Ford Escort -98, kova kulutus ja päästöt taivaissa. [Leima tuli]

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
SakkeMO
Viestit: 29
Liittynyt: 14 Tammi 2013 20:28

Ford Escort -98, kova kulutus ja päästöt taivaissa. [Leima tuli]

Viesti Kirjoittaja SakkeMO »

Tankkasin tankin täyteen (55l?) ja sillä ei päässyt edes 500km maantie ja seka-ajossa, eli kulutus on kova. Leimalle ei mene koska päästöt on mitä on, mitäs tässä enää keksisi?

On vaihdettu öljyt, suodatin, ilmanputsari, tulpat ja lambda-anturi. (ja tähän päälle toista sataa euroa hitsauksiin ja niveliin). Kunhan käyn autosta katsurin päästötestipaprun niin saatte noita lukuja, tosin tuolloisessa testissä oli putkessa reikä ennen kattia niin saattaa olla vääristynyt.

Kävin mm. eilen nyrkkipajalla ottamassa pikapäästötestin ja tuo rasvanäppi sanoi että katalysaattori olisi entinen jos kerta lambda on vaihdettu.
Mutta rikkinäinen katti tuskin tekisi tuota kulutusta noin kovaksi vai? Nyrkkipajalta en saanut lukemia muuten kun sanoi että käy liian rikkaalla.

Oma epäilykseni menisi tuohon lambdaan, koska se on tarvike osa, Delphi-merkkinen, onko nuo muilla kestänyt ja olisiko pitänyt ostaa alkuperäinen?
Tuossa tarvike osassa oli vielä ihmeelliset pikaliitokset niille johdoille joten pitää ne tarkastaa vielä että onko ne edes paikoillaan.
Toisaalta mm. tyhjäkäynti parani huomattavasti tuon lambdan vaihdon jälkeen ja pieni nykiminen tasakaasulla loppui, joten kai se jotenkuten toimii.

Saako tuota lambdaa testattua jotenkin että se toimii? Vikakoodeja en toistaiseksi saa luettua millään, eikä tauluun syty mitään valoja vaikka kokoa lambdan töpselin ottaisi irti. Myöskään käyntiääni ei muutu tästä.

Jos jotain muuta kikkoja on että saisi ainakin nuo päästöt kuriin katastukseen, tietysti kukkarollehan tuo kulutuskin käy.

Kyseessä siis Ford Escort -98 farmari ilmastoinnilla, 1.6l V16 Zetec
Moottori kehrää mielestäni ihan nätisti, kohta varmaan ajan suohon tän kotteron :mrgreen:

[Vika/viat selvisi, leima tuli, viimeisessä viestissä tarkemmin. Kiitos kaikille.]
Viimeksi muokannut SakkeMO, 26 Helmi 2015 11:16. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-98 5D Escort STW Ghia 1.6 V16
SakkeMO
Viestit: 29
Liittynyt: 14 Tammi 2013 20:28

Re: Ford Escort -98, kova kulutus ja päästöt taivaissa.

Viesti Kirjoittaja SakkeMO »

Lisättäkööt vielä, irroitin tuon lambdan ja tarkistin johdot = pari johtoa irtosi jo liittimestään purkaessa joten ei ole varmaan kosketusta ottanutkaan. Nyt pitäisi olla kunnolla kiinni.

Miten varma tuomio tuo katalysaattorin vaihto on, perustuuko se johonkin lukemaan mikä tulee päästötestissä vai voiko johtua pelkästään tuosta lambdasta.

Tosin jos tuolla kulutuksella on ajeltu jo useampi tuhat kilometri niin onkohan tuo katti ottanut itseensä jo siinä? Purkuauton katti kyllä löytyy kun hangesta kaivaa, täytyy käydä vaan pajalla vaihtamassa.
-98 5D Escort STW Ghia 1.6 V16
Avatar
Xanthe_
Viestit: 476
Liittynyt: 16 Kesä 2013 00:51
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: Ford Escort -98, kova kulutus ja päästöt taivaissa.

Viesti Kirjoittaja Xanthe_ »

Hyvässä iskussa oleva zetec tarttee ees katalysaattoria. Mutta kyllä siis katti voi ottaa ihteensä rikkaalla ajattaessa kun ite sain sen rikottua jotenkin että rikkoontu sisälmykset ja putki meni ihan tukkoon.

