Kenellä vastuu? Aurauskulmien säätö.
-
- Viestit: 1
- Liittynyt: 19 Marras 2014 16:24
Kenellä vastuu? Aurauskulmien säätö.
Ylpeä -98 mondeon omistaja haluaisi hieman apua ennen kuin lähden pajalle meuhkaamaan. Eli tilanne on seuraavanlainen. Säädätin aurauskulmat edestä joista löytyi 13mm heitto, ratti vinossa oikealle. Sain ne kuntoon luotettavassa liikkeessä, ja rattikin oli luonnollisesti suorassa. Sen jälkeen vein auton katsastukseen, josta tuli hylsy koska alatukivarren pallonivel oli välyksellinen edessä vasemmalla. Seuraavaksi vein auton eri korjaamolle jossa pallonivel korjattiin. Mutta nyt huomasin että ratti on vinossa vasemmalle ja liekkö kulmatkaan enää kohdillaan. Tahtoisin siis tietää kenellä on vastuu ja kuinka asiaa kannattaisi lähteä selvittämään?
Re: Kenellä vastuu? Aurauskulmien säätö.
Jäkiviisaana olis tehny toistepäin, eka leima ja sitten kulmat..Yleensä kannattaa tarkistaa/vaihtaa pallonivelet ja raidetangonpäät ennenkuin menee säätämään kulmat, hyvin helposti käy noin jos joutuu vaihtamaan säätöjen jälkeen osia..Luulisin että korjaamo ei kyllä lotkauta korvia, kun kulmia ei säädetä sieltä alapallon nurkilta..kulmat voi muuttua hyvinkin pikkusen jos kovin väljää pallossa ollut..harmi homma ettei säätöliike sanonut tai huomannu mitään alapallosta..
Re: Kenellä vastuu? Aurauskulmien säätö.
Kyllä noi kulmat yleensä muuttuu vaikka kasais samoilla osilla mitkä autossa oli ennen purkamistakin. Ei noi sovitukset mitään koneistettuja ole ja aina on pultinreijissä pelivaraa sen verran että kulmien entraaminen on usemmiten paikallaan kun jotain on ollut irti. Hassua musta on ettei se pallonivelen 'korjaaja' säätäny kulmia sen jälkeen.
Mutta kyllä mä sanoisin että Arvoisa Autoilija varaa uuden kulmien säädön jostain ja maksaa sen ihan ite, tai ei mulle ainakaan vastaavassa tilanteessa olisi tullut edes mieleen mikään muu vaihtoehto.
Mutta kyllä mä sanoisin että Arvoisa Autoilija varaa uuden kulmien säädön jostain ja maksaa sen ihan ite, tai ei mulle ainakaan vastaavassa tilanteessa olisi tullut edes mieleen mikään muu vaihtoehto.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Re: Kenellä vastuu? Aurauskulmien säätö.
Eikait missään huoltoliikkeessä säädetä kulmia alapallon vaihdon takia, taitaa olla lista-aika 10-15min siihen työhön ja seuraava auto kun urakalla porukka tekee nykyään..
Harmi homma silti..Toisaalta voihan sitä kepillä koitella säätöliikkeestä paljonko maksais etuakselin säätö uudestaan..
Harmi homma silti..Toisaalta voihan sitä kepillä koitella säätöliikkeestä paljonko maksais etuakselin säätö uudestaan..
Re: Kenellä vastuu? Aurauskulmien säätö.
Kyllä täälläpäin aina kun kosketaan alustanosiin niin säädetään pyöränkulmat ja se säätö sisältyy hintaan.
Jopa tuossa huoltoaseman pikkukorjaamossa.
Minustakin omituista kun ei ole säädetty kun alapallo vaihdettu, pitäsi olla itse selvyys.
Jopa tuossa huoltoaseman pikkukorjaamossa.
Minustakin omituista kun ei ole säädetty kun alapallo vaihdettu, pitäsi olla itse selvyys.
Re: Kenellä vastuu? Aurauskulmien säätö.
Hyvää palvelua teilläpäin.. Tääläpäin kerran kysyin kahestakin pajasta, että mitens kulmien säätö jolloin tuli vastaus, vie rengasliikkeeseen, niillä on vehkeet sitä varten..
Re: Kenellä vastuu? Aurauskulmien säätö.
Sinänsä jännä juttu, ettei ensimmäisessä paikassa väljää niveltä huomattu/mainittu säätöjen yhteydessä. Tai ettei toisella korjaamolla puhuttu mitään kulmien säätämisestä uuden osan vaihdon jälkeen.
Mutta toisaaltahan tuossa ei ole mitään uutta ja ihmeellistä korjaamomaailmasta. Toiset pajat teettäis miljoonalla lisätöitä ja toisissa pajoissa saa vinkumalla vinkua et "tehkää sit kans tämä ja tämä"...
Mutta jos vastuuasioista puhutaan, niin kyllä mä sanoisin että ihan autoilijan pussista menee.
