Sierran käynnistymis- ja käyntiongelmia

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
SabeK.
Viestit: 8
Liittynyt: 03 Touko 2012 13:23

Sierran käynnistymis- ja käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja SabeK. »

Hei!

Mulla tuli tohon Sierraan tossa vähän ongelmia.

Vähän taustatietoa: ensin oli käynnistyminen vähän hankalaa, kaasun sai aina painaa ihan pohjaan käynnistätteässä. Noh, siitä ilmeisesti bensaletku vuosi, kun sitten kaasarin alueelta syttyikin tuleen. Vaihdoin sitte uuden kaasarin ja imusarjan. Jonku ajan päästä sen jälkeen alko tulee käyntiongelmia: tyhjäkäynti oli sellanen röpötttävä, kierroksia varmaa 500 kierroksen paikkeilla minuutissa (en varmaksi tiedä, kun ei kierroslukumittaria ole, mutta korvakuulolla huomaa kyllä että tosi matala). Sitten kylmänä lähtö oli sellasta että sai pitää kaasua puolessa välissä, että jakso liikkua, vähänki pienemmällä kaasulla tyssähti, ku rupes kytkintä nostamaan.

No, mutta noin pystyi sentään ajamaan, kun tyhjäkäynti oli ihan hyvää ja käynnistyikin ihan ekalla tostavain, kunhan sai koneen lämpiimään. Nyt kuitenkin, eilen jäi auto sitten pihaan, kun auto ei suostu käynnistymään ollenkaan. Hörähtelee vaan, mutta ei käynnisty, vaikka startti jaksaa pyörittää hyvin, ja vaihdoin toimivan ja ladatun akunkin - ei vaikutusta. Juuri pistin kaasarin vaihdon yhteydessä uudet tulpan ja puolan johdot. Sytystä en oo kerinny säätämään ja kaasarinkin säädöt jäi tekemättä, kun oli autolla kiire päästä liikenteeseen kaasarirempan jälkeen.

Autossa tosiaan 1.6 OHC kaasari vuosimallia 84.

Ajattelin tosta Motonetistä jokapatauksessa hakea uuden pyörijän ja tulpat, mutta vähän epäilen että olisi niin pienestä kiinni. En ole kokeillut lähteekö työntämällä käyntiin.
papagenu
Viestit: 132
Liittynyt: 23 Loka 2011 01:49

Re: Sierran käynnistymis- ja käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja papagenu »

Toimiiko ryyppy tossa kaasarissa minkä laitoit sinne ? Kokeile kaataa bensaa suoraan kaasariin ja käynnistää sitten.
SabeK.
Viestit: 8
Liittynyt: 03 Touko 2012 13:23

Re: Sierran käynnistymis- ja käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja SabeK. »

No se ryyppy on vähä nii ja näin, ehkä kerran oon saanu sen kaasun pohjaan painamalla päälle, mutta muuten joutuu menee konehuoneesta painaa läpät kiinni että menee ryyppy päälle. Pois kyllä lähtee ihan ku painaa vähä kaasua. Se voi tietty olla kans syy miks se käy niin huonosti tyhjäkäyntiä, meinaan ryyppy päällä tyhjäkäynti on kylmänäki ihan nättiä.

On ilmeisesti joku rempattu kaasari, käytettynä kun ostin, ni sitä ryyppymötikkää siinä on varmaan jotenki sorkittu ku sielt lepattaa tiivistepaperiki ulos, että kenties asennettu jotenki väärin, että ei toimi ryyppy veden lämpötilan mukaan(?)

Bensaa koitin kaataa kaasariin suoraan, mutta ei musta kyllä oikee vaikuttanu mitää

Päivitystä: Availin vähän virranjakajan kantta ja kattelin sitä pyörijää, ni nyt ei anna toivoa yhtään kone.. Kuuluuko sen olla sillee "väärässä" kohtaa, että ku sitä kädellä pyörittää ni se joustaa myötäpäivään, ja joustaa just ensimmäisen tulpanjohdon kohdalle? Eikö sen kuuluis olla alkuunki siinä tulpanjohdon kohdalla?
papagenu
Viestit: 132
Liittynyt: 23 Loka 2011 01:49

Re: Sierran käynnistymis- ja käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja papagenu »

Korjaa se ryyppy. Siitähän toi ilmeisesti johtuu.
Tosta virranjakajasta en kyllä osaa sanoa mitään.
tursas
Viestit: 4019
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sierran käynnistymis- ja käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja tursas »

Ota se ryyppymötikka kokonaan irti kaasarista, siihen viereen vaikka nippusiteillä kiinni. Ilmeisesti kaasari on Pierburg.

Sitten käännät siitä aisasta ryyppyläpän johonkin auki/kiinni välille kohtaan puoliauki ja lukitset sen siihen vaikka rautalangalla, pitää avata ensin kaasu, että se liikkuu.

