Mondeo 2.5 (i5) nykii
Mondeo 2.5 (i5) nykii
Hep.
Olen vuoden verran koittanut pähkäillä tämän viheliäisen ongelman kimpussa...ilman näkyviä tuloksia. Eli 120k ajettu Mondeo(vm.2007) nykii tasakaasulla ja matalilla kierroksilla(n. 2000rpm) ajettaessa. Nykiminen tuntuu selkeästi esim loivaan alamäkeen ajettaessa, kun painaa kaasupoljinta ihan hivenen vain. Outoa, kun ei moottorilla ole edes kuormaa tuolloin.
Autoon vaihdatin heti oston jälkeen sytytyspuolat...tuolla ei ollut vaikutusta kulkuun. Viime huollossa vaihdettiin uudet tulpat, ja lisäksi olen itse vaihtanut uuden MAFin. Mutta mikään ei tunnu auttavan.
Olen myös koittanut Torque pro:lla ottaa logia eri sensoreilta....ongelmana vaan se, että pitäisi osata tulkitakkin noita tuloksia .
Yksi outo asia noissa logituksissa tullut eteen, eli kun koitan o2-sensoreita skannailla, niin Torque näyttää aktiiviseksi sensoriksi ainoastaan o2 bank 1 sensor 2:en. Miksiköhän tuo ei anna valita tota bank 1 sensor 1:a skannattavaksi??
Olen ymmärtänyt, että tuon jälkimmäisen tulisi nimenomaan olla se, joka vaikuttaa noihin seoksiin.
Kaikki ideat otetaan ilolla vastaan...
PS. ainiin, unohdin mainita, että olen "asennellut" Bluefinnin ohjelman myös. Asensin sen alunperin toki lisätehojen toivossa (mikä toteutuikin) mutta lisäksi kokeiluna, josko tuo nykiminen lakkaisi uudelle ohjelmalla. Vaan eipä lakannut.
Olen vuoden verran koittanut pähkäillä tämän viheliäisen ongelman kimpussa...ilman näkyviä tuloksia. Eli 120k ajettu Mondeo(vm.2007) nykii tasakaasulla ja matalilla kierroksilla(n. 2000rpm) ajettaessa. Nykiminen tuntuu selkeästi esim loivaan alamäkeen ajettaessa, kun painaa kaasupoljinta ihan hivenen vain. Outoa, kun ei moottorilla ole edes kuormaa tuolloin.
Autoon vaihdatin heti oston jälkeen sytytyspuolat...tuolla ei ollut vaikutusta kulkuun. Viime huollossa vaihdettiin uudet tulpat, ja lisäksi olen itse vaihtanut uuden MAFin. Mutta mikään ei tunnu auttavan.
Olen myös koittanut Torque pro:lla ottaa logia eri sensoreilta....ongelmana vaan se, että pitäisi osata tulkitakkin noita tuloksia .
Yksi outo asia noissa logituksissa tullut eteen, eli kun koitan o2-sensoreita skannailla, niin Torque näyttää aktiiviseksi sensoriksi ainoastaan o2 bank 1 sensor 2:en. Miksiköhän tuo ei anna valita tota bank 1 sensor 1:a skannattavaksi??
Olen ymmärtänyt, että tuon jälkimmäisen tulisi nimenomaan olla se, joka vaikuttaa noihin seoksiin.
Kaikki ideat otetaan ilolla vastaan...
PS. ainiin, unohdin mainita, että olen "asennellut" Bluefinnin ohjelman myös. Asensin sen alunperin toki lisätehojen toivossa (mikä toteutuikin) mutta lisäksi kokeiluna, josko tuo nykiminen lakkaisi uudelle ohjelmalla. Vaan eipä lakannut.
Re: Mondeo 2.5 (i5) nykii
moi
Mulla loppu nykiminen kun tulpanjohdot vaihdettiin.
Mondeo 2.5 V6.
Mulla loppu nykiminen kun tulpanjohdot vaihdettiin.
