Pirelliltä sekundaa

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
AssTee
Viestit: 187
Liittynyt: 04 Tammi 2008 11:50

Re: Pirelliltä sekundaa

Viesti Kirjoittaja AssTee »

Pirelliä olen ostanut yhdet renkaat(P7000) ja omasta mielestä ihan hyvät renkaat. Ajettavuuden suhteen, eikä ole kulunut mun mielestä kulunut epänormaalin nopeasti (kaksi rata-ajoa myös takana). Äänekkyydeltään on kyl kova ääniset, mut renkaat on kompromissi. Joku sekunda rengas varmasti hiljaisempi, mutta pito-ominainaisuudeltaan tämä sekunda rengas varmasti on paljon heikompi...
-Mondeo ST200-
Like McDonalds says "I'm Lovin It"
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Pirelliltä sekundaa

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

Rata-ajoissa nuo "sekunda-pirellit" esiintyivät viimeksi ajetuissa F-1-kisoissa: todella monesta formulasta rajähti renkaita ( siis Pirellejä ! ) tuusannuuskaksi. Katsotaanpa kuinka käy nyt tulevana kisaviikonvaihteena. :mrgreen:
Torque Vectoring Control
JMSC
Viestit: 145
Liittynyt: 29 Marras 2012 11:12
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Pirelliltä sekundaa

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Eikös Pirelli tee nykyään suurimman osan kumeistaan Kiinassa... ainakin MP renkaissa.

Nokian 16" Hakka V kesä kumeilla ajeltu nyt ~4000km ja 1mm alkaa olemaan kadonnut = ~24tkm ajon jälkeen ~2mm jäljellä, mikäli kulumistahti pysyy tasaisena.

GT radialeilla ajoin muutama vuosi sitten varovaisestikkin laskettuna pitkälti yli 40tkm kuluminen vaan loppui kun pintaa oli ~3mm jäljellä.
Kumiseoksesta oli tullut todella kovaa, pito ei ollut kaksinen ja rengasmelu oli suorastaan helvetillinen, mutta kun niissä oli vielä pintaa... :mrgreen:
Kolmantena perättäisenä kesänä kun mietin kumien vaihtoa totesin että pakko ne on nyt vaihtaa vaikka pintaa oli edelleen.

PS. Parempi pito ei todellakaan automaattisesti tarkoita nopeampaa kulumista tai nopea kuluminen parempaa pitoa.
Jaguar S-type
Jaguar XJR
Jaguar X-type 2.0D
EX Mondeo MK2 STW V6 GT Aut.
EX Mondeo MK2 HB 1.8 GLX R.I.P.
EX "annettu" parempaan kotiin Sierra -83 HB 1.6 GL
Avatar
Eeska91
Moderaattori
Viestit: 657
Liittynyt: 05 Tammi 2011 02:09
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Pirelliltä sekundaa

Viesti Kirjoittaja Eeska91 »

Hankook Centum K702 ajettu parin kuun aikana rapiat 5000tkm ja pintaa hävinny ehkä milli. Ajot tyssäsi renkailla siihen ku naula tms meni läpi. Nyt suunnitteilla yokohama a drive rattaat. Pärjäsi paremmin testeissä kuin Hankook. Ja hiljasemmat. Tuskin ikinä tulee olemaan varaa ostaa Pirellin renkaita mutta mitä kuullu sieltä sun täältä nii kyllähä niitä kehutaan. Ei kellään oo ollu ongelmia kulumisen kanssa.
Avatar
terae
Ylläpitäjä
Viestit: 206
Liittynyt: 21 Huhti 2013 20:08
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Pirelliltä sekundaa

Viesti Kirjoittaja terae »

JMSC kirjoitti: Nokian 16" Hakka V kesä kumeilla ajeltu nyt ~4000km ja 1mm alkaa olemaan kadonnut = ~24tkm ajon jälkeen ~2mm jäljellä, mikäli kulumistahti pysyy tasaisena.

GT radialeilla ajoin muutama vuosi sitten varovaisestikkin laskettuna pitkälti yli 40tkm kuluminen vaan loppui kun pintaa oli ~3mm jäljellä.
Kumiseoksesta oli tullut todella kovaa, pito ei ollut kaksinen ja rengasmelu oli suorastaan helvetillinen, mutta kun niissä oli vielä pintaa... :mrgreen:
Kolmantena perättäisenä kesänä kun mietin kumien vaihtoa totesin että pakko ne on nyt vaihtaa vaikka pintaa oli edelleen.