Mutta toisaaltahan tuossa ei ole mitään uutta ja ihmeellistä korjaamomaailmasta. Toiset pajat teettäis miljoonalla lisätöitä ja toisissa pajoissa saa vinkumalla vinkua et "tehkää sit kans tämä ja tämä"...
Mutta jos vastuuasioista puhutaan, niin kyllä mä sanoisin että ihan autoilijan pussista menee.
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Re: Kenellä vastuu? Aurauskulmien säätö.
Eihän niitten pitäs suostua säätämään kulmia, jos on väljää jossain.
Mondeo mk2 1.8 CLX 4d -98, 461 tkm (2008-2018)
Mondeo mk2 2.0 GLX 4d -97, 465 tkm (2005-2012)
Mondeo mk2 2.0 GLX 4d -97, 465 tkm (2005-2012)
Re: Kenellä vastuu? Aurauskulmien säätö.
Voihan se olla et ne on tyriny eikä oo huoman sitä väljää.
Tuli vaa mielee ku iteki tyrin välil omas duunis.
Tuli vaa mielee ku iteki tyrin välil omas duunis.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Re: Kenellä vastuu? Aurauskulmien säätö.
Kyllä vastuullisen ja ammattinsa osaavan täytyy ensin nämä välykset katsoa.Mulle kerran sanoi kulmien säätäjä, ettei säädä kulmia ennen etupyörän laakerin
vaihtoa.Olipas kiva huomata, ettei kaikki korjaamot ole vain rahastusmielessä liikkeellä.
vaihtoa.Olipas kiva huomata, ettei kaikki korjaamot ole vain rahastusmielessä liikkeellä.
Mondeo -09 2.5T
Re: Kenellä vastuu? Aurauskulmien säätö.
Onko tilanne päivitystä vielä?
Re: Kenellä vastuu? Aurauskulmien säätö.
Itellä ei kävis kyllä mielessäkään käydä ennen leimaa säätämässä kulmia, melko usein vanhoissa autoissa on jotain vaihdettavaa tiedossa, puslissa yms jos ei ole jo remontti tehty.
Re: Kenellä vastuu? Aurauskulmien säätö.
Vaihdatat sinne oikealle puolellekin uuden saman valmistajan alapallon. Eri valmistajien osissa sattuu olemaan pieniä mittaeroja, joten vaikka vain toinen nivel olisi väljä on sama vaihtaa molemmat yhtä aikaa. Camperi on vasemmalla puolella muuttunut hiukan positiivisempaan päin, siksi ratti vinossa ja saattaa myös puoltaa.
-
- Viestit: 609
- Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33
Re: Kenellä vastuu? Aurauskulmien säätö.
Tuo ettei väljää löydetty alustan mittailussa ei ole mitään uutta!
Edellisessä autossa kanssa kävin säädättämässa kulmia niin väitti että takana tukivarsi vääntynyt kun camberkulma oli plussalla vaikka piti olla miinuksella. No edestä eivät löytäneet mitään vaikka auto veuhtoi edes takas urissa vaan väittivät että tuo takapyörän vinous teki sen. No vein auton veholle ja takana syyllinen oli "narinanivel" joka oli aivan loppu ja edessä kaikki alatukivarsien puslat (jotka on öljytäytteisiä) oli rikki ja öljyt poissa ja klappia senttikaupalla!
Pyörät säädettiin veholla kuntoon ja kävin ensimäisestä paikasta hakemassa rahat pois!
Meni mersu taas suoraan...
Tuohon autoon liittyi sellainen tarina että se oli entinen diplomaatti auto jota ei oltu ikinä katsastettu suomessa vaikka ikää oli jo 5v ja kun ostin sen niin katsastus piti tietenki suorittaa, mutta edes inssi ei noita vikoja löytänyt!
Eli siis koko remppa meni myyjän piikkiin, mutta oli kyllä sellanen episodi että!
Edellisessä autossa kanssa kävin säädättämässa kulmia niin väitti että takana tukivarsi vääntynyt kun camberkulma oli plussalla vaikka piti olla miinuksella. No edestä eivät löytäneet mitään vaikka auto veuhtoi edes takas urissa vaan väittivät että tuo takapyörän vinous teki sen. No vein auton veholle ja takana syyllinen oli "narinanivel" joka oli aivan loppu ja edessä kaikki alatukivarsien puslat (jotka on öljytäytteisiä) oli rikki ja öljyt poissa ja klappia senttikaupalla!
Pyörät säädettiin veholla kuntoon ja kävin ensimäisestä paikasta hakemassa rahat pois!
Meni mersu taas suoraan...
Tuohon autoon liittyi sellainen tarina että se oli entinen diplomaatti auto jota ei oltu ikinä katsastettu suomessa vaikka ikää oli jo 5v ja kun ostin sen niin katsastus piti tietenki suorittaa, mutta edes inssi ei noita vikoja löytänyt!
