Avautumisthread

Off-topic-keskustelu
Avatar
terae
Ylläpitäjä
Viestit: 206
Liittynyt: 21 Huhti 2013 20:08
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Avautumisthread

Viesti Kirjoittaja terae »

duckworth kirjoitti: Tätä just osittain hain takaa, tiedän kyllä tuon, mutta kun on kuusi vuotta ajanut takavedoilla, niin se EI käy ihan silmän räpäyksessä kääntää ajatus ajamisesta päässään. Lähinnä hämmästytti aiemmin tuolla miten tämänkin asian onnistui joku käsittämään väärin... :| Siksi ehkä vähän itsekin heittäydyin sarkasmin puolelle :lol:
Jos siinä olisi ESP eikä pelkkää sutimisen estoa... niin erot etuvedon ja takavedon välillä kaventuisivat yllättävän paljon (erityisesti 2011- joissa TCS kaverina).

Ps. avautumis-thread kun on kyseessä: heilahtaminen ei johdu vetotavasta vaan on sama kuin perän heilahtaminen takavedossa eli johtuu joko tasauspyörästöstä tai siitä ettei toisella puolen ole pitoa/pito vuorottelee renkaiden välillä. Joka tapauksessa heilahtaa jos toisella puolen on paljon paremmin pitoa, kyllähän se puoli kiskasee.
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Avautumisthread

Viesti Kirjoittaja emax »

"Takaveto"? Onko se joku ruottalainen piirileikki
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Jogiin
Viestit: 224
Liittynyt: 01 Elo 2007 15:20
Paikkakunta: Anjalan perämettä

Re: Avautumisthread

Viesti Kirjoittaja Jogiin »

emax kirjoitti:"Takaveto"? Onko se joku ruottalainen piirileikki
Ei kun se ainoa oikea vetotapa talvikelissä nelikon lisäks 8)
Nykyset pirssit:
"Melkein quattro" Volvo 740 2.3 -88 (projekti)
"Lahna Turbo" Volvo 945 2.3turbo classic -98 (käyttis)
Muutama ford ollu ja ei taida heti lisää tulla.
Avatar
riesa-reising
Viestit: 297
Liittynyt: 15 Heinä 2007 19:40
Paikkakunta: Lahti - Chicago

Re: Avautumisthread

Viesti Kirjoittaja riesa-reising »

Jogiin kirjoitti: Ei kun se ainoa oikea vetotapa talvikelissä nelikon lisäks 8)
korjataan.. kelissä kun kelissä.. talvella kallistusin ehkä nelikkoo :mrgreen:
Ford Sierra 2.0i Dohc -90(ex), Ford Sierra 2.0i -88 Ghia(ex), Ford Sierra 2.0iS -88(ex), Ford Fiesta 1.3 -94(ex), Ford Scorpio 2.0i -93(ex), Ford Scorpio 2.0i -91(ex), Ford Sierra iS -86, Ford Sierra 2.0i -92(ex), Ford Scorpio 2.9i 24v -94
Avatar
terae
Ylläpitäjä
Viestit: 206
Liittynyt: 21 Huhti 2013 20:08
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Avautumisthread

Viesti Kirjoittaja terae »

riesa-reising kirjoitti: korjataan.. kelissä kun kelissä.. talvella kallistusin ehkä nelikkoo :mrgreen:
Olen yhä eri mieltä, mutta olenkin ajanut etuvetoja jo pitkään sen jälkeen kun aloitin nuorena takavedolla...