Menisin contact cleanerilla vaikka MAF anturia (Turva Torx-20 (Finbullet halppiskakkamerkinmukaan) aukeaa) puhistelee kunnon suihkutuksella + antaa kuivata.

Toinen niin testaa mittaamalla vaikka termarikotelossa ylöspäin sojottava moottorin lämpötila anturi ECUlle (pyöreähkö liitin).. 20ºC 35-40kΩ ja 100ºC 1.9-2.5kΩ on alue-arvoja vertailuun. Jos vaikka rikki niin sinne saattaa jäädä ECU ohjelmiston mukainen kerroin päälle (rikastus)..
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
SakkeMO
Viestit: 29
Liittynyt: 14 Tammi 2013 20:28

Re: Ford Escort -98, kova kulutus ja päästöt taivaissa.

Viesti Kirjoittaja SakkeMO »

Kiitos vinkeistä, pitääpä kokeilla.

Tosin tuo MAF (ilmamassamittari?) joka on tuossa ilmanputsarin jälkeen olevassa letkussa, oli myyjän mukaan juuri vaihdettu kun loppukesästä auton ostin, tosin tiedä onko vaihdettu uuteen vai "uuteen" käytettyyn.

Tässä vielä tuo eka päästötesti:
Tyhjäk./
CO% 0.9
HC ppm 278
O2 4
CO2 119
Lambda -

>2000r/min
CO% 0.7
HC ppm 110
O2 235
CO2 130
Lambda 105

Näissä tuloksissa putki vuoti hienosti liitoksestaan testissä. Itse en näistä tiedä mitkä on sallitut arvot, nyrkkipajalla sanoivat että päästöt "päin persettä"
-98 5D Escort STW Ghia 1.6 V16
SakkeMO
Viestit: 29
Liittynyt: 14 Tammi 2013 20:28

Re: Ford Escort -98, kova kulutus ja päästöt taivaissa.

Viesti Kirjoittaja SakkeMO »

Xanthe_ kirjoitti: Toinen niin testaa mittaamalla vaikka termarikotelossa ylöspäin sojottava moottorin lämpötila anturi ECUlle (pyöreähkö liitin).. 20ºC 35-40kΩ ja 100ºC 1.9-2.5kΩ on alue-arvoja vertailuun. Jos vaikka rikki niin sinne saattaa jäädä ECU ohjelmiston mukainen kerroin päälle (rikastus)..
Nyt ei ole yleismittaria tähän hätään, tai on se tuolla jossain muuttolaatikossa... Pienemmällä vaivalla vaihdoin varaosa-autosta kyseisen anturin, katsotaan tapahtuuko mitään.

Näyttääkös tuon anturin lukema tauluun lämpöjä? Kun mittarissa lämmöt nousee kuitenkin ihan normaalisti niinkuin ennenkin.
EDIT: Ahaa, ilmeisesti se termarikopan alapuolella oleva anturi näyttää tauluun lämmöt.

EDIT2: Ei helvetti, tässähän oli myös sitä vikaa että syylärin flekti ei lähde pyörimään, kävi kerran jo punaisella asti eikä silloinkaan mitään elonmerkkejä, ei tuo sama anturi sattumoisin sitä ohjaile myös? Olen vain kiertänyt tuota vikaa että kun ilmastoinnin laittaa päälle niin silloin se rupeaa pyörimään. Löysin toiselta foorumilta että tuo kyseinen lämpötilia-anturi olisi vaikuttanut myös kulutukseen.
Pitää etsiä se mittari ja kokeilla tuo äsken mutikka, jos se vika olikin siinä.

Käy maanantaina jokatapauksessa vielä uudelleen päästötestissä, katsotaan mitä se näyttää nyt.
-98 5D Escort STW Ghia 1.6 V16
watipaa
Viestit: 123
Liittynyt: 30 Loka 2006 13:08
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: Ford Escort -98, kova kulutus ja päästöt taivaissa.

Viesti Kirjoittaja watipaa »

tilkitte se pakoputki ennen pakokaasumittausta, näyttää täysin vääriä arvoja jos reikä putkessa. eikä tarvi ku liitoksen vähä vuotaa nii ei oo todellisia.
Avatar
Xanthe_
Viestit: 476
Liittynyt: 16 Kesä 2013 00:51
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: Ford Escort -98, kova kulutus ja päästöt taivaissa.