Eli siis koko remppa meni myyjän piikkiin, mutta oli kyllä sellanen episodi että!
Re: Kenellä vastuu? Aurauskulmien säätö.
Kun sanon töissä asiakkaalle etten säädä kulmia ennenkuin väljä laakeri, nivel tai pusla on vaihdettu niin 50% asiakkaista pitää sitä vedätyksenä ja uskoo meidän vain haluavan enemmän rahaa kuin pelkästä kulmien säädöstä. Meitä on moneen junaananon kirjoitti:Kyllä vastuullisen ja ammattinsa osaavan täytyy ensin nämä välykset katsoa.Mulle kerran sanoi kulmien säätäjä, ettei säädä kulmia ennen etupyörän laakerin
vaihtoa.Olipas kiva huomata, ettei kaikki korjaamot ole vain rahastusmielessä liikkeellä.
Escort mk2 "RS2000"
Fiesta mk2 "RS1800i"
Fiesta mk2 "RS1800i"
Re: Kenellä vastuu? Aurauskulmien säätö.
Tuo narinahela on sellainen että sitä ei huomaa jos ei osaa kattella oikeasta kohtaa ja oikealla lailla. Kun pyörä on ilmassa ja ottaa sellaisilla puolenmetrin pituisilla v...siirtoleukapihdeillä kiinni helan ja satulan pultista niin sen näkee heti, usein on reilu sentti klappia. Harvemmin huomataan katsastuksessakaan, ja asiakasta ihmetyttää kun ehjiksi todettuja osia vaihdellaan.hluukkonen kirjoitti:Tuo ettei väljää löydetty alustan mittailussa ei ole mitään uutta!
Edellisessä autossa kanssa kävin säädättämässa kulmia niin väitti että takana tukivarsi vääntynyt kun camberkulma oli plussalla vaikka piti olla miinuksella. No edestä eivät löytäneet mitään vaikka auto veuhtoi edes takas urissa vaan väittivät että tuo takapyörän vinous teki sen. No vein auton veholle ja takana syyllinen oli "narinanivel" joka oli aivan loppu ja edessä kaikki alatukivarsien puslat (jotka on öljytäytteisiä) oli rikki ja öljyt poissa ja klappia senttikaupalla!
Pyörät säädettiin veholla kuntoon ja kävin ensimäisestä paikasta hakemassa rahat pois!
Meni mersu taas suoraan...
Tuohon autoon liittyi sellainen tarina että se oli entinen diplomaatti auto jota ei oltu ikinä katsastettu suomessa vaikka ikää oli jo 5v ja kun ostin sen niin katsastus piti tietenki suorittaa, mutta edes inssi ei noita vikoja löytänyt!
Eli siis koko remppa meni myyjän piikkiin, mutta oli kyllä sellanen episodi että!
Osa huonoksi todetuista iskareistakin on vain sen helan syytä.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Re: Kenellä vastuu? Aurauskulmien säätö.
Meillä tosiaan töissä on myös tapana myydä säätötyö jos jotain kulmiin mahdollisesti vaikuttavia osia joudutaan uusimaan tai edes irroittamaan esim. kytkinrempassa. Ja tosiaan jos asiakas tilaa pelkän säätötyön niin ei siinä paljoa ruveta välyksiä etsiskelemään. Tietysti jos nyt raidetangon nivelissä on jotain tuhoa tai ilmiselvää välystä niin ei hommaa aleta tekemään. Samoiten myös jos huollon yhteyteen on tilattu suuntaus tai vaikka se kytkimen kunnostus ja huollossa huomataan jotain, niin ei sitä suuntausta lähdetä suorittamaan.
Surullisen paljon törmää sekä isoissa ja pienissä pajoissa tehtyjä töitä, joiden jälkeen kulmat olisi ehkä pitänyt tarkastaa. Liekö sitten vika asiakkaan, homman myyjän vai asentajan laiskuus. Tätä ei saada tietää, mutta toisaalta onhan tuolla työllistävää vaikutusta
Surullisen paljon törmää sekä isoissa ja pienissä pajoissa tehtyjä töitä, joiden jälkeen kulmat olisi ehkä pitänyt tarkastaa. Liekö sitten vika asiakkaan, homman myyjän vai asentajan laiskuus. Tätä ei saada tietää, mutta toisaalta onhan tuolla työllistävää vaikutusta
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Re: Kenellä vastuu? Aurauskulmien säätö.
Sama meillä, jos mitään pyöränkulmiin vaikuttavaa vaihdetaan/ Irroitetaan, niin suuntaus/tarkistus myydään ja jos muita väljiä löytyy, niin suuntausta ei edes aloiteta.
...maasta ne ovat tulleet
maaksi ne ovat jälleen tuleva...
Mondeo 1,8 STW -00 (R)E85
maaksi ne ovat jälleen tuleva...
Mondeo 1,8 STW -00 (R)E85