Neloskoppaisen Ekkerin muutoskatsastus Zetecille

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Mäkistation
Viestit: 4
Liittynyt: 16 Elo 2013 17:17

Neloskoppaisen Ekkerin muutoskatsastus Zetecille

Viesti Kirjoittaja Mäkistation »

Tervehdys tännekin foorumille!

Tuossa on jonkun kuukauden toiminut töikulkuneuvona tuollainen '87 Escort, 1.3l työntötankokoneella eli se on vissiin Valencia malliltaan. Muutaman tämän foorumin prokkiksen innoittamana olen kaavaillut istuttavani Escon konehuoneeseen Zetec tekniikan, yksi 1.8 koneella oleva MK V elintenluovuttaja olisikin jo tiedossa.

Vaan sen saaminen lailliseksi onkin suuri kysymysmerkki, herra katsastusylijumalakaan ei osannut sanoa aiheeseen juuta ei jaata, kun kolmea pohjan reikää kävin ruma viikkositten esittelemässä. :lol:
Eli mitä kaikkia muutoksia moinen operaatio vaatisi, että se kelpaisi leimalle. Pitääkö sinne alkaa rustaamaan jotain RS Turbon vermeitä ympäri autoa vai piisaako pelkkä katalysaattorin lisäys ja jarrujen vaihto elintenluovuttajasta? Ei jaksaisi alkaa vuoden välein jumppaamaan vakiotekniikkaa kiinni pariksi päiväksi.

Talven aikana moinen operatsuuni olisi ajatus toteuttaa, jahka suuret kysymykset saadaan selville.
Focus Ghia '99 | Escort MKIV '87
pasleh
Viestit: 357
Liittynyt: 27 Kesä 2006 11:03
Paikkakunta: Pori

Re: Neloskoppaisen Ekkerin muutoskatsastus Zetecille

Viesti Kirjoittaja pasleh »

Ei kai siinä muuta kuin jarrut ja alusta vastaamaan mallisarjan tehokkainta (rsturbo?) ja avot.

Pasi
Fiestat:
2.0L-79 Zetec
1.1Ghia-11/77
1.3Ghia-6/77
1.3S-80

Muut
Escort XR3i RSTurbo Cab -86
VW Golf 1.4TSI -14
Mäkistation
Viestit: 4
Liittynyt: 16 Elo 2013 17:17

Re: Neloskoppaisen Ekkerin muutoskatsastus Zetecille

Viesti Kirjoittaja Mäkistation »

Hmm. Mitäs eroja siinä RS Turbon alustassa loppuviimein on vakioon verrattuna? Vakaajat ainakin jollainlailla eroaa vakioista?

Kuinkas jos sinne heittäisikin 1.6 Zetecin? Sehän vastaisi kutakuinkin tehoiltaan XR3i:tä. Vaatisikohan se massiivisia muutoksia alustan kanssa?
Focus Ghia '99 | Escort MKIV '87
Sierain97
Viestit: 104
Liittynyt: 14 Kesä 2013 18:14
Paikkakunta: Haukipudas | Oulu

Re: Neloskoppaisen Ekkerin muutoskatsastus Zetecille

Viesti Kirjoittaja Sierain97 »

Kyllä siinäkin saattaa joutua jarruja päivittelemään.
Laita mielummin se 1.8 Setekki, 1.6 on aika laiska ainakin -96 Farkku ekkerissä oli. :D

4 koppanen on kuitenkin paljon keveämpi kun tuo edellä mainittu, mutta silti.
•1989 Ford Sierra, 2,0 OHC kaasari. PROJEKTI
•1994 Ford Mondeo 2.0 Zetec, tekniikanluovuttaja Sierralle. HUOM. Myydään osissa muut paitsi moottori.
KUVIA
Mäkistation
Viestit: 4
Liittynyt: 16 Elo 2013 17:17

