Check Tyre Pressure - viestin nollaus

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Check Tyre Pressure - viestin nollaus

Viesti Kirjoittaja KajS »

Taas näitä Windowsseja nykyautoissa. Vaihdoin 1,0 ecobeastiin talvirenkaat eilen. Tänä aamuna sitten puhelin soi: "Täällä palaa Check Tyre Pressure-ilmoitus". No voi sun, ajattelin ja totesin että ajaa vain, kyllä siellä ilmaa on. Sitten googlettamaan, millä ratti-poljin-komentorivi-html-php-yhdistelmällä tuosta päästään. Onneksi tuon (turhan*)) viestin saa pois ihan applekonstein eli valikosta:

From the online manual:

1. Using the information display control,
navigate to Settings > Driver assist
> Deflation detection
2. Press and hold the OK button until
confirmation appears.

The system has to be reset each time you put air in or out of a tyre(s). If you don't it will come up with the warning after a few miles. The warning will also come on every time you turn on the ignition.

Tuolta nappasin: http://www.cmaxownersclub.co.uk/forum/t ... elp-12754/

Ja tuolta löytyy niitä manuaaleja: http://owner.ford.com/servlet/ContentSe ... odel=Focus

*) Tuohon viestin turhuuteen saa taas nykytekniikan puolustajat esittää argumenttinsa. Mutta ilman noita windowsviestejäkin on pärjätty. 1970-luvulla autokoulussa opetettiin (niinku nykyäänkin) että aina ennen ajoon lähtöä on todettava silmämääräisesti renkaiden ilmanpaineet. Jos näyttää litteältä, lisätään ilmaa. Ja ne paineet tarkastetaan ainakin kuukausittain tai tarpeen vaatiessa. Ei siihen tietotekniikkaa tarvita.

Seuraavaksi pohdimme aihetta: Miten nollata viesti "Autosi saattaa toimia oikein" , kun auto ei käynnistykään...
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Re: Check Tyre Pressure - viestin nollaus

Viesti Kirjoittaja KajS »

Tästä Check Tyre Pressure-viestistä on tullut ihan maanvaiva. Syttyy tuon tuosta, viimeisen viikon sisään kaksi kertaa. OK, lämpötilat vaihtelee, mutta kun ne rengaspaineet on ihan järjelliset. Niin tarkat mitä nyt viereisen Neste-bensiksen hienolla italialaisvalmisteisella mittarilla saa.

Onko muut Focus mk3 haltijat/omistajat/kuskit törmänneet samaan?
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
Avatar
terae
Ylläpitäjä
Viestit: 206
Liittynyt: 21 Huhti 2013 20:08
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Check Tyre Pressure - viestin nollaus

Viesti Kirjoittaja terae »

Ainoa kerta kun mulla ilmoitellut on ollut sillon kun toinen takarengas oli oikeasti puhjennut (siinä oli ruuvi pystyssä) ja kesken moottoritieajon tyhjeni huomattavasti. Näissä tilanteissa tuo tarkkailu on hyvä juttu, sillä kesken ajon moottoritiellä tyhjentynyt rengas saattaa olla todellinen riski.

Rengasrikon lisäksi mulla ei ole myöskään koskaan renkaat tyhjentyneet itsekseen sellaista määrää että mittariin tulisi oleellista heittoa muuten kuin lämpötiloista johtuen. En ole turhaan käynyt pakkasilla huoltiksilla siitä syystä ettei ne mittarit näytä välttämättä lähellekään oikeaa pakkasella, ennemmin annan olla pienen ylipaineen lämpösillä kun on talvirenkaat alla. Ja saattaa ne venttiilin sielun tiivisteetkin alkaa falskaamaan jos pakkasella painelee. Luultavasti rengaspaineen tarkkailu reagoi ihan oikeaan syyhyn eli joku rengas tyhjenee muita enemmän (tai jostain syystä sen lämpötila on niin huomattavasti eri, että vain yhden renkaan vierintäkehä muuttuu oleellisesti).

Nykyaikaisista renkaista ei myöskään näe kaikissa maastoissa onko se tarpeeksi täys vai vähän tyhjentynyt, voi näyttää muita enemmän littanalta ja paineet ok. Toinen eturengas on yleensä mulla aina enemmän toista lytyssä ja paineet molemmissa kunnossa.
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Re: Check Tyre Pressure - viestin nollaus

Viesti Kirjoittaja KajS »

Pohdittiin tuota Check Tyre Pressure-viestiä eilen huollossa. Päädyttiin siihen, että laitetaan täyden kuorman paineet ja nollataan se paineviesti siihen. Nyt seurataan, milloin auto taas tekee windowssit. OK, onhan nuo hyviä featureita, eihän normaalisti monetkaan mitään paineita tarkasta. Mutta nyppii kolme kertaa viikossa todeta, että paineet OK, mutta auto juttelee kuin se huonomman käyttöjärjestelmän tietokone; "Aiotko todella käyttää autoasi tänään? Paula Risikko suosittelee yrittämään myöhemmin uudelleen bussimatkan jälkeen..."
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
ahintikka
Viestit: 87
Liittynyt: 25 Huhti 2005 08:50