Mondeo 2.5 V6.
Re: Mondeo 2.5 (i5) nykii
No ei taida Jamman Mondeossa olla niitä tulpanjohtoja...
Re: Mondeo 2.5 (i5) nykii
EGR?
Jaguar S-type
Jaguar XJR
Jaguar X-type 2.0D
EX Mondeo MK2 STW V6 GT Aut.
EX Mondeo MK2 HB 1.8 GLX R.I.P.
EX "annettu" parempaan kotiin Sierra -83 HB 1.6 GL
Jaguar XJR
Jaguar X-type 2.0D
EX Mondeo MK2 STW V6 GT Aut.
EX Mondeo MK2 HB 1.8 GLX R.I.P.
EX "annettu" parempaan kotiin Sierra -83 HB 1.6 GL
Re: Mondeo 2.5 (i5) nykii
Jeps, ei taida tulpanjohtoja löytyä. Kyseessä siis tuo 5-sylinterinen bensaturbo.
Superchips touhusi mulle juuri uuden ohjelman moottorille, ja eilen sen ehdin fläshätä. PItää nyt ajella tovin aikaa, että moottori oppii tavoille. Saas nähdä auttaako tuo uusi softa ongelmaan. Eilen kun pienen lenkin ajelin, niin pistin merkille, että jostain konehuoneesta kuuluu ylimääräinen viheltävä ääni...ei kuulostanut turbon ujellukselta. Tuohan saattaisi viitata sitten johonkin imuvuotoon. Pitää tota vielä kuulostella lisää.
Pirullinen ongelma tuntuu olevan tämä, kun mahdolliset korjaustoimet vaihtelee suht laajalla rintamalla...: tulpat, puolat, maf, map, TCV, ilmavuotoja jossain, o2-sensori..jne jne.
Ei auta kun jatkaa pähkäilyä...
Superchips touhusi mulle juuri uuden ohjelman moottorille, ja eilen sen ehdin fläshätä. PItää nyt ajella tovin aikaa, että moottori oppii tavoille. Saas nähdä auttaako tuo uusi softa ongelmaan. Eilen kun pienen lenkin ajelin, niin pistin merkille, että jostain konehuoneesta kuuluu ylimääräinen viheltävä ääni...ei kuulostanut turbon ujellukselta. Tuohan saattaisi viitata sitten johonkin imuvuotoon. Pitää tota vielä kuulostella lisää.
Pirullinen ongelma tuntuu olevan tämä, kun mahdolliset korjaustoimet vaihtelee suht laajalla rintamalla...: tulpat, puolat, maf, map, TCV, ilmavuotoja jossain, o2-sensori..jne jne.
Ei auta kun jatkaa pähkäilyä...
Re: Mondeo 2.5 (i5) nykii
Jep, nykimiset on hermoillekäypiä...
Jos ajovalot välkkyy (voimakkuus vaihtelee), voit lisätä laturin tarkastuslistaasi.
Tuntuu juuri tuollaisessa kuormittamattomassa tilanteessa.
Jos ajovalot välkkyy (voimakkuus vaihtelee), voit lisätä laturin tarkastuslistaasi.
Tuntuu juuri tuollaisessa kuormittamattomassa tilanteessa.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Mondeo 2.5 (i5) nykii
Jep, tämäkin ollut jossain vaiheessa tuumailun alla. Ja itseasiassa nuo etuvalot tuntuu hivenen välkähtelevän kun autoa käyttää tyhjäkäynnillä. Tuostahan on vissiin olemassa Fordilla jonkinlainen huoltoilmoitus, jonka mukaan laturille pitäisi vetää joku ylimääräinen hyppyjohto ongelman korjaamiseksi. Tosin ei ole tietoa koskeeko tuo huoltoilmoitus omaa 2007 Mondeotani.yritäedes kirjoitti:Jep, nykimiset on hermoillekäypiä...
Jos ajovalot välkkyy (voimakkuus vaihtelee), voit lisätä laturin tarkastuslistaasi.
