Mondeo mk3 kajari päivitys
Mondeo mk3 kajari päivitys
Jep elikkä soitin päivitetty ja seuraavana vuorossa kaijuttimet. Etu ja takapää pitäs uusia joillain erkkasatseilla ja joku subi ehkä konttiin. Millasia settejä porukka asennellu? Suht. Edulliset olis hakusessa ei mitään priimaa tartte olla Vähä mukavuutta toho työajoon.
Re: Mondeo mk3 kajari päivitys
Jos riittää 5,25":n erillissarja (uusi Pioneer'in TS-H1303+DS-456B) ja 10":n subwoofer (SPL Dynamics harmaassa sulj. kotelossa) tavaratilaan, niin nämä tarjoan toimituskuluineen pakettina 95 eurolla. Toivottavasti on riittävän halpa paketti - ainakin suhteutettuna toimivuuteen ja hyvänlaatuiseen ääneen.
Itse en laittaisi äänen takia taakse muita kaiuttimia kuin subwooferin ja subwooferinkaan alipäästösuodatusta ei kannata jättää 60 Hz:ä korkeammalle.
Itse en laittaisi äänen takia taakse muita kaiuttimia kuin subwooferin ja subwooferinkaan alipäästösuodatusta ei kannata jättää 60 Hz:ä korkeammalle.
Torque Vectoring Control
Re: Mondeo mk3 kajari päivitys
Tee kuten JohnFinn sanoo ja panosta niiden erkkasarjojen akustisesti oikeaoppiseen ja tukevaan asennukseen. Hyvä ja tiivis adapteri, jottei akustista oikosulkua esiinny. Halvimmalla pääset laittamalla 5x7:t oviin.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
Re: Mondeo mk3 kajari päivitys
Jos ei halua kunnon kaikattimia nuita 5x7" nii Alpinen kaikattimet. Ajaa hyvin asiansa ja jonku verran tulee myös matalia, mutta tottahan se on että ei nuo korvaa 8-10" subwooferia. Alpineilla 40€ parilla hintaa.
Re: Mondeo mk3 kajari päivitys
Niin... sekä nuo etukaiuttimet, että tuo 10":n subwoofer yhteensä toimituksineen 95,-. ( = halvat ! ). Alpinen ovaali jää vaatimattomammaksi ääneltään ja ei ole edes halvempi.
Kuten KajS kirjoitti, niin asennus huolella, eli tukeva vuotamaton asennuskaulus midbassoille. Yksinkertainen ja hyvä ratkaisu on tehdä asennuskaulus vedenkestävästä vanerista ja tiivistää se tiivistysmassalla/asennusliimalla vuotamattomaksi.
Ovien sisäpellin runkoreijät kannattaa peittää, jotta akustista vuotoa ( -oikosulkua ) ei synny. Pari hyvää menetelmää: ABS-muovilevystä tai 6 mm:n vesivanerista leikataan aukkojen muotojen mukaiset peitelevyt, jotka liimataan vaimennuslevyillä/- paloilla kiinni vuotamattomiksi. Ennen tätä "paikkausoperaatiota" on syytä muistaa tehdä oven ulkopellin sisäpuolelle vaimennus liimaamalla puhdistettuun peltipintaan kunnon palat itseliimautuvaa STP-, Vibroplast-, tms. vaimennuslevyä.
Kuten KajS kirjoitti, niin asennus huolella, eli tukeva vuotamaton asennuskaulus midbassoille. Yksinkertainen ja hyvä ratkaisu on tehdä asennuskaulus vedenkestävästä vanerista ja tiivistää se tiivistysmassalla/asennusliimalla vuotamattomaksi.
Ovien sisäpellin runkoreijät kannattaa peittää, jotta akustista vuotoa ( -oikosulkua ) ei synny. Pari hyvää menetelmää: ABS-muovilevystä tai 6 mm:n vesivanerista leikataan aukkojen muotojen mukaiset peitelevyt, jotka liimataan vaimennuslevyillä/- paloilla kiinni vuotamattomiksi. Ennen tätä "paikkausoperaatiota" on syytä muistaa tehdä oven ulkopellin sisäpuolelle vaimennus liimaamalla puhdistettuun peltipintaan kunnon palat itseliimautuvaa STP-, Vibroplast-, tms. vaimennuslevyä.