Viesti Kirjoittaja Xanthe_ »

Sitä tuuletinta ohjaa ihan vain termostaattikytkin.. ei mikään elektroniikka. Eli tietyssä lämpötilassa bimetalli kärki napsahtaa oikosulkuun ja näin tuuletin saa virran.

Sijaitsee imusarjan suodattimeen tulevan imuilman ohjurin alla(?en osaa termejä) - olevassa jäähdytysnesteen putkessa roikkumassa viistosti alaspäin - kuljettajaa kohti.


*Ilmastointi mallissa taitaa ECUlle tulla kytkimeltä komento nostaa kierroksia ilmastoinnin kytkeytyessä päälle.
*Sanomani saattaa heittää jos sattuu olla harvinaisemmin Escorteissa nähty uudempi EEC-V eikä EEC-IV ECU
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
SakkeMO
Viestit: 29
Liittynyt: 14 Tammi 2013 20:28

Re: Ford Escort -98, kova kulutus ja päästöt taivaissa.

Viesti Kirjoittaja SakkeMO »

Juu putki on paikattu, aamulla näkee tuoreet tulokset.

Tuntuisi toi lämpöanturi toimivan, miltei kiehuvassa vedessä 5k ohm ja huoneenlämmössä 45k
-98 5D Escort STW Ghia 1.6 V16
SakkeMO
Viestit: 29
Liittynyt: 14 Tammi 2013 20:28

Re: Ford Escort -98, kova kulutus ja päästöt taivaissa.

Viesti Kirjoittaja SakkeMO »

Jaahas, pajalle ei pääsekkään kun vasta keskiviikkona, sitä odotellessa mitäs muuta?

Mites toi maffi, pitäisikö sen vaikuttaa jotenkin oleellisesti käyntiin jos nyppää töpselin käynnissä ollessaan? Pienesti putoaa kierrokset ja palautuu normaaliksi kun ottaa tuon irti tyhjäkäynnillä. Kun laittaa takaisin niin tyhjäkäynti hieman seilaa/töksähtelee ja muuttuu normaaliksi.

Putsailin tuota maffia silti, kokeeksi vaihdoin myös purkuautosta mutta tuntui tosi laiskalta koko auto, tosin tuossa purkuautossa epäiltiinkin tuota anturia jo aiemmin. Eli nyt on paikallaan taas oletettavasti kesällä vaihdettu ja nyt puhdistettu maf.

Mitäs tuo ilmanputsarin keskellä oleva anturi tekee? Vähän saman näköinen pistoke kun tossa termarikopan päälläkin.
-98 5D Escort STW Ghia 1.6 V16
Avatar
Xanthe_
Viestit: 476
Liittynyt: 16 Kesä 2013 00:51
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: Ford Escort -98, kova kulutus ja päästöt taivaissa.

Viesti Kirjoittaja Xanthe_ »

Jep ECT sensori sit toimii kuin pitääkin. :thumbup: Check*

MAF:lla mitataan reaaliaikaisesti bensan määrää koneseen hetken kuluttua koneen käynnistyksestä. Se kierrosten vaihtelu nykäisemällä irti liittimen johtuu mahdollisesti vain siitä että se ECU vaihtaa kartastoa / ottaa käyttöön laskennallisen MAF kartaston (verrannollinen TPS/kaasuläpän asento anturiin). En osaa sanoa miten todeta kakkana oleva MAF nyt tähän hätään kuitenkaan. Kaasutuksessa miettimistä tai nykimistä(?)

Suuremmasta zetecistä (1,8l tai 2l) otettu MAF anturi saat ainakin laiskaks auton kun sen mittausalue on kaks kertaa suurempi kuin 1,6l.



Tarkoitatko imusarjan keskellä? Uudemman imusarjan omaavassa kai muualla... Se on ACT lämpöanturi. Saattaa myös vaikuttaa kulutukseen kun mittaa imuilman lämpötilaa.

Onko tuo pakosarjan/putken tarkistus tehty? Eli tukit vähän putkea ja jos puskee jostain (etenkin lambdaa ennen tai itse lambdasta) niin vuotaa ja lambda huijaa ECUa.


Sulake F25 28 sulakemallin boxista tai sulake F7 34 sulakemallin boxista 10 minuutiks nollaat ECUn oppimiskartan.
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
SakkeMO
Viestit: 29
Liittynyt: 14 Tammi 2013 20:28

Re: Ford Escort -98, kova kulutus ja päästöt taivaissa.

