Mk3 mondeo ongelmaa
Mk3 mondeo ongelmaa
Mk3 1.8i 110hv farkkuMondeossa on jotain vialla, kun nykii hieman n. 40-60km/h vauhdissa, liikennevaloissa tms. käynti vähän huonoa, välillä koko auto hytkyy (kierrokset ei kuitenkaan seilaa, ovat n. 750) ja hitaassa vauhdissa kun päästää kaasun ja painaa taas niin auto nytkähtää aina. Lisäksi kun yrittää lähteä liikkeelle ja nostaa kytkintä, niin kierrokset laskee niin alas, että auto meinaa sammua. Olisiko tulpat/johdot vaihtokunnossa?
Toinen ongelma on sellainen, että hyvin jyrkästi kääntyessä, jokin mielestäni vas. Etupäässä aina lonksahtaa?
Kolmas vika löytyy vasemmalta takaa. Jarrulevyyn on tullut tumma alue ja levy kuumenee jonkin verran tavallisessa ajossa. Eli taitaa joko pala tai käsijarru laahata vähän? Voisiko tämä aiheuttaa nykimisen ja tärinät?
Laitetaan nyt vielä, että rattia kääntäessä kuuluu hankaava/suhiseva ääni. Onko ohjaustehostimen öljyt vaihtokunnossa?
Katsastuksesta meni huomautuksitta läpi juuri, joten olettaisin, että jouset jne ovat kunnossa.
Pikaista apua tarvitsisi.
Toinen ongelma on sellainen, että hyvin jyrkästi kääntyessä, jokin mielestäni vas. Etupäässä aina lonksahtaa?
Kolmas vika löytyy vasemmalta takaa. Jarrulevyyn on tullut tumma alue ja levy kuumenee jonkin verran tavallisessa ajossa. Eli taitaa joko pala tai käsijarru laahata vähän? Voisiko tämä aiheuttaa nykimisen ja tärinät?
Laitetaan nyt vielä, että rattia kääntäessä kuuluu hankaava/suhiseva ääni. Onko ohjaustehostimen öljyt vaihtokunnossa?
Katsastuksesta meni huomautuksitta läpi juuri, joten olettaisin, että jouset jne ovat kunnossa.
Pikaista apua tarvitsisi.
-
- Viestit: 609
- Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33
Re: Mk3 mondeo ongelmaa
Nykimiseen puola vaihtoon.luukkak kirjoitti:Mk3 1.8i 110hv farkkuMondeossa on jotain vialla, kun nykii hieman n. 40-60km/h vauhdissa, liikennevaloissa tms. käynti vähän huonoa, välillä koko auto hytkyy (kierrokset ei kuitenkaan seilaa, ovat n. 750) ja hitaassa vauhdissa kun päästää kaasun ja painaa taas niin auto nytkähtää aina. Lisäksi kun yrittää lähteä liikkeelle ja nostaa kytkintä, niin kierrokset laskee niin alas, että auto meinaa sammua. Olisiko tulpat/johdot vaihtokunnossa?
Toinen ongelma on sellainen, että hyvin jyrkästi kääntyessä, jokin mielestäni vas. Etupäässä aina lonksahtaa?
Kolmas vika löytyy vasemmalta takaa. Jarrulevyyn on tullut tumma alue ja levy kuumenee jonkin verran tavallisessa ajossa. Eli taitaa joko pala tai käsijarru laahata vähän? Voisiko tämä aiheuttaa nykimisen ja tärinät?
Laitetaan nyt vielä, että rattia kääntäessä kuuluu hankaava/suhiseva ääni. Onko ohjaustehostimen öljyt vaihtokunnossa?
Katsastuksesta meni huomautuksitta läpi juuri, joten olettaisin, että jouset jne ovat kunnossa.
Pikaista apua tarvitsisi.
Klonksahdus, joko jousi poikki tai yläpään laakeri rikki.
kolmas vika herkistä takajarrut, mahdollisesti takasatula jo lopullisesti väsähtänyt ja uutta tilalle, toinen mikä kanssa aiheuttaa laahausta on käsijarru vaijeri.
Mistä se hankaava/suhiseva ääni kuuluu? Öljynvaihto ei kyllä pahaa tee...
Re: Mk3 mondeo ongelmaa
Kiitoksia nopeasta vastauksesta!
Puolaa itsekin epäilen ja tulpat ja johdot varmaan voisi vaihtaa myös.
