Ihanteelliset seossuhteet erityyppisiin ajoihin

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Pokka
Viestit: 20
Liittynyt: 22 Maalis 2010 17:33

Ihanteelliset seossuhteet erityyppisiin ajoihin

Viesti Kirjoittaja Pokka »

Asiasta oikeasti tietävät nyt tarkkana ! En ole löytänyt sen enempää täältä kuin googlaamallakaan kiveen hakatun varmaa tietoa ihanteellisista moottorin bensa-ilma -seoksista erityyppisiin ajoihin, joten kertokaahan millaiset seossuhteet olisivat kokolailla optimaaliset matka- taajama ja hieman rankempaan (= polettaminen ym eli kun ahdotkin nousee) ajoon sekä tyhjäkäynnille, ilman vaaraa koneen vaurioitumisesta liian laihojen seosten vuoksi, mutta toisaalta ettei koko aikaa olisi myöskään "ryyppy päällä". Autoni on Escort RST laajakaistalambdalla ja seosmittarilla sekä ohjelmoitavalla moottorinohjausboksilla, tällä hetkellä seokset matka-ajossa 11.5-12.5, sama tyhjäkäynnillä.. Sen tiedänkin että optimiseos täydelliselle palamiselle on 14.7:1 , mutta mikä on käytännön raja joka menee jo liian laihalle, kun jossain väitettiin että matka-ajoon voisi laittaa jopa niinkin laihalle kuin 17:1 , itse en kyllä uskaltaisi todellakaan koittaa. Paras teho saataisiin ilmeisesti suhteella 12.7:1 , mitä seossuhdetta suosittelisitte kun kone lähtee ahtamaan, ettei kuitenkaan tukehdu liikaan bensaan muttei myöskään hyökkää laihalle? Kiitokset vastauksista !
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: Ihanteelliset seossuhteet erityyppisiin ajoihin

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Matka-ajoon voi heittää huoletta tuonne 14,5-16
Jos ei nykimistä ala niin turhaan sinne on syöttää ylimääräistä. toki jossain kohtaa tulee sitten tilanne että laihalla seoksella kuluttaa todellisuudessa hieman enemmän kuin rikkaammalla. Tapauskohtaisia kaikki.

Ahdoilla ja polkemisen aikana sinne 12 tuntumaan tullut kaikki omat laitettua. 2bar vaiheessa siellä 11,5 pinnassa mielummin pitänyt.

Kaikki koneet on niin tapauskohtaisia että kokeilemalla. Itsellä on ollut sellaisia jotka on 13 seoksilla tuntuneet mukavemmille kun ahtoja on alettu keräämään,ja siitä tiputettu ahtojen noustessa ylemmäs.
gti golo palloilija
Keme
Viestit: 153
Liittynyt: 22 Touko 2012 14:22
Paikkakunta: Rannikko

Re: Ihanteelliset seossuhteet erityyppisiin ajoihin

Viesti Kirjoittaja Keme »

Kuva
Jipiiiiii!!!
Pokka
Viestit: 20
Liittynyt: 22 Maalis 2010 17:33

Re: Ihanteelliset seossuhteet erityyppisiin ajoihin

Viesti Kirjoittaja Pokka »

Kiitokset tähänastisista vastauksista, ovat olleet hyödyksi ja olen saanut seoksia laihennettua, suurin vaikuttaja näköjään oli se, että joku entisistä omistajista oli asettanut ecun kiihdytyspumppu-toiminnon asteikolla 1-200 arvolle 5, eli käytännössä heti kun koski kaasuun niin ryöpsäytti ylimäärän polttoainetta. Nyt kun húomasin laittaa kyseisen ominaisuuden paljon myöhemmäksi niin autokin on heti ihan erilainen käytökseltään ja kaasuun vastaavudeltaan, silti vielä pientä hienosäätöä seosten kanssa erityisesti kylmää konetta käynnistettäessä.

Onko muuten joka valmistajan lambda-antureissa samat arvot suhteessa seokseen, vai onko jotain eroja eri valmistajien kesken? Mietin vain kun omassa ecussa on lambdan arvot asetettu "sinne päin", eli voisi tarkemminkin olla mitä netistä eri taulukoita nähnyt - niissäkin tosin vaihteluita eri sivustojen kesken..
Keme
Viestit: 153
Liittynyt: 22 Touko 2012 14:22
Paikkakunta: Rannikko

Re: Ihanteelliset seossuhteet erityyppisiin ajoihin

Viesti Kirjoittaja Keme »

Pokka kirjoitti:Onko muuten joka valmistajan lambda-antureissa samat arvot suhteessa seokseen
Mitkä arvot? 0.86 lambda-arvo on aina 0.86 riippumatta polttoaineesta tai anturin valmistajasta. ARF-arvo taasen on riippuvainen polttoaineesta, mutta AFR 14.7 on aina 14.7 riippumatta anturin valmistajasta.
Jipiiiiii!!!
Vastaa Viestiin