Mondeo mk4 tdci hehkut ja merkkivalo

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
TEPPO
Viestit: 114
Liittynyt: 10 Elo 2006 14:33
Paikkakunta: Ylikiiminki

Mondeo mk4 tdci hehkut ja merkkivalo

Viesti Kirjoittaja TEPPO »

Kertokaapa nyt joku, että onhan tuossa 2.0 tdci koneessa hehkut? On niin tuskanen kylmäkäynnistys, että jos ne koneessa on niin ei ne ainakaan toimi. Mittaristossa en ole nähnyt minkäänlaista hehkun merkkivaloa vaikka luulis sen dieselistä kyllä löytyvän. Mittaristo tässä on se fordconvers+ ja jos tässä on joku kikka vitonen vielä tuon hehkun suhteen niin auttakaa nyt minua ja äkkiä :)
riikomi
Viestit: 991
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Mondeo mk4 tdci hehkut ja merkkivalo

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Kyllä siinä hehkut on. Kävin tallissa tsekkaamassa miten valo näkyy ja omassani se tulee virrat päälle kytkiessä pariksi sekunniksi näytön vasempaan alanurkkaan - oli 3. symboli keltaisella taustalla vasemmalta laskien.

Mikäli hehkuja olisi hajalla, niin niistä jäisi vikakoodi Ecuun. Jos valo ei tosiaankaan edes vilahda, niin mahdollisesti hehkujen rele voisi olla sökö.
TEPPO
Viestit: 114
Liittynyt: 10 Elo 2006 14:33
Paikkakunta: Ylikiiminki

Re: Mondeo mk4 tdci hehkut ja merkkivalo

Viesti Kirjoittaja TEPPO »

Vikakoodeja ei näkynyt, joten nyt pitäis löytää se rele jostain. Sulake f2 konehuoneesta oli ehjä joka ainakin ohjekirjaan mukaan oli hehkujen sulake. Perhana kun oisin tuonkin hoksannut tsekata auton ostaessa syksyllä. Kiitti kun katoit tuon merkkivalon olemassaolosta. Nyt pitää vaan selvittää syy koska hehku ei siis vaan toimi nyt.
riikomi
Viestit: 991
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Mondeo mk4 tdci hehkut ja merkkivalo

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Tuon mukaan olisi moottoritilan sulakeboxissa rele nr 4:

http://www.fordwiki.co.uk/images/d/da/M ... ntable.pdf
TEPPO
Viestit: 114
Liittynyt: 10 Elo 2006 14:33
Paikkakunta: Ylikiiminki

Re: Mondeo mk4 tdci hehkut ja merkkivalo

Viesti Kirjoittaja TEPPO »

Alkohan se mokoma merkkivalo näkymään. Lueskelin vähän englannin poikain foorumeja ja se hehkun merkkivalo ei näy jos HELP screen on päällä. Otin sen pois ja kyllähän se sielä nyt vilahtaa. Eikai tuo nyt oo tehny sitä, että kun toi help screen oli päällä, että hehkukaan ei ois pelannut....ei kai se niin idioottimainen systeemi voi olla :D
riikomi
Viestit: 991
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Mondeo mk4 tdci hehkut ja merkkivalo

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Kerropa lisää siitä miten käynnistysongelma ilmenee....
TEPPO
Viestit: 114
Liittynyt: 10 Elo 2006 14:33
Paikkakunta: Ylikiiminki

Re: Mondeo mk4 tdci hehkut ja merkkivalo

Viesti Kirjoittaja TEPPO »

Pakkasta oli 11 astetta ja auto oli reilun tunnin roikan nokassa ja sitten kun starttas, niin koiti hörähtää käyntiin ja sai startata kolme kertaa ennen kuin lähti käymään. Oli siis tosi nihkeä starttaus. Oisko sitten akku tiensä päässä?
riikomi
Viestit: 991
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Mondeo mk4 tdci hehkut ja merkkivalo

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Onko vikakoodit tsekattu testerillä vai Conversen kautta? Itselläni Convers väittää, ettei koodeja ole vaikka niitä testerillä sitten löytyykin.