Torque Vectoring Control
Re: Mondeo mk3 kajari päivitys
Tullut siihen tulokseen että ainakin subbari saa nyt kontistä jäädä kun työkaluja joutuu kuskailemaan. Eli keulaan uutta palikkaa ja miksei samalla taakse vaihtaisi jotkut? Löysin pari ihan hyvää projekti topikkia missä vähä kuvaa noista asennus hommista.
Re: Mondeo mk3 kajari päivitys
Onko Mondeo sedan vai farkku?rike69 kirjoitti:Tullut siihen tulokseen että ainakin subbari saa nyt kontistä jäädä kun työkaluja joutuu kuskailemaan. Eli keulaan uutta palikkaa ja miksei samalla taakse vaihtaisi jotkut? Löysin pari ihan hyvää projekti topikkia missä vähä kuvaa noista asennus hommista.
Sedaniin voi laittaa freeair-subwooferit; hattuhyllylle vahvikelevy, johon elementti/elementit kiinni. Reunoilta ei saa tulla vuotoa.
Ps. tarjoamani 10":n subbasso meni jo uudelle omistajalleen.
Torque Vectoring Control
Re: Mondeo mk3 kajari päivitys
Farmari linttaha toi on.
Re: Mondeo mk3 kajari päivitys
Tuosta innostuin kyselemään, että onko joku tehnyt mk3mondeoon (tai farmariin ylipäätänsä) subbarin, joka ei ole lootana peräkontissa eikä vararengaskotelossa? Mulla on samankaltainen "ongelma" kuin rike69:lllä: Autossani matkustaa usein, siis miltei päivittäin, koiria. Ne ei tykkää subbasesta samassa tilassa. Lisäksi tuota autoa käytetään aika usein "pakettiautona" eli koko kuljetuskapasiteetti käytössä. Siis suban poiskytkeminen saatikka ulosnostelu ei olisi mielekästä, siksi tuolla "soi" vieläkin alkuperäinen Visteon-kombinaatio.rike69 kirjoitti:Tullut siihen tulokseen että ainakin subbari saa nyt kontistä jäädä kun työkaluja joutuu kuskailemaan. Eli keulaan uutta palikkaa ja miksei samalla taakse vaihtaisi jotkut? Löysin pari ihan hyvää projekti topikkia missä vähä kuvaa noista asennus hommista.
Kivahan se olisi, kun olisi hifiä ja bassoo, mutta millä konstein tulisi ihan korviintuntuvia parannuksia (ei ainoastaan asennuksen ilo ja luottokorttisaldon kasvu)?
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
Re: Mondeo mk3 kajari päivitys
Morot!
En ole Mondeoon tehnyt poikkeavia subbasia, mutta pari ajatusta tässä: takapenkin selkänojaan (kiinni tavaratilan puolelle) laaja, mutta ohut kotelo - toki seinämät riittävän paksuja. Elementiksi n. 10":n matalarakenteinen, vaikkapa Pioneer TS-SW2501S4.
Toisena ratkaisuna voisi toteuttaa sijoittamalla kevyehkörakenteisen 8" - 10" elementin vahvistettuun takasivuseinään; tällöin lienee järkevää tehdä kotelo upottamalla lasikuidusta laminoimalla.
Elementtien puolesta voisin tarjota oivan ratkaisun: 2 kpl Exact WCA 178 BC-elementtejä. Ovat kevyet, hyvä-ääniset ja kooltaan mukavat ( 7" ); nämä autokäyttöön tarkoitetut elementit ovat 8 ohmisia ja näinollen olisi järkevintä rinnankytkennällä pudottaa impedanssi 4 ohmiin.
Jos näimä elementit sijoittaa refleksikoteloon, niin 200 W riittää mainiosti tuottamaan riittävästi bassoa. Suljetulla kotelolla riittää tilavuudeksi 12 l ja refleksillä 22 l.
Kun koirat ovat matkalaisina, niin subbasen saanee kytkettyä soittimesta pois päältä - tai jos soitin on se Visteonin perintö, niin siitä kannattaa vihdoinkin luopua.