Re: Check Tyre Pressure - viestin nollaus

Viesti Kirjoittaja ahintikka »

Minullakin toimii rengaspaineiden valvonta hyvin. Kaksi kertaa on ilmoitellut. Toinen kerta oli kun vaihdoin kesärenkaat talvipyöriin syksyllä 2013? ja toisen kerran pari kuukautta sitten kun olin löytänyt ruuvin renkaaseeni ja se tyhjeni hiljalleen.
Ei siis vaadi nollausta edes renkaidenvaihdon yhteydessä. Sitä kun en vaan muista tehdä. Renkaat olen vaihtanut 5 kertaa, nollannut en kertaakaan vaihdon yhteydessä ja kerran on valvonta piipittänyt.
Olenko väärässä kun olen sitä mieltä että valvonta nimenomaan valvoon toisistaan poikkevia arvoja renkaan pyörimisnopeudessa? Eli paineet voi olla vaikka mitä jos kaikki on samat?
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Check Tyre Pressure - viestin nollaus

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

ahintikka kirjoitti:Olenko väärässä kun olen sitä mieltä että valvonta nimenomaan valvoon toisistaan poikkevia arvoja renkaan pyörimisnopeudessa? Eli paineet voi olla vaikka mitä jos kaikki on samat?
Periaatteessa näin. Mutta jos asetetaan takarenkaisiin korkeampi paine kuormankantoon ja eturenkaiden paine on ns. normaali ja tämän jälkeen kuitataan ajotietokoneen "paineenvalvonta", niin takarenkaiden paineen alennuksen ("normalisoinnin") seurauksena paineenvalvonta ilmoittaa rengaspaineiden (takarenkaat!) poikkeavuudesta.
Tämä on hyvä järjestelmä, joka mahdollistaa esimerkiksi kesäpyöriksi 18" ja talvipyöriin 16":n koon - yksi ja sama järjestelmä, ilman pyöräkohtaisia paineantureita, mutta etu-ja takapään paine-erojen ( vierintäkehäpituuksien ) pyöräkohtaisia muutoksia valvoen.
Miksi Ford mahtoi siirtyä pyöräkohtaisten paineanturien käyttöön? Kustannussyistä(kö)? Eri maiden näkemysten(kö) takia? Pyöräkohtaiset pitäisi olla - on toki monessa, mutta enää ei ole pakkona Suomessa olla talvipyörissä, jos auto on rekisteröity kesällä; vierintäkehän pituuden/ pyörimisnopeuden valvova järjestelmä valvoo ympärivuotisesti kuin varpushaukka - auton käyttäjän pitää vain muistaa käyttää järjestelmää hyödyksi kuittaamalla tekemänsä painemuutokset muistiin.
Torque Vectoring Control
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Re: Check Tyre Pressure - viestin nollaus

Viesti Kirjoittaja KajS »

Törmäsin uuteen viestiin laittaessani 2016 mallisen Focuksen alle 2013-mallisen vanteet ja renkaat. Nyt piti sekä tarkistaa ilmanpaine, että "Maintenance required" koska system malfunction. Eihän noissa vanhemmissa ole pyöräkohtaisia antureita ja tuo Focus 2016 haluaa jutella pyöräkohtaisesti eikä vaan vanhaan malliin ABS-antureiden kanssa niinkuin Focus vuodelta 2013.

Onko olemassa konstia tai keinoa, jonka avulla tuollaisessa anturiautossa voisi käyttää anturittomia pyöriä? Tuo Focus on rekisteröity vähän ennen vappua, siis "kesällä".

Huonompi vaihtoehto on ajaa sitten kesäpyörillä joulukuuhun, kun uudet talvinastapyörät on peltivanteilla. Sami Harjua siteeratakseni: "peltivanteita ei tueta". Eikä kansantaloudellisista syistä turhaa nastoilla ajamistakaan, tiet kuluu muutenkin.

Paras konsti lienee paineanturi muoviputkeen, putkeen painetta 3 bar, putki jonnekin auton alustaan ja sitten nollaamaan viestejä. Koska, kyllä, haluan ajaa autolla enkä kuittailla viestejä.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
Simprider
Viestit: 255
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:41
Paikkakunta: Oulu

Re: Check Tyre Pressure - viestin nollaus

Viesti Kirjoittaja Simprider »

Focccus softalla mäkeen koko TPMS feature
Kuga 2.0 TDCi Powershift Kuva
Kuga PHEV Kuva
siebro
Viestit: 112
Liittynyt: 17 Elo 2009 09:22

Re: Check Tyre Pressure - viestin nollaus

Viesti Kirjoittaja siebro »

KajS kirjoitti:Törmäsin uuteen viestiin laittaessani 2016 mallisen Focuksen alle 2013-mallisen vanteet ja renkaat. Nyt piti sekä tarkistaa ilmanpaine, että "Maintenance required" koska system malfunction. Eihän noissa vanhemmissa ole pyöräkohtaisia antureita ja tuo Focus 2016 haluaa jutella pyöräkohtaisesti eikä vaan vanhaan malliin ABS-antureiden kanssa niinkuin Focus vuodelta 2013.

