Scorpio?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Scorpio?

Viesti Kirjoittaja JyriN »

sirhenri kirjoitti:nyt on Scorpion takapää kavennettu. Heppaamalla.

Nii ja lupia ei oo vielä edes haettu.
Ihan uteliaisuuttani kyselen, että mistä lyhensit ja kuinka paljon? Muistini mukaan siinä apurungossa ei ole kauheasti ylimääräistä, ennen kuin tukivarret kolisee perämurikkaan.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
sirhenri
Viestit: 33
Liittynyt: 19 Kesä 2012 16:44
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Scorpio?

Viesti Kirjoittaja sirhenri »

paljon on kavennettu. Tukivarsia saman verran, joten aiheuttaa jännitysmomenttia lupien kannalta. Laitan kuvia ja piirustuksia jossain vaiheessa.
sirhenri
Viestit: 33
Liittynyt: 19 Kesä 2012 16:44
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Scorpio?

Viesti Kirjoittaja sirhenri »

Projekti etenee hissun kissun. Tuli vaan mieleen moottorin ohjauksesta kun joku sano et kandee ostaa uusi tarvikemoottorinohjausjärjestelmä. Ootteko samaa mieltä? Siis näin saadaan johtosarja yksinkertaisemmaksi? Tarvinnee kuiteski anturit ja johdot alkuperäisestä tsydeemistä? Tarvitaanko lambda antureita kun jättää katin pois? Abs jää pois yms. Kuka mahtaa olla guru näissä asioissa? Luovuttaja-auto on siis Scorpio 1995 2,0 16V.
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Scorpio?

Viesti Kirjoittaja JyriN »

sirhenri kirjoitti:Projekti etenee hissun kissun. Tuli vaan mieleen moottorin ohjauksesta kun joku sano et kandee ostaa uusi tarvikemoottorinohjausjärjestelmä. Ootteko samaa mieltä? Siis näin saadaan johtosarja yksinkertaisemmaksi? Tarvinnee kuiteski anturit ja johdot alkuperäisestä tsydeemistä? Tarvitaanko lambda antureita kun jättää katin pois? Abs jää pois yms. Kuka mahtaa olla guru näissä asioissa? Luovuttaja-auto on siis Scorpio 1995 2,0 16V.
En väitä olevani mikään moottoriguru, mutta olen antanut itseni ymmärtää, että ehdottomasti kannattaa nykyaikaisen moottoriohjauksen anturit säästää ja hyödyntää. Sillä edellytyksellä toki, että auton tehorajat antavat myöten. 8)

Moottorin säätäminen ja optimointi käytännössä edellyttää antureita ja lambdoja. Katti voi olla parin heposen väärti ollessaan hyllyssä, mutta konttorilla erilaiset luvat on taas höllemmässä, kun kone on mahdollisimman vähäpäästöinen.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
sirhenri
Viestit: 33
Liittynyt: 19 Kesä 2012 16:44
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Scorpio?

Viesti Kirjoittaja sirhenri »

moottorin ohjaukset kannattaa toki säästää, koska muuten moottori ei ymmärtääkseni toimi. Mutta mitä voi jättää pois, vai voiko mitään? Siis alkuperäinen ohjainboxi säätelee paljon muutakin kuin moottoria. Onko tämä siis syy minkätakia täytyy hankkia tarvike ohjain Sporttiautosta? Vai saako niitä muualta?
Kattia en ole jättämässä tehojen takia vaan lähinnä ylimääräisten kustannusten pienentämiseksi ja toisekseen ihan tilan ahtauden vuoksi. Ainakaan alkuperäiselle paikalleen ei mahdu alkuperäisen kokoinen.
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Scorpio?

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Mahdotonta sanoa tarkasti, kun ei taas tiedä, että mikä on menossa ja minne. ;-)

Tarkoitin sitä, että kaikkin anturit kannattaa säästää, samoin useimmiten johtosarja. Joissain tapauksissa johtosarjassa on paljon ylimääräistä, joten sen purkaminen ja siistiminen on tarpeen. Joitain antureita voi korvata toisilla ja joitain ei (esim. ilmamäärän mittaus, kampiakselin asennontunnistin jne.)

Samoin itse ohjausboxi (ECU) voi olla hyödynnetävissä tai sitten ei - riippuu kanta-ajoneuvosta. Esimerkiksi uusien scorpioiden moottorinohjaus sisältää mm. käynnistykseneston ja on aika hyödytön ilman muuta roinaa (avain, virtalukko tjsp.).

Toinen syy hankkia ECU on siten moottorin säädettävyys. Kun perusasiat saa kohdilleen, voi asiantunteva moottoriexpertti tehdä lopulliset säädöt dynossa juuri kyseisen kokoonpanon suhteen optimaalisiksi. Tehtaan ECU on aina enemmän ja vähemmän kompromissi kulutuksen, tehon, kestävyyden jne. suhteen, eikä aina ole edes optimoitua koodia saatavilla. Vipec, Tatech, Megasquirt jne. on semmoisia ohjausyksiköitä, joiden säätämiseen löytyy joku spesialisti ja paljon erilaisia esimerkkejä / aikaisempia toteutuksia. Periaatteessa mikä vaan moottori saadaan toimimaan näillä säädettävillä ohjausyksiköillä.

Ja sitten vielä kevennyksenä muistutetakoon, että onhan ne kaasaritkin vielä olemassa. :lol:
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
sirhenri
Viestit: 33
Liittynyt: 19 Kesä 2012 16:44
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Scorpio?

Viesti Kirjoittaja sirhenri »

Kysymys jarrupääsylinteristä? Scorpion (MK2) jarrupääsylinteristä lähtee putket menosuunnassa oikealle (eli moottoriin päin). Tarttisin samanlaisen sylinterin josta lähtis putket toiseen suuntaan. Eli onko tällainen esim. vääräkätisissä autoissa tai jossain muissa malleissa? Scorpiossa pitäs olla sama kuin Mondeossa.
sirhenri
Viestit: 33
Liittynyt: 19 Kesä 2012 16:44
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Scorpio?

Viesti Kirjoittaja sirhenri »

olen tekemässä kardaanitunnelia. Tiukemmalla sovituksella kuin alunperin. Käytössä on manuaalilaatikko, mutta onko automaatti jostain kohdista isompi, jos haluaisi jättää sille option? Vai olisiko jollain nurkissa ylimääräistä automaattia?
Vastaa Viestiin