En ole Mondeoon tehnyt poikkeavia subbasia, mutta pari ajatusta tässä: takapenkin selkänojaan (kiinni tavaratilan puolelle) laaja, mutta ohut kotelo - toki seinämät riittävän paksuja. Elementiksi n. 10":n matalarakenteinen, vaikkapa Pioneer TS-SW2501S4.
Toisena ratkaisuna voisi toteuttaa sijoittamalla kevyehkörakenteisen 8" - 10" elementin vahvistettuun takasivuseinään; tällöin lienee järkevää tehdä kotelo upottamalla lasikuidusta laminoimalla.
Elementtien puolesta voisin tarjota oivan ratkaisun: 2 kpl Exact WCA 178 BC-elementtejä. Ovat kevyet, hyvä-ääniset ja kooltaan mukavat ( 7" ); nämä autokäyttöön tarkoitetut elementit ovat 8 ohmisia ja näinollen olisi järkevintä rinnankytkennällä pudottaa impedanssi 4 ohmiin.
Jos näimä elementit sijoittaa refleksikoteloon, niin 200 W riittää mainiosti tuottamaan riittävästi bassoa. Suljetulla kotelolla riittää tilavuudeksi 12 l ja refleksillä 22 l.
Kun koirat ovat matkalaisina, niin subbasen saanee kytkettyä soittimesta pois päältä - tai jos soitin on se Visteonin perintö, niin siitä kannattaa vihdoinkin luopua.
Torque Vectoring Control
Re: Mondeo mk3 kajari päivitys
Kivoja ideoita, JohnFinn. Kuitenkin kiinnostaisi subba, joka olisi fyysisesti jossain muualla kuin tavaraosastossa. Joskus joku hifisti rakensi Amazonin hanskalokeron paikalle suban 12" elementillä. Vielä parempi oli se BMW (E30?), johon subat rakennettiin etulokasuojiin, niin että ne "hengitti" ulos, mutta tuo konstruktio on Suomessa kura-aikaan hieman tuhoon tuomittu. Ajatuksellisesti yksinkertainen olisi rakentaa ovet uusiksi siten, että sinne menisi vaikka 8" elementit...tai jos mondeoon saisi sellaiset BMW:n ovet, missä on jo tehtaalta se hieno kotelo ja siihen sovitettu elementti...
No joo, ideahiiri pääsi karkuun ideariihestä. Vai että Visteon vaihtoon. Ehkä sitten, kun henki siitä katoaa, se värkki kun kuuluu osana mun "Das Langzeitauto"-projektiin. Kuulostan tylsältä, mutta Mondeo on mun eka auto (emännän focuuksien ohella) johon en ole laitellut mitään poplaitteistoa. Vuodesta 1980 lähtien noita on tullut laitettua. Visteonin ja niiden hieman parempien kajareiden (automyyjä-Kallen mukaan) ehdoton hyvä puoli on siinä, että ne oli valmiina, ne toimii, radion kuuluvuus parani vaihtamalla antenni 1/4 aaltopiiskaan, jopa levyt ja iPod soi omalla tavallaan. Siis tylsä mutta luotettava laite, mutta ei sillä mitään subbaa ohjata, siihen tarvii sellaisen kivan nykyradion, missä on oikea suban linjalähtöinen ohjaus.
No joo, ideahiiri pääsi karkuun ideariihestä. Vai että Visteon vaihtoon. Ehkä sitten, kun henki siitä katoaa, se värkki kun kuuluu osana mun "Das Langzeitauto"-projektiin. Kuulostan tylsältä, mutta Mondeo on mun eka auto (emännän focuuksien ohella) johon en ole laitellut mitään poplaitteistoa. Vuodesta 1980 lähtien noita on tullut laitettua. Visteonin ja niiden hieman parempien kajareiden (automyyjä-Kallen mukaan) ehdoton hyvä puoli on siinä, että ne oli valmiina, ne toimii, radion kuuluvuus parani vaihtamalla antenni 1/4 aaltopiiskaan, jopa levyt ja iPod soi omalla tavallaan. Siis tylsä mutta luotettava laite, mutta ei sillä mitään subbaa ohjata, siihen tarvii sellaisen kivan nykyradion, missä on oikea suban linjalähtöinen ohjaus.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
Re: Mondeo mk3 kajari päivitys
Jatketaanpa vuoropuhelua...