Olisikai hajonnut jousi/laakeri löytynyt katsastuksessa?
Ääni kuuluu jostain ratin takaa
Mitähän tuollaiset huollot maksaa suunnilleen jollain pajalla? Siis takajarrujen herkistely, tulpat, johdot, puola, ohjaustehostimen öljy? Ehkä bensasuodatin myös. Ja samalla tietysti kannattaa varmaan tsekata toi etupää.
Viitsiikö käyttää tarvikeosia?
Puolaa itsekin epäilen ja tulpat ja johdot varmaan voisi vaihtaa myös.
Olisikai hajonnut jousi/laakeri löytynyt katsastuksessa?
Ääni kuuluu jostain ratin takaa
Mitähän tuollaiset huollot maksaa suunnilleen jollain pajalla? Siis takajarrujen herkistely, tulpat, johdot, puola, ohjaustehostimen öljy? Ehkä bensasuodatin myös. Ja samalla tietysti kannattaa varmaan tsekata toi etupää.
Viitsiikö käyttää tarvikeosia?
Re: Mk3 mondeo ongelmaa
Se että auto on katsastettu, ei välttämättä tarkoita etteikö merkittäviäkin vikoja löytyisi. Joskus jää vaikka mitä huomaamatta ja joskus syynätään kaikenmaailman pakoputken paukkulaakerien kunto suurennuslasilla.luukkak kirjoitti:Olisikai hajonnut jousi/laakeri löytynyt katsastuksessa?
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
-
- Viestit: 609
- Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33
Re: Mk3 mondeo ongelmaa
Tulpat, johdot, puolan, tehostajan öljyn ja bensansuodattimen vaihtaa itse alle tunnissa eikä tarvitse kummosia työkaluja. jarrujen herkistely ja jousitus pajalla muutaman satasen töitä ja osat päälle (ei merkkiliike), ei tarvikkeissa mitään vikaa ole ja jos auto 10v vanha niin turha siihen marmorilta on osia hakea...luukkak kirjoitti:Kiitoksia nopeasta vastauksesta!
Puolaa itsekin epäilen ja tulpat ja johdot varmaan voisi vaihtaa myös.
Olisikai hajonnut jousi/laakeri löytynyt katsastuksessa?
Ääni kuuluu jostain ratin takaa
Mitähän tuollaiset huollot maksaa suunnilleen jollain pajalla? Siis takajarrujen herkistely, tulpat, johdot, puola, ohjaustehostimen öljy? Ehkä bensasuodatin myös. Ja samalla tietysti kannattaa varmaan tsekata toi etupää.
Viitsiikö käyttää tarvikeosia?
Re: Mk3 mondeo ongelmaa
Hyvä tietää.
Nyt huomasin, että tankattuani 98:a nykimiset poissa? En millään muista kumpaa viimeksi tankissa oli. Voi tosin olla myös hyvä päivä autolla.
Tuo etupään klonksahdus ei tosiaan häiritse tai kuulu mitenkään tai missään muualla kuin esim parkkipaikalla kääntyessä...
Nyt huomasin, että tankattuani 98:a nykimiset poissa? En millään muista kumpaa viimeksi tankissa oli. Voi tosin olla myös hyvä päivä autolla.
Tuo etupään klonksahdus ei tosiaan häiritse tai kuulu mitenkään tai missään muualla kuin esim parkkipaikalla kääntyessä...
Re: Mk3 mondeo ongelmaa
Tuo 98:n käyttö on halvin Mondeon "käyttöviritys". Itse tuskailin ensimmäisinä kesinä 95:lla ajettaessa nakutusta eli detonointia. Viimeiset 7 vuotta olen tankannut vain "rallibensaa" siis 98:a. Ei nakuta tai nyi.luukkak kirjoitti:Hyvä tietää.
Nyt huomasin, että tankattuani 98:a nykimiset poissa? En millään muista kumpaa viimeksi tankissa oli. Voi tosin olla myös hyvä päivä autolla.
Tuo etupään klonksahdus ei tosiaan häiritse tai kuulu mitenkään tai missään muualla kuin esim parkkipaikalla kääntyessä...
Tuohon etupään kolinaan ensimmäinen halpa ja helppo konsti on vahtaa ne "koiranluut" eli etuvaakajatangon yhdyshelat (meniköhän oikein?). Mulla ainakin ne oikein paukkui juuri parkkipaikkamanöövereissä.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
Re: Mk3 mondeo ongelmaa
Täytyy sen verran päivitellä, että nykiminen tosiaan on jatkunut, tulppien ja johtojen vaihto auttoi vähän. Puolan jos vaihtaisi seuraavaksi.