Tuntuu juuri tuollaisessa kuormittamattomassa tilanteessa.
Re: Mondeo 2.5 (i5) nykii
Moro
Joko on syy nykimiseen löytynyt? Ihan mielenkiinnosta...
Joko on syy nykimiseen löytynyt? Ihan mielenkiinnosta...
Re: Mondeo 2.5 (i5) nykii
Eipä ole löytynyt. Uusia mahdollisia syitä toki löytynyt .Stora98 kirjoitti:Moro
Joko on syy nykimiseen löytynyt? Ihan mielenkiinnosta...
Eli skannailin auto forscan softalla, ja se löysi pari mielenkiintosta koodia. Ensin pukkasi virhettä "B10C0-Fuel Pump Power Supply - Circuit Short To Battery", sitten lisäksi B1029-Accelerator Pedal Sensor - Signal Amplitude Less Than Minimum".
Jännä juttu, että tuo bensapumpun virhe tulee vain, jos teen skannauksen auton ollessa sammuksissa (virta päällä toki ), sitä ei tule jos pukkaan auton käyntiin ja skannaan sitten.
Toinen juttu , minkä huomasin kaasupolkimen toimintaa logitellessani, oli se kun lähdin painamaan hitaasti kaasupoljinta, niin tuo "Electronic Throttle Control (desired) -arvo teki aluksi pienen notkahduksen alaspäin, ja vasta sitten lähti tasaisesti nousemaan linjassa polkimen painamisen kanssa.
Tosta tuli mieleen, että voisko yksi ongelma olla kaasuläpän asentotunnistimessa? Siihen liittyen kysyisinkin, voiko tota ite jotenkin putsata/säätää...sit tunnistinta nimenomaan? Itse kaasuläppäkoteloahan voi putsailla kyllä...ja se viimeksi katsellessa oli puhdas.
Olen koittanut pitkin nettiä metsästää tähän kyseiseen autoon tommosta TPS-sensoria, mutta eipä tunnu mistään löytyvän moista osaa. Ei kai vaan pidä vaihtaa koko kaasuläppä systeemiä, jos haluaa sensorin uusia??...vai olenko ihan hakoteillä? Siellä kottelon kyljessähän on alla näkyvä boksi
https://www.dropbox.com/s/1nhcowp3resht ... .36.45.jpg
...ja ilmeisesti tuon yhteydessä on se asentotunnnistin?
Re: Mondeo 2.5 (i5) nykii
En löytänyt manuaalia tuolle fordille mutta tuohan on uudempia sähköisiä kaasuläppiä? Onko mahdollista että TP Sensorina käytettäisiin sitä kaasuvipua (poljin / Accelerator Pedal Position (APP) Sensor)?
Accelerator Pedalia tuossa yhdessä vikakoodissa ainakin haukutaan..
Accelerator Pedalia tuossa yhdessä vikakoodissa ainakin haukutaan..
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
Re: Mondeo 2.5 (i5) nykii
Xanthe_ kirjoitti:En löytänyt manuaalia tuolle fordille mutta tuohan on uudempia sähköisiä kaasuläppiä? Onko mahdollista että TP Sensorina käytettäisiin sitä kaasuvipua (poljin / Accelerator Pedal Position (APP) Sensor)?
Accelerator Pedalia tuossa yhdessä vikakoodissa ainakin haukutaan..
Joo, eiköhän se ole semmonen "uudenlainen"...eli juurikin sähköinen viritelmä. Mä olen käsittänyt, että siellä on sensoreita enemmänkin. Eli kaasupolkimessa on vissiin pari kipaletta, ja sit ilmeisesti tuolla kaasuläpällä pitäisi vielä olla omansa. Alkaa pikkuhilja hartiat putoamaan tämän ongelman ja näiden miljoonien sensorien kanssa.