Ps. siinä toisessa merkityksessään ajateltuna naisetkin tykkää enempi etuvedosta :lol: ;)
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Avautumisthread

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

terae kirjoitti:Ps. siinä toisessa merkityksessään ajateltuna naisetkin tykkää enempi etuvedosta :lol: ;)
Minä en kummastakaan (autoista tahi naisista) mitään tiedä, mutta isot pojat Esson baarissa kertoneet ettei kaikki naiset, kuten autotkaan ole samanlaisia :P
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Avautumisthread

Viesti Kirjoittaja duckworth »

No ha ha he he ho ho vaan... =) Tuohon moottorijarrutukseen jota terae käsitteli täytyy sen verran kommentoida, että ainakaan itse en ole saanut perus-takavetoautoa (jossa moottori edessä) moottorijarrutuksella yliohjaamaan.. Etuvedon kanssa, esim. tuolla 1,6 Focuksella, paras konsti saada perä irti liukkaalla yli 80km/h vauhdista on juurikin moottorijarrutus/kaasun nosto oikealla hetkellä, eli silloin kun keula on pikkasen puskenut niin kaasu ylös, jolloin pito palautuu äkillisesti etupyörille, ja perä irtoaa luistoon. Tai lontoon puolella käytetään vaan termiä lift-off-oversteer 8) Vastaavasti samoilla vauhdeilla samoissa olosuhteissa, lumisella ja liukkaalla tiellä, takavedolla homma menee kaasun osalta just toisin päin, vedolla lähtee perä luistoon ja nostolla pito palautuu, toki vastaohjaus pitää tulla paljon terävämmin verrattuna etuvetoon. Esimerkkeinä takavedoista mulla on B- mallin Omega ja Mk1 Sierrat. Vauhdit, joita näissä esimerkeissä tuli puheeksi, liikkuu talviaikaan välillä 80-110km/h, kun 561-tiellä painelen menemään, lumisella talvisäällä. Lyhyesti; en siis ainakaan itse ole saanut etumoottori-takveto-autoa luistoon kaasun nostolla, mutta etuvedon kyllläkin. Kai mä sitten oon ajanu liian hitaasti :lol:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Avautumisthread

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Kyllä kaikki autot käyttäytyy periaatteessa samalla tavalla, kun kaarteessa nostaa äkillisesti kaasun - auton paino siirtyy kohti etuakselia. Se, että mennäänkö yliohjaamisen puolelle riippuu niin monesta muuttujasta tapahtumahetkellä, että kinastelu vetotavasta on sen rinnalla vähän turhanaikaista.

Todennäköisesti Duckie on saanut Focuksen aliohjaamaan kaasulla ja sen nostaminen palauttaa äkisti pitoa eturenkaille (painonsiirtymä hidastumisen takia), jolloin takapää irtoaa. Vastaavasti käyttäytyisi takaveto, mutta veikkaan, että alunperin aliohjaaminen on saatu aikaan neutraalilla kaasulla rattia vähän repäisemällä. Tästä ajotilasta lift-offin aiheuttama painonsiirtymä on vähäisempi ja siten yliohjaaminenkin.

Kokeile ajaa joku sopiva mutka molemmilla koeautoilla samalla tavalla, neuraalilla kaasulla repimättä ohjauksesta sellaisella nopeudella, että auto juuri ja juuri menee mutkan luistamatta läpi. Muista pitää koneessa sen verran kierroksia, että moottorijarrutus syntyy - esim. 2,5 - 3t rpm mutta kohtuullisesti ettei tilanne sekotu shift-lockkiin. Ennen mutkan apexia nosta äkisti kaasu ja havainnoi tilannetta - voit raportoida tänne, että miten kävi. 8)

Omia havaintoja on radalta, mutta tämä on ollut enemmän shift-lockkia kuin lift-off-oversteeriä.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Avautumisthread

Viesti Kirjoittaja emax »

Jos jostain autosta haluaa eroon niin sitä ei saa myydä appiukolle :x
Viime vuoden aikana oon korjannu tai vaihtanu siihen etuiskarin, satulat, levyt/palat, etupyörien laakerit, takajarrusylinterit+usiampi metri jarruputkia, jarruletkut, kengät, takapyörienlaakerit, lämppärinkennon (mikä oli oikein nätti vaihtaa...), lambda, keskuslukon johdot, yms pientä. Nyt kiehuttelun seurauksena paloi taas kannentiiviste, ja syyläri vuotaa. Kukas muukaa sen taas korjaa ku autonroplaaja vävypoika.
Olis edes :ford: Vaihtakaa joku päikseen tuo passatti vaikka escorttiin
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Avatar
Xanthe_
Viestit: 476
Liittynyt: 16 Kesä 2013 00:51
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: Avautumisthread