Onko väliä ostaako
tämän:
Puolajakaja KA/Mondeo-II
Sopivuudet:
- 1,8/2,0 ->2.05 Puolajakaja "Ford-yleismalli" (soikea pistoke) Hinta: 44,90€
vai tämän:
Puolajakaja Ford 01-
Sopivuudet:
- 1,8/2,0 ->2.05 Puolajakaja "Mondeo-malli" (soikea pistoke) Hinta: 59,90€
Nyintä ei kovinkaan häiritsevää ja melko vähäistä. Oikeastaan vain n. 40-60km/h vauhdissa tasa-/pintakaasulla tuota aiheuttaa, kiihdyttäessä ei nyi yhtään. Mutta silti.. Ilmastoinnin käyttö näyttäisi pahentavan tuota + aiheuttaa pientä tehottomuutta.
Kolahteluun/muljahteluun ei löydetty huollossa mitään syytä, eli jääköön huomiotta, kun ei häiritse kuin 90 käännöksissä parkkipaikoilla.
Takana tosiaan jarru pikkusen laahasi, levyt ja palat + herkistely auttoi.
Ratin suhinat yms on hävinnyt.
Kone on alkanut naputtaa vähän lisää, sellaista säksätystä vähän. Läpät on irrotettu ja tiedän, että venttiileissä väljää, joka aiheuttaa selkeän naputuksen. Käytetty aikoinaan vissiin vähän vääriä öljyjä. Jonkunlainen puhdistuskäsittely saattaisi vähän auttaa? Olen jostain lukenut, että puolakin rikkinäisenä voi vähän aiheuttaa naputusta? Vai olisiko sittenkin se apulaitehihnan kiristäjä?
Onko väliä ostaako
tämän:
Puolajakaja KA/Mondeo-II
Sopivuudet:
- 1,8/2,0 ->2.05 Puolajakaja "Ford-yleismalli" (soikea pistoke) Hinta: 44,90€
vai tämän:
Puolajakaja Ford 01-
Sopivuudet:
- 1,8/2,0 ->2.05 Puolajakaja "Mondeo-malli" (soikea pistoke) Hinta: 59,90€
Nyintä ei kovinkaan häiritsevää ja melko vähäistä. Oikeastaan vain n. 40-60km/h vauhdissa tasa-/pintakaasulla tuota aiheuttaa, kiihdyttäessä ei nyi yhtään. Mutta silti.. Ilmastoinnin käyttö näyttäisi pahentavan tuota + aiheuttaa pientä tehottomuutta.
Kolahteluun/muljahteluun ei löydetty huollossa mitään syytä, eli jääköön huomiotta, kun ei häiritse kuin 90 käännöksissä parkkipaikoilla.
Takana tosiaan jarru pikkusen laahasi, levyt ja palat + herkistely auttoi.
Ratin suhinat yms on hävinnyt.
Kone on alkanut naputtaa vähän lisää, sellaista säksätystä vähän. Läpät on irrotettu ja tiedän, että venttiileissä väljää, joka aiheuttaa selkeän naputuksen. Käytetty aikoinaan vissiin vähän vääriä öljyjä. Jonkunlainen puhdistuskäsittely saattaisi vähän auttaa? Olen jostain lukenut, että puolakin rikkinäisenä voi vähän aiheuttaa naputusta? Vai olisiko sittenkin se apulaitehihnan kiristäjä?
Re: Mk3 mondeo ongelmaa
Kyllä voi, ja hyvinkin todennäköisesti aiheuttaa.
Näyttäisi tuo ka:n sopiva puola käyvän mk2 mondeoon. Osta mk3:n osa.
Näyttäisi tuo ka:n sopiva puola käyvän mk2 mondeoon. Osta mk3:n osa.
Mondeo 130 tdci -02
Re: Mk3 mondeo ongelmaa
Motonetin puolat on kuulemma kaikki 1S7G 12029 AC OEM koodilla. Toi mun on 1S7G 12029 AB. Asiakaspalvelun mukaan en voi asentaa motonetin puolaa. Onko totta? Pitääkö alkaa tilaamaan netistä?
Edit. Ford huollosta kerrottiin, että hyvin sopii myös AC loppuinen. Uskaltaako EBAYsta ostaa puolan? Mitä suosittelisitte?