PS. Parempi pito ei todellakaan automaattisesti tarkoita nopeampaa kulumista tai nopea kuluminen parempaa pitoa.
Meillä Nokian H kului noin 2 vuodessa siihen että jäljellä oli enää noin 4mm ja siihen kuluminen loppui, kunnes Ahvenistossa päästelin 100km rataa läpi renkaat ulvoen vähän liiankin kanssa monen kierroksen ajan. Ja silti pintaa jäi jäljelle yli 3mm. Siinä vaiheessa ne olivat jo niin kovat ja huonot renkaat, että vaihtoon meni.
Yllätyin Nokian renkaissa siitä, että niistä kului yhden kesän aikana 3mm pintaa molemmilta akseleilta (vaihdoin välissä päittäin jotta tasottuis kuluminen) kun vähän vaan ajelin rajummin kiihdytellen. Ensimmäisen kesän aikana ne kului tasasesti ja aika vähän, toisena kesänä yllättävän helposti lähti pintaa ja kolmantena kesänä niistä ei meinannut saada kovettunutta kumia lainkaan kulumaan. Olettaisin että siinä on rakenteellisesti erilaisia kumiseoksen pehmyysluokkia eri millimäärien kohdalla siten, että alempana on kovempaa seosta ja pinnassa pehmeämpää jo alkujaan. Tai ainakin siinä keskivaiheilla oli hyvin pehmeä seos joka kului nopeasti.

Tilalle tuli Pirellit. Kyllä, Pirelli Cinturato P7. Alun perin piti tulla Hakka Greenit, mutta Pirellit siihen sit laitettiin. Ja hyvin on pelanneet.
Rengasmelu on samaa luokkaa uusilla Pirelleillä kuin toisessa autossa uusilla Goodyearin F1 Eagle Asymmetric2. Ajotuntuma molemmissa hyvä. Oikeastaan yllättävän lähellä toisiaan, vaikka ja kun toisen auton rengastus on Pirelli Cinturato P7 205/55R16 ja toisen Goodyear F1 Eagle Asymmetric2 235/40R18. Molemmat on Focuseissa, toiset 8v vanhassa 130000km ajetussa ja toiset 220km ajetussa. Renkaiden ikä on molemmissa "pakasta vedetyt" eli juuri alle laitettu ja oletan näissä tulevan vielä jonkin verran isompaa eroa tuntumaan kun hieman ehtivät kulua.

Vuoden päästä yritän muistaa vertailla hieman näitä kahden auton rengastuksia kuluman ja tuntuman muutoksen suhteen. Nyt molemmissa autoissa on vasta sisäänajovaihe renkaille menossa ja Pirellit jää pääasiallisesti vaimon ajoon.
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford
Rstuning
Viestit: 238
Liittynyt: 07 Loka 2007 17:36

Re: Pirelliltä sekundaa

Viesti Kirjoittaja Rstuning »

Vuodesta 2006-2012 ajoin Pirellin P Zeroilla ja nyt pidän taukoa pirelleistä,kun uudet renkaat suli alle 10tkm ajossa aivan nahkoiksi ja kahdesta renkaasta repes kumit.

Ostin ihan piruuttani Vredesteinin kumit. Ajanut nyt n.5000km ja ei oo kulunut ollenkaan. Vesisateella pelottavan liukkaat ja hirveen kovaääniset,kun focuksessa ei paljoa ole äänieristeitä. Seuraavat kesärenkaat ostan Micheliniltä.

Talvirenkaat on Michelinit ni olin viime talven liukkailla tosi tyytyväinen. Laminoitu ns.Nastarengas. 6-vuotta tuli ajeltua kitkoilla ni vaihdoin nyt nastoihin,kun asumispaikkakunta muuttuis takaisin 700km lähemmäs napapiiriä.
Avatar
terae
Ylläpitäjä
Viestit: 206
Liittynyt: 21 Huhti 2013 20:08
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Pirelliltä sekundaa

Viesti Kirjoittaja terae »

Jotenkin sellanen tunne, että nykyajan ilmiö betatestailusta kuluttajien avulla on siirtynyt myös renkaisiin...? Ennenhän lähinnä kulutuselektroniikassa oli tämä ilmiö. Ihan kuten nyt F1 GP suhteen on käynyt, että seoksia vaihdetaan kesken kauden, vaikka renkaat on muka samat.