Mondeosta en tiedä, mutta entisessä Passatissani oli kaksi hehkua pimeänä mittarilukemassa 170 tkm. Eli ei ne loputtomia kilometrejä kestä.
IsoD
Viestit: 9
Liittynyt: 31 Touko 2012 15:42

Re: Mondeo mk4 tdci hehkut ja merkkivalo

Viesti Kirjoittaja IsoD »

Mulla samaa ongelmaa. Auto jäikin näppärästi tänään sitten kotipihaan ja pummilla töihin. Itsellä hehkuvalo syttyy epäonnistuneen starttauksen jälkeen pariksi sekunniksi Convers+ näytölle. Käyntiin ei sitten lähtenyt vaikka kuinka veivaili. Lohkolämmitin on peräkontissa...pitänee heittää konehuoneeseen, joskos siellä auttas paremmin :)

Onko tämä normaalia ko. autolle, vai voiko olettaa, että esim. hehkut alkaa olemaan loppu? EGR:stä on piuha irti kun nyki niin vietävästi, mutta tokko tuo käynnistykseen vaikuttaa?
TEPPO
Viestit: 114
Liittynyt: 10 Elo 2006 14:33
Paikkakunta: Ylikiiminki

Re: Mondeo mk4 tdci hehkut ja merkkivalo

Viesti Kirjoittaja TEPPO »

Testerillä katottiin vikakoodit, kun auto oli suojatilassa rikkoutuneen ahtopainesolenoidin takia. Voiskohan yliajalle mennyt polttoainesuodattimen vaihto tehdä tuon, että auto vaan hörähtelee?
riikomi
Viestit: 991
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Mondeo mk4 tdci hehkut ja merkkivalo

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Ilmavuoto polttoainejärjestelmässä tuottaa myös pitkiä startteja - näitä ilmenee tyypillisesti siten, että ensi alkuun startit huononevat yön yli seisomisen jälkeen ja ajan oloon myös lyhyempi seisonta-aika alkaa tuottaa ongelmia. Moottoritilassa kun ottaa suojamuovin pois ja raottaa filtteriltä korkeapainepumpulle tulevan letkun päällä olevaa kudossukkaa, niin voi tyhjäkäynnilläkin nähdä ilmakuplia dieselin seassa. Nimim. kokemusta on ihan viime viikolta!
TEPPO
Viestit: 114
Liittynyt: 10 Elo 2006 14:33
Paikkakunta: Ylikiiminki

Re: Mondeo mk4 tdci hehkut ja merkkivalo

Viesti Kirjoittaja TEPPO »

Mistä näissä neloskopan mondeoista ne ilmavuodot yleensä löytyy. Onko suodattimen jalat näissäkin se ongelma?
riikomi
Viestit: 991
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Mondeo mk4 tdci hehkut ja merkkivalo

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Omassani vuoti filtterille tankista tulevan linjan ja filtterin pikaliittimen o-rengas (2.2:ssa on ihan erilainen suodin kuin muissa malleissa). Jonkin verran on kuulemma ollut vuotoja juurikin suotimen jalassa. Mutta ekaksi kannattaa tsekata letkuista, että siellä on kuplia liikenteessä.
IsoD
Viestit: 9
Liittynyt: 31 Touko 2012 15:42

Re: Mondeo mk4 tdci hehkut ja merkkivalo

Viesti Kirjoittaja IsoD »

Löytykö TEPPO ongelmaan ratkaisua? Omaan vaihdoin akun ja nyt saa käyntiin kun voi niin kauan starttailla ku vaatii. Ensi keskiviikolle sain ajan lohkolämppärin asennukselle, joten silloin lienee viisain käydä läpi kaikki mahdolliset vikapaikat, ettei koko talvea tarvi tuskastella.
TEPPO
Viestit: 114
Liittynyt: 10 Elo 2006 14:33
Paikkakunta: Ylikiiminki

Re: Mondeo mk4 tdci hehkut ja merkkivalo

Viesti Kirjoittaja TEPPO »

Ei tää vielä oo selvinnyt. Häkellyttävä huomio tuli vahingossa kun työpaikan sähkötolpan sulake oli antautunut eli auto oli niin kylmä kun se nyt -20 asteen pakkasessa voi olla ja kun rupesin starttaamaan niin sehän lähti käyntiin kuin palmun alta. Hehku lämmitti pidempään kun kone oli ihan kylmä ja siitäpä tuli mieleen että eikai nää perhanan pikahehkut oo nyt se ongelma? Onhan tuo skenaario ihan älytön, että 1.5h lohkolmmityksellä auto lähtee tosi vaikeasti käyntiin kun taas ilman lämmitystä normaalia pidemmällä hehkutuksella(yhtämittainen hehkutus) kuin palmun alta -20 asteen pakkasessa!