Viesti Kirjoittaja SakkeMO »

Ton maffin nyt voi luultavasti laskea pois, kun ei nykimistä tai mitään muutakaan häiriötä käynnissä/ajossa/kiihdytyksissä...
Pakoputki ei taatusti vuoda enää mistään.
Sulakkeen irroitus varmaan ajaa saman asian kuin akun + navan irroituksen? Tätä on kokeiltu jo useasti.

Tässä alkaa vaihtoehdot käydä pikkuhijaa vähiin, ja aika loppumaan. Mitään käyntihäröjä tässä ei ole, ainoastaan kylmänä käynnistäessä tyhjäkäynti "huutaa" 1500/rmp kunnes lämpiää, liekkö vika vai ominaisuus?
-98 5D Escort STW Ghia 1.6 V16
SakkeMO
Viestit: 29
Liittynyt: 14 Tammi 2013 20:28

Re: Ford Escort -98, kova kulutus ja päästöt taivaissa.

Viesti Kirjoittaja SakkeMO »

Ei mennyt läpi vieläkään.

Lähestulkoon samat luvut kuin mitä tuolla ylempänä ilmoitin, eli kierroksilla hieman paremmat arvot muttei silti läpi.

Sanoivat että katalysaattorista johtuu, kunhan saan sen kaivettua tuolta hangesta niin pitää vaihtaa.

Toisaalta tuo kulutus on mielestäni nyt hieman parantunut, laskin viime tankkauksesta 8.6l/100km, vaan ei silti mene nuo päästöt.

Voiskos tuo egr vaikuttaa päästöihin? Tosin en kyllä nyt löydä kyseistä mutikkaa tästä autosta vaikka jossain olen sellaisen nähnyt...

LISÄYS:
Revin tukkaa päästä ja meinasi jo epätoivo iskeä, joten päätin mitata nuo tulpanjohdot kerta varaosavehkeestä oli ne jo irroitettu valmiiksi.
Pisimmän johdon vastus oli 10.5k ohm, vastaavasti purkuosan arvo oli 8,5k, sama toistui myös muissa johdoissa, kaikki oli sen 2-3k korkeampi.

Jätin nuo "paremmat" johdot, jos olisi mitään hyötyä, kävin testikierroksella ja tuntui ehkä himpun pirteämmältä, samoin tuntui että pakokaasu oli vähempi savuista, tosin olen todella herkkä placebolle joten voi johtua siitäkin :lol:

Voisiko pelkistä tulpan johdoista johtua tuollaiset päästöt? Kannattaako uhrata taas 10e ja käydä uudelleen testissä? Eräs kaveri sytytysongelmia epäili jo kuitenkin jo alkuunsa.
Ton virranjakajan voisi varmaan myös vaihtaa kerta vähemmän ajettu toi purkuauto.

LISÄYS2:
Tulpanjohtoja eikä virranjakajaa (tai puolajakajako tuo nyt on) ainakaan huoltokirjan mukaan ole vaihdettu koskaan, 313tkm mittarissa joten varmaan aikakin jo vaihtaa.
Ton virranjakajan vaihdon jälkeen tulee putkesta selvästi vähemmän usvaa, nyt olen niin luottavaisin mielin että käyn huomenna ihan konttorilla näyttämässä, ei näköjään kovalaisellakaan maksa päästötesti kun 12e, ja saa leiman samalla jos nyt menis :)
Toivotaan...
-98 5D Escort STW Ghia 1.6 V16
SakkeMO
Viestit: 29
Liittynyt: 14 Tammi 2013 20:28

Re: Ford Escort -98, kova kulutus ja päästöt taivaissa.

Viesti Kirjoittaja SakkeMO »

Taas hylsy, nyt sai konttorilta ihan paperilla nuo päästöt:

Tyhjäk/
CO% 1.27
HC 400
O2 2.7
CO2 12.3
Lambda -

>2000 r/min
CO% 0.80
HC 123
O2 1.4
CO2 13.4
Lambda 1.04

Nyt tuli ilmeisesti hylsy myös tuosta lambdan arvosta kun on lappuun ympyröity. 25km matkan ajoin katastukseen nelosella ja katsurikin antoi kenkää ihan tosissaan, pelkäsin että kohta leikkaa varmaan kiinni.