Samoin kuin tuntuis olevan kaiken kaikkiaan laaduntarkkailu siirretty loppukäyttäjälle.

Ihan ensimmäisenä kannattaa uusissa renkaissa tarkistaa renkaan kyljestä infot mitä annetaan, siellä pitäis olla nykyisin uusissa renkaissa alkuperämaasta tieto. Jos tehdas ei ole valmistajan omia, laaduntarkkailu tuskin on sitä mitä pitäisi. Sillon siellä voi olla jo valmiiksi vaikkapa valmistusvirheenä muottivikaa tai laminoinnissa tapahtuneita häiriöitä että ei ole kerrokset ihan kunnolla laminoituneet tai muuta vastaavaa, pieni virhe valmistusprosessissa voi tuhota renkaat ennen aikojaan. Väärä seossuhde, liian pieni muottilämpötila tai liian suuri muottilämpötila, jne...

Nämä isot valmistajat käyvät renkaansa läpi huolellisesti erilaisin nykyteknisin laittein (ainakin Goodyear ja muistaakseni Nokian mainostaa niin). Käytännössä ne siis esimerkiksi läpivalaistaan linjaston loppupäässä. Nykyaikaisen tehtaan automatiikassa huomataan halutessaan niin poikkeavat värit/muodot ja sitä myöten seosviat kuin muottiviat, samoin kuin eri kerrosten välillä olevat mahdolliset laatupoikkeamat. Sellaset laitteistot ei ole ihan ilmaisia ja mitä nopeammin yritetään päästä niin toki sitä heikommin havaitaan pienet viat kuten hieman väärässä suhteessa lopputuotteeseen päätyneet kerrosten pintamateriaalit tai vastaavaa. Saatetaan sortua jättämään välistä useita renkaita ja ottamaan "satunnaisotoksia" ettei jokaista enää tarkastetakaan, kun se hidastaa toimintaa. Saati jos käytetään alihankkijoita ja osa renkaista tulee tuontina itämailta, kaikkia ei varmasti enää laiteta läpi tarkistuslinjastosta, kun on kiire saada jokin testivoittajarengas myyntiin logistiikan läpi eikä jumitella sitä laaduntarkistuksessa - asiakkaat eivät odota renkaita saapuvaksi jos on jokin muu tarjottavaksi heti tilalle sesongin aikana.
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford
JMSC
Viestit: 145
Liittynyt: 29 Marras 2012 11:12
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Pirelliltä sekundaa

Viesti Kirjoittaja JMSC »

terae kirjoitti:Jotenkin sellanen tunne, että nykyajan ilmiö betatestailusta kuluttajien avulla on siirtynyt myös renkaisiin...? Ennenhän lähinnä kulutuselektroniikassa oli tämä ilmiö. Ihan kuten nyt F1 GP suhteen on käynyt, että seoksia vaihdetaan kesken kauden, vaikka renkaat on muka samat.

Samoin kuin tuntuis olevan kaiken kaikkiaan laaduntarkkailu siirretty loppukäyttäjälle.
Sori nyt täysin OT mutta kulutuselektroniikassa tietyllä korealaisvalmistajilla on laadunvalvonta vedetty niin korkealle että laitteet suunnitellaan kestämään tasan takuuajan.
Kyseinen Korealainen elektroniikkavalmistaja mm. laittoi (en tiedä laittaako edelleen mutta ei tämän firman kura edelleenkään kestä takuuaikaa pidemmällle) muuntajan 12V puolelle 10V kondensaattorit. Kestävät sitten juuri sen takuuajan ja ei muuta kuin uutta TV:tä asiakkaalle.

Jos ei tunne aihetta niin kannattaa katsoa alkuun youtubesta hehkulamppuhuijaus.
Jaguar S-type
Jaguar XJR
Jaguar X-type 2.0D
EX Mondeo MK2 STW V6 GT Aut.
EX Mondeo MK2 HB 1.8 GLX R.I.P.
EX "annettu" parempaan kotiin Sierra -83 HB 1.6 GL
Avatar
terae
Ylläpitäjä
Viestit: 206
Liittynyt: 21 Huhti 2013 20:08
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Pirelliltä sekundaa

Viesti Kirjoittaja terae »

