Escort -87 ei sammu

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Qubler
Viestit: 3
Liittynyt: 07 Joulu 2014 20:55

Escort -87 ei sammu

Viesti Kirjoittaja Qubler »

Tässä ollut escortin onnellinen omistaja kuukauden ajan kun ekat ongelmat alko potkimaan arkea.

Tarina alusta asti:
-Kehrää kuin kissa toimii hyvin ilman mitään viittauksia ongelmista
-Kaunis pakkasaamu virtaa ei enää ole missään. Ei starttaa valot ei pala.
->Akku vaihdettiin aiivan upouuteen hianoon.
-Tämän jälkeen alkanut virtapiirit jäädä päälle vaikka avain ei ole virtalukossa. Tästä ihmeempiä ongelmia koitumatta auto toimii ja käy.
-Ei niin kaunis ja loskainen ei pakkasilta auto ei taas starttaa eikä virrasta ole minkäänmoista havaintoa muutenkaan.
->Kaveri tuo kauniin Okashiksi nimetyn koslansa ja auttaa auton taas käyntiin.
-Nyt huolestuneena mikä ongelma tuumaillaan ja etsitään mikä voisi olla. Vaihtoehtoina todettu että virtalukko vaihtoon tai liian vähän jäähdytysnestettä, mikä ilmeisesti aiheuttaa jäähdyttimen olon päällä vaikkei auto muuten olisikaan.
-Toiveikkaana että ongelma olisi jälkimmäinen täytän jäähdytysnesteen.
-Seuraavan kerran kun armaani starttaan ei tämä halua enää sammua. Siinä sitten avain kädessä virtalukko tyhjänä moottori pöristessä avuttomana tuskastelen että vissiin virtalukko on kuin onkin rikki.
-Nyt minulla peukalo keskellä kämmentä olevalla ihmisellä on pulma kun pitäisi ilmeisesti alkaa repimään tätä armasta palasiksi.

Onko kenelläkään neuvoja tai ideoita missä vika etten turhaan pura mitään? Tai neuvoja siihen virtalukon vaihtamiseen? Auttakaa nuorta ja kokematonta Fordimiestä!
Qubler
Viestit: 3
Liittynyt: 07 Joulu 2014 20:55

Re: Escort -87 ei sammu

Viesti Kirjoittaja Qubler »

Semmonen virtalukon purku ja asennus for dummies ois nyt oikein ihana. :)
p3
Viestit: 545
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:16
Paikkakunta: Perniö

Re: Escort -87 ei sammu

Viesti Kirjoittaja p3 »

Virtalukkoa ei kannate heti kokonaan purkaa vaan irrottaa vain virtalukonpohjan eli sen osan mihin piuhat tulee ja kattoo että se muovinen lovi mihin virtalukosta tulee semmonen tasapäämeisselin kärjen näkönen osa on ehjä eli se "meisseli" ei pyöri tyhjää siinä lovessa. Käsiksi pääsee kun purkaa rattiputken suojamuovit.

Escorteissa on ollut ongelmia sulakerasioiden kanssa, mutta en muista minkä vuotisissa.
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
tursas
Viestit: 4013
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Escort -87 ei sammu

Viesti Kirjoittaja tursas »

Joopati joo, niin kauan kuin muistan noissa Eskoissa on ollu ongelmana se, että sulakelaatikko on vedessa ja altis kosteudelle. Moni on niitä korjaillu, tinaillu ja vaihtanut minun foorumin elinaikanani. Löytyyköhän lisää tietoa haulla Escort sulakeboxi tms... 8) Jäähärin nesteen täytöllä ei yleensä ole mitään tekemistä näiden sähköpuolen vikojen kanssa, sorry, ja tuskin virtalukollakaan... 8)
Mutta sanotaan nyt sitten mitä mä tekisin, lämpöpuhallin ja sulakeboksi kuivaksi ja tietysti putsaisin pois ne 20 vuotta seisseet lehdet ja roskat sieltä sen ympäriltä ja alta.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Hannu
Viestit: 83
Liittynyt: 09 Marras 2006 16:39

