Sierran maalausvinkkejä, ruiskuvärkeille *MAALATTU*

Pellit, puskurit, maalaus, ruostevauriot, verhoilu, penkit jne.
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Sierran maalausvinkkejä, ruiskuvärkeille *MAALATTU*

Viesti Kirjoittaja duckworth »

EDIT: Auto tätä nykyä maalissa, joten vielä suuri kiitos kaikille jotka kokivat auttaneensa onnistunutta lopputulosta kohden :mrgreen:

------------------------------------------------------------------------

Jees, tarkoitus on tässä tulevina viikkoina, saada Sierra yhteen väriin, joten ainakin puskurit maalaan ekana. Kuitenkin tarvitsen vähän vinkkejä, ihan perusasioihin... Siis puskureihin tulee kaiketi muovitartuntapohjamaali, mutta homma menee ilmeisesti näin; hionta, millä karheudella?? -> muovitartunta -> hionta, karheus? -> pohjamaali -> hionta, karheus? -> pintaväri, tässä tapauksessa metallihohto ->lakka, vai olenko ihan hakoteillä...? Väleissä pitää suorittaa rasvanpoisto, ilmeisesti jarrukliineri ja rätti käyvät tähän?

Kalustona 50l Einhell kompura ja yläkannuruisku. Ja tuossa kun joutuu välillä tuon ruiskun pesemään, niin meneekö homma kaikessa yksinkertaisuudessaan niin, että tärpättiä suihkuttaa vaan kannun/suuttimen läpi (kaveri väitti näin :roll: )??

Tätä ennen oon maalaillu aina paukkupulloilla, joten siksi olen vähän pihalla, enkä nyt odottakaan tekeväni tästä uutta/näyttelyautoa, mutta harjoittuahan tämä on :mrgreen:
Viimeksi muokannut duckworth, 16 Heinä 2013 19:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Avatar
Eeska91
Moderaattori
Viestit: 657
Liittynyt: 05 Tammi 2011 02:09
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Sierran maalausvinkkejä, ruiskuvärkeille

Viesti Kirjoittaja Eeska91 »

Välillä näinki päin että minä neuvon sua eikä toisin päin. Automaalit.net ja sinne rekisteröinti nii saat maalausvinkit. Ja on sielä josaki myös pdf:näkin :)
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Sierran maalausvinkkejä, ruiskuvärkeille

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Harjoittele muualle kuin ko. autoon. Kokemuksella voin sanoa, ettei ole niin helppoa kuin voisi luulla.
Moni asia meni ainakin itselläni useasti pieleen.
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierran maalausvinkkejä, ruiskuvärkeille

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Juu, latasin ton PDF:n, ja aika moneen asiaan sieltä tulikin selvyys 8) Tuolla vaan kiellettiinkin tärpätin (yms. petroolipohjaisten) käyttö, joten sillä tuota ruiskua ei voi puhdistaa työvaiheiden välissä. Millä se sitten kannattaa putsata?

Ei oo vara ostaa joka työvaiheelle omaakaan ruiskua :mrgreen:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Sierran maalausvinkkejä, ruiskuvärkeille

Viesti Kirjoittaja Foordson »

duckworth kirjoitti:Juu, latasin ton PDF:n, ja aika moneen asiaan sieltä tulikin selvyys 8) Tuolla vaan kiellettiinkin tärpätin (yms. petroolipohjaisten) käyttö, joten sillä tuota ruiskua ei voi puhdistaa työvaiheiden välissä. Millä se sitten kannattaa putsata?

Ei oo vara ostaa joka työvaiheelle omaakaan ruiskua :mrgreen:
Tinnerillä. Itse oon tehnyt niin, että kaadan tinneriä ruiskun säiliöön ja heiluttelen sitä jotta säiliössäkin oleva maali liukenee.
Ruiskuttaa tinnerin läpi ja purkaa osiksi. Tinnerillä puhdistaa joka osan erikseen.
Tessu
Viestit: 1725
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Sierran maalausvinkkejä, ruiskuvärkeille

Viesti Kirjoittaja Tessu »

KYLLÄ, jollei jokapäivä maalaa niin tinneriä läpi ja ruisku osiks ja putsaa,sillon toimii vuosia muutoin saattaa olla jumissa jo päivän jälkeen!
Beornegar
Viestit: 351
Liittynyt: 27 Elo 2008 10:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Sierran maalausvinkkejä, ruiskuvärkeille

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

Hiontakarkeudet on ihan tapauskohtaisia, jos on hyvä puskuri eikä tarvitse kittailla tai hioa syviä naarmuja niin 240 karkeudella mataksi ja hiomaväri päälle. Paljaalle muoville toki muovitartunta-aine. Sitä ei tarvi hioa. Annetaan vain kuivua hetki ennen pohjamaalausta.

Jos taas täytyy kittailla tai siloitella kauheasti niin 120, 180, 240 ja sitten vasta pohjamaali.

