103kw (QXBA -moottorikoodi), 6v manuaali, lisälämmittin ajastimella, 258tkm.

-Ongelmana melkein aina kylmänä startatessa (ilman lämmittimiä) joutuu starttauttaa monta kertaa ennen kuin käynnistyy.
-Ongelmaa ilmenee myös, kun auto seisoo ajon jälkeen jonkun aikaa. Mitä enemmän kone on jäähtyt, sitä pitempään vaalii starttausta.
Yleensä lähtee käyntiin ensi starttauksella (jos ei ole kauaa seisonut ajon jälkeen) ja jäähdyttyään muutaman tunnin vaatii yleensä 3-5, jopa 5 starttia. Pisimmät startit ollut 6-7 n.5 sekunnin starttia (täysin kylmänä) ennen kuin käynnistynyt. (Starttaus loppuu itsestään n.5 sekuntia kestettyään.)
-Kun lisälämmitintä on käytetty auton/koneen lämmittämiseen, melkein aina on lähtenyt hyvin käyntiin vaikkakaan ei kovin terävästi.
-Käyntiin lähtö ei siis yleensä tapahdu kovin terävästi vaan tyhjäkäyntiin hitaasti nousten, ei kylmänä eikä lämpimänä.

-Lämpimällä koneella lähtenyt käyntiin hyvin, ilman pitkää starttia.
-Käyntiin lähdettyä on toiminut häiriöttömästi ja vedot on tallella.
-Akussa riittänyt virta ja startti pyörittää hyvin.

-Vikakoodeja ei siis löytynyt kaverin autocomilla. Ja pikaisesti katsottuna anturit/lämpötilat näyttivät suunnilleen oikeita lukemia. Silloin oli siis lämmin kone.
-Käyty myös diesel-pajalla (wihelän konepaja) jossa käytetty Bochin testeriä ja ei löytäneet sanottavaa suuttimista ja polttoainepaineista. Eivät alkaneet silloin arvailemaan vikaa kun ei äkkiseltään mitään löytäneet. Omakin toive oli ettei arvailemalla/ osia vaihtamalla vikaa ensinnä selvitettäis. Siellä myöskin katsoivat polttoainejärjestelmänkaaviota, eikä tuossa ole siirtopumppua erikseen tankissa vaan se on korkeapainepumpun yhteydessä. Sekin poissuljettu.
-Oiskohan anturi/tunnistin/ohjelma vikaa? Onko autossa useampi lämpötila-anturi jotka vois vaikuttaa käyntiinlähtöön, syöttämällä esim. eculle väärää tietoa joka vaikuttaa siten käynnistymiseen? Voiko joku anturi antaa välillä väärää tietoa ja välillä toimisi oikein?

Keräsin tämmösen sekavan stoorin mitä tuli mieleen, ilman autoalan suurempaa tietämystä ja lisäilen jos jotain muuta muistan.

Apua tarvittais! Ja jos apua/tietoa/testereitä oulun seudulla, otetaan mielellään vastaan! Kiitoksia jo etukäteen!
Viimeksi muokannut Jupe90, 18 Huhti 2015 22:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
riikomi
Viestit: 991
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: MONDEO IV TURNIER 2.0 TDCI (103KW) -07

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Ilmavuoto polttoainejärjestelmässä ainakin aiheuttaa starttausongelmia. Nyt en varmaksi osaa sanoa mutta muistelisin, että tuossa mallissa olisi ollut vuotoja dieselsuotimen kotelossa.
Gona
Viestit: 174
Liittynyt: 15 Touko 2007 13:00
Paikkakunta: Espoo

Re: MONDEO IV TURNIER 2.0 TDCI (103KW) -07

Viesti Kirjoittaja Gona »

Polttoainesuodattimen vaihdon jälkeen joskus ilmaus voi olla todella vittumainen. Kumminkin tällöin koko kone ei käy. Tuota koteloa itsekkin tutkisin tarkemmin.
Sierra 2.0i S '86, Sierra 1.6 Sx '87
Fiesta Mk3 '89
riikomi
Viestit: 991
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: MONDEO IV TURNIER 2.0 TDCI (103KW) -07

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Omassa autossani moottoritilassa olevat polttoainelinjat ovat pääosin läpinäkyvää muovia ja niiden päällä on musta kudossukka. Sukkaa voi siirtää syrjään ja katsoa siinä koneen käynnistymisen jälkeen josko siellä on ilmakuplaa menossa. Ilmeisesti aina siellä menee harvakseltaan pientä kuplaa mutta jos siellä on isoa kuplaa ja tiuhaan, niin sitten jossain on ilmavuoto.
Jupe90
Viestit: 8
Liittynyt: 10 Helmi 2015 21:07
Paikkakunta: Oulu

