akema kirjoitti:Vinkeistä rohkaistuneena kävin testailemassa ja yllättäen 9600 nopeus toimi ainakin jotenkin.
ELMConfig aukesi muttei lukenut mitään. FTDI 2XX asetuksella tämä.
Siinä ELMConfigin aloitusruudussa voit konffata sen dongelin uudelle nopeudelle, laita vaikka 38400 bps, koska muistaakseni noilla alhaisilla nopeuksilla oli vähän takkuista asetusten luku. Joskus luki asetuksia, joskus ei, joskus jäi puoliehen. En tiedä mikä siinä mättää, mutta kovemmilla nopeuksilla itselläni ei sitten ollut enää mitään ongelmaa.
En tuolla ELM-FF2:lla uskaltanut write-nappia painaa kun siitä en löytänyt
asetusten tallennusmahdollisuutta tiedostoon.
Jos siis menee bitti poikittain niin pääsee palauttamaan asetukset takasin.
Joskus sai netistä ladattua auton VIN-numerolla tehdasasetukset (AS-DATA...), mutta pirulaiset ovat estäneet sen, vaatii nykyään tunnukset. Kannattaa siis todellakin tallentaa asetukset, ennen kuin alkaam itään rukkaamaan. Itse tein vielä niin, että otin ELMConfigin jokaisesta ruudusta screenshotin asetusten luvun jälkeen ja lisäksi tallensin asetukset tiedostoiksi.
Pitää vielä ettiä netistä jossain vaiheessa näkemäni kaavio niistä cruisen nappuloista ja vastusarvoista,
väsään oman kytkinpaneelin näille nappuloille ja laitan vaihdekepin viereen ne.
Kannattaa katsoa myös autopurkaamoilta noita ohjauspyöriä napeilla... Jos 50 euroon vaikka saa kolariautosta, niin ei paljon maksa vaivaa alkaa nappeja itse askartelemaan. Mutta voihan ne vaikka aluksi askarrellakin ja katsella ajan kanssa niitä ratteja.
EDIT: ELMConfigin speed test näytti että 256000 bps menis vielä mutta 500000 ei.
Sitten ei taida PCM:n fläshäys onnistua, en ole ihan varma. Mutta kokeiles varsin saatko luettua ELMConfigilla PCM:stä VID:n? Eli sieltä ELMConfigista PCM -> Procedures -> Page 2 -> Read VID-block from PCM. Jos tämä onnistuu, niin sen jälkeen välilehdelle Configration ja tsekkaa olisiko hirveällä munkilla cruise jo päällä (Integrated Speed Control). Silloin ei tarvitsisikaan fläshätä...
Eli toisaan toisin kuin noissa muissa moduuleissa joista asetukset voi lukea ja kirjoittaa, niin tuo PCM toimii eri tavalla. Jotta uudet asetukset voisi kirjoittaa, niin samalla rytimällä pitää flashata koko PCM uusikis., Käytännössä homma menee näin:
- Read VID-block from PCM -> tallennetaan VID tiedostoon
- Read firmware from PCM to file -> tallennetaan firmis tiedostoon (autosta luettu firmis itseasiassa sisältää tuon VID:n, mutta esim. Fordin palvelimelta ladatussa mahdollisesti uudemmassa firmiksessa VID on blankko eli jos firmiksen haluaa päivittää, niin luetaan autosta VID, otetaan uusi firmis ja päivitetään sen VID tuolla luetulla)
- Tämän jälkeen kurkkimaan Configuration välilehdelle ja sinne tehdään halutut muutokset. Tämän jälkeen tallennetaan Save:lla, älä ylikirjoita alkuperäistä VID:iä, laita vaikka joku _cruise suffixi siihen tiedostonnimeen.
Sitten kirjoitustouhuihin:
- Load firmware from file -> lukee tiedostosta tuon firmiksen muistiin, tässä vaiheessa voisi hakea Fordilta tosiaan uudenkin firmiksen mutta en uskaltanut itse. Jos käytit autosta ladattua firmistä, niin ELMConfig kyselee, että käytetäänkö sen VID:iä. Vastasin itse varmuuden vuoksi kyllä, jos seuraava steppi menee pieleen.
- Load VID-block from file -> Luetaan se modattu VID-tiedosto muistiin.
- Write current firmware in PCM
Sitten vain toivotaan että homma menee putkeen. Tuo ELMConfigin käyttöliittymä on jotensakin sekava näiltä osin, kun pitää firmistä ja VID:iä ensin kirjoittaa ja sitten heti perään lukea tiedostosta. Kai tuo on ensisijaisesti kehitetty firmiksen päivittämiseen, eikä cruisen enblointiin... No itselläni meni putkeen. Firmiksen lukeminen kesti 3 minuuttia ja kirjoittaminen 2 minuuttia. Oli pitkät minuutit...
Edit: Todellakin omalla vastuulla sitten, en ota mitään vastuuta noista venäläisten sofitsta tai edes omista ohjeistani. Mutta jos Jyväskylässä päin on liikkumista, niin voidaan porukalla katsoa tuota kun minulla on tuo fläshäykseen toimiva dongeli.