Sierran 1.6 kone kolisee ikävästi, missä vikaa? (ääninäyte)

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Hene83
Viestit: 9
Liittynyt: 23 Heinä 2005 11:12

Sierran 1.6 kone kolisee ikävästi, missä vikaa? (ääninäyte)

Viesti Kirjoittaja Hene83 »

Minulla on Ford Sierra vm -86 jossa 1.6 litran kone. Koneesta on alkanut kuulumaan todella pahankuuloista metallista kolinaa, naksutusta, nakutusta tai millä sitä ääntä haluaakin kutsua.

Ääni on sellainen niin kuin metallin palasia hakattais yhteen. Ääni pysyy tasaisena kaikilla kierrosalueilla, tietysti muuttuen tiheämmäksi mitä enemmän kone kiertää. Lämpeneminen ei muuta ääntä yhtään.

Olin melko varma että ääni kuuluu venttiilikopasta mutta eilen säädettyäni venttiilien välykset jouduin pettymään ja toteamaan äänen kuuluvan jostakin muualta, kenties kopasta mahdollisesti keinuvivuista tai kiinnijuuttuneesta venttiilinnostimesta? En tiedä. Osaisitko sanoa jotain äänen perusteella?

Ääninäyte on otettu puhelimella mutta kyllä siitä erottaa sen äänen ihan selvästi. Äänitin sitä monesta kohtaa konetta, ihan lohkon vierestä molemmin puolin ja vähän kauenpaakin. Paras ääni on jossain 13 sekunnin paikkeilla.

http://riennot.tuiverrus.com/attachment ... ee.wav.jpg (poista .jpg-liite tai avaa suoraan soitto-ohjelmalla.)

....Kiitos kaikille guruille jo etukäteen!
pcp
Viestit: 14
Liittynyt: 12 Maalis 2005 09:30
Paikkakunta: Karjaa

Viesti Kirjoittaja pcp »

Miten oli nokan / keinuvipujen kanssa? olivatko kuluneet?

Myös yleinen syy nakutukseen on nokan "voiteluputken" tukkeutuminen (jonkin reijän) tällöin hakkaa kuivana :?

Uusi maksaa noin 20eur
Grand C-Max 2.0tdci -11 | Fiesta 1.3 -06 | Mondeo 2.0 -93 | Mondeo 1.6 -96 | Sierra 2.0 -88 | Sierra 2.0 -86 | Sierra 1.6 -85
Hene83
Viestit: 9
Liittynyt: 23 Heinä 2005 11:12

Viesti Kirjoittaja Hene83 »

Se oli eka kerta ku näin nokka-akselin joten en oikein osaa sanoa oliko kulunut vai ei, mut kyllähän se akseli on jo tuon ikäisessä autossa jonkin verran kulunut mut ei ne nokat sentään ihan epäkeskoja ollut.. normaalia kulumista. Millä tavoin niistä keinuvivuista näkee onko ne liian kuluneet?

Se vähän ihmetytti kun osa, ehkä puolet keinuvivuista liikkui hieman myös sivusuunnassa, eli niitä pysty hieman kallistamaan molempiin suuntiin. Onko se juurikin sitä kulumaa?
WSE
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:52
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

Jokin/jotkut nokat akselilla lienee kuluneet uralle jolloin nokan reunat kalisee nostajiin. Tai nostajat on niin kuluneetettä geometriavirheen takia pitävät jo ääntä. Matalampitaajuinen johtuisi taas kk laakereista.
Tahtoo nuo kuluneena alkaa kolistaa kyllä muutenkin, välyksien säätö ei vaikuta siihen. uusi nokka ja nostajat (kannattaa laittaa 2 litraisen nokka ) tai ehjää vanhaa...
Jos ei haluta heti rempata anna mennä vaan. hyvin nuo on kestäneet 10 tkm ainakin ajaa kolinoineen. Jos öljyputki on tukossa niin sitten ei; paljon ajetut vain kuluu vanhuuttaan. Varsinkin nostajat.
evolution
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Helmi 2005 16:29
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja evolution »

kannattaa kuunnella isoimmalla ruuvimeisselillä mitä talosta löytyy mistä päin konetta ääni mahtaa tulla.
eli rukarin toinen pää(paksumpi) korvaa vasten ja koneen käydessä toista päätä sorkkii joka puolelle konetta niin kolinan suunta löytyy ja on näin helpompi paikantaa :wink:
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Metalliputken pätkä on melkeempä parempi tuohon hommaan :wink:
SpeedDevil
Viestit: 268
Liittynyt: 14 Touko 2005 01:24
Paikkakunta: Frankfurt

Viesti Kirjoittaja SpeedDevil »

olipas miehekkäät äänet :D taitaa vika olla noissa mitä tarjottu on. tuskin siel mäntä ainakaan rikki on.
Hoppa
Viestit: 162
Liittynyt: 24 Heinä 2005 20:51
Paikkakunta: Savo

sierra

Viesti Kirjoittaja Hoppa »

Tuttu soundi! Taitaa olla keinussa/keinuissa montut.

