mondeo mk3 flektin toiminta?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
_Pale_
Viestit: 69
Liittynyt: 21 Helmi 2013 18:04

mondeo mk3 flektin toiminta?

Viesti Kirjoittaja _Pale_ »

Mitenköhän mondeon flekti kuuluu toimia,missä lämpötilassa lähtiä pyörimään.Torquella kattelin moottorin lämpöjä nii ajossa pyörii 95-103 hujakoilla ja hetken aikaa ku olin valoissa nii nousi 108 :shock: miten palijo lämpöä tuommonen kone kestää.ja pitäskö flektin jäähä/lähteä pyörimään ku auton sammuttaa(ku lämmöthän nousee vielä sammutuksen jälkeen)?termari taitaa olla jo vähän finaalissa ku talvella ei nuin lämpimäksi mee.
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: mondeo mk3 flektin toiminta?

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Normaali käyntilämpötila on siinä 95°-105°. Muistaakseni mk2 Mondeossa flektin käynnistymisraja oli 112°. Jotkut valmistajat voivat käyttää kahta nopeutta flektissä jolloin hitaampi alkaa pyörimään vaikka 108° ja nopeempi nopeus esim. 115°. Ihan normaalia on tuo ja kone vaatii noin "korkean" lämpötilan kunnolla toimiakseen. Jäähdytinneste ei myöskään ole ainoa mikä konetta jäähdyttää. Öljyllä on myös suuri osa lämmönsiirrosta. ~120° hipoo yleensä punarajan alapäätä. Flekti saattaa jäädä käyntiin kun auton sammuttaa, se on ihan normaalia. Epänormaalia on jos se ei sammu :)
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
hluukkonen
Viestit: 609
Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33

Re: mondeo mk3 flektin toiminta?

Viesti Kirjoittaja hluukkonen »

Mulla nousee uudella termarilla 104c ja siitä laskee tyhjäkäynnillä alle sataan, flektihän on oikeastaan koko ajan käynnissä jos ilmastointi on päällä, toki kovaa rupee puhaltamaan sadassa. Duratec tykkää kun käy lämpösenä ja niin se on suunniteltu...
_Pale_
Viestit: 69
Liittynyt: 21 Helmi 2013 18:04

Re: mondeo mk3 flektin toiminta?

Viesti Kirjoittaja _Pale_ »

Nyt oli lämmöt 93-97 matka ajossa ja ku laitto lapun lattiaan nii tippu lämmöt jonkun verran mut sit pikkuhiljaa nousi samoihin lukemiin.Ilmastoinnin ku laitto päälle nii alko nousemaan lämmöt lisää johonki 103 asteeseen.Jos se termari on menollaan rikki nii voiko se jumia kiinni?vaikka kylläki talvella ei lämmöt meinannu nousta eli taitaa olla kiinnike/kiinnikkeet poikki?
_Pale_
Viestit: 69
Liittynyt: 21 Helmi 2013 18:04

Re: mondeo mk3 flektin toiminta?

Viesti Kirjoittaja _Pale_ »

Nyt näyttää et ois kadonnu pikkusen jäähytinnestettäki oisko lohkis joka vuotaa ku jostaki moottorin takaa tulee ja pari tippaa oli öljypohjassa tyhjennys ropun kohilla.
kaku
Viestit: 16
Liittynyt: 08 Kesä 2013 13:14

Re: mondeo mk3 flektin toiminta?

Viesti Kirjoittaja kaku »

Omassa autossani, mondeo 3 st220(3,0l) on ollut sitä että käyntiin kun laittaa menee n. 5 sek. ja puhallin alkaa pyörimään? En ole tutkinut mutta miten tuo ilmastoinniin puhallin yleensä on toiminnassa kun se on mulla päällä lähes jatkuvasti. Ajattelin kysyä jos on ollut jotain tyypillistä ennen kuin alan itse tutkia! Kaikki toimii muuten moitteettomasti ja nesteet ja öljyt ok!
Jonttula
Viestit: 84
Liittynyt: 15 Loka 2011 00:16

Re: mondeo mk3 flektin toiminta?

Viesti Kirjoittaja Jonttula »

kaku kirjoitti:Omassa autossani, mondeo 3 st220(3,0l) on ollut sitä että käyntiin kun laittaa menee n. 5 sek. ja puhallin alkaa pyörimään? En ole tutkinut mutta miten tuo ilmastoinniin puhallin yleensä on toiminnassa kun se on mulla päällä lähes jatkuvasti. Ajattelin kysyä jos on ollut jotain tyypillistä ennen kuin alan itse tutkia! Kaikki toimii muuten moitteettomasti ja nesteet ja öljyt ok!
Siis flekti lähtee aina päälle ja pysyy päällä jos ilmastointi on käytössä. Jos sulla on ilmastointi valmiiksi päällä ku starttaat niin juurikin menee n.5sek ja kuuluu "naks" ja lähtee laitteet päälle. Helpostihan tuon testaat kun pidät ilmastoinnin pois päältä että lähteekö silloinkin omiaan pyörimään vaikka ei lämmöt ole korkealla.
kaku
Viestit: 16
Liittynyt: 08 Kesä 2013 13:14

Re: mondeo mk3 flektin toiminta?

Viesti Kirjoittaja kaku »

Ajattelin että homma on sillä selvä kun ilmastointi on pois päältä mutta flekti lähtee pyörimään samalla tavalla kuin aiemmin..kone kylmänä kun kokeilin! Kyllä sieltä "naksaukset" kuuluu kuin olisi ilmastointi päällä mutta kun ei ole? Asiaa en ole tarkemmin tutkinut vielä koska auto toimii muuten ok! Täytyy ottaa suojia koneen päältä että näkee paremmin mitä siellä tapahtuu ja miettiä vaihtoehtoja tämän jälkeen?
Vastaa Viestiin