Tähän asti vaihdetut:
-Lambda alkutalvesta
-Ilmanputsari alkutalvesta
-tulpat hiljattain
-oljyt ja suodatin hiljattain
-tulpanjohdot ja se mutikka minne ne menee, puolajakaja? (uudempi tarvikeosa purkuautosta)
-jäähdytysnesteen lämpötila-anturi, mitattu myös toimivaksi.
-maf putsailtu, ei testattu muuten kuin lankoihin puhaltamalla vaikuttaa käyntiin, joskin pienellä viiveellä.

Mitäs nyt?

Toinen mielenkiintoinen havainto on, ostin Quick Start - käynnistys spraytä, tuota kun suihkauttaa ilmanputsarin ilmanottoaukkoon niin kone melkein sammuu/tukehtuu. Eikös kierrosten pitäisi nousta näillä starttisumuilla?

Pahoittelen editoin viesejäni paljon:

Nyt vaikuttaisi imuvuodolta, tuolta imusarjan paikkeilta kuuluu selvä suhina tyhjäkäynnillä ja supsahtaa kun antaa kaasua. Starttisumun suihkiminen tuonne "kaasarin" taakse vaikutti hieman kierroksiin, alentavasti.

Mitenkäs tuollaista vikaa ylipäätään korjataan vai vienkö ammattilaiselle? Jos on jotkut tietyt letkut mitkä kannattaa tarkistaa ensin niin saa vinkata.
Sunnuntai olisi sopiva vapaapäivä tuota ihmetellä, mutta jos tuo on isohko remontti niin mieluummin vien huoltoon, töissäkäynti haittaa harrastustoimintaa :D Ja kiire hieman painaa päälle jos leimaa mielii ajoissa.

Tai ylipäätään jos tuota joutuu alakautta korjaamaan niin sitten vien korjaamolle.
-98 5D Escort STW Ghia 1.6 V16
p3
Viestit: 545
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:16
Paikkakunta: Perniö

Re: Ford Escort -98, kova kulutus ja päästöt taivaissa.

Viesti Kirjoittaja p3 »

Tutkit kaikki imusarjaan tulevat letkut ja imuputken, halkeama on yleensä liitoskohdassa tai sitten hankautunut jotain vasten puhki, voi myös olla joku letku irrallaan tai muovi-imusarja halki.
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
SakkeMO
Viestit: 29
Liittynyt: 14 Tammi 2013 20:28

Re: Ford Escort -98, kova kulutus ja päästöt taivaissa.

Viesti Kirjoittaja SakkeMO »

Jeps, joskohan se vika siitä löytyisi.

Olisikohan ihan vain joku letku haljennut, tyhjäkäynnillä tuota suhinaa ei aiemmin kuulunut kun epäiltiin imuvuotoa aiemmin, mutta tuo kaasuttaessa tuleva supsahdus on ollut koko ajan, kuuluisiko sitäkään kuulua ollenkaan? Nyt kyllä suhisee ihan selkeästi.

Tuolla vaan on tuota letkua ja johtoa vaikka kuinka, onko jotain tiettyä mikä voisi olla tyypillisesti rikki?

Onneksi on pääosin iltavuoroa, säästyy arvokas päivänvalo auton rassausta varten kun ei talliakaan ole :)
-98 5D Escort STW Ghia 1.6 V16
SakkeMO
Viestit: 29
Liittynyt: 14 Tammi 2013 20:28

Re: Ford Escort -98, kova kulutus ja päästöt taivaissa.

Viesti Kirjoittaja SakkeMO »

Äh, kun ei ota löytyäkseen tuo vuoto. Suhina kuuluu selkeästi, samoin jos ilmanputsarin letkun tukkii ja puhaltaa imusarjassa kiinni olevaan letkuun niin kuuluu selkeä vuoto jostain.
Tupakansavua puhalsin samaiseen letkuun niin ei kyllä näkyvästi nouse mistään vaikka suhina käy.

Tulisikohan iso vahinko jos kaataisi tommoseen bilteman höyrypesuriin glyserolia = höyryä ja tuuttaisi tuolla pesurilla imusarjaan, siis vahinkoa autolle ei pesurille :lol:

Toisekseen mikäs mutikka tuolla paisuntasäiliön/aparin puolen etulyhdyn alla on, imusarjasta menee sinne kaksi kovaa ohutta muoviputkea joista toinen menee tuollaiseen pieneen mustaa möykkyyn johon tulee töpseli, ja toinen menee isompaan mustaan rasiaan, tuo pieni mutikka on lyhyellä letkulla tuossa isommassa rasiassa. Vähän termit hukassa.