JMSC kirjoitti: Sori nyt täysin OT mutta kulutuselektroniikassa tietyllä korealaisvalmistajilla on laadunvalvonta vedetty niin korkealle että laitteet suunnitellaan kestämään tasan takuuajan.
..cutcut...
Jos ei tunne aihetta niin kannattaa katsoa alkuun youtubesta hehkulamppuhuijaus.
Juu tuo meni vähän offtopiciin, etenkin kun siinä ei ole kyse laadunvalvonnasta vaan muista suunnittelun lähtökohdista ja toteutuksesta. Laadunvalvonnan kyseen ollen ne valvoisivat kuitenkin, että markkinoille ei päädy jo tuotannossa tai varastointiaikana heikentyneitä yksilöitä, mutta toisin on ... Otetaan offtopic-esimerkkinä kaikki mun viimeiset 5kpl Nokia-puhelinta, Ciscon ASA-sarjan ulkoinen virtalähde, usean eri WLAN-tukiaseman samalta valmistajalta tuotetut halvat ulkoiset virtalähteet ja Nokian puhelimien akkulaturit ja ylläripylläri muutama lipo ja li-ion-akkupaketti kännyköissä ja pda-laitteessa, jotka olleet taipuvaisia pullistumaan ja ylikuumentumaan koska liian paljon epäpuhtauksia tuotantoprosessin jäljiltä suljetussa paketissa... eli laaduntarkkailu jäänyt asiakkaan harteille, joka kiikuttaa takuuseen vaihtoon ja siten saavat tietää sarja-/eränumeroiden kautta että tuon tehtaan tämä linja on nyt syytänyt tuhat rikkinäistä tuotetta jotka pitäisi takaisinvetää/vaihtaa/korjata takuuseen (jos sattuu tulemaan vastaan). Ps. se konkan jännitespeksi ei ole merkityksellinen muuten kuin että mikäli liian matala niin se saattaa jopa räjähtää ja päästää valkoisen savun, mutta niissä tuppaa olemaan joko liimattu kuumaliimalla johonkin lämpöseen kiinni tai laitettu lähelle jäähdytysripaa ja usein niissä on käytetty liian pienen lämpötila-alueen konkkaa, eli vaikkapa 50C konkka kiinni suljetun kotelon kuumimmassa osassa vaikka pitäis olla 115C konkka, ja tämä vain koska se on sen pari senttiä halvempi per kappale ja/tai koska mahtuu pienempään tilaan.

Kuitenkin alustan tärkeänä osana rengas on vähän eri juttu. Sen pitäis olla laaduntarkkailun läpi riittävän kestävä. Eli käytännössä rengasvalmistajan pitäisi nimensä ja laatukriteerien täytöstä kertovan leiman lyötyään pystyä olemaan varma siitä, että rengas täyttää ne laatuvaatimukset. Se tarkoittaisi sitä, että jokainen rengasyksilö pitäisi käytännössä tarkistaa läpikotaisin. Epäilenpä että alihankkijoita käyttäessä (kiire saada lisää tuotantoa) ei ihan aina makseta tarpeeksi että siellä tehtailla sit kuitenkaan käytäis kaikkia renkaita läpi riittävällä tarkkuudella. Siten niissäkin voi olla ihan hyvin sellasia satseja jotka pitäis käytännössä takaisinvetää tehtaalle, mutta niissä ei ole kaikesta päätellen sellasta vastaavaa käytäntöä koska ovat "kuluvia osia" (poislukien vaikkapa Hakka-takuu Nokian renkailla, mikä antaa hyvin viitteitä siitä miten heillä yhä tehdään kunnon laaduntarkkailua tehtailla ja ei päästetä huonoja yksilöitä liikkeelle kuin joitakin todella harvoja kappaleita).

Ihan mielenkiinnosta... mitkähän mahtaa olla näiden ilmoitetuiden huonompien renkaiden tarkemmat tiedot; valmistettu milloin, missä, mahdollinen eränumero, jne...? Esimerkiksi omat Pirellini ovat nyt sellasta satsia mitkä on saatu halvemmalla jonkun vanhan hyvän tutun Pirellin tuonnissa kautta, mikä voi viitata myös siihen että ne saattais olla myös jotakin tällasta heikompaa erää?
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford
JMSC
Viestit: 145
Liittynyt: 29 Marras 2012 11:12
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Pirelliltä sekundaa

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Joo yritin kirjoittaa ironisesti tuosta "laadunvalvonnasta" ei näköjään ihan onnistunut.
Kyseessä on siis suunniteltu vanheneminen, ei varmaan päde ainakaan mihinkään merkkirenkaisiin...
se konkan jännitespeksi ei ole merkityksellinen muuten kuin että mikäli liian matala niin se saattaa jopa räjähtää ja päästää valkoisen savun
Niin jos 12V puolelle muuntajassa laitat 10V konkat niin kyllä se niiden konkkien ikään vaan vaikuttaa.

