Iskariarvo 59%. Vatkaus kiihdyttäessä? Mondeo mk2

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
tersa
Viestit: 418
Liittynyt: 25 Loka 2005 17:35

Iskariarvo 59%. Vatkaus kiihdyttäessä? Mondeo mk2

Viesti Kirjoittaja tersa »

Tänään katsastettu moitteetta.

Autossa 2 vk vanhat trw-iskarit takana, vanhat jouset, oikea takaiskarin arvo 59%, vasen 70%. Vähän kummastuttaa? Edessä 70+%.

Etupäähän eilen vaihdettu molemmat alatukivarret ja molemmat vetarit ja nelipyöräsuuntaus. Uudet kesäkumit aluvanteilla. Silti kuulemma kiihdyttäessä ravistaa tai vatkaa, mistä vikaa, taitaa jarruttaessakin täristää..

-99 1.8 bensa mondeo sedan.
Mondeo mk2 1.8 CLX 4d -98, 461 tkm (2008-2018)
Mondeo mk2 2.0 GLX 4d -97, 465 tkm (2005-2012)
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Iskariarvo 59%. Vatkaus kiihdyttäessä? Mondeo mk2

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Vetarit todennäköisimmin. Ulkopään nivelen vaihto saattaa vaikuttaa asiaan jotain, mutta uusi vetari maksaa joitain euroja ja melkein molemmat pitäis vaihtaa. Onko tärinää/vatkausta vain tietyllä nopeusalueella? Esim. 50-60km/h ja reippaahkossa kiihdytyksessä. Eli hiljaa kiihdyttäen pääsee ilman vatkailuja?
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
jyha
Viestit: 200
Liittynyt: 25 Elo 2013 00:36
Paikkakunta: sammatti

Re: Iskariarvo 59%. Vatkaus kiihdyttäessä? Mondeo mk2

Viesti Kirjoittaja jyha »

Lasittunut kytkin saattaa ravistaa vedättäessä. Kunnon luistatuksella saa poltettua paremmaksi. (Uudempien bemareiden vika)
Kulunutta kytkintä luistatus ei tietysti korjaa.
Mondeo 130 tdci -02
tersa
Viestit: 418
Liittynyt: 25 Loka 2005 17:35

Re: Iskariarvo 59%. Vatkaus kiihdyttäessä? Mondeo mk2

Viesti Kirjoittaja tersa »

Siis sinne on juuri vaihdettu vasen ja oikea vetari. Koko ajan vatkaa, jarruttaessa vielä pahemmin. Ja mun mielestä jotain jurinaa kuuluis. Tuntuis oikea etupää et siel ois jotain. Ja sitte kallistelee kyl liikaa, mikä juttu siel nyt on mikä ei katsastuksessakaan tullu ilmi..
Mondeo mk2 1.8 CLX 4d -98, 461 tkm (2008-2018)
Mondeo mk2 2.0 GLX 4d -97, 465 tkm (2005-2012)
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Iskariarvo 59%. Vatkaus kiihdyttäessä? Mondeo mk2

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

No periaatteessa toi vois tulla iskarin yläpään laakerista. Jos on siis täysin tohjona, mutta silloin se yleensä ääntää/rohisee/on välyksellinen pyöriä käännettäessä. Toki se tärinä voi myös tulla alatukivarren sisäpäästä, mutta se vaatis, että molemmat helat ja alapallo olisi pahasti välyksellinen ja varmaankin esiintyis enemmänkin muljuiluna kuin vatkaamisena. Sitten voi kanssa miettiä laatikon kannatinkumia. Oikeestaan toinen varteenotettavin vaihtoehto on ne etujouset ja iskarit. Se iskaritestihän ei juuri kerro muutakuin miten hyvin(kauan) pyörä on kontaktissa täristyslevyyn täristyksen aikana. Ja sitten vielä yleisesti toi 59% normikokoisen auton etupäästä on kyllä aika heikko tulosa, eli ton mukaan ne olisivat jo edesmenneet.