Viesti Kirjoittaja Xanthe_ »

emax kirjoitti:Jos jostain autosta haluaa eroon niin sitä ei saa myydä appiukolle :x
Viime vuoden aikana oon korjannu tai vaihtanu siihen etuiskarin, satulat, levyt/palat, etupyörien laakerit, takajarrusylinterit+usiampi metri jarruputkia, jarruletkut, kengät, takapyörienlaakerit, lämppärinkennon (mikä oli oikein nätti vaihtaa...), lambda, keskuslukon johdot, yms pientä. Nyt kiehuttelun seurauksena paloi taas kannentiiviste, ja syyläri vuotaa. Kukas muukaa sen taas korjaa ku autonroplaaja vävypoika.
Olis edes :ford: Vaihtakaa joku päikseen tuo passatti vaikka escorttiin
Haahaha :mrgreen: Itsellä se kun en osaa kieltäytyä niin joskus ärsyttää (kun saattoi olla joku oma juttu menossa "vihdoin").
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Avautumisthread

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Jee, Sierra apuvirralla käyntiin :roll: , koska uusi akku tulee vasta huomenna Martikaiselle :D On se kivaa kun lämppäri toimii, tulee kättä polttavan kuumaa, vaikka kone ei ookaan tulikuuma, lasitkin suli sisältä että heilahti, vituttaa vaan kun joutuu säilyttämään taivasalla tätä käyttö-Sierraa, niin ne lasit on huomenna yhtä huurtunu kun seisoo yön yli :? Varsinkin kun keli on vuoroin niin helkkarin kostea ja sitten taas pakastaa, ja sama kuvio toistuu...
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Avautumisthread

Viesti Kirjoittaja emax »

Xanthe_ kirjoitti: Haahaha :mrgreen: Itsellä se kun en osaa kieltäytyä niin joskus ärsyttää (kun saattoi olla joku oma juttu menossa "vihdoin").
Sanoisin kyllä ei, mutta eipä tuolla eläkeläis raukka rievulla oo varaa sitä kellekkää muullekkaa viedä, niin en kehtaa.
5 ja ½ tuntia. Auto sisälle, kansi irti, kannen purku, kannen oikaasu, nokkalinjan testaus, kiroilu/tupakkitauko, nokkalinjan kalvaus, kannen kasaus, tiivistepinnat puhtaaksi, takaisin kiinni, ja kotia kohti.
Tais tulla jonkinmoinen henk.koht. ennätys :)
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
bomble
Viestit: 239
Liittynyt: 17 Kesä 2011 17:29
Paikkakunta: Lohja

Re: Avautumisthread

Viesti Kirjoittaja bomble »

tuntuu ettei kone oo ikinä nostokunnossa? aina puuttuu jotain :|

nimim: kesäks koitetaan saada savut, ehkä leimakin :lol:
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Avautumisthread

Viesti Kirjoittaja emax »

Uunista alkas ylikuumenemissuoja temppuilemaan (palaa hieno valokaari niittauksien välissä), ja sähköliike meni jo kiinni. Ja tietenkin lihat maustettuna odottamas uuniin laittoa :x
Ei muuta ku suojasta piuhat poikki ja sokerinpalalla yhteen. Alkas uuni lämmetä :thumbup: Haetaan huomenna sitte uus palikka ja liittimet.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Avautumisthread