Etusuppasilla ei saavuteta samaa subbassotasoa kuin takapäähän sijoitetuilla ( ääniaallon muodostuspituus! ). Toki matalammalle päästään subbassokaiuttimilla edessä(kin) kuin midbassokaiuttimilla, mikäli asennukset ovat tukevia ja vuotamattomia ( mm. akustinen oikosulku ). Täysin takavaimentamattomilla freeairasennuksilla ( mm. ne Zausmerin BMW:n rakenteet ) saavutetaan voimakas ja hallittu basso, mutta se mainitsemasi kura-aika... ja kuka nyt käyttöautoaan ja sen käyttölaillisuutta riskeeraa.
Mutta, mutta... jospas suunniteltaisiin toteutuskelpoinen basson parannus ja vielä sillä Visteonilla.
Originaaliin soittimeen saadaan bassopääte kytkettyä linjamuuntimella. Hyvä linjamuunnin on Helix'in AAC (Active Analog Converter), jolla signaali ja signaalitaso saadaan säilytettyä. Liitännät muuntimesta vahvistimelle tehdään signaalikaapeleilla (RCA-). Muuntimelle signaali voidaan ryöstää kaiutinlinjoista ( sekä R, että L ) ja varmenmmin etukaiuttimilta, joilta taajuuskaistaa ei ole kavennettu.
Subbasen rakentaminen eteen mahdollisimman vähän tilaavieväksi on taitolaji. Sen voisi tehdä jopa eteen oikealle jalkatilaan ja mahdollisimman ylös (hanskalokeron alle). Sopiva elementti vain pitäisi löytää ja siinä mielessä sopiva, että se ei tarvitsisi paljon kotelotilaa. Funtsaamisen arvoisia elementtejä olisivat mm. JL-Audio 6W3v3-4, Tangbandin kasituumaiset, ... Ei muuta kuin töihin. 8)
Etusuppasilla ei saavuteta samaa subbassotasoa kuin takapäähän sijoitetuilla ( ääniaallon muodostuspituus! ). Toki matalammalle päästään subbassokaiuttimilla edessä(kin) kuin midbassokaiuttimilla, mikäli asennukset ovat tukevia ja vuotamattomia ( mm. akustinen oikosulku ). Täysin takavaimentamattomilla freeairasennuksilla ( mm. ne Zausmerin BMW:n rakenteet ) saavutetaan voimakas ja hallittu basso, mutta se mainitsemasi kura-aika... ja kuka nyt käyttöautoaan ja sen käyttölaillisuutta riskeeraa.
Mutta, mutta... jospas suunniteltaisiin toteutuskelpoinen basson parannus ja vielä sillä Visteonilla.
Originaaliin soittimeen saadaan bassopääte kytkettyä linjamuuntimella. Hyvä linjamuunnin on Helix'in AAC (Active Analog Converter), jolla signaali ja signaalitaso saadaan säilytettyä. Liitännät muuntimesta vahvistimelle tehdään signaalikaapeleilla (RCA-). Muuntimelle signaali voidaan ryöstää kaiutinlinjoista ( sekä R, että L ) ja varmenmmin etukaiuttimilta, joilta taajuuskaistaa ei ole kavennettu.
Subbasen rakentaminen eteen mahdollisimman vähän tilaavieväksi on taitolaji. Sen voisi tehdä jopa eteen oikealle jalkatilaan ja mahdollisimman ylös (hanskalokeron alle). Sopiva elementti vain pitäisi löytää ja siinä mielessä sopiva, että se ei tarvitsisi paljon kotelotilaa. Funtsaamisen arvoisia elementtejä olisivat mm. JL-Audio 6W3v3-4, Tangbandin kasituumaiset, ... Ei muuta kuin töihin. 8)
Torque Vectoring Control
Re: Mondeo mk3 kajari päivitys
Taidan aloittaa hanskalokeron tyhjennyksellä...sinne se subba pitäisi laittaa.Vielä kysymys: Luin joskus, että mitä edempänä subba on, sitä korkeampaa jakotaajuutta voi käyttää? Vai onko tämä jotain menneen ajan nostalgiahumua, kun linnunpöntöstä ja Seasin nelituumaisista värkättiin HiFilehdessä bassoja CitroenBX:ään.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
Re: Mondeo mk3 kajari päivitys
Jos hanskalokeroa et tarvitse, niin miksei..., mutta saa sen pieneen tilaan menevän 6,5" - 8":n elementin muuallekin eteen "kätkettyä".KajS kirjoitti:Taidan aloittaa hanskalokeron tyhjennyksellä...sinne se subba pitäisi laittaa.Vielä kysymys: Luin joskus, että mitä edempänä subba on, sitä korkeampaa jakotaajuutta voi käyttää? Vai onko tämä jotain menneen ajan nostalgiahumua, kun linnunpöntöstä ja Seasin nelituumaisista värkättiin HiFilehdessä bassoja CitroenBX:ään.
