Sierran / Scorpion perät ja perävälitykset

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sierran / Scorpion perät ja perävälitykset

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

7,5" on viskolukolla. Normi peräöljyä, viskopaketissa on oma öljynsä sisällä, suljettu järjestelmä. Ei se mikään kitkalukon veroinen ole tuo visko, mutta parempi kuin ei mitään.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierran / Scorpion perät ja perävälitykset

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Jos lukkoperän asennuksella ollaan hakemassa hauskempia kurveja, ja kahva edellä menoa, niin asiaan vaikuttaa paljon myös oikea nopeus kaarteesen tultaessa ja poistuessa, olkoon nyt sitten vaikka risteys tms. jyrkkä kulma asfaltilla, eli ratin takana olijallakin on suuri merkitys. Muutoin viskolla pärjää kyllä.

Toisaalta jos tässä nyt haettiin pitoa suoraan kiihdytykseen, niin puuttuisin lukon lisäksi takapyörien camber- kulmiin, varsinkin jos ja kun autoa on madallettu. Takapään camberin korjauksesta, on juttua alustan puolella jonkun verran.

Ja tosiaan samaa öljyä perään mitä perus diffissäkin. Itse olen käyttäny 4wd-cossu-visko-lukko-perässä Mobilin SHC 75w90- litkua.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
RaivoRape
Viestit: 10
Liittynyt: 29 Joulu 2012 08:27

Re: Sierran / Scorpion perät ja perävälitykset

Viesti Kirjoittaja RaivoRape »

http://www.moottorit.net/galleria/kuva20986/ tuossa on kuva lukkopaketista avasin tuon mötikän niin se on täynnä levyjä niin jäi arveluttamaan kumpi se nyt on :roll:
REMMIAHDIN
Viestit: 383
Liittynyt: 03 Joulu 2007 18:19

Re: Sierran / Scorpion perät ja perävälitykset

Viesti Kirjoittaja REMMIAHDIN »

Viskolukolla on tuo perä mistä kuvan laitoit
Mondeo 2.0 TDDI -01 STW Phanter black
Sierra DOHC -91
RaivoRape
Viestit: 10
Liittynyt: 29 Joulu 2012 08:27

Re: Sierran / Scorpion perät ja perävälitykset

Viesti Kirjoittaja RaivoRape »

okei saako sitä kiristettyä millään eri öljyllä ? tai lisäämällä niitä levyjä siihen pakkaan
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sierran / Scorpion perät ja perävälitykset

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

No saahan sitä, cossuissa on vähän erilailla ladottu nuo levyt, kuin normi sierra/scorpio mihin lukkoa myös on saanut, cossujen viskot on vähän kireämpiä. Ja onhan noita kasattu jollain scanian viskotuulettimen öljyillä, RC-auton iskariöljyillä jne..
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
RaivoRape
Viestit: 10
Liittynyt: 29 Joulu 2012 08:27

Re: Sierran / Scorpion perät ja perävälitykset

Viesti Kirjoittaja RaivoRape »

Sierra2.3-16v kirjoitti:No saahan sitä, cossuissa on vähän erilailla ladottu nuo levyt, kuin normi sierra/scorpio mihin lukkoa myös on saanut, cossujen viskot on vähän kireämpiä. Ja onhan noita kasattu jollain scanian viskotuulettimen öljyillä, RC-auton iskariöljyillä jne..
no cosusta se on peräsin mutta ei siinä kiitoksia jätkille avusta
Whiplasher
Viestit: 67
Liittynyt: 15 Maalis 2014 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sierran / Scorpion perät ja perävälitykset

Viesti Kirjoittaja Whiplasher »

Kysymys kuuluu. Mulla on 90 vm DOHC 4x4 sierra, laippavetareilla. Mikäs malli on kyseessä kun kaikki sanop että siinäpitäisi olla tökättävät.
Ford Sierra 2.0i DOHC 4x4 CLX 1991
ex: Honda Accord 2.0 kaasari CB3 1990
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sierran / Scorpion perät ja perävälitykset

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Viskolukollinen 7" perä 3.92 välityksellä, niinkun kuuluukin. Noi dokkinelivedot oli siitä erikoisia, että on laippavetarit ja rumpujarrut, vetarit on samat kuin levyjarrullisissakin, mutta pyörännavat on omansa.
Eli kuuluukin olla noin kun on!
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
DragoN1982
Viestit: 80
Liittynyt: 21 Huhti 2005 21:36
Paikkakunta: Kajaani