Edit. Ford huollosta kerrottiin, että hyvin sopii myös AC loppuinen. Uskaltaako EBAYsta ostaa puolan? Mitä suosittelisitte?
Re: Mk3 mondeo ongelmaa
Joo kiitos teille vastauksista! Uusi Boschin puola laitettu tulemaan!
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: 28 Heinä 2014 09:48
Re: Mk3 mondeo ongelmaa
Kirjoitetaanpa tänne, kun sedan mondeossa samanlaista nykimistä. Puola ja tulpanjohdot vaihdettu vuosis sitte, mutta vaihdoin tarvike puolan tilalle boschin puolan. Ei vaikutusta. Tulpat vaihdettu pari kuukautta sitten. Moottorivalo palaa ja näyttää kuvan mukaista vikakoodia: http://www.imghack.se/214927
Re: Mk3 mondeo ongelmaa
Moniin. Puolan vaihto poisti osan nykimisestä, muttei kokonaan. Mitä voisi kokeilla seuraavaksi? Ei tuo kyllä enää kovin häiritsevä ole.
Mistä johtuu kun kone välillä paikalla olessa ryntäilee hieman, eli sillälailla rykii, mutta kierrokset ei juurikaan heilu suuntaan tai toiseen?
Kolmas kysymys: mikähän kytkimen (polkimen) luona napsuu/naksuu kun vaihtaa vaihdetta? Hyvin pieni ääni, mutta vasta ilmestynyt..
Mistä johtuu kun kone välillä paikalla olessa ryntäilee hieman, eli sillälailla rykii, mutta kierrokset ei juurikaan heilu suuntaan tai toiseen?
Kolmas kysymys: mikähän kytkimen (polkimen) luona napsuu/naksuu kun vaihtaa vaihdetta? Hyvin pieni ääni, mutta vasta ilmestynyt..
Re: Mk3 mondeo ongelmaa
Tulpanjohdot ok? Hapettuu tms. Tulpat? Vaihtoväli 60T/joka kolmas huolto. Ja vain iridium tulpat, tavalliset ei tule toimimaan, Fordin omat toimii oikein..
Projekteja
-Sierra iS Turbo 4.6V8
-Escort Mk3 Turbo
-Bmw e34 550
-Sierra iS Turbo 4.6V8
-Escort Mk3 Turbo
-Bmw e34 550
Re: Mk3 mondeo ongelmaa
Vasta vaihdettu tulpat..joskin Denson t20tt 4,90€/kpl maksavat halppikset..sieltäkö löytyy syy? Mikö noista motonetin tulpista on oikeat Fordin? Myös johdot vaihdettu juuri..nekin se halvempi sarja.
Onko nuo Denson IT20 iridiumit ns. Orginellit ja ainoat oikeat Fordiin sopivat? Vai ovatko ne sittenkin nämä: http://www.hepetrading.fi/fi/MOOTTORI+J ... ppa++/1320 eli NGK iridiumit?
Onko nuo Denson IT20 iridiumit ns. Orginellit ja ainoat oikeat Fordiin sopivat? Vai ovatko ne sittenkin nämä: http://www.hepetrading.fi/fi/MOOTTORI+J ... ppa++/1320 eli NGK iridiumit?
Re: Mk3 mondeo ongelmaa
Älä vaan mitään denson sontaa ruuvaa sinne tulpan reikiin. siä pitää olla ne fordin platinakärkiset, ainoot oikeet tulpat....maksaa mutta auton pitäminen ei oo koskaan halpaa ollukkaan.
jos tilaat tuolta hepe tradingilta niin tilaa mailin kautta. laitat sinne vaan auton valmistenumeron ja vaikka viä rekkarin niin saat varmasti oikeat alkuperäisosat autoosi. tuolta mä tilaan kaikki mitä yleensä aina nopeesti jotain tarvii. tilaan tuolta aina alkuperäisiä öljynsuodattimia aina muutaman varastoon mk3 mondeooni. tarvikesuodattimet on semmosia että ne tahtoo mennä kasaan ja se iso suodattimen muoviruuvi on kauheen jäykkä kun se kiristetään. alkuperäsen suodattimen ku laittaa ni menee nätisti.
jos tilaat tuolta hepe tradingilta niin tilaa mailin kautta. laitat sinne vaan auton valmistenumeron ja vaikka viä rekkarin niin saat varmasti oikeat alkuperäisosat autoosi. tuolta mä tilaan kaikki mitä yleensä aina nopeesti jotain tarvii. tilaan tuolta aina alkuperäisiä öljynsuodattimia aina muutaman varastoon mk3 mondeooni. tarvikesuodattimet on semmosia että ne tahtoo mennä kasaan ja se iso suodattimen muoviruuvi on kauheen jäykkä kun se kiristetään. alkuperäsen suodattimen ku laittaa ni menee nätisti.