Re: Neloskoppaisen Ekkerin muutoskatsastus Zetecille

Viesti Kirjoittaja Mäkistation »

Tuskin se 1.6 Zetec laiskempi on kuin tuo 1.3 umpihoro työntötankohelvetti. :lol:

Tuollaista löysin nijetron turbo-projutopicista:
njietro kirjoitti: Jep. Muutoskatsastuksen vaatii, ja muutoskatsastuksessa vertailumalliks tulee xr3i Escort, jossa on samat 105hp tehot kun tässä 1,8 Zetecissä. Muutoksina leimalle on ainoastaan takajarrujen päivitys 20mm isompiin. Katalysaattori pitää olla putkessa, tai vaihtoehtoisesti maahantuojalta joku virallinen dokumentti, että '89 Escortin päästöt alittuu tolla '96 Zetecillä myös ilman kattia. Itellä on nyt katin kuoret putkessa.

115hp Zetecin kans vertailumalli taitais olla jo RS-Turbo, ja sitten tarvis ilmeisesti vakaajan taakse jne.
Oiskohan se tosiaan noin yksinkertaista? Käsittääkseni se mylly olisi juuri tuo 105hv versio. Koskas tuo 115hv malli on sitten tullut? Focuksiin?
Focus Ghia '99 | Escort MKIV '87
Sierain97
Viestit: 104
Liittynyt: 14 Kesä 2013 18:14
Paikkakunta: Haukipudas | Oulu

Re: Neloskoppaisen Ekkerin muutoskatsastus Zetecille

Viesti Kirjoittaja Sierain97 »

No joo kyllähän se siihen verrattuna on tehokas. :lol:

Oho, ei olis iso homma.
Ja tuota 115hv Zetecciä on ollut myös escoissa. GT lisämerkintänä.

Teehän tästä sitten projutopicci, minä ainakin tulen lukemaan mielenkiinnolla jos teet.
•1989 Ford Sierra, 2,0 OHC kaasari. PROJEKTI
•1994 Ford Mondeo 2.0 Zetec, tekniikanluovuttaja Sierralle. HUOM. Myydään osissa muut paitsi moottori.
KUVIA
Nare
Viestit: 4
Liittynyt: 29 Elo 2010 14:14

Re: Neloskoppaisen Ekkerin muutoskatsastus Zetecille

Viesti Kirjoittaja Nare »

Aihetta todella kaarrellen ja kierrellen sivuten..

Itselläni on juurikin tuo 115hp 1.8 litranen "GT" escortti. Ulkomaalaisia sivuja lueskeltuani olisin kiinnostunut että minkähänlaisesta savotasta puhuttaisiin jos haluaisin päivittää autoani heittämällä moottoripyörän kaasuläpät kiinni kulkineeseeni? Onko kukaan suomessa tehnyt kyseistä toimenpidettä (tietääkö kukaan että kuka?) ja onko noinkin uusi vähäpäästöinen mahdollista saada leimalle? Auto on siis vuosimallia 96.
Avatar
njietro
Viestit: 831
Liittynyt: 07 Loka 2007 12:39

Re: Neloskoppaisen Ekkerin muutoskatsastus Zetecille

Viesti Kirjoittaja njietro »

http://faq.ford77.ru/info/eng_escort_mk3_4.htm

Tuolta löytyy aika hyvin tiedot Escortien alustasta. Kysy vaan jos on kysyttävää.

Ja unohda se 1.6 zetec, 1.8 105hp on "vähimmäisvaatimus" :P
Escort mk4 ZETEC TURBO - kertokaa jos jollain on nelosescortissa enemmän ni viritän lisää!
Keme
Viestit: 153
Liittynyt: 22 Touko 2012 14:22
Paikkakunta: Rannikko

Re: Neloskoppaisen Ekkerin muutoskatsastus Zetecille

Viesti Kirjoittaja Keme »

Nare kirjoitti:Aihetta todella kaarrellen ja kierrellen sivuten..