Re: Sierran / Scorpion perät ja perävälitykset

Viesti Kirjoittaja DragoN1982 »

Tulipas muuten mieleen että onkos kaikki dohc nelikot varustettu lukkoperällä vakiona? Muistelisin näin joskus lukeneeni.
Sierra 2.3i 16v
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sierran / Scorpion perät ja perävälitykset

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Kaikki alunperin suomeen tuodut on lukkoperällä, jos on jälkikäteen tuotu niin ei välttämättä ole, kun ei varsinaisesti ollut vakiovaruste, maahantuoja vaan oli viisaasti valinnut sen suomeen tuleviin autoihin varusteeksi.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
RaivoRape
Viestit: 10
Liittynyt: 29 Joulu 2012 08:27

Re: Sierran / Scorpion perät ja perävälitykset

Viesti Kirjoittaja RaivoRape »

tällänen murhe olisi mulla on tuo mun lukkapaketti purettuna ja laakerit vaihettuna jne jne ja ostin sellasen pikkusen pullon jonkin näköistä lukkolisä ainetta niin mihinkä se tulee sotkea sinne lukkopaketin sisälle vai peräöljyn joukkoon
seppo1
Viestit: 266
Liittynyt: 25 Elo 2013 16:30

Re: Sierran / Scorpion perät ja perävälitykset

Viesti Kirjoittaja seppo1 »

RaivoRape kirjoitti:tällänen murhe olisi mulla on tuo mun lukkapaketti purettuna ja laakerit vaihettuna jne jne ja ostin sellasen pikkusen pullon jonkin näköistä lukkolisä ainetta niin mihinkä se tulee sotkea sinne lukkopaketin sisälle vai peräöljyn joukkoon
Eikös se lisäaine ole tarkoitettu kitkalukolliseen perään? :roll:
RaivoRape
Viestit: 10
Liittynyt: 29 Joulu 2012 08:27

Re: Sierran / Scorpion perät ja perävälitykset

Viesti Kirjoittaja RaivoRape »

no sitä en tiiä kun en ole noihin lukkoihin perehtynyt :oops: mutta tota pakettia kun olen purkanut niin jotain rasvaa siel levyjen joukossa on ollu ja suht suljetulta tuo mun mielestä näyttää
choesos
Viestit: 358
Liittynyt: 21 Touko 2010 18:03
Paikkakunta: salahmi

Re: Sierran / Scorpion perät ja perävälitykset

Viesti Kirjoittaja choesos »

tuleeko sierrassa mihin abs anturit takana? näytti olevan taka tukivarressa tulpattu reikä
sierra 90 4x4 tuleva käyttis
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierran / Scorpion perät ja perävälitykset

Viesti Kirjoittaja duckworth »

RaivoRape kirjoitti:no sitä en tiiä kun en ole noihin lukkoihin perehtynyt :oops: mutta tota pakettia kun olen purkanut niin jotain rasvaa siel levyjen joukossa on ollu ja suht suljetulta tuo mun mielestä näyttää
Kerran näin PassionFord- palstalla jonkun laittavan "silicone 100.000"-litkua viskolukkopakettiin, tai niin purkissa ainakin luki. Joku varmaan tietää tuolle sen kutsumanimen ja mistä sitä saa...?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Sierran / Scorpion perät ja perävälitykset

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Se lukko on viscossa suljettu, niin kuin tuolla aikaisemmin jo todettin, eikä se Fordin mielestä kaipaa huoltoa, joten öljynvaihdossa lisättävä lisäaine lienee tarkoitettu pala- tai kitkalukkoon.

Tuo duckin löytämä luokitus on tosiaan RC autojen tasauspyörästön "lukitusöljyn" jäykkyys - mitä suurempi lukema, sitä jäykempi tasauspyörästön lukitus. Ks. oheinen kirjoitus aiheesta.

Hauskaa tuossa on se, että RC autossa tasauspyörästö on täysin avoin rakenne, joka jäykistyy tuolla öljyllä. Sama soveltaen - tulisikohan avoimesta perästä lukkoperä, jos sen normaalin voiteluöljyn korvaisi tuolla samalla öljyllä? Luultavasti tulisi aivan tuhottoman kalliiksi ja keston kanssa sitten ongelmia - mutta hauska ajatus... :mrgreen:
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Vastaa Viestiin