Mitä mahdat tarkoittaa jakotaajuudella, alipäästösuodatusta (LP) subbaselle? LP kannattaa kumminkin sovittaa etukaiuttimien ylipäästön (HP)/ alatoistotaajuuden kanssa toimivaksi, ettei päällekkäisyydet tee karmeita korostuksia; ja vaiheheistus kannattaa sovittaa myös toimivaksi.
Toinen taajuuksien kanssa "pelaaminen" tulee subbasson kotelon viritystaajuuden kanssa; autoon ei kannata toimivalle ja soivalle bassolle yrittää sovittaa liian alhaista viritystä. Yleisesti viritys pyritään toimivissa ratkaisuissa sovittamaan alueelle 38 - 48 Hz (F3), jolloin auton akustiikka huolehtii - varsinkin taakse sijoitetulla bassolla - alimpien taajuuksien (F3:n alapuolisten) korostumisella toiston tasoittumisesta ja ulottumisesta subbassoalueille; ilmeisesti tarkoitit tätä asiaa (?).
Itselläni on myös mielikuva BX:n hifistämisestä, mutta TM:ssä (?). Taidettiin auto saada soimaan tasapainoisesti, mutta vain ajamattomassa olotilassa.
Torque Vectoring Control
Re: Mondeo mk3 kajari päivitys
... tulipa mieleeni:
teenpä tarjouksen Helix'in AAC:stä ja pienestä valmiista JL-Audion subbasesta...
teenpä tarjouksen Helix'in AAC:stä ja pienestä valmiista JL-Audion subbasesta...
Torque Vectoring Control
Re: Mondeo mk3 kajari päivitys
Käytetään tät topikkia kysymyksen esittämiseen. Edelleenkin "vaivan" nimi on se potentiaalinen subbari mondeoon visteonista luopumatta.
Onko olemassa johtosarjaa (samankaltaista kun Parrotissa ja Yatourissa) joka mahdollistaisi kaiutinjohdoista herätteen ottamisen ilman, että tarvitsee katkoa alkuperäisiä johtoja. Siis vaikka ylimääräinen Quadlock connector, jossa siis "johdotuksen " pää ja "radion" pää. Ja siitä välistä olisi vedetty ilimäräiset kaiutinpiuhat. Olinkohan epäselvä, pitänee piirtää kuva...
Onko olemassa johtosarjaa (samankaltaista kun Parrotissa ja Yatourissa) joka mahdollistaisi kaiutinjohdoista herätteen ottamisen ilman, että tarvitsee katkoa alkuperäisiä johtoja. Siis vaikka ylimääräinen Quadlock connector, jossa siis "johdotuksen " pää ja "radion" pää. Ja siitä välistä olisi vedetty ilimäräiset kaiutinpiuhat. Olinkohan epäselvä, pitänee piirtää kuva...
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
Re: Mondeo mk3 kajari päivitys
Lähes tulkoon paras kaiutintasoisen signaalin muunnin linjatasoiseksi on Helix AAC Active Analog Converter. Kaiutinkaapeleista signaali ryöstöliittimillä (siis ei tarvitse katkoa mitään), Remote Out- johto yhdistetään vahvistimeen, maatto ja jännitekytkentä convertteriin ja siinä olevat RCA:t liitetään vahvistimen RCA-liittimiin. Helppoa kuin heinänteko kunhan tämä mokkula on käsissä ihmeteltävänä (pakkauksessa on ohjeet!)KajS kirjoitti:Käytetään tät topikkia kysymyksen esittämiseen. Edelleenkin "vaivan" nimi on se potentiaalinen subbari mondeoon visteonista luopumatta.