Viesti Kirjoittaja duckworth »

bomble kirjoitti:tuntuu ettei kone oo ikinä nostokunnossa? aina puuttuu jotain :|

nimim: kesäks koitetaan saada savut, ehkä leimakin :lol:
Tavallaan tuttu tunne keväältä 2012, alakerta nipussa ja sähköt toiminta valmiina konetilassa, MUTTA koneistaja ei vaan millään viitsi tehdä kantta valmiiksi, ja sitä odoteltiinkin yli viisi viikkoa... Vitutusta ei yhtään vähentänyt tuttujen utelut Sierran ajokunnosta ja mun tuolloisessa projektiketjussa vinkuneen netti-nörtti-virittäjän vikinät siitä ettei kantta tarvitse teettää muka ammattilaisella :roll: No onneks viime kesät on vinkuminen kuuluunu vaan renkaista ja kaiken maailman paskapuheet oikeasta korvasta ulos ja vasemmasta 6000rpm verran oohooceetä sisään :lol: :lol:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
bomble
Viestit: 239
Liittynyt: 17 Kesä 2011 17:29
Paikkakunta: Lohja

Re: Avautumisthread

Viesti Kirjoittaja bomble »

duckworth kirjoitti: Tavallaan tuttu tunne keväältä 2012, alakerta nipussa ja sähköt toiminta valmiina konetilassa, MUTTA koneistaja ei vaan millään viitsi tehdä kantta valmiiksi, ja sitä odoteltiinkin yli viisi viikkoa... Vitutusta ei yhtään vähentänyt tuttujen utelut Sierran ajokunnosta ja mun tuolloisessa projektiketjussa vinkuneen netti-nörtti-virittäjän vikinät siitä ettei kantta tarvitse teettää muka ammattilaisella :roll: No onneks viime kesät on vinkuminen kuuluunu vaan renkaista ja kaiken maailman paskapuheet oikeasta korvasta ulos ja vasemmasta 6000rpm verran oohooceetä sisään :lol: :lol:
Nojuu ei tässä kiire oo, se mitään maksa ku tallissa seisoo.. ois vaan mukava saada eteenpäin ku tuntuu et seisoo täysin paikallaan, vaikka autossa alusta yms paikallaan et tekniikkapuolta pääsee pikkuhiljaa kasaileemaan.
Ja säilyis inspiraatio :mrgreen:

Plus käyttis laittaa leimakuntoon ja tuo wanhempi tähtiauto kesäks liikenteeseen, rahan menoa taas 8-)
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Avautumisthread

Viesti Kirjoittaja Renee »

Tuota ihmetellään kun uusien autojen kauppa ei käy.
Tässä syy ostavaa asiakasta ei huomioida ollenkaan .
Itse sen huomasin tuollla xxx xxx kun pyörähdin.
Ensiksi meni aika kauan olin jo pois lähdossä kun jokin myyjä kysyi mitä asiaa olisi.
Kyllä se tarjous annetiin suora kauppaa ilman vaihtoautoa.
Sanottiin esittelyauto tulee ensi tiistaina soitan teille sovitaan koeajo.
Sitä puhelinsoittooa ei tullut vaikka viikon odotin turhaan .
Joten nokka kohti xxx liikettä siellä koeajoa ja auton tilaus.
Kun tämä auto tuli meille molemmille hääpäivälahjaksi kun vuonna 1979 ei noita häämatkoja paljon tehty, korjataan se sitten tänä kesänä Mondeolla
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
S-P-H
Viestit: 611
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Avautumisthread

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Ton oon muuten itekki huomannu ton autokauppiaiden ylimielisyyden. Se on jotenki aivan käsittämätöntä.
Meneekö ttu muka niin hyvin, että asiakasta ei tarvitse palvella ja auttaa? Onneks en käy kovin usein autokaupoilla
mut esim 2007 vs 2013 ei mitään muutosta. Samaa kusipäisyyttä.