Jos vaihtoon rupee niin kannattaa vaihtaa jousi ja kaikki kumihilut samalla. Iskari maksaa sen 60e, jousi 40e ja siihen päälle, laakeri ja ja yläkumi. Noihin McPhersoneihin on jälkikäteen hieman työlästä ruveta vaihtelemaan suojakumeja/laakeria kun koko pirun paketti pitää suurella todennäköisyydellä purkaa.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
tersa
Viestit: 418
Liittynyt: 25 Loka 2005 17:35

Re: Iskariarvo 59%. Vatkaus kiihdyttäessä? Mondeo mk2

Viesti Kirjoittaja tersa »

Alatukivarret on edelleen uudet.
Siis se 59% tuli oik. takapäästä täysin uudesta iskarista. Muut 70+%

Oik. etupää on pamahdellu vuoden takasen remontin (iskari + jousi + pyöränlaakeri) jälkeen jos ajaa hidasteelta alas. Iskarit eessä paskat lip gassit joilla keula oli taivaissa. Nyt viimisimmän remontin jälkeen en ole viitsinyt testata (takaiskarit, etualatukivarret + vetarit siis), kun ei kuitenkaan alatukivarsien puslat kestä jos ajelee.

Eli lähinnä mitä sinne jää? Pyöränlaakeri ja sen napa, raidetangon pää, laatikolta lähtevä oikeanpuolen vetoakseli tukilaakeriin asti? etupään iskarien ne yläpään laakerit, mutta millä niitä todentaa.

Ajaessa etupäästä kuuluu ääntä, mikä ei oikein tule mistään. Mitään vikapaikkaa ei tunnu löytyvän. Sileällä asfaltilla katoaa, karkeammalla häiritsee.
Mondeo mk2 1.8 CLX 4d -98, 461 tkm (2008-2018)
Mondeo mk2 2.0 GLX 4d -97, 465 tkm (2005-2012)
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Iskariarvo 59%. Vatkaus kiihdyttäessä? Mondeo mk2

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Jännä vika. Ainoo mikä siellä iskarin yläpäässä periaatteessa vois tehdä tollasta ravistelua on löysä/rikkonainen laakerin yläpuolelle tuleva kumikartio. Mutta se tosiaan vaatis melkein sen, että ylin pulteista olis löysällä. Pyöränlaakeri tai rt-ulkopää ei kyllä noin käyttäydy. Ja periaatteessa jos kyse olis raidetangosta vatkauksen pitäis olla maltillisempi jos pyörät on käännettynä.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
tersa
Viestit: 418
Liittynyt: 25 Loka 2005 17:35

Re: Iskariarvo 59%. Vatkaus kiihdyttäessä? Mondeo mk2

Viesti Kirjoittaja tersa »

Pystyykö sen pultin löysyyden miten toteamaan? Konepellin puolelta on ainakin tiukka. Aiemmassa autossa kun ne jätti lyösälle, tuli kauhea pauke pienestäkin epätasaisuudesta. Toi pauke isommassa alastulossa vois viitata just johonki semmoseen.

Mutta, ainoa mitä tuolta toistaseks löydettiin, oli moottorin alla taaempi tukikumi ihan huonona.
Mondeo mk2 1.8 CLX 4d -98, 461 tkm (2008-2018)
Mondeo mk2 2.0 GLX 4d -97, 465 tkm (2005-2012)
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Iskariarvo 59%. Vatkaus kiihdyttäessä? Mondeo mk2

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Joo mulla sama ongelma sen laatikon tukikumin kanssa kun käytin tänään ylhäällä autoa. Se pauke kaiken järjen mukaan tulee vaan jos se ylempi pultti on löysällä. Koitin omastakin riuhtoa tolpasta, mutta se mitään lonksunu.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
AssTee
Viestit: 187
Liittynyt: 04 Tammi 2008 11:50

Re: Iskariarvo 59%. Vatkaus kiihdyttäessä? Mondeo mk2

Viesti Kirjoittaja AssTee »

Iskaritestiin "ei kannata" luottaa aivan ihan... Sitäpaitsi, on mennyt huonompaan suuntaan, kun toi rahastus tuli. Ennen vaihdettiin iskareita varmuuden vuoksi, mutta nykyään tavikset vaihtaa vasta kuin inssi käskee, Ja kone laskee aika huonot iskarit läpi :shock: Itse en voisi ajaa niin huonoil iskareil jotka on aivan rajalla.
Omassa ST200 oli takaiskarit vasen n. 70 ja oikea 40. Mut tajusin juuri ennen testiin menoa että mulla on liian vähän ilmaa renkaassa (vuoti).
Ja on edelleen molemmat takaiskarit kunnossa ja ei tullut vaihtokehotusta, kun tajusin sanoa tuon. Tosin tarkasti, että pitääkö paikkaansa.
-Mondeo ST200-
Like McDonalds says "I'm Lovin It"
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Iskariarvo 59%. Vatkaus kiihdyttäessä? Mondeo mk2

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Joo se tärinälevy on ilmeisesti vain sitävarten, että voidaan antaa jotain faktatietoa niitten kunnosta. Ja silloin viimeistään määrätä vaihtoon.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
jyha
Viestit: 200
Liittynyt: 25 Elo 2013 00:36
Paikkakunta: sammatti