Pyöritä 1 nokka kerrallaa ylös napsauta säätö pultissa oleva keinun jousi pois paikaltaan ja kopauta keinu pois paikoiltaan. Pitäs montut löytyä.

Jos näin on niin kansi irti uusi nokka/keinut ja uusi öljyputki.
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

ei tarvii ottaa kantta irti jos vaihtaa nokka-akselin!

vaihtoehtoja on ainakin kaks:
1. tekee "tulipeltiin" reiän niin nokka-akseli mahtuu lähtemään taaksepäin (olen nähnyt kuvan)
2.nokka-akseli lähtee eteenpäinkin pois. kun ottaa vaan etummaisen ja keskimmäisen nokka-akselin laakerin irti 8)
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
transitman
Viestit: 153
Liittynyt: 06 Helmi 2005 17:36
Paikkakunta: Kouvola/Savisto

Viesti Kirjoittaja transitman »

ZyaS kirjoitti: tekee "tulipeltiin" reiän niin nokka-akseli mahtuu lähtemään taaksepäin (olen nähnyt kuvan)
Mul on tollee Transitissa :lol:
Ku ei millää jaksanu ruveta kantta vääntää irti, ni peltisakset käteen juuri sopivan kokoinen reikä tulipeltiin ja nokka sieltä pois, uus tilalle ja ruuveilla sellain irrotettava metallilätkä reiän peitoksi 8)
SpeedDevil
Viestit: 268
Liittynyt: 14 Touko 2005 01:24
Paikkakunta: Frankfurt

Viesti Kirjoittaja SpeedDevil »

hyviä viritelmiä teillä :D
Hoppa
Viestit: 162
Liittynyt: 24 Heinä 2005 20:51
Paikkakunta: Savo

sierra

Viesti Kirjoittaja Hoppa »

Joo tuo reikä homma on hyvä mutta jotkut asiakkaat ei varmaan ymmärtäsi. Laakerin irroitus toimii myös mutta pitäs olla sitten se työkalu uuden laakerin asennukseen ja linjaamiseen?

Eipähän tuon OHC:n kansihommaan mene julmetusti aikaa...
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

Oxidius kirjoitti:hyviä viritelmiä teillä :D
pakko kehitellä jotain kun jotkut joutuvat vaihtelemaan nokkia tiuhaankin tai tekemään muuta remppaa yläkertaan minkä takia tarvii saada nokka pois 8)
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Hene83
Viestit: 9
Liittynyt: 23 Heinä 2005 11:12

Viesti Kirjoittaja Hene83 »

Avasin venttiilikotelon uudestaan ja tarkastelin nokka-akselia ja keinuja ja niiden jousia. Päällepäin kaikki näytti olevan kunnossa mutta kun otin viimeisen keinun irti, tulin toisiin ajatuksiin.

Kun vertasin viimeisen venttiilin keinua nelosen keinuun niin ero oli selkeä. Nelosen keinu näytti ihan ok:lta mutta kasin keinussa oli havaittavissa selvää kulumaa, kuluma oli kääntynyt jo negatiiviseksi, keinun kuperan pinnan tilalla oli n 2,5 mm syvä monttu! Mitä ilmeisemmin kolina kuuluu juuri tuosta keinusta, oletteko samaa mieltä?

Nokka-akseli näyttää edelleen olevan kunnossa, nokat ovat suht symmetriset ja sen laakereissa ei esiinny klappia. Viimeisen nokan pinta tosin on hieman kulunut, se ei ole niin sileä kuin muissa, vaan pinta on kuin hienoa hiomapaperia yhdestä kohti.

Mitä luulette kannattaako sen takia alkaa nokka-akselin vaihtoon vai saanko kolinan poistumaan/vaimenemaan pelkästään uusimalla viimeisen keinun, vai siirränkö sillä keinoin vain ongelmaa tulevaisuuteen?

Kolme viikkoa pitäis vielä pystyä ajamaan ja sen jälkeen: "myydään hyväkuntoinen Sierra!". :wink:
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

kai sen saa myyntikuntoseksi hiljennettyä ainakin uusimalla keinun :)
ei sieltä mitään junia t...
transitman
Viestit: 153
Liittynyt: 06 Helmi 2005 17:36
Paikkakunta: Kouvola/Savisto

Viesti Kirjoittaja transitman »

No jos sen myyntiin laitat nii uudet keinut sinne pelkästään vaa uusiks, kannattaa nyt silti vaik myyntii laitatkin ni uusia kaikki keinut. ei ne nyt niin kalliita ole ne tarvike keinut.
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Niin, koko nokkasarja motonetissä 100e (nokka, nostajat, öljyputki)
Eli ei mielestäni kovin pahan hintainen, tietysti joutuu miettimään että jos on justiinsa myymässä
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

VesQ kirjoitti:Niin, koko nokkasarja motonetissä 100e (nokka, nostajat, öljyputki)
Eli ei mielestäni kovin pahan hintainen, tietysti joutuu miettimään että jos on justiinsa myymässä
Mutta ei luultavasti kovin pitkäikäinen vaihtoehto, ainakaan seuraajien puolesta.
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Hene83 kirjoitti:Avasin venttiilikotelon uudestaan ja tarkastelin nokka-akselia ja keinuja ja niiden jousia. Päällepäin kaikki näytti olevan kunnossa mutta kun otin viimeisen keinun irti, tulin toisiin ajatuksiin.