Onko lohkolämmitin nyt väärässä paikassa, että ohjainyksikkö ei tajua lammityksestä huolimatta pitää hehkua kauemmin päällä kun ulkona on pakkasta. Kokemusta on väärin asennetusta lohkolämppäristä joka lämmitti moottorin lämpötila-anturin niin kuumaksi että auto meni suojatilaan heti käynnistyksessä. Eli voisko tässä olla kyseessä vähän sama homma? Auton kansi ei lämmityksestä huolimatta ole kovin lämmin joten riittääkö pikahehku lämmittämään palotilan sillä n.1s lämmityksellä? Ottakaahan kantaa asiaan.
TEPPO
Viestit: 114
Liittynyt: 10 Elo 2006 14:33
Paikkakunta: Ylikiiminki

Re: Mondeo mk4 tdci hehkut ja merkkivalo

Viesti Kirjoittaja TEPPO »

Kyllä se kuulkaa niin on, että lohkolämmitin lämmittää moottorin lämpötila anturin sen verran kuumaksi että ohjainyksikkö käskee hehkun vaan kävästä päällä, vaikka käytännössä kansi on pankko jäässä. Eihän se sillon oikein lähe käyntiin. Voi Jeesus miten näitä lohkolämmittimiä oikein asennellaan näihin autoihin!
IsoD
Viestit: 9
Liittynyt: 31 Touko 2012 15:42

Re: Mondeo mk4 tdci hehkut ja merkkivalo

Viesti Kirjoittaja IsoD »

Hiphei. Mulla auto menossa keskiviikkona lohkarin asennukseen. Tänään ei uudellakaan akulla startannut vaan alkoi jo vaivalloisesti pyörimään, niin päätinpä lopetta ennekuin uus akku antautuu. Onhan se mahtavaa, jos tuo lohkarin asentaminenkaan ei auta...vaihatan samalla hehkut ihan ilkeyttäni. Jos ei tuokaan auta, niin pitää ostaa lopputalveksi bensa toyota.
TEPPO
Viestit: 114
Liittynyt: 10 Elo 2006 14:33
Paikkakunta: Ylikiiminki

Re: Mondeo mk4 tdci hehkut ja merkkivalo

Viesti Kirjoittaja TEPPO »

Tarkastuta samalla startti, ettei se ole antautumassa.
TEPPO
Viestit: 114
Liittynyt: 10 Elo 2006 14:33
Paikkakunta: Ylikiiminki

Re: Mondeo mk4 tdci hehkut ja merkkivalo

Viesti Kirjoittaja TEPPO »

Joo no nyt se selvis ihan virallinne syy ja Fordin huollon kanta asiaan oli se, että kun lohkolämmitin asennetaan autoon, niin jos autossa on vanha softa niin se pitää päivittää uuteen, että ohjausyksikkö ottaa kantaa myös ulkolämpötilaan. Nyt se ei ota kantaa kuin moottorin lämpötilaan ja mitäpä se muuta voi olla kuin lämmin kun se hiton lämpötila-anturi on ihan sen lohkolämmittimen vieressä :D Voi hyvä isä kun on taas ollu järkeä tuossa anturin ja lämmittimen paikassa. Mutta siis jos on käynnitysongelmia lämmityksen jälkeen kun auto ei hehkuta, niin ei muutako auto huoltoon ja uudet softat sisään.
IsoD
Viestit: 9
Liittynyt: 31 Touko 2012 15:42

Re: Mondeo mk4 tdci hehkut ja merkkivalo

Viesti Kirjoittaja IsoD »

Huollot ja asennukset tehty. Lämppärin asennuksen jälkeen läks kohtuullisesti käyntiin lämmityksen jälkeen...ilman luonnollisesti ei. Hehkut vaihdettiin ja kolme neljästä olikin sökönä, joten ei ihme huonon käynnistyksen. Nyt pörähtää samantien ainakin kun on lämmityksessä ollut. Mulla ei tullut tuota Tepon ongelmaa lämppärin kanssa. Liekö ollut hyvää tuuria tahi eri mallin lämppäri (Defa säteilijä)?
TEPPO
Viestit: 114
Liittynyt: 10 Elo 2006 14:33
Paikkakunta: Ylikiiminki