Olisi tosiaan mielenkiintoista tietää onko samasta erästä tullut enemmänkin "kuraa" tällöin olisi myös helpompi hakea korvausta tms.

ps. ja taas OT tarpeeksi Korealaista tavaraa elämäni aikana ostaneena aina renkaista elektroniikkaan, osaan jo olla em. tuotteita ostamatta.
Kiinalainen tekee sentään selvästi halpaa tavaraa (hinta kohtaa laadun?).
Jaguar S-type
Jaguar XJR
Jaguar X-type 2.0D
EX Mondeo MK2 STW V6 GT Aut.
EX Mondeo MK2 HB 1.8 GLX R.I.P.
EX "annettu" parempaan kotiin Sierra -83 HB 1.6 GL
Avatar
terae
Ylläpitäjä
Viestit: 206
Liittynyt: 21 Huhti 2013 20:08
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Pirelliltä sekundaa

Viesti Kirjoittaja terae »

Joo Pirellin P7:t ajettu nyt melko tarkalleen 3000 kilometriä vaimon käyttiksessä joka Focus -05 parilitrasella bensakoneella.
Alusta uusittiin ja suuntaukset tarkistettiin noin 1000 kilometrin ajon jälkeen renkaiden vaihdosta. Oisko niistä ehkä 1mm juuri lähtenyt, sen verran vähän ettei ilman työntömittaa osaa sanoa kuluneeksi kun vertailee aikaisempiin mittauksiin vaikkapa avaimella urista.

Kevyesti offtopiciin: On muuten Pirellin P7 koossa 205/55R16 huomattavasti mukavammat ajaa kuin Goodyear F1 Asymmetric2 235/40R18 koossa.

Rankasti offtopiciin, vanhaan offtopiciin viitaten: tuli muuten hyvä esimerkki tällä viikolla vastaan laatumerkin laadunvalvonnan virheestä, kun ulkoistettu tuotanto tuonne Intiaan, ja "made in India"-paketin sisältä puuttui kokonaan tuote (yksi viidestä tai yksi kymmenestä paketista jotka ovat olleet pakattuna samaan nippuun oli tyhjä vaikka jokainen tuote pitäis tarkistaa monessa portaassa ennen pakkausta lopulliseen muovipakettiin nipuksi). Eli laadunvalvonta on jäänytkin kaikesta päätellen hoitamatta loppuun asti, viimeisenä ei ole tarkistettu edes että paketissa on sisältöä, minkä kyllä huomaisi jo painosta kun eroa on noin sata grammaa. :)
Viimeksi muokannut terae, 12 Loka 2013 09:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford
Avatar
terae
Ylläpitäjä
Viestit: 206
Liittynyt: 21 Huhti 2013 20:08
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Pirelliltä sekundaa

Viesti Kirjoittaja terae »

terae kirjoitti:Joo Pirellin P7:t ajettu nyt melko tarkalleen 3000 kilometriä vaimon käyttiksessä joka Focus -05 parilitrasella bensakoneella.
Alusta uusittiin ja suuntaukset tarkistettiin noin 1000 kilometrin ajon jälkeen renkaiden vaihdosta. Oisko niistä ehkä 1mm juuri lähtenyt, sen verran vähän ettei ilman työntömittaa osaa sanoa kuluneeksi kun vertailee aikaisempiin mittauksiin vaikkapa avaimella urista.
Turha tarkkuushan oli ... oli mitä oli. Mittailin silti. Tönärin työntäminen madallettuihin väleihin on ikävää puuhaa +2 asteessa ulkona, mutta käytin hyödyksi pahvinpaloja ja lyijykynää näin ensalkuun.

Kuva osoittaa heti alkuun yhden mittaamista haittaavan tekijän:
Kuva
Renkaissahan näyttäis olevan epäsymmetriset uranpohjat... Kannattaa myös mitatessa huomata tarkistaa ettei tökkää sinne keskelle uraa säännöllisin välimatkoin valettuihin kohokuvioihin joiden tarkotus lienee poistaa vettä urista.