Re: Iskariarvo 59%. Vatkaus kiihdyttäessä? Mondeo mk2

Viesti Kirjoittaja jyha »

Faktatiedon kanssa tärinälevyllä ei ole juurikaan tekemisti. Alustarakenne ja moni muu asia vaikuttaa paljon tulokseen. Mutta jotainhan siellä on mitattava, että voivat laskuttaa järjettömältä tuntuvia tuntitaksoja.
Mondeo 130 tdci -02
Tessu
Viestit: 1732
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Iskariarvo 59%. Vatkaus kiihdyttäessä? Mondeo mk2

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Juu eipä se leiman iskaritesti kaikkea näytä,meilläkin oli Sierran iskarit aivan loppu ja autoa oli tosi paha ajaa silti näytti että iskarit on ok,siis edessä.
Eiköhän se vatkauksen syy löydy kun tarpeeks ettii,voi se tulla lootan sisältäkin kuten mulla ja siihen ei auta kuin lootan tai auton vaihto!
JMSC
Viestit: 145
Liittynyt: 29 Marras 2012 11:12
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Iskariarvo 59%. Vatkaus kiihdyttäessä? Mondeo mk2

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Onko vika selvinnyt?

Takapään kolinaan vaihda takapoikittaistukivarren runkoon kiinnittävät kumipuslat.
Kaverin focuksessa oli hirveä ravistaminen ~120km/h nopeudessa vika löytyi lopulta etujarrulevyistä.
Jaguar S-type
Jaguar XJR
Jaguar X-type 2.0D
EX Mondeo MK2 STW V6 GT Aut.
EX Mondeo MK2 HB 1.8 GLX R.I.P.
EX "annettu" parempaan kotiin Sierra -83 HB 1.6 GL
tersa
Viestit: 418
Liittynyt: 25 Loka 2005 17:35

Re: Iskariarvo 59%. Vatkaus kiihdyttäessä? Mondeo mk2

Viesti Kirjoittaja tersa »

Ei muuta oo löytyny, ku vasen taka joku vasemmalta oikealle renkaalle menevä kallistuksen vakaustanko tms. en minä tiedä, on kulunut vasemmalta kiinnityksistä (kahdella pultilla kiinni) ja voi jotain ääntä pitää. Ei voi korjata, ellei vaihda kokonaan uutta osaa. Se on korkeintaan tietynlaisen takapään kolinan aiheuttaja, mutta ei kai muuten haittaa? Vai voiko aiheuttaa takapään vetelyyttä?

Suurin ongelma on pyöränmutterit, jotka löystyvät muutaman kymmenen kilometrin ajon jälkeen, yleensä oikealta edestä (myös takarenkaissa saattaa välillä yksi mutteri löystyä vasemmalta ja oikealta). Yleensä vielä sama(t) mutterit, ainakin oikealla edessä on samat aina, vaikka olisi kunnolla kiinni laitettu. Ajo muuttuu tosi hakevaksi, ihan kuin ei se sitä olisi muutenkin jo, ja mitään vikaa ei mistään vaan löydy koko autossa. Kiristämisen jälkeen siis hetken aikaa taas ok. Paineet on renkaissa ~2.5 baria. Ja täristää joo välillä, milläs sen näkee onko jarrulevyt kierot? :)

Jurinaa tulee, joka muka on rengasmelua vaikka väitän että ei ole. Äänen lähde tuskin selviää, ei ole oik. etupyörän laakeri eikä mikään, muutaman kerran ollut tutkittavana monesta asiasta.

Ennemmin kummastuttaa kulkupuolella, oisko joku bensatankkiin liittyvä osa. Kulku on parempaa tai huonompaa ehkä sen mukaan, paljonko bensaa on tankissa. Täydellä tankilla jees, ehkä n. 100 km jälkeen huononee kulku, kunnes pinta alittaa bensatankin ja täyttöputken liitoksen kohdan - voisiko vuotaa siitä jossain tilanteessa bensaa pois, jos tankissa kova alipaine? Sitten helpottaa, ja tyhjemmällä tankilla paranee. Tyhjemmällä tankilla (mittarin mukaan n. neljäsosa eli eka viiva) voi nykiä bensan tankissa heilumisen mukaan, siltä se ainakin tuntuu. Ja kulku yleensä paranee, jos kaartelee vasemmalle-oikealle taikka ajaa epätasaisella soratiellä. Jotain paskaa jossain suodattimessa (bensansuodatin aina välillä vaihdettu kyllä)? Samaten jos autolla ei aja pariin päivään, kulkee hyvin hetken. Mutta on tuolla vielä pumppu (ja siinä joku suodatin?), takaiskuventtiili ja säiliön hengitys tutkimatta enkä itse ainakaan osaa.