Kun vertasin viimeisen venttiilin keinua nelosen keinuun niin ero oli selkeä. Nelosen keinu näytti ihan ok:lta mutta kasin keinussa oli havaittavissa selvää kulumaa, kuluma oli kääntynyt jo negatiiviseksi, keinun kuperan pinnan tilalla oli n 2,5 mm syvä monttu! Mitä ilmeisemmin kolina kuuluu juuri tuosta keinusta, oletteko samaa mieltä?

Nokka-akseli näyttää edelleen olevan kunnossa, nokat ovat suht symmetriset ja sen laakereissa ei esiinny klappia. Viimeisen nokan pinta tosin on hieman kulunut, se ei ole niin sileä kuin muissa, vaan pinta on kuin hienoa hiomapaperia yhdestä kohti. Mitä luulette kannattaako sen takia alkaa nokka-akselin vaihtoon vai saanko kolinan poistumaan/vaimenemaan pelkästään uusimalla viimeisen keinun, vai siirränkö sillä keinoin vain ongelmaa tulevaisuuteen?

Kolme viikkoa pitäis vielä pystyä ajamaan ja sen jälkeen: "myydään hyväkuntoinen Sierra!". :wink:
Uusilla nostajilla ääni kyllä hiljenee (kunhan muistat säätää venttiilit vaihdon jälkeen) , mutta tarvikeseuraajan kesto on kuulemma aika heikonlainen. ja kun ostat uuden öljyputken niin kannattaa valita se aito Ford-tuote eikä sitä halpaa tarviketta (n.15-20e eroa tarvike vs. original).
Tukkoinen/ahdas/surkea tarvike öljyputki aiheuttaa uusien tarvikenostajien vielä nopeamman kulumisen verrattuna jos nokka ja seuraajat saa oikein sitä öljyä. :wink: Eli ei kannata heikentää jo valmiiksi huonoa nokka-akselin voitelua huonolla tarvike-öljyputkella
Hene83
Viestit: 9
Liittynyt: 23 Heinä 2005 11:12

Viesti Kirjoittaja Hene83 »

Noniin... kolme keinua oli kuluneet piloille. Paikallisesta korjaamosta löytyi ehjät tilalle ja nyt toimii oikeinkin hyvin. Täydellinen nokkaremontti saa siten jäädä seuraavalle omistajalle. 8)

Kiitoksia kaikille asiantuntevista vastauksista!
Avatar
s.o.h.c
Viestit: 481
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:04
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja s.o.h.c »

Jaakko85 kirjoitti: Mutta ei luultavasti kovin pitkäikäinen vaihtoehto, ainakaan seuraajien puolesta.
Juu ei todellakaan... mutta jos autoa on myymässä tollanen motonet (korjataan: motonetissä myitävä) sarja ajaa asiansa.
Hene83
Viestit: 9
Liittynyt: 23 Heinä 2005 11:12

Viesti Kirjoittaja Hene83 »

Oon ite vähän jäävi sanomaan tuosta että vieläkö sieltä venttiilikopasta kuuluu kalkatusta, ku siinä on mukana kuvittelut sun muut. Ajelin tuos aamusella reilu sata kilometriä ja jostakin syystä mieleeni alkoi pyrkiä ajatus, että se nokkaremontti saattaa sittenkin tulla jo minun huolekseni... :cry: Vaikka ei kai siitä käytetyillä osilla voi ihan uudenveroista, eli aivan täydellisen hiljaista tullakaan vaan se pieni naputus taitaa kuulua asiaan...?

Millä tavoin se öljyputki "kuluu" ja vaatii vaihtoa? Tuleeko sinne jotain tukkeumia vanhoista öljyistä, roskista jne? Puhaltelin vanhan öljyputken paineilmalla puhtaaksi. En sit tiedä oliko siitä lopen mitään hyötyä.
Juippa
Viestit: 130
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:41
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Juippa »

Se putki menee tukkoon pahimmassa tilaneessa (vanha öljy ja mahd roskat.) ja jää keinut ilman öljyä...
Mk2 esco rojektina...
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Jarrujen putsausspraytä kun suihkuttaa pullollisen läpi joka suuntaan ja paineilmalla välissä niin säästyy taas senkin uusimiselta
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Joskus nuita naputuksia on "peitetty" säätämällä venat vähän väljiksi, en tietenkään minä! :roll:
Ostaja sitten kuulee että venat pitäis säätää, mutta muut kolinat peittyy! 8)
Paksut öljyt myös peittää tehokkaasti kolinoita, vähäksi aikaa! 8)
Vastaa Viestiin