Onko olemassa johtosarjaa (samankaltaista kun Parrotissa ja Yatourissa) joka mahdollistaisi kaiutinjohdoista herätteen ottamisen ilman, että tarvitsee katkoa alkuperäisiä johtoja. Siis vaikka ylimääräinen Quadlock connector, jossa siis "johdotuksen " pää ja "radion" pää. Ja siitä välistä olisi vedetty ilimäräiset kaiutinpiuhat. Olinkohan epäselvä, pitänee piirtää kuva...
Suosittelen käyttämään etukaiuttimien kaapeleita joista otetaan yhteys tähän muuntimeen. Siksi näin, että toistotaajuutta ei ole rajattu ainakaan etukaiuttimille menevässä linjassa ja kun tämä Helix'in sähköinen muunnin ei itsessään aiheuta mitään ongelmia, niin vahvistin saa alas menevän ja puhtaan signaalin vahvistettavakseen.
Sattumalta olisi yksi käyttämätön Helix'in AAC varastossani. Sen saat postimaksuineen hintaan 62,-.
Torque Vectoring Control
Re: Mondeo mk3 kajari päivitys
Kiitos houkuttelevasta tarjouksesta. Tuo on kauppalapussa seuraavana, kunhan saan kaiutinherätteen täydellisellä plug-n-play-systeemillä toimimaan. Pussihousuilen, sillä haluan pitää auton johdotuksen alkuperäiseksi palautettavana ja vaikka ryöstöliittimiä käyttää monet (esim. Bazooka subwoofers) niin silti niitä en mielellään autooni laita.
Tuollaisesta johtonipusta saisi kaiketi tehtyä haluamani adapterin:
Tuollaisesta johtonipusta saisi kaiketi tehtyä haluamani adapterin:
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
Re: Mondeo mk3 kajari päivitys
Jatketaan tätä mondeon subwoofer pohdiskelua kajaritopiikissa: Seuraavaksi aiheena on vahvistin. Sisustuksellisista syistä mahdollisimman pieni vahvistin olisi kiva. Vaikkakin varmaan isompi olisi munakkaampi ja äijempi, mutta "biljardipöydän" kokoista ei nyt integroida tuonne koiratilaan. Jo joskus parikymmentä vuotta sitten autohifiheput puhui "röökiboksin" kokoisista vahvistimista.
Eli miksi ei laittaisi jotain tuollaista antamaan lisää bassoa:
pieni vahvistin
Saattaa olla hätäisesti löydetty kohde, naurettavat tehot ymym. Mutta tähän saakin ehdottaa jotain mitoiltaan kompaktia. Tuon perään sitten sopivan herkkä subba, mieluiten bandpass, jottei koirien tarvi syödä elementtiä.
Edittiä:
Mitä jos kuitenkin sijoittaisi tuollaisen kuskin penkin alle:
caliber-bc108
Tai tuollaisen penkin taakse, onko kukaan kokeillut, lupaava laite:
hertz-dba200-3-8
Tyrmätkää, Alan Hifistit nämä ideani ja esittäkää jotain oikeaoppista (?) tai toimivampaa tlalle.
Eli miksi ei laittaisi jotain tuollaista antamaan lisää bassoa:
pieni vahvistin
Saattaa olla hätäisesti löydetty kohde, naurettavat tehot ymym. Mutta tähän saakin ehdottaa jotain mitoiltaan kompaktia. Tuon perään sitten sopivan herkkä subba, mieluiten bandpass, jottei koirien tarvi syödä elementtiä.
Edittiä:
Mitä jos kuitenkin sijoittaisi tuollaisen kuskin penkin alle:
caliber-bc108
Tai tuollaisen penkin taakse, onko kukaan kokeillut, lupaava laite:
hertz-dba200-3-8
Tyrmätkää, Alan Hifistit nämä ideani ja esittäkää jotain oikeaoppista (?) tai toimivampaa tlalle.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
Re: Mondeo mk3 kajari päivitys
Jos haluat musiikkiin basson, niin ainoa siihen on noista esittämistäsi tuo Hertz'in aktiivibasso.