Re: Mondeo 2.5 (i5) nykii
Lisää analyysia. Panin merkille semmoisen, että kun käynnistän auton kylmänä ja kun kierrokset ovat alussa siellä 1500 luokkaa, niin kuvan osoittaman kohdan tienoolta kuuluu sellainen viheltävä ääni. Kun annan kaasua, niin vihellys kuuluu taas kierrosten käydessä korkeammalla. Sitten kun kone lämpenee riittävästi, niin tuo vihellys häviää. Olisiko heittää vinkkiä, mistä mahdollista vihellyksen aiheuttavaa vuotoa voisi haeskella?
Niin, ja se kuva:
Mietin, josko tämä voisi olla yksi syy tuohon nyhtämiseen ja nykimiseen, kun se nimenomaan on pahinta kylmähköllä moottorilla ajeltaessa.
Niin, ja se kuva:
Mietin, josko tämä voisi olla yksi syy tuohon nyhtämiseen ja nykimiseen, kun se nimenomaan on pahinta kylmähköllä moottorilla ajeltaessa.
Re: Mondeo 2.5 (i5) nykii
Onko muuten automaatti?
Kaveri puheli että automaattivaihteinen (nämä sähköiselläohjauksella pelittävä) saattavat joskus alkaa "nyhtää". Usein vika on laatikonvaihteenohjausboksissa. Vikakoodia moisesta ei tule. Tasakaasulla ja melkein kuormaamattomana tämä ilmenee. Mutta muistelisin että se pitäisi näkyä jo kierrosmittarissa saakka pienenä heijauksena.
Nämä on taas näitä esson baarin veikkauksia mutta jotenkin vian kuvaus toi mieleeni tuon kuulemanu vinkin.
Kaveri puheli että automaattivaihteinen (nämä sähköiselläohjauksella pelittävä) saattavat joskus alkaa "nyhtää". Usein vika on laatikonvaihteenohjausboksissa. Vikakoodia moisesta ei tule. Tasakaasulla ja melkein kuormaamattomana tämä ilmenee. Mutta muistelisin että se pitäisi näkyä jo kierrosmittarissa saakka pienenä heijauksena.
Nämä on taas näitä esson baarin veikkauksia mutta jotenkin vian kuvaus toi mieleeni tuon kuulemanu vinkin.
Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
Re: Mondeo 2.5 (i5) nykii
Nokun ei osu tuokaan. Eli manuaali on kyseesä. Alkaa juurikin hartiat putoomaan tän ongelman kannsa. Ehkä vielä yksi yritys paikallisen huoltoliikkeen kanssa, ja sitten seuraava osoite onkin nettiauto.com...
Re: Mondeo 2.5 (i5) nykii
fak.. toivotaan parasta ja pelätään pahinta.Jamma kirjoitti: Ehkä vielä yksi yritys paikallisen huoltoliikkeen kanssa, ja sitten seuraava osoite onkin nettiauto.com...
Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
Re: Mondeo 2.5 (i5) nykii
Volmari kirjoitti: fak.. toivotaan parasta ja pelätään pahinta.
Jep. Pessimismin kautta mennään. Eli todennäköisesti toteavat koko rotiskon olevan valmis Kuusankoskelle.
Re: Mondeo 2.5 (i5) nykii
S-MAX 2.5 täällä samalla padalla ja samoilla oireilla. Kylmänä veto humppaa juurikin Jamman mainitsemalla pintakaasu ja pienet kierrokset -alueella.
Olen kokeillut kanssa Forscanilla ja Torquella kytätä käppyröitä josko jotain ilmeistä näkyisi, mutta huonoin tuloksin. MAF on putsattu, MAP on uusittu, turbon ohjainsolenoidi on uusittu, tulpat on uusittu.
Seuraavaksi varmaan pitäisi tutkailla kaasuläppää ja öljynhuohotinmysteeriä. Tosin jos toi huohotin olisi tukossa niin eikös pitäisi kuulua sitä sireenimäistä ulinaa joka kaikkoaa kun öljytikun nyppää auki?
Pistä Jamma infoa palstalle jos joskus ratkaiset tämän mysteerin.