Re: MONDEO IV TURNIER 2.0 TDCI (103KW) -07

Viesti Kirjoittaja Jupe90 »

Polttoainesuodattimen sain viimein viikko sitten vaihdettua, mutta käyntiinlähtöongelmaa esiintyy edelleen. Joitakin startteja lähti hyvin käyntiin (n.5 kertaa), joista ainakin kerran kylmänä, mutta liekkö sattumaa vaiko ei, koska tehnyt niin ennenkin. Suodatin kotelossa/kopassa en huomannut mitään halkeamia tai muutakaan sanottavaa. Järjestelmän ilmaus onnistui kohtuu vaivalla ja n.10€ sijoituksella venepuolelta tuttuun "pässinkivekseen" ja pätkään kirkasta letkua ja niillä imin konehuoneesta polttoaineen paluuputkesta. Aikaa meni n.tunti kaikkineen.
Tässä on tosiaan kirkasta letkua polttoaineen tulopuolella ennen pumppua ja kerran toisen sahatessa autoa käyntiin ei ilmakuplia putkessa kahta pientä kuplaa lukuunottamatta liikkunut.
Kovasti vian haluais löytyvän, kiitos jo tullesta vastauksista!!
Viimeksi muokannut Jupe90, 18 Huhti 2015 22:02. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Jupe90
Viestit: 8
Liittynyt: 10 Helmi 2015 21:07
Paikkakunta: Oulu

Re: MONDEO IV TURNIER 2.0 TDCI (103KW) -07

Viesti Kirjoittaja Jupe90 »

Tein tänään kylmälle koneelle samanlaisen ilmauksen kun polttoainesuodattimen vaihdon yhteydessä, eli imin paluupuoleta ainetta pumpun läpi, eikä sillä ollut käyntiinlähtöön vaikutusta. Ilmaa ei juurikaan ollut kuin mitä liitoksen irrotuksen yhteydessä sinne menee. Tihkaasti sekin vähäinen aine tuli kun pumppu ilmeisesti vastustaa. Kaksi viiden sekunnin starttia koitin ja kun ei käynnistynyt laitoin suosiolla lisälämmittimen hetkeksi päälle ja johan alle kahden sekunnin startilla käynnisty. Onkohan sittenkään polttoainepuolella vika..? Alkaapi pian olla että merkkikorjaamolle mondeo lähtee..
tuomo.h
Viestit: 87
Liittynyt: 26 Tammi 2011 09:02
Paikkakunta: Taipalsaari

Re: MONDEO IV TURNIER 2.0 TDCI (103KW) -07

Viesti Kirjoittaja tuomo.h »

Terve, muistelin että ainakin mersun cdi koneissa olis nokkaakselin tai kampiakselin asentoanturi tehnyt myöskin tän suuntasta vaivaa.
En nyt muista että oliko se kylmänä vai lämpimänä, saatto olla niin ettei lähtenyt sitte ollenkaan käyntiin.

Mutta luulis noiden ilmenevän testerillä.
Kuga -08 2.0tdci Titanium

Fiesta -13 1.0EcoBoost Titanium
Mondeo -01 2.5v6 Ghia
Mondeo -01 2.5v6 Trend
Focus -99 1.6 Ambiente
Jupe90
Viestit: 8
Liittynyt: 10 Helmi 2015 21:07
Paikkakunta: Oulu

Re: MONDEO IV TURNIER 2.0 TDCI (103KW) -07

Viesti Kirjoittaja Jupe90 »

Käytetty merkkihuollossa jossa päivitetty ohjelma ja kaasuläppäkotelo puhistettu ja nyt toimii.. :thumbup:
tuomo.h
Viestit: 87
Liittynyt: 26 Tammi 2011 09:02
Paikkakunta: Taipalsaari

Re: MONDEO IV TURNIER 2.0 TDCI (103KW) -07

Viesti Kirjoittaja tuomo.h »

Hyvä että tuli kuntoon. Kyllä näitten kanssa saa välillä taistella.
Kuga -08 2.0tdci Titanium

Fiesta -13 1.0EcoBoost Titanium
Mondeo -01 2.5v6 Ghia
Mondeo -01 2.5v6 Trend
Focus -99 1.6 Ambiente
Vastaa Viestiin