Torque Vectoring Control
Re: Mondeo mk3 kajari päivitys
Kiitos JohnFinn. Kun valitaan foorumin 100% credibiliteetin omaava persoonaa, saat ääneni. Aina alan vastauksia niin hifistä kuin renkaista ym. ...Hertz-kauppaan...
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
Re: Mondeo mk3 kajari päivitys
Noniin, jatketaan monoloogia tässä muuten aika kuolleessa hifiosiossa, vaikkei viritykseni aivan hifiä olekaan, mutta Rock'N'Rollia sitäkin enemmän.
Laitoin sen Hertzin pikkusuban humppaamaan sinne mondeon koiraosastoon ja tein sellaisesta Parriot Bluetooth-adapterisarjasta systeemin, jolla sain kaiutintasoiset herätteet Hertzille. Ammattilaiset nauraa, että miksi laitoit 30 € johtohässäkkään, etkä käyttänyt neljää rosvoliitintä. No siksi, kun en käytä rosvoliittimiä, ne on niin last season.
Alkukuulemalta Hertzin "kuutio" yhdellä kasituumaisella ja kahdella 8" passiivisäteilijällä kuulostaa mukavalta, syvemmältä. Voi soittaa lujempaa. Eka säädöt tein Ricky Tick Big Bandillä ja Baseballsilla. Huomenna menen autoon kahden 80-luvun peruslevyn kanssa: Chris Rean The Road To Hell ja Dire Straitsin Brothers In Arms (Huom! alkuperäinen unremastered version). Jos nuo soi, niin olen onnistunut. Ja sitten tietty pystybassolevyt ja Brian Setzer...
Päätän raportin Fall Out Boyn levyn osuvaan nimeen: "Save Rock and Roll" ja lainaan pojaltani tuon levyn koesoittoon. Siitähän tässä autohifissä on kyse, rockandrollista, vai hifistääkö joku autoa kuunnellakseen Agip Proppia tai Sosialistista Internationaalia?
Laitoin sen Hertzin pikkusuban humppaamaan sinne mondeon koiraosastoon ja tein sellaisesta Parriot Bluetooth-adapterisarjasta systeemin, jolla sain kaiutintasoiset herätteet Hertzille. Ammattilaiset nauraa, että miksi laitoit 30 € johtohässäkkään, etkä käyttänyt neljää rosvoliitintä. No siksi, kun en käytä rosvoliittimiä, ne on niin last season.
Alkukuulemalta Hertzin "kuutio" yhdellä kasituumaisella ja kahdella 8" passiivisäteilijällä kuulostaa mukavalta, syvemmältä. Voi soittaa lujempaa. Eka säädöt tein Ricky Tick Big Bandillä ja Baseballsilla. Huomenna menen autoon kahden 80-luvun peruslevyn kanssa: Chris Rean The Road To Hell ja Dire Straitsin Brothers In Arms (Huom! alkuperäinen unremastered version). Jos nuo soi, niin olen onnistunut. Ja sitten tietty pystybassolevyt ja Brian Setzer...
Päätän raportin Fall Out Boyn levyn osuvaan nimeen: "Save Rock and Roll" ja lainaan pojaltani tuon levyn koesoittoon. Siitähän tässä autohifissä on kyse, rockandrollista, vai hifistääkö joku autoa kuunnellakseen Agip Proppia tai Sosialistista Internationaalia?
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
Re: Mondeo mk3 kajari päivitys
Jatkan vielä Hertzin kuutiosta (DBA 200.3). Säädin sitä sitten "oikeaoppisesti", noiden ohjeiden mukaan:
http://www.the12volt.com/installbay/for ... 85479~PN~1
Käytin ensin testi-CD:n 60 Hz ääniraitaa säätöön, mutta tuo ei olekaan paras mahdollinen referenssi, sillä ääni ei mene rikki, vaikka gainin väänsi tappiin. Seuraavaksi Chris Rean The Road To Hell soittimeen, soitin perussäädöille ja volume numeerisesti kohtaan 15 ja sitä kakkosraidan alkujyrinää säätelemään. No, löytyihän se särö sieltä, nyt on gain n. 1/3 osassa eli nuppi on luoteessa ei kaakossa. LPF:n säädin epähifisti aika ylös, runsaaseen 100 Hz:iin, mikäli nupin skaalaan on uskominen. Päädyin epähifisäätöön, koska kyseessä on epähifilaite, ns. lisäbasso eikä "oikeaoppinen" High-End subbasso.