Olen kokeillut kanssa Forscanilla ja Torquella kytätä käppyröitä josko jotain ilmeistä näkyisi, mutta huonoin tuloksin. MAF on putsattu, MAP on uusittu, turbon ohjainsolenoidi on uusittu, tulpat on uusittu.
Seuraavaksi varmaan pitäisi tutkailla kaasuläppää ja öljynhuohotinmysteeriä. Tosin jos toi huohotin olisi tukossa niin eikös pitäisi kuulua sitä sireenimäistä ulinaa joka kaikkoaa kun öljytikun nyppää auki?
Pistä Jamma infoa palstalle jos joskus ratkaiset tämän mysteerin.
Re: Mondeo 2.5 (i5) nykii
Joo, ilman muuta laitan infoa. Mikäli nyt saan ratkaistua ongelman ennekuin lähtee kiesi kiertoon.Jeikki kirjoitti:S-MAX 2.5 täällä samalla padalla ja samoilla oireilla. Kylmänä veto humppaa juurikin Jamman mainitsemalla pintakaasu ja pienet kierrokset -alueella.
Olen kokeillut kanssa Forscanilla ja Torquella kytätä käppyröitä josko jotain ilmeistä näkyisi, mutta huonoin tuloksin. MAF on putsattu, MAP on uusittu, turbon ohjainsolenoidi on uusittu, tulpat on uusittu.
Seuraavaksi varmaan pitäisi tutkailla kaasuläppää ja öljynhuohotinmysteeriä. Tosin jos toi huohotin olisi tukossa niin eikös pitäisi kuulua sitä sireenimäistä ulinaa joka kaikkoaa kun öljytikun nyppää auki?
Pistä Jamma infoa palstalle jos joskus ratkaiset tämän mysteerin.
On tullut tankattua kohtalainen määrä ford- ja volvo-aiheista foorumia pitkin interwebbiä, ja tosiaan niitä mahdollisia syypäitä näissä nykyautoissa on aika läjä. Siellä kun on noita sensoreita ja muita härpäkkeitä ihan riittävästi ohjailemassa mm. bensansyöttöä.
Tuo huohotinsysteemi myös yksi varteenotettava vaihtoehto. Itsellä ei tuota mainitsemaasi jatkuvaa ulinaa tule, eikä myöskään öljytikun suulta mitään ylimääräisiä savuja, mikä viittaisi siihen että tuo puoli on kunnossa. Jostain Volvo-forumilta kaivelin sellaista tietoa, että ainakin monissa Volvoissa (paljon samaa tekniikkaa ja samoja komponentteja)on vastaavanlaisiin oireisiin auttanut FPS:n (Fuel Pressure Sensor) vaihto. Vissiin jossain vaiheessa Volvolla ollut jopa ihan huoltokampanja tuohon kyseiseen sensoriin liittyen. Ainakin tarinoiden mukaan tuon vaihtaminen olis suhteellisen simppeli juttu, ja siitä jopa on jossain tapauksissa ollut apuakin.
Re: Mondeo 2.5 (i5) nykii
No siinä olisi tosiaan yksi tutkailtava juttu, joka ei minulla tullut vielä mieleenkään. Katsoin vain Forscanilla, että paineet näyttäisivät olevan tasaiset ja OK, kun tukkeutuneita bensansuodattimiakin ovat jossain päin vaihtaneet.Jamma kirjoitti:Jostain Volvo-forumilta kaivelin sellaista tietoa, että ainakin monissa Volvoissa (paljon samaa tekniikkaa ja samoja komponentteja)on vastaavanlaisiin oireisiin auttanut FPS:n (Fuel Pressure Sensor) vaihto. Vissiin jossain vaiheessa Volvolla ollut jopa ihan huoltokampanja tuohon kyseiseen sensoriin liittyen. Ainakin tarinoiden mukaan tuon vaihtaminen olis suhteellisen simppeli juttu, ja siitä jopa on jossain tapauksissa ollut apuakin.
