mondeota ostamassa.

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
cb600
Viestit: 12
Liittynyt: 08 Maalis 2015 21:43
Paikkakunta: hämeenlinna

mondeota ostamassa.

Viesti Kirjoittaja cb600 »

Ehtoota.
Aluksi hieman taustaa, eli elämäni toista foordia ostamassa (eka oli -85 sierra), eli kokemusta karttunut lähinnä oopeleista, mutta ihastuin kaverin mondeoon ja myin astran pois :)

Tommosessa -02 1.8 bensa mondeossa on just niin paljon vikoja mitä jaksaa lukea eri paikoista, siksi kysynkin täältä, mistä kuvittelen saavani rehellisen mielipiteen.
Eli mihin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota kyseistä autoa tutkaillessa, sen tiedän että kytkin pitää uusia, mutta se on huomiotu hinnassa.
Lisäkysymys, minkälainen homma on vaihtaa se kytkin, ja onko sielä se kallis kaksoismassa vauhtipyörä?
Billie
Viestit: 457
Liittynyt: 16 Helmi 2009 19:24

Re: mondeota ostamassa.

Viesti Kirjoittaja Billie »

en oo ihan varma mutta eikös se kaksoimassavauhtipyörä ole vain noissa diesel malleissa?

mutta kytkimen vaihtohan nyt aina on aika työläs kun pitää vetarit purkaa ja laatikko tiputtaa. samalla vaivalla vaihtaa veto akselitkin ku ei ne tähän malliin maksa juuri mitään. ebaysta saa molemmat alle satasella ovelle toimitettuna, motonetistä toista sataa kappale.

no kannattaa ainakin kiinnittää huomiota näihin:

-ovien alareunat voi olla aika ruosteessa, johtuen tehtaan jäljiltä olevasta väärästä korikitistä
-keskuslukko ei välttämättä toimi oikein ja varsinkin takaluukku, katso että se luukku aukee ainakin avaimen napista, muutoin pitäisi lukkojen ollessa auki niin aueta luukun sähkönapista sekä kojelaudasta
-käsijarru ja erityisesti takasatulat. alkaa aikaa myöten jumiutuun ja vanhat saa suosiolla heittää romukoppaan.
-vetoakselit. rasvat pursuu pihalle aikaa myöten ja täristää.

en tiedä paljonko ko. autolla on ajettu mutta siinä vaihees ku on 180-200tkm ajettu niin koko alustan saa uusia. ittee ainaki pieniki naputus vituttaa ja koiranluita saa tämän tästä laittaa eteen ja taakse. kestää vuoden pari riippuen mimmosii teitä ajelee. takaiskarit helppo vaihtaa mut etuiskareita varten joutuu laskeen apurunkoa.

mk3 muutoin on tosi hyvä auto. nyt viikon ajellu 2014 ford focus ecoboostilla kun oma mondeoni on maalauksessa ni kyl huomaa mikä on focuksen ja mondeon ero heti.....focus suorastaan ajautuu kaikkiin uriin tiessä kun mondeo menee ku juna. en tie kumpi 1.8 mondeo sulla on kiikarissa 110hv vai 125hv mutta se 145hv 2 litrane on kyllä ehdoton. iso auto tarvii tarvii tehoa ja ajaminenkin on mukavampaa.
2016 Focus RS
2003 Mondeo ST220
tomiix
Viestit: 57
Liittynyt: 30 Maalis 2005 11:59
Paikkakunta: Mikkeli

Re: mondeota ostamassa.

Viesti Kirjoittaja tomiix »

Imusarjan läpät kannattaa katsoa, ettei irtoa imusarjaan. Tosin nuo voi poistaa käytöstä oston jälkeen, ellei ole jo poistettu. Peräluukun viat johtuu yleensä luukkuun menevästä johtosarjasta siinä haitariletkun kohdalla, helppo korjata. Muutoinkin osat on suhteellisen edullisia ja purkuosiakin on hyvin saatavissa. Pyörän laakereita on mennyt muutamia, mutta etenkin taakse on helppo vaihtaa, kun tulee koko napa samalla.