En nyt muista miten se pyörijä on paikoillaan, sekin on vähän semmonen, ettei sitä voi väärin laittaa.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
SabeK.
Viestit: 8
Liittynyt: 03 Touko 2012 13:23

Re: Sierran käynnistymis- ja käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja SabeK. »

On ihan Weberin kakskurkkunen kaasari.

Ja täytyypi kokeilla sit sitä ryypyn kanssa venkslata. Ironista sinäänsä, kun ostin juuri tuon kaasarin Taunukseen, kun se vanha oli sellanen scheisse ja juuri tuon ryypyn kanssa saa siinäkin leikkiä, että pistää sen rautalangalla oikeeseen kohtaa että kä hyvin.. :P No mutta kuhan nyt liikkeelle pääsis!
Tessu
Viestit: 1750
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Sierran käynnistymis- ja käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Kait sitten vaihoit uuden imusarjan tiivisteenkin samalla kun sarjankin vaihdoit?
Jos sieltä ilmaa vetää niin laihalla käy ja oireilee jatkossa jatkuvasti
tursas
Viestit: 4019
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sierran käynnistymis- ja käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja tursas »

SabeK. kirjoitti:On ilmeisesti joku rempattu kaasari, käytettynä kun ostin, ni sitä ryyppymötikkää siinä on varmaan jotenki sorkittu ku sielt lepattaa tiivistepaperiki ulos, että kenties asennettu jotenki väärin, että ei toimi ryyppy veden lämpötilan mukaan(?)
Se tiivistepaperi siinä kaasarin ja ryypyn välissä on voitu laittaa väärin paikoilleen(kolme ruuvia) ja sekin voi aiheuttaa sen, ettei se ryyppy pääse aukee. Se tiiviste/eriste ei siinäkohtaa ihan välttämätön ole, mutta jos se on niin oikein pitäis saada paikoilleen.
Lämpiääkös se kuppi ja tuleekos sinne lämmintä vettä/letkut lämpiää. Sen kupin päänkin voi avata ja kattoa, ettei sinne sisään ole kertyny ylimääräistä töhnää. Taitaa olla kiinni yhellä 8-10 pultilla. Jos sen ryyppymötikän ottaa siihen viereen irti letkuja avaamatta, niin siinähän sitä voi seurata miten se jousi kääntyy, kun kuppi lämpiää. Toimii vähän samalla periaatteella, kun saunan lämpömittari.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
SabeK.
Viestit: 8
Liittynyt: 03 Touko 2012 13:23

Re: Sierran käynnistymis- ja käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja SabeK. »

Kävin nyt hakemassa uuden virranjakajan kannen ja pyörijän - olihan ne vanhat aika kökkönä :lol:

Ja imusarjan ja lohkon väliin ihan vaa sikafleksii tungin, mutta nyt sitte tulpat kastu (bensaa tulee hyvin), ja oli muutenki ihan tummia, että tuskin köyhällä käy tai sais ilmaa jostain muualta. Huomenna pistän uudet tulpat, ja kaverilta saan ihan pränikän puolanki, jos tarvii, että jos niilläkään ei lähe käymää, ni sit on kumma juttu.
SabeK.
Viestit: 8
Liittynyt: 03 Touko 2012 13:23

Re: Sierran käynnistymis- ja käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja SabeK. »

Joo, eipä vaikuttanut tulpat mitään. Voisikohan se nyt olla siitä puolasta enää kiinni? Vai kannattaako nyt rueta sitten sitä ryyppyä siinä sorkkimaan?

Tuntuu sinäänsä aika tyhmältä jostain syystä, että ei edes käynnistyisi tuon ryypyn takia, kun bensaa nyt kuitenki saa.
tursas
Viestit: 4019
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sierran käynnistymis- ja käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja tursas »

Mulla oli siitä ryypystä kerran jousi poikki ja jatkuvasti päällä = tulpat märät ja kävi jatkuvasti liian rikkaalla yskien. Ryyppy päällä on turha mennä katsastukseen.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
SabeK.
Viestit: 8
Liittynyt: 03 Touko 2012 13:23

Re: Sierran käynnistymis- ja käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja SabeK. »

Hei!

En viitsinyt taas uutta aihetta tehdä, mutta mikä se musta boksi siinä lokarissa, johon menee niitä johtoja, on oikealta nimeltään? Motonetistä löysin tollasen sytytysmodulin, ettei se tämä olisi? Ja tuo Hall-anturi, kai semmoinen tässäkin autossa on? Motonetistä kun ei löydy muuta ku 87 vuosimallisille ja uudemmille (ja vain ruiskukoneille?)

Olisi kiva saada vähän tarkempaa tietoa näistä, kiitos! :oops:
Vastaa Viestiin