Mutta tuohan näyttää tosiaan vain mitä se FPS kertoo, joten jos FPS valehtelee niin hyvältä näyttävä käppyrä ei paljoa lohduta.
Re: Mondeo 2.5 (i5) nykii
Jeps. Tuolla on muunmuassa hyvää tarinaa siitä...asennusohjeineen...
http://forums.swedespeed.com/showthread ... -T5-engine
http://forums.swedespeed.com/showthread ... -T5-engine
Re: Mondeo 2.5 (i5) nykii
Päivän jokerivika tsekkauslistalle: ohjaustehostimen nestekierto tukottaa niin pahasti että pumppu jarruttaa apulaitehihnaa. Melkein voisin vannoa että vika on viime päivinä Maxissani hellittänyt. Muuta räpläystä en ole viime aikoina harrastanut kuin huuhtelin pariin kertaan ohjaustehostimen nesteet.
Noita tehostimia pumppuineen on vissiin aikoinaan vaihdettu reilut määrät ~2006 tienoon 2.5 koneisiin. Sikäli kun oikein ymmärsin niin ohjausvaihteen sisällä männästä kuluu teflonrenkaat, minkä jälkeen mäntä kihnuttaa vaihteen seinämää vasten. Tuosta sitten tulee niin paljon metallitomua nesteeseen, että nestesäiliön pohjasihti menee tukkoon.
Toi olis aika huokea kokeilla. Uusi nestesäiliö ~30€ + 15€ nestetörppö Motonetistä.
Noita tehostimia pumppuineen on vissiin aikoinaan vaihdettu reilut määrät ~2006 tienoon 2.5 koneisiin. Sikäli kun oikein ymmärsin niin ohjausvaihteen sisällä männästä kuluu teflonrenkaat, minkä jälkeen mäntä kihnuttaa vaihteen seinämää vasten. Tuosta sitten tulee niin paljon metallitomua nesteeseen, että nestesäiliön pohjasihti menee tukkoon.
Toi olis aika huokea kokeilla. Uusi nestesäiliö ~30€ + 15€ nestetörppö Motonetistä.
Re: Mondeo 2.5 (i5) nykii
No nuokin oireilut kyllä nasahtaa sopivasti oman Mondeon kohdalle. Nimittäin kun hommasin auton, niin tuo ohjaustehostin piti hirveätä ääntä, ja lopulta se vaihdettiin takuuseen. Muistelen, että huollossa ihmeteltiin tuolloin mistä nesteen sekaan on joutunut juurikin jotain metallimatskua.
Sen jälkeen tuo ohjaus on toki toiminut normaalisti.
Mites tuo huuhtelu käytännössä menee...?
Sen jälkeen tuo ohjaus on toki toiminut normaalisti.
Mites tuo huuhtelu käytännössä menee...?
Re: Mondeo 2.5 (i5) nykii
Virallisessa versiossa varmaan nypätään joku mahdollisimman alhaalla oleva tehostimen letku irti ja tyhjätään sitä kautta. Tai jatketaan säiliön paluuletku moottoritilan ulkopuolelle kannuun ja imetään säiliöstä tuoretta tilalle. Haeskele hetki Google/Youtube, tapoja taitaa olla niin monta kuin seppiäkin.
Mulla kun ei oikein ole tiloja touhuta niin köyhän miehen parkkipaikkaversiossa toimii apteekin desin ruisku + pieni pätkä kumiletkua. Imaisin paskaiset nesteet säiliöstä ja uudet tilalle. Auto käyntiin ja ratin kääntelyä vasen-oikea joku 5-10 kertaa. Tuon sitten toistin niin monta kertaa että tuore neste törpöissä oli loppu. Parempi olisi tietty ollut nestesäiliön ollessa tyhjä vaihtaa säiliö uuteen tai ainakin huljutella sihti jollain puhtaaksi.