Itsellä on kolmas mk3 mondeo ajossa kakkosautona. Kaikki on ollut 2.0 bensa koneella. Tuohonkin kaipaisi hieman lisää potkua, joten mietityttää miltä 1.8 mahtaisi tuntua. Uusimmassa on ajonvakautus (poiskytkettävissä), josta täytyy sanoa, että oikein mukava lisävaruste jonka nappia kannattaa etsiä siitä vaihdekepin edestä. Ajonvakautuksen tunnistaa ESP-napista, pelkka luistonesto on merkitty muistaakseni sutivan auton kuvalla. Jos kumpaakaan noista ei ole, niin napin paikalla on tyhjä paikka.
cb600
Viestit: 12
Liittynyt: 08 Maalis 2015 21:43
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: mondeota ostamassa.

Viesti Kirjoittaja cb600 »

Mikä juttu tää imusarjan läppä asia on, siis tiedän miksi ne sielä ovat, mutta miten ja miksi ne otetaan pois toiminnasta?
Päädyinkin ostamaan mondeon missä kytkin toimii, eli pitää palata siihen sitten jos tarvetta tulee, toivottavasti ei... :?
tomiix
Viestit: 57
Liittynyt: 30 Maalis 2005 11:59
Paikkakunta: Mikkeli

Re: mondeota ostamassa.

Viesti Kirjoittaja tomiix »

Jos läpät toimii kunnolla niin ei kannata tehdä mitään. Jos ne alkaa rallattamaan, niin hakusanalla "mondeo mk3 inlet manifold flaps" löytyy lisää informaatiota aiheesta.

Kun läpät vikaantuu, on vaihtoehtona vaihtaa joko uuteen imusarjaan tai poistaa läpät. Jos asialle ei tee mitään, niin pahimmassa tapauksessa läppä käy kurkkaamassa pakoventtiiliä.

Parissa ekassa mondeossa en tehnyt läpille mitään, kun toimivat. Tässä nykyisessä oli entinen omistaja vaihdattanut merkkihuollossa kokonaan uuden imusarjan ja samalla pakotettu läpät auki asentoon. Periaatteessa nuo voisi palauttaa toimintaan, mutta toimii mainiosti noinkin.
cb600
Viestit: 12
Liittynyt: 08 Maalis 2015 21:43
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: mondeota ostamassa.

Viesti Kirjoittaja cb600 »

Tossa näkyy jotain rautalankaa olevan jonkun nivelen ympärillä ja se on vetästy siihen viereen kiinni.
Siinä imusarjan laatikonpuoleisella sivustalla, eli vois olla ne läpät jumitettu?
Haksu
Viestit: 20
Liittynyt: 13 Syys 2011 11:18

Re: mondeota ostamassa.

Viesti Kirjoittaja Haksu »

Itselläni nimeomaan 2002 1.8 bensafarkku. On kyllä ollut huolettomin auto mitä olen koskaan omistanut.

Itsellä pientä ruostetta olivat keränneet helmat sekä takana korin ja puskurin väli. Ei mitään vakavaa.

Penkinlämmittimien vastusten johdot menee penkin pohjapelleissä olevista rei'istä penkkeihin sisälle, reikien laidat todella terävät. Johdon suojus haurastuu ajastaan ja putoaa pois, ja penkkiä siirrellessä jossakin vaiheessa johto mitä todennäköisimmin hankautuu poikki.

Keskuslukko tosiaan temppuili pakkaskelissä, taitaa olla etenkin alkupään mk3:ssa ominaisuus. Ongelmat korjautuivat, kun kuskin ovea purkaa senverran että pääsee kuskin ovessa sijaitsevaan keskuslukon ohjausyksikköön käsiksi. Johtoliitin irit, puhdistus, suojaus ja paikoilleen, ja sen jälkeen on lukotkin pelanneet mainiosti.

Hätäpäissäni menin viimeviikolla ostamaan uudemman auton, saa nähdä pärjääkö huolettomuudessaan Mondeolle alkuunkaan.

Edit: Kuten tuolla aiemmin on jo mainittu, onhan se 1.8:lla vähäsen laiskanpuoleinen, mutta kyllä silläkin on ehtinyt. Omaani on kertynyt mittariin 250tkm, josta 100tkm itselläni. Ja tosiaan, kaikki iskarit ja jouset on viimeisen 30tkm aikana saanut laittaa uusiksi. Jarrujen kanssa ei ole ollut kyllä minkäänlaista ropleemaa.
Vastaa Viestiin