Madallusjouset

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
j0zze
Viestit: 21
Liittynyt: 22 Kesä 2005 00:03
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja j0zze »

eli uudet madallasjouset olis suositeltavaa hankkia?
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

se oli ovelasti tehty se madallus mikä mulla oli mielessä..
eli iskarin alapäässä oli ylipitkät pultit joissa oli jotkut holkit välissä..
ja iskarit oli sillä holkkien verran alempana kiinni.
saatto olla että jouset oli rälläköity,mutta niinhän saa tehdä,kunhan pysyvät paikoillaan kun auton nostaa niin että renkaat on ilmassa..
jotkut on lukinnu ne jollain vaijereillakin yläpäästään,pieni silmukka vaan sinne.
ei sieltä mitään junia t...
Lep-1
Viestit: 43
Liittynyt: 09 Maalis 2005 12:44
Paikkakunta: raisio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lep-1 »

Sierraa madallettu hieman lisää. Edestä ja takaa -1 kierros pois MAD sportiven -40mm madaltavista jousista. Nyt on sopivalla korkeudella. Kaaren reunasta renkaan keskiöön 320mm. Jousissa oli toisessa päässä 3 kierrosta ihan kiinni toisissaa, niin siitä oli helppo ottaa pois. Eikä tarvinnut alkaa taivuttelemaan että saa paikoilleen. Samalla vaihdettu saksasta tilatut lyhennetyt(2cm) ja jäykemmät iskarit, jotka riittää
-60mm madallukseen. Iskarit oli ihan merkittömät, ostettu Ebay:sta, mutta kyllä ne hyviltä tuntuu. Maavara muuten 11,5cm Katista. Kommenteja saa laittaa

KUVA
KUVA2
KUVA3
voicecoil
Viestit: 306
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:40
Paikkakunta: pieksämäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja voicecoil »

tuollanen madallus sierrassa näyttää hyvältä..
irc voicecoil
sjii
Viestit: 68
Liittynyt: 07 Touko 2005 20:36
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja sjii »

Tyhmä kysymys mutta,
Voiko mittaamalla jousen korkeuden päätellä paljonko se madaltaa?
grebe
Viestit: 79
Liittynyt: 06 Helmi 2005 13:16

Viesti Kirjoittaja grebe »

Ei voi, jos ei tiedä jousen jousivakiota yms.
sjii
Viestit: 68
Liittynyt: 07 Touko 2005 20:36
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja sjii »

Niin vähä arvelinki.
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

se tais olla että yläpäästä piti katkaista,progressiivisesti se jäykkyys.
eikä saa pudota paikaltaan kun autoa nostaa,jos tahtoo leimankin saada vanhoihin tuommoisilla..
kerran oon tehny vanhaan takatuuppari-mazdaan tuon laikka-madalluksen,ja
iskareiden käyttöikä lyheni kyllä,kun jätin vakiot paikalleen.
en tee toista kertaa jos on auto jota aion pitää vähän pidempään..
ei sieltä mitään junia t...
teknium
Viestit: 32
Liittynyt: 23 Huhti 2006 22:14
Paikkakunta: Liminka City

Viesti Kirjoittaja teknium »

en tiedä oonko pöliä vai enkö osaa lukea lehteä, mut onko laikkajouset "lailliset" jos ne ei putoo autoa nostettaessa ilmaan? :shock:

ja mitä iskareita tollasten laikkajousien kans kannattas käyttää? :roll:
Volvo S40
Tomba
Viestit: 80
Liittynyt: 23 Joulu 2006 13:49
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Tomba »

teknium kirjoitti:en tiedä oonko pöliä vai enkö osaa lukea lehteä, mut onko laikkajouset "lailliset" jos ne ei putoo autoa nostettaessa ilmaan? :shock:

ja mitä iskareita tollasten laikkajousien kans kannattas käyttää? :roll:
Eihän ne koskaan lailliset oo, mutta jos saat sen katkastun pään käsiteltyä niin ettei katastussetä huomaa, nin sithän ne on tarpeeks lailliset 8) Sen sijaan mukavuus, ajo-ominaisuudet ja alustan toiminta muuttuu yleensä aivan päin p**settä eli jos haluat muutakin ku ulkonäköä niin osta mieluummin oikea setti...
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Kyllä ne saa ihan laillisesti katkasta, http://www.ake.fi -sivuilta tais löytyä ihan faktaakin jos en väärin muista.
En nyt jaksa penkoa..
ei sieltä mitään junia t...
teknium
Viestit: 32
Liittynyt: 23 Huhti 2006 22:14
Paikkakunta: Liminka City