Ja joskus, yleensä tyhjemmällä tankilla voi kuulua takaata "plop" ja sitten kulku paranee :) Outo on mondeo, mutta samanlainen oli edellinenkin mondeo, eikä siihenkään tullut selvyyttä ikinä :)
Mondeo mk2 1.8 CLX 4d -98, 461 tkm (2008-2018)
Mondeo mk2 2.0 GLX 4d -97, 465 tkm (2005-2012)
AssTee
Viestit: 187
Liittynyt: 04 Tammi 2008 11:50

Re: Iskariarvo 59%. Vatkaus kiihdyttäessä? Mondeo mk2

Viesti Kirjoittaja AssTee »

Onko sulla alumiinivanteissa oikeat soviterenkaat paikallaan? Liittyen ravistukseen ja mutterien löystymiseen.
-Mondeo ST200-
Like McDonalds says "I'm Lovin It"
tersa
Viestit: 418
Liittynyt: 25 Loka 2005 17:35

Re: Iskariarvo 59%. Vatkaus kiihdyttäessä? Mondeo mk2

Viesti Kirjoittaja tersa »

AssTee kirjoitti:Onko sulla alumiinivanteissa oikeat soviterenkaat paikallaan? Liittyen ravistukseen ja mutterien löystymiseen.
On.. mutta nyt on jo alla talvirenkaat peltivanteilla.
Mondeo mk2 1.8 CLX 4d -98, 461 tkm (2008-2018)
Mondeo mk2 2.0 GLX 4d -97, 465 tkm (2005-2012)
JMSC
Viestit: 145
Liittynyt: 29 Marras 2012 11:12
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Iskariarvo 59%. Vatkaus kiihdyttäessä? Mondeo mk2

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Ei muuta oo löytyny, ku vasen taka joku vasemmalta oikealle renkaalle menevä kallistuksen vakaustanko tms. en minä tiedä, on kulunut vasemmalta kiinnityksistä (kahdella pultilla kiinni) ja voi jotain ääntä pitää. Ei voi korjata, ellei vaihda kokonaan uutta osaa. Se on korkeintaan tietynlaisen takapään kolinan aiheuttaja, mutta ei kai muuten haittaa? Vai voiko aiheuttaa takapään vetelyyttä?
Juuri kyseinen tanko päissä "koiranluut" jotka kiinnittyvät niihin pyörännapaan kiinnittyviin poikittais"palkkeihin" sori en tiedä oikeaa nimitystä näille.
Tämä tanko kiinnittyy auton runkoon keskeltä joissa kumipuslat jotka aiheuttavat kolinaa kun vanhenevat (pikakorjaus vetämällä jesaria puslan ja tangon väliin),
takapään vetelyys taas johtuu em. tangon koiranluiden väljyydestä.
Suurin ongelma on pyöränmutterit, jotka löystyvät muutaman kymmenen kilometrin ajon jälkeen, yleensä oikealta edestä (myös takarenkaissa saattaa välillä yksi mutteri löystyä vasemmalta ja oikealta). Yleensä vielä sama(t) mutterit, ainakin oikealla edessä on samat aina, vaikka olisi kunnolla kiinni laitettu. Ajo muuttuu tosi hakevaksi, ihan kuin ei se sitä olisi muutenkin jo, ja mitään vikaa ei mistään vaan löydy koko autossa. Kiristämisen jälkeen siis hetken aikaa taas ok. Paineet on renkaissa ~2.5 baria. Ja täristää joo välillä, milläs sen näkee onko jarrulevyt kierot? :)
Ettei olis kierteet "paskana"?
Jurinaa tulee, joka muka on rengasmelua vaikka väitän että ei ole. Äänen lähde tuskin selviää, ei ole oik. etupyörän laakeri eikä mikään, muutaman kerran ollut tutkittavana monesta asiasta.
Auto ylös kulma/pää kerrallaan ja pyörittelee renkaita jos laakereissa vikaa niin sen huomaa kyllä.
Ennemmin kummastuttaa kulkupuolella, oisko joku bensatankkiin liittyvä osa. Kulku on parempaa tai huonompaa ehkä sen mukaan, paljonko bensaa on tankissa. Täydellä tankilla jees, ehkä n. 100 km jälkeen huononee kulku, kunnes pinta alittaa bensatankin ja täyttöputken liitoksen kohdan - voisiko vuotaa siitä jossain tilanteessa bensaa pois, jos tankissa kova alipaine? Sitten helpottaa, ja tyhjemmällä tankilla paranee. Tyhjemmällä tankilla (mittarin mukaan n. neljäsosa eli eka viiva) voi nykiä bensan tankissa heilumisen mukaan, siltä se ainakin tuntuu. Ja kulku yleensä paranee, jos kaartelee vasemmalle-oikealle taikka ajaa epätasaisella soratiellä. Jotain ulostetta jossain suodattimessa (bensansuodatin aina välillä vaihdettu kyllä)? Samaten jos autolla ei aja pariin päivään, kulkee hyvin hetken. Mutta on tuolla vielä pumppu (ja siinä joku suodatin?), takaiskuventtiili ja säiliön hengitys tutkimatta enkä itse ainakaan osaa.