2016 Focus RS
2006 Mondeo ST220
2006 Mondeo ST220
Re: Mk3 mondeo ongelmaa
Champion RES9PYP4 Platina Onko toi käypä tulppa?? motonet
Ford kerran niin aina Ford
Re: Mk3 mondeo ongelmaa
OK. Puolan etupuolella EGR venttiilin (?) paikkeilta kuuluu aika voimakasta suhinaa? Kuuluuko asiaan vai onko siellä joku vuoto?? Pikaista apua tarvisi.
Re: Mk3 mondeo ongelmaa
Apua kaipailisin edelleen! Yhtään en keksi mistä tuo suhina tulee. Jostain puolan ja kaasuläpän alueelta/välistä
Re: Mk3 mondeo ongelmaa
Onko nämä: http://www.ebay.com/itm/ORIGINAL-ZUNDKE ... MR:US:1123 alkuperäiset ja aidot FORD tulpat, jotka sopii -02 1.8 110hv duratechiin?? Löytyykö mistään halvemmalla kuin tällä ~50€:lla? Auto nykii edelleen hieman ja erityisesti kylmänä ennenkuin kierrokset on laskenut alle 1000 ja moottori lämmennyt. Muutenkin meno on jotenkin vähän tahmeaa ja pomppivaa. Lisäksi välillä, aika harvoin, auto alkaa yhtäkkiä esim. liikennevaloissa rykimään. Eli kierrokset elää ihan vähän (700-800), mutta tärähtelee ja käy huonommin, kaasulla häviää.
Nyt kun ilmat taas viileni niin tiukoissa parkkipaikka käännöksissä (renkaat linkkuun) kuuluu vas. edestä taas lonksuntaa ja rutinaa ja ratti ikäänkuin muljahtelee mukana?? Katsastuksessa ei sanottu mitään ja huollossakaan eivät löytäneet yhtään mitään syytä kolinalle, ei väljyyttä yhtään siellä.
Nyt kun ilmat taas viileni niin tiukoissa parkkipaikka käännöksissä (renkaat linkkuun) kuuluu vas. edestä taas lonksuntaa ja rutinaa ja ratti ikäänkuin muljahtelee mukana?? Katsastuksessa ei sanottu mitään ja huollossakaan eivät löytäneet yhtään mitään syytä kolinalle, ei väljyyttä yhtään siellä.
Viimeksi muokannut luukkak, 25 Syys 2014 10:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 609
- Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33
Re: Mk3 mondeo ongelmaa
Etsi se suhinan lähde, kaikki tuollainen ilmavuoto aiheuttaa käyntihäiriöitä. Vuodonilmaisusprayta suihkuttelet...
Re: Mk3 mondeo ongelmaa
vakiovika.. huohotinletku rikki,etupäässä kolina ja pauke kääntäessä enemmän,iskarin yläpään laakeri!
Re: Mk3 mondeo ongelmaa
Lisäänpä itse oman kokemuksen nykimisestä. Auto -03 1.8 110hp mondeo. Nykiminen alkoi reilu vuosi sitten, jolloin vaihdoin tulpat ja tulpanjohdot. Väheni hieman ja epäilin puolasta johtuvaksi. Ajelin nyt tähän loppukesään asti jolloin tuli aiheelliseksi kannentiivisteen vaihto. Samassa yhteydessä vaihdettiin jakoketju kiristimeen, ohjaimineen...putsattiin kaasuläppäkotelo, egr-venttiili. Kunnostettiin imusarjan läppiä ohjaava vipusysteemi. Vielä oli nykimistä alakierroksilla, muttakun vaihdoin bensan 95:sta 98:siin niin nykiminen on hävinnyt kokonaan tässä muutaman sadan kilometrin ajon aikana. Ja vetokin parantunut ilmeisesti noiden läppien joihdosta kun nyt taas ovat toiminnassa. Mittarissa kilometrejä tällä hetkellä 320tkm.