Re: Escort -87 ei sammu

Viesti Kirjoittaja Hannu »

tursas kirjoitti:Joopati joo, niin kauan kuin muistan noissa Eskoissa on ollu ongelmana se, että sulakelaatikko on vedessa ja altis kosteudelle. Moni on niitä korjaillu, tinaillu ja vaihtanut minun foorumin elinaikanani. Löytyyköhän lisää tietoa haulla Escort sulakeboxi tms... 8) Jäähärin nesteen täytöllä ei yleensä ole mitään tekemistä näiden sähköpuolen vikojen kanssa, sorry, ja tuskin virtalukollakaan... 8)
Mutta sanotaan nyt sitten mitä mä tekisin, lämpöpuhallin ja sulakeboksi kuivaksi ja tietysti putsaisin pois ne 20 vuotta seisseet lehdet ja roskat sieltä sen ympäriltä ja alta.
No johan unen näit!!
"Moni on niitä korjaillu, tinaillu ja vaihtanut minun foorumin elinaikanani." Mitä sieltä korjataan tai tinataan ja miksi?? HÄH??
Mitä ihmettä se vaikuttaa vaikka sen sulakelaatikon ympärillä olisi niitä lehtiä ja roskia ja muka allakin vielä??
Mahdatko muuten edes tietää miltä neloskorinen escort näyttää koska tollaisia uskomattomia ohjeita jakelet?
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Escort -87 ei sammu

Viesti Kirjoittaja emax »

Ei nyt niin pahasti päin mettiä kuin ehkä luulet.
Sulakerasiat on yks escorttien yleinen vaiva, mutta pääasias mk5 mallien. Sieltä vetelee välillä oikkariin ja välillä ei yhdistä ollenkaa. Jos tämä olis mk5 malli niin se sulakerasia olis ihan hyvä veikkaus.
Suurimpaan osaan mk5 malleja tuo rasia on jossain vaiheessa vaihdettu tai korjattu hapettumien takia. Sielä on piirilevy pohjalla mihin releiden ja sulakkeiden kannat on tinattu kiinni, ja sinne pääsee kosteus.
Tämä siis mk5 malliin. Ei tähän ko mk4 malliin.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
januski79
Viestit: 72
Liittynyt: 06 Maalis 2009 13:36
Paikkakunta: Nokia

Re: Escort -87 ei sammu

Viesti Kirjoittaja januski79 »

Ja kyllähän se semmonen homma on että noi 3 ja 4 koppasen sulakeboksitkin happanee ajanmyötä. Ja saa tulla pihaan kattomaan yhtä hapanta yksilöä niin ei tarvi ainakaan mutista kenenkään unista. :lol:
releetkin alkaa olla viimeistään nyt vaihtoiässä, varsinkin ne joiden läpi menee isommat virrat. Itte ainakin oon muutamia moisia joutunut putsaileen, ne releitten liittiment siinä sulakeboksissa sattaa näyttää hyviltä, mutta toisella puolen se johdon ja liittimen liitos kusee. Mikä taas aiheuttaa märällä kelillä sähköongelmia ja pakkasella saattaa toimia normaalisti. :shock:

Kannattas nyt ensin mittailla et onko siä maa puolella jotain häikkää jännitehäviö mittauksella.. tai jos se ei taaskaan lähde käyntiin nii laittaa vaikka apuvirtakaapeleilla uusi maadotus akun -navasta johonkin kohtaan moottorista tai vaihdelaatikkoon.
toinen paikka minkä katot on startin perässä olevien piuhojen liitokset ja myös sitä solenoidilta startin sisään menevää kaapelia voi vilasta samalla.
ja tosiaan se sulakeboksi ja ympäristö puhtaaksi ja kuivaksi.

tämän jälkeen voinet sen virtalukonpohjan vaihtaa, mutta mikä sen sitten on rikkonut?
iän myötä vanhuuttaan?
vai onko sieltä ryöstetty poppikoneille virtaa tai muille virtasyöpöille vehkeille?
Jos on niin kannattaa muuttaa ne virrat kulkeen muuta kautta, ei olis eka eerikan virtalukko joka sulaa moisesta...