Onko olemassa konstia tai keinoa, jonka avulla tuollaisessa anturiautossa voisi käyttää anturittomia pyöriä? Tuo Focus on rekisteröity vähän ennen vappua, siis "kesällä".

Huonompi vaihtoehto on ajaa sitten kesäpyörillä joulukuuhun, kun uudet talvinastapyörät on peltivanteilla. Sami Harjua siteeratakseni: "peltivanteita ei tueta". Eikä kansantaloudellisista syistä turhaa nastoilla ajamistakaan, tiet kuluu muutenkin.

Paras konsti lienee paineanturi muoviputkeen, putkeen painetta 3 bar, putki jonnekin auton alustaan ja sitten nollaamaan viestejä. Koska, kyllä, haluan ajaa autolla enkä kuittailla viestejä.
Miksei voi vaan ostaa toisia antureita talvivanteisiin ?
Mercedes Benz GLC coupe 4Matic
Mercedes Benz CLA sb 4Matic
Ford Sierra Cosworth 4x4 -92
Tunturi Pappa -78
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Re: Check Tyre Pressure - viestin nollaus

Viesti Kirjoittaja KajS »

siebro kirjoitti:
Miksei voi vaan ostaa toisia antureita talvivanteisiin ?
No tietenkin voi. Nyt vaan oli ideana käyttää nypityt nastarenkaat ns. välikausirenkaina eikä maksimoida autoilubudjettia. Jupisen siksi, että turha informaatio ja sen kerääminen on niin päivän trendi. Tärkeämpää on toimiva informaatiojärjestelmä kuin varsinaisen tekniikan oikea toimivuus. Silti ihmiset ajaa moottoreita rikki enemmän kuin 1970-luvulla, kun informaatiotekniikkaan suhtaudutaan kuin windowsin virheilmoituksiin.

Kyllähän tuo antureiden vaihto aluihin ja rengastyöt oli sitten vaihtoehto 2, mutta kellään ei ollut aikaa renkaanvaihtoviikolla tehdä. Ehkä innostun ja laitatan ne hakkapeliittaseiskat aluille ja nypitytän ne anturin peltivanteista.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
focst
Viestit: 2429
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Check Tyre Pressure - viestin nollaus

Viesti Kirjoittaja focst »

Muuten hyvä idea mutta tuskin saa ehjänä antureita vaihdettua toisiin vanteisiin..
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Re: Check Tyre Pressure - viestin nollaus

Viesti Kirjoittaja KajS »

No voi käsi.Yleisesti luullaan, että 30 vee+ ikäisten autojen harrastaminen on haastavaa ja vaikeatakin, mutta nämä nykyautojen vastustukset alkaa olla oma lukunsa.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
siebro
Viestit: 112
Liittynyt: 17 Elo 2009 09:22

Re: Check Tyre Pressure - viestin nollaus

Viesti Kirjoittaja siebro »

focst kirjoitti:Muuten hyvä idea mutta tuskin saa ehjänä antureita vaihdettua toisiin vanteisiin..
Miksei sais ? Kyllä mä olen ainakin vaihdattanu jo kolme kertaa ja huomenna vaihdan taas kun laitan uudet vanteet autoon. Ruuvattavia antureita ne on
Mercedes Benz GLC coupe 4Matic
Mercedes Benz CLA sb 4Matic
Ford Sierra Cosworth 4x4 -92
Tunturi Pappa -78
focst
Viestit: 2429
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Check Tyre Pressure - viestin nollaus

Viesti Kirjoittaja focst »

Sulla on vissiin erillaisia kun ne mitä ite oon laittanu..venttiili työkalulla vedetään paikalleen ja roskis kamaa jos irti ottaa..hajoaa käsiin..
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
siebro
Viestit: 112
Liittynyt: 17 Elo 2009 09:22

Re: Check Tyre Pressure - viestin nollaus

Viesti Kirjoittaja siebro »

focst kirjoitti:Sulla on vissiin erillaisia kun ne mitä ite oon laittanu..venttiili työkalulla vedetään paikalleen ja roskis kamaa jos irti ottaa..hajoaa käsiin..
Mun autossa on metalliset ruuvattavat anturit, ei siis vedetä venttiilityökalulla
Mercedes Benz GLC coupe 4Matic
Mercedes Benz CLA sb 4Matic
Ford Sierra Cosworth 4x4 -92
Tunturi Pappa -78
Vastaa Viestiin