Koska oma korva on paras korva kuuntelemiseen, on mukava havaita, että soundiin tuli parannus. Ei niinkään kaiken alleen jyräävää unkkadunkkaa vaan tukevuutta, voimaa ja tiettyä pyöreyttä. Levyt soi paremmin. Ja lisäksi mukava havainto: AVC toimii hyvin, se on ikäänkuin Bass-EQ, mutta tuo saattaa olla jo positiivista mutua.
Sitten tosihifistit saa tyrmätä, että ei voi olla totta, mutta tämä mondeoprojekti onkin subjektiivisten havaintojen summa; mitkä ovat pienet parannukset, jotka parantaa viihtyvyyttä Ambiente S:n vakiopenkeillä.
http://www.the12volt.com/installbay/for ... 85479~PN~1
Käytin ensin testi-CD:n 60 Hz ääniraitaa säätöön, mutta tuo ei olekaan paras mahdollinen referenssi, sillä ääni ei mene rikki, vaikka gainin väänsi tappiin. Seuraavaksi Chris Rean The Road To Hell soittimeen, soitin perussäädöille ja volume numeerisesti kohtaan 15 ja sitä kakkosraidan alkujyrinää säätelemään. No, löytyihän se särö sieltä, nyt on gain n. 1/3 osassa eli nuppi on luoteessa ei kaakossa. LPF:n säädin epähifisti aika ylös, runsaaseen 100 Hz:iin, mikäli nupin skaalaan on uskominen. Päädyin epähifisäätöön, koska kyseessä on epähifilaite, ns. lisäbasso eikä "oikeaoppinen" High-End subbasso.
Koska oma korva on paras korva kuuntelemiseen, on mukava havaita, että soundiin tuli parannus. Ei niinkään kaiken alleen jyräävää unkkadunkkaa vaan tukevuutta, voimaa ja tiettyä pyöreyttä. Levyt soi paremmin. Ja lisäksi mukava havainto: AVC toimii hyvin, se on ikäänkuin Bass-EQ, mutta tuo saattaa olla jo positiivista mutua.
Sitten tosihifistit saa tyrmätä, että ei voi olla totta, mutta tämä mondeoprojekti onkin subjektiivisten havaintojen summa; mitkä ovat pienet parannukset, jotka parantaa viihtyvyyttä Ambiente S:n vakiopenkeillä.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
Re: Mondeo mk3 kajari päivitys
Mukava "kuulla", että on mukava kuulla bassompaa soundia.
Säätöhän menee sen "kaakkoon-asennon" osalta tuolla äänenvoimakkuusnupilla, eli mökää ensin ja sitten haetaan gain-napilla se äänen säröytymiskohta tuolla voimakkuudella - ja siitä sitten gainia ina takaisin - ja se on sitten siinä.
LPF:n säätö sataan ( 100 Hz ) saattaan kuulostaa aluksi hyvältä, mutta soittelepa se subbanen nyt ensin sisään, niin sitten muutaman reissun jälkeen saattaa äänen paksuuntumiseen väsyminen ohjaamaan LPF:n vaikka 20-30 Hz:iä alemmaksi.
Hyvää Uutta Vuotta!
T: JohnFinn
Säätöhän menee sen "kaakkoon-asennon" osalta tuolla äänenvoimakkuusnupilla, eli mökää ensin ja sitten haetaan gain-napilla se äänen säröytymiskohta tuolla voimakkuudella - ja siitä sitten gainia ina takaisin - ja se on sitten siinä.
LPF:n säätö sataan ( 100 Hz ) saattaan kuulostaa aluksi hyvältä, mutta soittelepa se subbanen nyt ensin sisään, niin sitten muutaman reissun jälkeen saattaa äänen paksuuntumiseen väsyminen ohjaamaan LPF:n vaikka 20-30 Hz:iä alemmaksi.
Hyvää Uutta Vuotta!
T: JohnFinn
Torque Vectoring Control