Mittailin myös nuo helpommin mitattavissa olevat noin 5000km ajetut Goodyearit omasta käyttöautostani. Etuakselilta taisin polttaa eilen vähän pois, siellä on enää 7,3mm renkaissa. Takana sellanen 8mm. Että jos noi nyt ehkä 0,2mm/1000km kuluu kun vähän painelee rankemmin kaasua, tuntuis normaalilta. Taka-akselilla kulumaa on sellanen mittaepätarkkuuksien suoma 0mm mutta oletetaan sieltä nyt poistuneeksi ainakin 0,1mm. Siis lähtökohtana jälleen rankkoja oletuksia siitä, että renkaiden uran syvyys on alkujaan ollut saman 8mm kuin pirelleissä, ja onhan se voinut olla isompikin. Miksei näistä ole taulukoita, vai enkö vain löytänyt? Palataan siis niihin Pirelleihin.

Pirellien uran syvyyden pitäis olla uutena käsittääkseni melko tarkkaan 8mm (7.94mm tuumamitta). Pirellin renkaista taka-akselilta mitattu noin 7,6mm, mittaepätarkkuudella +-0,1mm. Etuakselilta mitta on noin 0,2mm vähempi. Eli oisko kulumaa noin 0,5mm edessä. Jos takarenkaissa onkin kulumaa 0,1mm/1000km edestä niin luultavasti siitä on osa peräisin aikaisemmista vääristä pyöräkulmista. Ens kesän jälkeen näkee totuuden.

Alotuksessa oli esitetty 20tkm rouvan työmatka-ajoa jälkeinen lukema. Meidän rouvan 'rauhallisen työmatka-ajon' jäljiltä pitäis olla siis teoriassa 20tkm jälkeen noin 4mm rengaspintaa. Makes sense. Tosin meidän rouva ei aja niin hirveen rauhallisesti, mutta siksi sillä onkin renkaat jotka on hyvät ja joiden ei ole tarkoituskaan palvella alla yli 20tkm matkaa (kestävät siis 2 kesää meidän käytössä, ihan ok). Tietysti jos häneltä kysytään, niin rauhallista ajoahan se on aina, vaan ei se silti ihan siltä tunnu kun polttoaineenkulutuskin nousi omasta ajostani luovutuksen jälkeen siinä määrin että alkoi ihmetellä syytä sille erolle. ;)
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford
jariska2
Viestit: 103
Liittynyt: 02 Kesä 2009 13:56
Paikkakunta: suomi

Re: Pirelliltä sekundaa

Viesti Kirjoittaja jariska2 »

." Kannattaa myös mitatessa huomata tarkistaa ettei tökkää sinne keskelle uraa säännöllisin välimatkoin valettuihin kohokuvioihin joiden tarkotus lienee poistaa vettä urista."

jossain renkasmerkeissä nuo "klopit" urissa kertovat renkaan uran syvyyden,kuluneisuuden.on jopa millit numperoina kloppien kylkiäsinä merkattuna.

esim tosta löytyy ko skrollaa alaspäin hiukan.
http://www.michelin.fi/henkiloauton-ren ... aa-renkaat
Avatar
terae
Ylläpitäjä
Viestit: 206
Liittynyt: 21 Huhti 2013 20:08
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Pirelliltä sekundaa

Viesti Kirjoittaja terae »

jariska2 kirjoitti:." Kannattaa myös mitatessa huomata tarkistaa ettei tökkää sinne keskelle uraa säännöllisin välimatkoin valettuihin kohokuvioihin joiden tarkotus lienee poistaa vettä urista."

jossain renkasmerkeissä nuo "klopit" urissa kertovat renkaan uran syvyyden,kuluneisuuden.on jopa millit numperoina kloppien kylkiäsinä merkattuna.
Voi ne olla tosiaan tuotakin varten.

Miksihän monista renkaista on todella heikosti saatavilla tietoa edes niiden ominaisuuksista? Tarkoitan nyt sitä, että esimerkiksi Pirellin sivuilta en viimeksi löytänyt mitään näistä kuvioiden eri osuuksien tarkotuksista... sama koskee niitä monien valmistajien renkaiden uria siellä reunoilla jne jne... ehkä ne on jossain lanseerauksen aikaisessa mainosmateriaalissa joskus kerrottu mutta on sitten unohtunut laitella sivuille.
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford
Vastaa Viestiin