no vaikee antaa mitään tarkempaa ohjeistusta, syitä voi olla monia. esim. Ittellä aiheutti takavalon maadotus ongelma mittaristo häröjä..
käyttikset: Mondeo 2.0i Ghia STW -02 , Galaxy 1.9 TDI PD Ghia -01
harrasteet: Escort XR3i -85
exät: Escort 1.3 L -83 , Escort 1.6 GT -90 , Escort 1.8TD Ghia -98
Avatar
Volmari
Moderaattori
Viestit: 837
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:48
Paikkakunta: Turku

Re: Escort -87 ei sammu

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Kyllä näissä mk4:ssa sulakerasiakin hirttää. En uskalla sanoa mitään faktaa mistä voisi olla kiinni. Mutta uskalla epäillä sen olevan sulakerasian puolella. jos ja kun alat nostamaan sitä sulakerasiaa sieltä konehuoneen puolelta ylös niin ota akku irti suosiolla. itse sen operaation suorituksen aikana sain oikosulkuun jokusen piuhan ja savuthan siinä karkasi.

Mutta kolvilla, tinalla ja sähköjohdolla siitä saa paikattua helposti toimivan. aikaa vievää touhua se on enemmän kuin ammattitaitoa vaativaa.
Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
Hannu
Viestit: 83
Liittynyt: 09 Marras 2006 16:39

Re: Escort -87 ei sammu

Viesti Kirjoittaja Hannu »

Volmari kirjoitti:Kyllä näissä mk4:ssa sulakerasiakin hirttää. En uskalla sanoa mitään faktaa mistä voisi olla kiinni. Mutta uskalla epäillä sen olevan sulakerasian puolella. jos ja kun alat nostamaan sitä sulakerasiaa sieltä konehuoneen puolelta ylös niin ota akku irti suosiolla. itse sen operaation suorituksen aikana sain oikosulkuun jokusen piuhan ja savuthan siinä karkasi.

Mutta kolvilla, tinalla ja sähköjohdolla siitä saa paikattua helposti toimivan. aikaa vievää touhua se on enemmän kuin ammattitaitoa vaativaa.
Tunnustan taas tyhmyyteni ja yritän oppia viisaammilta. Taidan olla aika noviisi kun itselläni ei ole ollut kuin vähän toistakymmentä mk4 escortia kaikilla eri bensakonevaihtoehdoilla eikä niillä ole tullut ajettuakaan yhteensä kuin jokunen satatuhatta kilometriä.
Mikä siinä sulakerasiassa siis "hirttää"? Mitä sieltä tarvii juottaa tai yleensäkään korjata ja miksi? Miten sait sulakerasian oikosulkuun ottaen huomioon, että johdot on kaikki sulakerasiassa relepohjissa kiinni ja itse sulakerasiakin on muovia??
januski79
Viestit: 72
Liittynyt: 06 Maalis 2009 13:36
Paikkakunta: Nokia

Re: Escort -87 ei sammu

Viesti Kirjoittaja januski79 »

eihän se sulakerasia happane vaan ne puristusliitokset johtoihin jokka on siis siinä sulakerasiassa kiinni :) oikosulkuja voinee tuossa operaatiossa aiheuttaa pohjista irtoilevat piuhat, rikkinäiset kuoret yms. etenkin silloin kun sen rasian irrottaa ja alkaa käänteleen sitä nähdäkseen jotain sinne alle. ne piuhat kun menee sen kotelon alta pellistä läpi.
voihan noita koittaa ruiskia jollain crc:llä tms. aineella, syrjäyttänee kosteuden ainakin pois ja saattaa auttaa tovin jos toisenkin, ehkä.

Ja veikkaan että näitä ongelmia ei ole yksilöissä joita on pidetty/säilytetty tallissa tms. kuivemmassa paikassa... (en tiedä, oletan..)