Viesti Kirjoittaja teknium »

no mistähän tommoseen scorppariin löytyy madallusjousia? oon yrittäny katella netistä mut tuntuu ettei oikee oo.. käytetyt ostasin mielellään mut ku ei tunnu niitäkää olevan...!? :cry:

EDIT: mitä eroa niillä scorpion ja sierran jousilla on? täällä oli kyllä juttua niistä vaan en löytäny ku hakua käytin ja äkikseltään lukasin kaikki 151 osumaa... :lol:
Viimeksi muokannut teknium, 26 Joulu 2006 03:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Volvo S40
lalli69

Viesti Kirjoittaja lalli69 »

janzamar kirjoitti:Kyllä ne saa ihan laillisesti katkasta, http://www.ake.fi -sivuilta tais löytyä ihan faktaakin jos en väärin muista.
En nyt jaksa penkoa..
viewtopic.php?t=1972

Tuoltahan tuo löytyy.
1.1.96 ja sitä vanhemmat saa madaltaa vaikka rälläkällä kunhan jouset pysyy tiloissaan kun pyörät on ilmassa.
Timo_R
Viestit: 11
Liittynyt: 14 Elo 2006 22:40
Paikkakunta: Vammala

Viesti Kirjoittaja Timo_R »

teknium kirjoitti:no mistähän tommoseen scorppariin löytyy madallusjousia? oon yrittäny katella netistä mut tuntuu ettei oikee oo.. käytetyt ostasin mielellään mut ku ei tunnu niitäkää olevan...!? :cry:
Joskus etsiskelin myöskin Scorppioon jousia, ja ainakin Cobralta löytyy. http://www.f40team.fi lupasi sellaset toimittaa tarvittaessa. Tästä tosin aikaa ainakin vuosi.
teknium
Viestit: 32
Liittynyt: 23 Huhti 2006 22:14
Paikkakunta: Liminka City

Viesti Kirjoittaja teknium »

vaan eikö ne cobran jousetki oo aika arvokkaita :shock:
ei taida opiskelijalla olla varaa :wink: no, eihän ne jouset oo ensimmäisten joukossa mitä pitää ostaa, ja onhan tässä vielä aikaa... :D
Volvo S40
Jeba
Viestit: 35
Liittynyt: 03 Joulu 2006 16:55
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jeba »

Mitenkäs kun tossa Escortissa on jouset ja iskarit erillään niin jos ostaa madallus jouset 40mm-60mm niin miten iskarit kestää? vai pitääkö ostaa erikseen jotkin madallus iskarit? :oops:
Raikali
Viestit: 10
Liittynyt: 27 Joulu 2006 17:20

Viesti Kirjoittaja Raikali »

Kertokaapa nyt tyhmällä että onko farkku escortin ja sedanin madallussarjoissa mitään eroa? Kantavuus tms?

Eikä ole tarkoitus vetää mitään painavia kärryjä tms, vetokoukku lähtee todennäköisesti tutustumaan telkkään kunhan saan korimuutokset valmiiksi
Jeba
Viestit: 35
Liittynyt: 03 Joulu 2006 16:55
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jeba »

Jeba kirjoitti:Mitenkäs kun tossa Escortissa on jouset ja iskarit erillään niin jos ostaa madallus jouset 40mm-60mm niin miten iskarit kestää? vai pitääkö ostaa erikseen jotkin madallus iskarit? :oops:
Tälle tiedolle ois ktarvetta! Keväällä pitää madallu satsi hankkia.
Mondi
Viestit: 116
Liittynyt: 24 Touko 2005 14:14

madallus

Viesti Kirjoittaja Mondi »

Suosittelen todella lämpimästi, että laitat uudet iskarit alle. Ne vakiot ei oo tarkotettu madallus satsiin. Sulla menee noi iskarit ainakin vuodessa parissa kelvottomiks noilla madalluksilla. Alusta ei pääse toimimaan kunnolla, eli kunnon iskarit samalla siihen alle, jotka on jämäkämmät ja vaimentaa sitä heilahdusta paremmin. Vakio iskareilla se heilahduksen vaimennus ei ole oikein parasmahollinen madalletun alustan kanssa. Voi olla että ajo-ominaisuus huononee, vaikka auto madaltuu.