Tuo pienempi mutikka on tämän näköinen: https://www.dropbox.com/sc/xn1v3lapzopb ... i_LOgzJU0a

Täältä se suhina ei tule, mutta eräs korjaajatuttava kuvaili luultavasti tätä osaa että kannattaa vaihtaa, ja vaihdoin purkuautosta.
-98 5D Escort STW Ghia 1.6 V16
Avatar
Xanthe_
Viestit: 476
Liittynyt: 16 Kesä 2013 00:51
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: Ford Escort -98, kova kulutus ja päästöt taivaissa.

Viesti Kirjoittaja Xanthe_ »

Ootko tarkistanut että siellä heti puolan alla/takana sijaitsee - imusarjan ja moottorin kannen välissä olevassa alumiinimöhkäleessä (jossa myös on suuttimet) on kampikammion huohotus letkun ja imusarjan välinen liitoskappale.. tai siellä pitäisi olla semmoinen typerän lyhyt kuminen L-mutka letkun pätkä. Jos ei ole niin siellä hengittelee semmoinen pieni putken pätkä. Ihan moottorin reunassa muttei sitä näe kun puola on edessä ja romut. Sormellakin sen tuntee.


Charcoal canister-purge solenoid valve sanoisin... :mrgreen:


Kuhan et moottoria käynnissä pidä ja annat haihtua niin kyllä itsekkin täyttäisin savulla imusarjan kahtoakseni mistä vuotaa. Etenkin kun käytät jotain litkua. En tiedä nyt vedestä suoraan..

Vastahan tämä näppärä henkilö postasi tämän videon kyseisestä operaatiosta:
https://www.youtube.com/watch?v=PnU-SY6egr4
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
SakkeMO
Viestit: 29
Liittynyt: 14 Tammi 2013 20:28

Re: Ford Escort -98, kova kulutus ja päästöt taivaissa.

Viesti Kirjoittaja SakkeMO »

Ootko tarkistanut että siellä heti puolan alla/takana sijaitsee - imusarjan ja moottorin kannen välissä olevassa alumiinimöhkäleessä (jossa myös on suuttimet) on kampikammion huohotus letkun ja imusarjan välinen liitoskappale.. tai siellä pitäisi olla semmoinen typerän lyhyt kuminen L-mutka letkun pätkä. Jos ei ole niin siellä hengittelee semmoinen pieni putken pätkä. Ihan moottorin reunassa muttei sitä näe kun puola on edessä ja romut. Sormellakin sen tuntee.
Tuollaista kuvailemaasi lyhyttä letkua ei kyllä ole, pitkä letku tuolta suunnalta kyllä lähtee ja menee imusarjan keskelle melko alas taakse. Vähän haperon oloinen oli jokatapauksessa. Tuota katselin jo aamulla mutta menee niin hankalaan paikkaan että säästän sunnuntaille, meikäläisen kädet ei tuonne ainakaan mahdu ilman purkamista. Tämä kyseinen letku oli myös sisältä hieman öljyisen oloinen.

Ja öljystä puheenollen, irroitin aamulla tuon kaasuläppäkotelon ja kurkkasin aukosta imusarjaan, pohjalla ihan lillui öljyä tai jotain muuta skeidaa :shock: Myös kaasuläppä oli imusarjan puolelta melko öljyinen, normaalia? Öljytkään ei tästä mihinkään kyllä häviä ainakan hälyyttävän nopeasti.
-98 5D Escort STW Ghia 1.6 V16
SakkeMO
Viestit: 29
Liittynyt: 14 Tammi 2013 20:28

Re: Ford Escort -98, kova kulutus ja päästöt taivaissa.

Viesti Kirjoittaja SakkeMO »

Mysteerinen juttu.

"Savustettiin" tuo imusarja ja savua nousi selkeästi tuosta tyhjäkäyntisäätimestä, irroiteltiin, putsattiin ja tiiviste oli ehjän näköinen. Kasauksen jälkeen vuotaa edelleen samasta kohdasta :evil: Ei sen varmaan tuosta kuuluisi vuotaa kuitenkaan?