Vaihdettiinko sulla aikanaan koko ohjausvaihe/hammastanko, pumppu, letkut, säiliö? Jos vian juuri on toi ohjausvaihde mikä sitä pskaa kehittää, niin epäilen että vika ilmaantuu aina takaisin kunnes toi on uusittu.
Mulla kun ei oikein ole tiloja touhuta niin köyhän miehen parkkipaikkaversiossa toimii apteekin desin ruisku + pieni pätkä kumiletkua. Imaisin paskaiset nesteet säiliöstä ja uudet tilalle. Auto käyntiin ja ratin kääntelyä vasen-oikea joku 5-10 kertaa. Tuon sitten toistin niin monta kertaa että tuore neste törpöissä oli loppu. Parempi olisi tietty ollut nestesäiliön ollessa tyhjä vaihtaa säiliö uuteen tai ainakin huljutella sihti jollain puhtaaksi.
Vaihdettiinko sulla aikanaan koko ohjausvaihe/hammastanko, pumppu, letkut, säiliö? Jos vian juuri on toi ohjausvaihde mikä sitä pskaa kehittää, niin epäilen että vika ilmaantuu aina takaisin kunnes toi on uusittu.
Re: Mondeo 2.5 (i5) nykii
Eipä siinä taidettu muistaakseni vaihtaa kun pumppu uuteen, ja varmaan huuhdeltiin säiliö ja lyötiin uudet aineet tilalle. Eli joo, aika todennäköistä, että vika uusii jossain vaiheessa.Jeikki kirjoitti:Virallisessa versiossa varmaan nypätään joku mahdollisimman alhaalla oleva tehostimen letku irti ja tyhjätään sitä kautta. Tai jatketaan säiliön paluuletku moottoritilan ulkopuolelle kannuun ja imetään säiliöstä tuoretta tilalle. Haeskele hetki Google/Youtube, tapoja taitaa olla niin monta kuin seppiäkin.
Mulla kun ei oikein ole tiloja touhuta niin köyhän miehen parkkipaikkaversiossa toimii apteekin desin ruisku + pieni pätkä kumiletkua. Imaisin paskaiset nesteet säiliöstä ja uudet tilalle. Auto käyntiin ja ratin kääntelyä vasen-oikea joku 5-10 kertaa. Tuon sitten toistin niin monta kertaa että tuore neste törpöissä oli loppu. Parempi olisi tietty ollut nestesäiliön ollessa tyhjä vaihtaa säiliö uuteen tai ainakin huljutella sihti jollain puhtaaksi.
Vaihdettiinko sulla aikanaan koko ohjausvaihe/hammastanko, pumppu, letkut, säiliö? Jos vian juuri on toi ohjausvaihde mikä sitä pskaa kehittää, niin epäilen että vika ilmaantuu aina takaisin kunnes toi on uusittu.
Re: Mondeo 2.5 (i5) nykii
Jahas, kiesi palaili huollosta. Vaihtoivat öljyt, sekä sitten sen pcv-venttiilin. Tuo auttoi moottorista ajoittain kuuluneeseen vihellykseen, mutta huoltomies soitteli, että auto nypyttää edelleen tasakaasulla. Sanoivat vielä ottavansa auton halliin lisätutkimuksiin. Loppujen lopuksi sieltä tuli soitto, että päätyivät vaihtamaan autoon uudet tulpat. Ja nypytys kuulemma katosi!! Ihmettelin hieman, kun edellisessä huollossa viime kesänä tulpat oli vaihdettu 120k:n huollossa. Toki auto oli silloin toisella pajalla huollettavana. Kävi ilmi, että siellä huollossa vaihdetut sinällään OK:t boschin tulpat eivät sitten tässä moottorissa toimikkaan ihan optimilla tavalla. JKL:n Käyttöautolla laittoivat nyt siis Iridium-tulpat autoon, ja todellakin....ärsyttävä nypytys on tiessään!
Hohhoijaa...tulppien vuoksiko tässä on ahdistuttu koko ajan...
Hohhoijaa...tulppien vuoksiko tässä on ahdistuttu koko ajan...