Ja ihan vinkkinä että niitten releitten läpi menevää virtaskaa ei kannata lisätä vaan kannattaa tehä ihan uudet virtasydeemit lisälaitteille, jos sellaisia laittaa... lisävaloo, teho polttimoita, vahvistinta yms... extra virta ja lisukkeeks vastusta niissä releitten liittimissä tulee sulattamaan sen releen pohjan... :mrgreen:

ainiin ja ajelin ekalla eerikalla korttihuumassa liki 150k km , seuraavaan tulikin vaan 50k km 8)
käyttikset: Mondeo 2.0i Ghia STW -02 , Galaxy 1.9 TDI PD Ghia -01
harrasteet: Escort XR3i -85
exät: Escort 1.3 L -83 , Escort 1.6 GT -90 , Escort 1.8TD Ghia -98
GeeTee
Viestit: 157
Liittynyt: 05 Helmi 2005 22:02

Re: Escort -87 ei sammu

Viesti Kirjoittaja GeeTee »

Jos tuohon sammumattomuuteen palattais, onko kaasarin magneettiventtiilin piuha kiinni? Edestäkatsoen kaasarin kuskinpuolella siinä ilmanputsarin alla.. Juurikin jälkikäynninesto
Jogiin
Viestit: 224
Liittynyt: 01 Elo 2007 15:20
Paikkakunta: Anjalan perämettä

Re: Escort -87 ei sammu

Viesti Kirjoittaja Jogiin »

GeeTee kirjoitti:Jos tuohon sammumattomuuteen palattais, onko kaasarin magneettiventtiilin piuha kiinni? Edestäkatsoen kaasarin kuskinpuolella siinä ilmanputsarin alla.. Juurikin jälkikäynninesto
Meinaat tuota punasella ympyröityä :?:
Kuva
Nykyset pirssit:
"Melkein quattro" Volvo 740 2.3 -88 (projekti)
"Lahna Turbo" Volvo 945 2.3turbo classic -98 (käyttis)
Muutama ford ollu ja ei taida heti lisää tulla.
Qubler
Viestit: 3
Liittynyt: 07 Joulu 2014 20:55

Re: Escort -87 ei sammu

Viesti Kirjoittaja Qubler »

Osa kaksi.

-Virtalukonpohja vaihdettu, edellisessäkin kyllä avain pyöritti pohjaa ihan hyvin mutta koska joskus virtalukonpohjasta lähtenyt virrat radiolle niin vaihdoin silti. Ainoa muutos on että se radio ei nyt kuulu.
->Mistä radiolle kannattaisi virta ottaa? Ei mitään hienoa supermankkaa ole, kuhan nyt puhetta kuuluu.
-Sulakerasia puhdistettu ja kuivattu ja kaikki sulakkeet vaihdettu (releitä ei vielä). Ei näkynyt suurempia happamia kohtia tai muutakaan kulumaa.
-Tälläkään ei mitään vaikutusta.
-Virtapiirit menevät yhä itsestään päälle jonkin ajan auton seisottua. Ja joskus sammuttaessa autoa virrat ei lähde pois. Tarkennuksena tosiaan että ei ole niin että pelkästään moottori ei sammuisi, mutta puhaltimet yms jää päälle.
->Uutena ongelmana, ajovalot ei pala (välillä palaa). Pitkät säihkyy kyllä vieläkin. Mutta normi ajovvalat ei pala tai jos palaa niin tosi himmeästi.
->Ja Näinä kertoina kun moottori ei meinaa sammua, niin se sammuu kun ajovalot laittaa päälle?
-Kaasarin magneettiventtiilin piuhakin kiinni, kun joku tätä tuumasi.

Mitäpä tuumitte. Onko oikosulku jossain, pittääkö viedä jollekkin osaavammalle sähkömiehelle paikannettavaksi?
Onhan tämä vielä toistaiseksi ihan ajokelpoinen, en suohon polje tätä vielä. Vähän vaan vaivalloinen kun akku pittää irroitella aina ja ajovalot olisi kiva saada toimimaan.
p3
Viestit: 545
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:16
Paikkakunta: Perniö

Re: Escort -87 ei sammu

Viesti Kirjoittaja p3 »

Tsekkaa se valokatkasija, ja koita toimiiko muuten normaalisti kun irrottaa valokatkaisimen sähköliittimen.
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
Vastaa Viestiin