Itselläni on juurikin tuo 115hp 1.8 litranen "GT" escortti. Ulkomaalaisia sivuja lueskeltuani olisin kiinnostunut että minkähänlaisesta savotasta puhuttaisiin jos haluaisin päivittää autoani heittämällä moottoripyörän kaasuläpät kiinni kulkineeseeni? Onko kukaan suomessa tehnyt kyseistä toimenpidettä (tietääkö kukaan että kuka?) ja onko noinkin uusi vähäpäästöinen mahdollista saada leimalle? Auto on siis vuosimallia 96.
Teoriassa on mahdollista leimata noilla, mutta käytännössä et saa leimattua sitä tommosella virityksellä ikinä. Kengännauhabudjetilla ei noita vähäpäästösiä laitteita leimata muutetulle tekniikalle.
Jipiiiiii!!!
Nare
Viestit: 4
Liittynyt: 29 Elo 2010 14:14

Re: Neloskoppaisen Ekkerin muutoskatsastus Zetecille

Viesti Kirjoittaja Nare »

Veikkasinkin että tässä tulee vastaan Teoria ei ole yhtä kuin käytäntö ongelma..

Olisi mielenkiinnosta ollut vain mukava kokeilla kyseistä viritystä.
Keme
Viestit: 153
Liittynyt: 22 Touko 2012 14:22
Paikkakunta: Rannikko

Helppoa hommaa.

Viesti Kirjoittaja Keme »

Moottorinohjauksen ja imusarjan suhteen tossa joutuu tekemään niin paljon muutoksia, että rapsii orggisryönät pois ja pistää Hi-Po osat kiinni. Sit leimalle vaihtelee orggisryönät takas.
Jipiiiiii!!!
Avatar
njietro
Viestit: 831
Liittynyt: 07 Loka 2007 12:39

Re: Neloskoppaisen Ekkerin muutoskatsastus Zetecille

Viesti Kirjoittaja njietro »

Eräs vähäpäästönen Ford on leimattu vuosien ajan läppärungoilla, mutta on vähä tuurista ja konttorista kii. Laillinen se ei oo.
Escort mk4 ZETEC TURBO - kertokaa jos jollain on nelosescortissa enemmän ni viritän lisää!
Nare
Viestit: 4
Liittynyt: 29 Elo 2010 14:14

Re: Neloskoppaisen Ekkerin muutoskatsastus Zetecille

Viesti Kirjoittaja Nare »

Eli kannattaisi pysyä alkuperäis suunnitelmassa ja napata 2.0 mondeon zetecistä läppä ja ecu. Ei ole sitten nii kamalaa savottaa joka vuosi ennen katsastusta
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Neloskoppaisen Ekkerin muutoskatsastus Zetecille

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Sierain97 kirjoitti: Ja tuota 115hv Zetecciä on ollut myös escoissa. GT lisämerkintänä.
Ekat 1.8 zetecit oli 105 heppasia, 95-96 ja uudemmat 115 heppasia, ei mitään väliä onko ghia, sport, GT tai vaikka ihan perusmallin 1.8 16v, sama 115 hp kaikissa. XR3i:ssä taisi sitten olla se 130hp.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Mäkistation
Viestit: 4
Liittynyt: 16 Elo 2013 17:17

Re: Neloskoppaisen Ekkerin muutoskatsastus Zetecille

Viesti Kirjoittaja Mäkistation »

Täälä näköjään ollaan menty pahasti OT:n puolelle, mutta onpa täällä jotain viksuakin höpötelty.
njietro kirjoitti:http://faq.ford77.ru/info/eng_escort_mk3_4.htm

Tuolta löytyy aika hyvin tiedot Escortien alustasta. Kysy vaan jos on kysyttävää.