Ja joskus, yleensä tyhjemmällä tankilla voi kuulua takaata "plop" ja sitten kulku paranee :) Outo on mondeo, mutta samanlainen oli edellinenkin mondeo, eikä siihenkään tullut selvyyttä ikinä :)
Bensapumpun vaihtamisella kannattanee aloittaa on kohtuu helppo homma...
Tuosta näkyy pumpun sijainti ja miten irroittaa letkut rikkomatta niitä liittimiä.
http://www.youtube.com/watch?v=Wt6ojuIo1aQ
Jaguar S-type
Jaguar XJR
Jaguar X-type 2.0D
EX Mondeo MK2 STW V6 GT Aut.
EX Mondeo MK2 HB 1.8 GLX R.I.P.
EX "annettu" parempaan kotiin Sierra -83 HB 1.6 GL
Tessu
Viestit: 1732
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Iskariarvo 59%. Vatkaus kiihdyttäessä? Mondeo mk2

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Ettei se jurina/vatkaus vaan tule vaihelootasta/vetopyörästöstä?
tersa
Viestit: 418
Liittynyt: 25 Loka 2005 17:35

Re: Iskariarvo 59%. Vatkaus kiihdyttäessä? Mondeo mk2

Viesti Kirjoittaja tersa »

Tessu kirjoitti:Ettei se jurina/vatkaus vaan tule vaihelootasta/vetopyörästöstä?
Miten sen saa selville?
Mondeo mk2 1.8 CLX 4d -98, 461 tkm (2008-2018)
Mondeo mk2 2.0 GLX 4d -97, 465 tkm (2005-2012)
Makee...
Viestit: 69
Liittynyt: 10 Tammi 2012 19:19
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Iskariarvo 59%. Vatkaus kiihdyttäessä? Mondeo mk2

Viesti Kirjoittaja Makee... »

Millaisilla arvoilla iskaritestin läpäisee?

Omassa Mk3 Mondeossa huomasin jo viime syksynä että toinen takaiskari vuotaa. Silloin meni katsastuksesta läpi mutta kovasti saarnasi että takaiskarit pitäisi vaihtaa.

Laiskuuttani en ole tehnyt niille mitään. Kuukausi sitten vein taas katsastukseen ajatuksella "hylkäys sieltä tulee mutta haetaan vikalista" Nyt taka iskarit oli 52% ja 53% läpi meni huomautti taas että toinen iskari vuotaa ja olisi hyvä vaihtaa...

Onhan toi iskareiden huonous tiedossa. Kun kesällä vetää venettä niin kyllähän peä aika alas painuu ja luiskalta kun nostaa niin turhan herkästi auto alkaa sutimaan.
Jospa keväällä lopultakin vaihdattaisi uudet iskarit
Ford Mondeo 2.0 2011
Ex Chevrolet Cruze 1.8 2010,
Volvo S60 2.5T 2005, Ford Mondeo 2.0 2002,
Opel Vectra 1.8 1998, Nissan Primera 1.6 1991
JMSC
Viestit: 145
Liittynyt: 29 Marras 2012 11:12
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Iskariarvo 59%. Vatkaus kiihdyttäessä? Mondeo mk2

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Mulle katsastusmies sanoi ettei ole mitään varsinaista raja arvoa kunhan ei nollaa näytä, mutta iskareiden välillä ei saisi olla kauheasti eroa.
Jaguar S-type
Jaguar XJR
Jaguar X-type 2.0D
EX Mondeo MK2 STW V6 GT Aut.
EX Mondeo MK2 HB 1.8 GLX R.I.P.
EX "annettu" parempaan kotiin Sierra -83 HB 1.6 GL
Vastaa Viestiin