Re: Mondeo mk4 tdci hehkut ja merkkivalo

Viesti Kirjoittaja TEPPO »

Joo se säteilylämmitin ei lämmitä sitä lohkoa edestä niin kuumaksi että lämpötila anturi ottas itteensä, mutta mullakin on tuossa ihan rehellinen lohkolämmitin joka on ihan siinä lämpötila anturin vieressä ja se sen takia oireili.
FordareMondöö
Viestit: 1
Liittynyt: 17 Helmi 2014 15:52

Re: Mondeo mk4 tdci hehkut ja merkkivalo

Viesti Kirjoittaja FordareMondöö »

No pirhana, just pari viikkoa sitten oma mk4 2.0tdci hinattiin viralliselle Mondöö-korjaamolle kun starttasin akun loppuun ja meni ajonesto päälle. Oli Eberi päällä puolisen tuntia ennen ja pyöritti ok, mutta ei startannu. Eivät puhuneet korjaamolla mitään softan vaihdon tarpeesta. Per&#%¤!
Kasperi_83
Viestit: 114
Liittynyt: 06 Heinä 2006 20:53
Paikkakunta: Liminka

Re: Mondeo mk4 tdci hehkut ja merkkivalo

Viesti Kirjoittaja Kasperi_83 »

Jatketaanpa vaikka tähän.
Osaisko joku kertoa et missä ihmeessä on mondeossa hehkutulpat? Autona mk4 -08 2.0tdci.
Onko ne kova homma vaihtaa? Googlella en löytäny oikein mitää tietoa et missä ne sijaitsee...
Pittääkö paljoki purkaa?
Ford mondeo 1.8 TDi -93
Ford Mondeo 2.0 TDci -03 AT
Ford mondeo 2.0 TDci -08 103kw aut.
hmm74
Viestit: 36
Liittynyt: 27 Touko 2014 23:01

Re: Mondeo mk4 tdci hehkut ja merkkivalo

Viesti Kirjoittaja hmm74 »

On tämäkin mielenkiintoinen aihe. Jos käytän Webastoa kunnon pakkasilla ja yritän käynnistää kesken lämmityksen tai heti sen jälkeen hehkun merkkivaloa uskoen, on auton käynnistys on erittäin vaikeaa (ja ajotietokoneen keskikulutus nollautuu ja kaikenlaista muuta kivaa voi ilmetä, kuten jäähdytysnesteen viisarilämpömittarin poikkeavaa käytöstä tai tehojen muuttumista lähinnä mopoautoa vastaavaksi (ei jaksa automaatilla vetää kolmosellakaan kunnolla ja nelosta ei saa edes silmään). Jos taas pidän kunnon välin (10-15 min) tuohon lämmitykseen ja hehkutan kunnolla (odotan n. 15 sek avaimet hehkutusasennossa) auto käynnistyy ihan kohtuudella ilman sekoiluja. Autona siis vm 10 tdci (140 hv).
riikomi
Viestit: 991
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Mondeo mk4 tdci hehkut ja merkkivalo

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Kasperi_83 kirjoitti:Jatketaanpa vaikka tähän.
Osaisko joku kertoa et missä ihmeessä on mondeossa hehkutulpat? Autona mk4 -08 2.0tdci.
Onko ne kova homma vaihtaa? Googlella en löytäny oikein mitää tietoa et missä ne sijaitsee...
Pittääkö paljoki purkaa?
Itselläni on 2.2 TDCi, joten en tunne kaksilitraisen anatomiaa....

Mutta hehkut löytyvät imusarjan alapuolelta (siis moottorin etupuolelta). Omassani ainoastaan lähinnä vaihdelaatikkoa oleva hehku on nähtävissä ilman osien purkamista. Siellä menee musta johdin pienehköön kulmaliittimeen.

Omassa autossani pitää purkaa pois dieselsuodin ja sen kannake sekä joko kaasuläppäyksikkö (vaatii TS30 erikoisavaimen) tai kaasuläppäyksikkö yhdessä imusarjan kanssa (tällöin pitää löysätä myös kannaketta, johon suotimen kannake on pultattu jotta imusarja mahtuu irtoamaan). Mutta tämä pätee siis 2.2 -moottoriin.
Vastaa Viestiin