Ja unohda se 1.6 zetec, 1.8 105hp on "vähimmäisvaatimus" :P
Kiitos nijetro tuosta listasta. Näköjään etulevyissäkin on eroa, XR:ssä näkyy olevan jäähdytetyt ja jonkinverran vahvemmat levyt. Vaatineekohan se toimenpiteitä?
Olisi tarkoitus yhtä tuttua katsuria käydä aiheen tiimoilta jututtamassa, nyt kun aihio on saatu leimattua taas vuodeksi eteenpäin. :)
Focus Ghia '99 | Escort MKIV '87
Avatar
Xanthe_
Viestit: 476
Liittynyt: 16 Kesä 2013 00:51
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: Neloskoppaisen Ekkerin muutoskatsastus Zetecille

Viesti Kirjoittaja Xanthe_ »

1.6l saa tehoa irti mutta raha määrää tahdin ja koneena pitää olla uudempi Zetec-S(E) eli mustakoppanen jotta olisi järjen hitusta yrityksessä.

Sierra2.3-16v kirjoitti: Ekat 1.8 zetecit oli 105 heppasia, 95-96 ja uudemmat 115 heppasia, ei mitään väliä onko ghia, sport, GT tai vaikka ihan perusmallin 1.8 16v, sama 115 hp kaikissa. XR3i:ssä taisi sitten olla se 130hp.
Ghia Si:ssä myös 130HP myyntiesitteen mukaan mutta ne on harvinaisia.
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
Pannu82
Viestit: 3
Liittynyt: 31 Tammi 2014 20:53

Re: Neloskoppaisen Ekkerin muutoskatsastus Zetecille

Viesti Kirjoittaja Pannu82 »

Itsellä ois kans suunnitteilla tuommonen 105hp 1.8 zetec neloskoppaseen Escorttiin. Mulla pisti tuossa yllä olevassa linkissä ( http://faq.ford77.ru/info/eng_escort_mk3_4.htm ) silmään tuo xr3i:n takajarrujen leveys, eli onko eri rummut kuin normaali 1.6:ssa, vai onko vaan leveemmät kengät? Motonet näyttäs tarjoavan samoja rumpuja ja kenkiä molempiin. Onkos muuta eroa alustassa, paksumpaa vakaajaa tms?
McPaavola
Viestit: 8
Liittynyt: 08 Kesä 2014 22:20

Re: Neloskoppaisen Ekkerin muutoskatsastus Zetecille

Viesti Kirjoittaja McPaavola »

Pakko nostaa tätä vanhaa aihetta

Tänään kävin katsastamassa tuollaisen '90 Laser Ekkerin ja samalla otin tuli puheeksi tämä tekniikanvaihdon ja sen byrokratian.
Eli verrokkiautoksi tulee aina järkiään S2 RS Turbo, eli 260mm etulaikat ja 228 takarummut vähintään. Kuulemma se takavakaaja ei ole pakollinen. Meinasi herra inssi että MK1 Mondeo olisi oivallinen elintenluovuttaja moista operaatiota suunnitellessa. Niissä näkyisi olevan juurikin vaaditunkokoiset romppeet ja kuulemma satuloidenkin pitäisi olevan lähes bolttiskamaa. Onko noissa koneissa kuinka sitten eroa Escortin vastaaviin, muistelisin että jokin ei vissiin sopinut ihan heittämällä, oliko 2.0 vai mikä?
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Neloskoppaisen Ekkerin muutoskatsastus Zetecille

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

taas vähän vanhaa aihetta kommentoin, mutta miksi on otettava mallisarjan tehokkain vertailuautoksi? Saahan noita turbosierroitakin muutoskatsastettua vertaamalla XR4i:hin joka ei ole mallisarjan tehokkain. Nää on niitä konttorikohtaisia juttuja, mutta täälläpäin ainakin onnistuu verrata XR3i:hin, tai muutoskatsastaa XR3i omilla jarruillaan 1.8 115hp zetecille.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Vastaa Viestiin