Kaikki letkut tarkistettiin ehjäksi, yksi huonon näköinen jopa vaihdettiin, samoin tuo kyseinen osa liotettiin bensassa ja putsattiin paineilmalla, samoin imusarjan sisältä putsattiin kuonat pois.

Voiskohan tuo mutikka olla ihan halki tai muuten rikki, silmämääräisesti oli kyllä ehjän näköinen, tosin kai se tyhjäkäyntiin vaikuttaisi jos koko venttiili vuotaisi.
-98 5D Escort STW Ghia 1.6 V16
SakkeMO
Viestit: 29
Liittynyt: 14 Tammi 2013 20:28

Re: Ford Escort -98, kova kulutus ja päästöt taivaissa.

Viesti Kirjoittaja SakkeMO »

Kokeillaanpa kepillä jäätä, nämä zetecit ilmeisesti nirsoja öljystä. Tässähän on nyt tuota motonetin halvinta huttua joten saattaa sekin vaikuttaa. Käyn aamulla ostamassa uudet formulat ja suodattimen.

Samalla irroittelen tuon katalysaattorin ja vaihdan käytettyyn, tai koko putkiston jos en saa pultteja auki. :lol:

Jos ei sittenkään tule leimaa niin taitaa olla automerkin vaihto edessä :evil:

..............................................................
Jeps, sain kun sainkin purkuautosta katin irti, ainakin se verkko on ehjä joten voisi varmaan olettaa ihan ehjäksi osaksi? Tuokin taitaa olla joskus vaihdettu, oli ainakin todella huonosti hitsattu, toivottavasti ei vuoda :)
Remonttikohteessa taas näyttäisi alkuperäiseltä eikä huoltokirjassakaan mainintoja, keskiviikkona on aikaa vaihtaa mokoma.

Pitääköhän tuonne katalysaattorin ja loppu pakoputken väliin olla joku tiiviste vai riittääkö jos laittaa "reilusti" tuota asennustahnaa?

Ja tuo tyhjäkäyntisäätimen vuoto on edelleen mysteeri, siinähän tavallaan on tuollainen "korkki" päällä niin vuotaisiko se ulospäin kun puhaltaa, alipainehan siellä imusarjassa muuten on. Pitänee vielä suihkia vettä/pilottia tuohon säätimeen, luulisi huomaavan jos vuotaa.

Lisätään vielä:
Purin toisesta autosta tuon säätimen, tulppasin toisen reiän ja puhalsin toiseen = vaikuttaa siltä että vuotaa tuosta korkista ulospäin, muttei sisään. Suihkutin myös reilusti vettä ja contact cleaneria käynnissä olevan auton tyhjäkäyntisäätimeen ja ei vaikutusta joten tuskin vuotaa alipaineella.

Eli jäljelle jää enää noi öljyt ja katti, mitkä vaihdetaan huomenna. Jos nyt ei tule leimaa niin luovutan.
-98 5D Escort STW Ghia 1.6 V16
SakkeMO
Viestit: 29
Liittynyt: 14 Tammi 2013 20:28

Re: Ford Escort -98, kova kulutus ja päästöt taivaissa.

Viesti Kirjoittaja SakkeMO »

Jees, öljyt on vaihdettu samoin suodatin, mustathan nuo entiset jo oli vaikkei paljoo kerenny ajellakkaan.

Jospa aamulla tulisi uudet lukemat päästöihin, ei nimittäin ollut katalysaattorista kun kuoret paikallaan, unohti varmaan myyjä mainita :lol:
-98 5D Escort STW Ghia 1.6 V16
SakkeMO
Viestit: 29
Liittynyt: 14 Tammi 2013 20:28

Re: Ford Escort -98, kova kulutus ja päästöt taivaissa.

Viesti Kirjoittaja SakkeMO »

Leima tuli!

Päästöt tulivat kuntoon kun laitettiin katalysaattori ennestään tyhjään putkeen, ja vaihdetti kampikammion ja imusarjan välinen huohotusletku joka oli loppupäästä hieman lytyssä ja pykinyt sekä fordin omat öljyt koneeseen.

Tuo kulutus korjaantunee kun vaihtaa termostaatin, lämmöt ei nimittäin maantieajossa kun tuohon N-kirjaimeen, (pahvi maskin takana korjaaa tuonkin), joten ruiskun lämpötila-anturi luulee että kone on kylmä ja syöttää liikaa polttoainetta.
-98 5D Escort STW Ghia 1.6 V16
Vastaa Viestiin