Kannattaa myös huomioida, että 97vm alkaen on uudet ety määräykset. Tyyppihyväksyntä kyseiseen malliin ja luokkaan pitää löytyä kun menee katastuskonttorille. Samalla kannattaa ottaa enemmän kukkaroon varaa, kun ovat nostaneet hintoja 140€ paikkeille +++
Jeba
Viestit: 35
Liittynyt: 03 Joulu 2006 16:55
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: madallus

Viesti Kirjoittaja Jeba »

Mondi kirjoitti:Suosittelen todella lämpimästi, että laitat uudet iskarit alle. Ne vakiot ei oo tarkotettu madallus satsiin. Sulla menee noi iskarit ainakin vuodessa parissa kelvottomiks noilla madalluksilla. Alusta ei pääse toimimaan kunnolla, eli kunnon iskarit samalla siihen alle, jotka on jämäkämmät ja vaimentaa sitä heilahdusta paremmin. Vakio iskareilla se heilahduksen vaimennus ei ole oikein parasmahollinen madalletun alustan kanssa. Voi olla että ajo-ominaisuus huononee, vaikka auto madaltuu.

Kannattaa myös huomioida, että 97vm alkaen on uudet ety määräykset. Tyyppihyväksyntä kyseiseen malliin ja luokkaan pitää löytyä kun menee katastuskonttorille. Samalla kannattaa ottaa enemmän kukkaroon varaa, kun ovat nostaneet hintoja 140€ paikkeille +++
Ne on tulossa tohon escorttiin ja se on vm -89. osaatko suositella joitain hyviä iskareita?
Mondi
Viestit: 116
Liittynyt: 24 Touko 2005 14:14

Viesti Kirjoittaja Mondi »

http://www.rallyracefin.fi/ford-alustat ... 205ja6.pdf

tota spaxia käytetään rata-autoissa, samoin kuin Bilsteinia ja Eibachia. Konilla on hyviä jäykkyys säädettäviä, mutta en ainakaan huomannut 89vm escoon sivuilla sopivia. Tosin tarkistus maahantuojalle voisi auttaa.
Jeba
Viestit: 35
Liittynyt: 03 Joulu 2006 16:55
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jeba »

Mondi kirjoitti:http://www.rallyracefin.fi/ford-alustat ... 205ja6.pdf

tota spaxia käytetään rata-autoissa, samoin kuin Bilsteinia ja Eibachia. Konilla on hyviä jäykkyys säädettäviä, mutta en ainakaan huomannut 89vm escoon sivuilla sopivia. Tosin tarkistus maahantuojalle voisi auttaa.
ei ainakaan tuolla ollut kun mk5/6 ja mulla on MK4.
zozua
Viestit: 40
Liittynyt: 17 Tammi 2009 23:40

Re: Madallusjouset

Viesti Kirjoittaja zozua »

mikähä madallusjouset olis tuoho -86 kolmioviseen siekkuun hyvät kun vanteet on 16'' 7,5'' leveet ja et 20 ja kumit päällä 195/45. on ajallu 40mm kummastakii päästä mutta mikä merkki ois hyvä ja halpa? tekeekö noilla motonetin jousilla mitään? weitec? ehottakaa...
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Madallusjouset

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Pikkuisen uinuvan ketjun löysit. :lol: Tossa samalla sivulla oli vasta juttua.

Jos noista vaihtoehdoista (motonet tai weitec) meinaat saada jotain kunnollista, niin valitettavasti joudut pettymään. Ei siinä, kyllä nuokin nypyttää ja pompottaa ihan asiallisesti, mutta kummatkin ovat melkoisia komprommisseja mukavuuden ja joustovarojen suhteen. Ts. lyhyempi jousi tarkoittaa lyhentynyttä joustovaraa vakioiskarilla, jota on jouduttu kompensoimaan jäykistämällä jousta.

Parempi vaihtoehto olisi ostaa koko sarja säädettävillä iskareilla tai vielä parempi olisi korkeus- ja jäykkyyssäädettävä setti.

Perusongelma tuossa on kuitenkin takapään pyöränkulmien muutos huonompaan, mistä syystä tuo on vähän all-show, no-go ratkaisu. Enemmän tästä toisessa ketjussa.

Eikä sitten mitään herneitä - mulla on itellä konin Wanha ja Wäsynyt säädettävä sarja, jotkut laikatut takajouset ja vakiota vastaavat etuset. Ihan karsee setti, auto keulii ja säädöstä ei oikein ole mitään tietoa, mutta köyhällä ei ole varaa huonoihin jousiin ja täysin säädettävä sarja on vielä RallyRacen hyllyssä. :mrgreen:
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Vastaa Viestiin