2013 ku etsiskelin vanhalle Focukselle korvaajaa ni Tampereen Rinta-Jouppi veti kyllä palvelussa pohjat.
Kysyin mitä ne maksas vaihdossa omasta vanhasta ni myyjä soitti johonki häntä viisaammalle. Seurasi
puhelinkeskustelu, kuin jostain ketonen & myllyrinne komediasta, jossa kovaan ääneen
puhelimessa höhötellään "joo 500 euroo.. kyllä..hehehehe...kyllä...hehehe...joo tämä on selevä.."
puhelu loppuu ja hän sanoo "hyvittäisimme autostasi 500 euroo" ...aijaa en varmaa ite sitä tajunnukaan
puhelinkeskustelusta..minä seison metrin päässä lasten kanssa siinä. :thumbup:
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
S-P-H
Viestit: 611
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Avautumisthread

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Viime viikolla oli e10 bensan hinta 1.274 tossa Lielahdessa mikä lienee apaut sen mitä se voi alimmillaan nyt Suomessa maksaa.
Tänään 1.349 alimmillaan. Mitä tapahtui markkinoilla, että se nousi noin paljon? Käsittääkseni öljyn hinta ei noussut, vaikka se
kuningas kuoli. Ite luulen et tää on tätä kauppiaiden "noniin asiakas saanut halpaa bensaa pari päivää ni nostetaan takasi". ABC:llä
oli 1.399, läheisellä nesteellä vielä enemmän.

Tää foorumin kellokin on väärässä ajassa, 22.54 ny.
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Avatar
terae
Ylläpitäjä
Viestit: 206
Liittynyt: 21 Huhti 2013 20:08
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Avautumisthread

Viesti Kirjoittaja terae »

SimoHirvonen kirjoitti: Tää foorumin kellokin on väärässä ajassa, 22.54 ny.
Foorumin kellolle ei pystytä tekemään mitään. On jonku isomman herran hallussa.
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Avautumisthread

Viesti Kirjoittaja emax »

Eikös sen kellon saa ihan omista asetuksista oikeaan, kun vaihtaa itselleen oikean aikavyöhykkeen... Mulla ainakin näyttää oikein. 18:59

Edit: Näyttää olevan suomenkielipaketilla vähän kummallinen toi aikavyöhykehommakin... No kuitenkin Omat asetukset->asetukset välilehti, ja aikavyöhyke. Jos on suomeksi niin sitten Array Etc/GMT-2. Jos Englanniksi niin sitte UTC+2:00
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
bomble
Viestit: 239
Liittynyt: 17 Kesä 2011 17:29
Paikkakunta: Lohja

Re: Avautumisthread

Viesti Kirjoittaja bomble »

miks mua alkaa heti ahdistamaan ja vituttamaan kun tulee eteen nokan ajotus, eihän se nyt ydinfysiikkaa oo mutta silti! nimim, apu-akselin hihnapyörä väärinpäin.. maksan kohta jollekki että tulee laittaa sen kohillee :x
Carrex
Viestit: 4
Liittynyt: 29 Touko 2011 00:35

Re: Avautumisthread

Viesti Kirjoittaja Carrex »

emax kirjoitti:Eikös sen kellon saa ihan omista asetuksista oikeaan, kun vaihtaa itselleen oikean aikavyöhykkeen... Mulla ainakin näyttää oikein. 18:59

Edit: Näyttää olevan suomenkielipaketilla vähän kummallinen toi aikavyöhykehommakin... No kuitenkin Omat asetukset->asetukset välilehti, ja aikavyöhyke. Jos on suomeksi niin sitten Array Etc/GMT-2. Jos Englanniksi niin sitte UTC+2:00
Joo täälläkin näyttää oikein :)
Escort 1.6 stw vm-97 :ford:
Avatar
terae
Ylläpitäjä
Viestit: 206
Liittynyt: 21 Huhti 2013 20:08
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Avautumisthread

Viesti Kirjoittaja terae »

Täällä näyttää väärin jo firman tietokoneen kellokin... jossain välissä oli myös palvelimen kello killissä ja sillon ei kyllä voinut muuta kuin sietää vääriä aikoja.
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford
S-P-H
Viestit: 611
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Avautumisthread

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Joo, asetuksista kello oikein ni nyt kunnossa. Se nyt oli sivuseikka mut tulipahan sekin kuntoon :mrgreen:
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Vastaa Viestiin