Pohjamaalin hionta maalarin maalausjäljen mukaan :wink: Jos hyvin tehdyt pohjat ja sileä pinta, 500 ruiskujälki pois, 600 hiomanaarmut pois ja väri päälle.
Kun kuitenkin on paljon korjattavaa ja hiottavaa niin 240, 320, 400, 500 ja 600
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford

Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Sierran maalausvinkkejä, ruiskuvärkeille

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Ja kun hiot hiontaväriä niin kannattaa ruiskuttaa hieman kilikalia pintaan, näet koska pinta on tasainen.
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierran maalausvinkkejä, ruiskuvärkeille

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Tarvikkeet alkaa olla kohta haalittu. Jarrukliineri vaan näytti olevan loppu, mutta eikös tinnerillä kastettu rätti ole yhtä pätevä konsti rasvan poistoon??

PS. Kiitokset jo tähän mennessä vinkkejä antaneille!
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Avatar
Eeska91
Moderaattori
Viestit: 657
Liittynyt: 05 Tammi 2011 02:09
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Sierran maalausvinkkejä, ruiskuvärkeille

Viesti Kirjoittaja Eeska91 »

Kyllä tinsullaki voi poistaa rasvan. Tärpättiä ei suositella kun se on rasvasta. Ja maali kiehuu. Tinsun kanssa pitää olla vaan nopea ku haihtuu nii nopiaa. Ja jarrukliinerissä sama. Ja halvemmaksi tinsu tulee ku jarrukliineri.
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierran maalausvinkkejä, ruiskuvärkeille

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Raporttia vähän tähänastisesta; Tänään pääsin siis siihen pisteeseen että ruiskun muovitartunnat puskureihin ja epoksin itse luukkuun ja cossu-maskiin. Maskin maalaus täytyy kyllä tehdä uudestaan, sillä nähtävästi olisi pitänyt hioa pois kaikki p*skamaali siitä, eikä vain se mikä helpoiten lähtee... No jaa, luukun kanssa nyt ei järjettömiä ongelmia ollu, tosin alussa ruisku puhalsi todella heikosti, ja nostin työpainetta yli 3 barin, minkä jälkeen alkoi suihkuttaa paremmin. En ainakaan itse keksinyt/ymmärtänyt säätää muutakaan? Laikukasta jälkeä ei tullut, mutta kovin jäi mataksi ja myöskin jos läheltä katsoo (n. 10cm ja ledilamppu) niin on hieman karhea/appelsiinimainen, itsellä ei oikeastaan käsitystä miltä hyvän epoksimaalikerroksen tulisi näyttää??
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierran maalausvinkkejä, ruiskuvärkeille

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Noniin, eilen puhdistin ruiskun suihkuttamalla tinneriä sen läpi, ja annoin olettaa itelleni, että enempää ei tarvitse nysvätä, kun maalaan jo huomenna.. No tänään ruisku oli sitten tukkeutunut.. Ilmaa puhisee läpi muttei maalia lennä. Nyt kysynkin tarkentaen mitä kaikkea tuosta ruiskusta pitää purkaa?? Kun itse en saa irti muuta kuin säiliön ja sen neulan/luistin jousineen. Ainakaan suutin osa ei irronnut mukana tulleella avaimella, vaan avain murtui...

Kaipaisin pikaista infoa, koska ostan kohta uuden ruiskun enkä halua tuhota sitäkin.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierran maalausvinkkejä, ruiskuvärkeille

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Niinja lisäyksenä, suuttimen ulko-osa johon ei tarvita mitää avainta irtoo kyllä, mutta onko sisempi reikääpääkin tarkoitus saada irti???
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierran maalausvinkkejä, ruiskuvärkeille

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Ei ollut enää hyllyssä noita ruiskuja niin yritän vielä elvyttää vanhaa. Laitoin siis suuttimenulko-osan, luistin, sihdin ja itse rungon tinneri kylpyyn. Toivotaan parasta, pelätään pa...
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Sierran maalausvinkkejä, ruiskuvärkeille

Viesti Kirjoittaja Foordson »

duckworth kirjoitti:Niinja lisäyksenä, suuttimen ulko-osa johon ei tarvita mitää avainta irtoo kyllä, mutta onko sisempi reikääpääkin tarkoitus saada irti???
Siis suutin pitää irrottaa ja puhdistaa, juurikin se osa joka on sen ulko-osan jälkeen.
Onko se ruisku gern tms. ?

Tollanen
http://www.tuontitukku.fi/image_view.ph ... _ILI_.jpeg
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierran maalausvinkkejä, ruiskuvärkeille

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Tuon näköinen mutta punainen kahva, ei ole Gern vaan Huyndai, kuin niin?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Sierran maalausvinkkejä, ruiskuvärkeille

Viesti Kirjoittaja Foordson »

duckworth kirjoitti:Tuon näköinen mutta punainen kahva, ei ole Gern vaan Huyndai, kuin niin?
Tuostahan lähtee irti ulko-osa, suutin, se palikka missä suutin on kiinni sekä sellainen palikka minkä läpi se neula tulee.
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierran maalausvinkkejä, ruiskuvärkeille

Viesti Kirjoittaja duckworth »

No ei kyllä irtoa edes siirtoleukapihdeillä se sisempi jonka keskeltä neula kurkistaa.. Tein nyt niin että jätin kahva osan suutin alas päin makaamaan tinneriastiaan ja vajaan tunnin aikana virkosi jo sen verran että alkoi itse tinneri tulla sumuna ulos kun sitä säiliöön laittoi ja ruiskutti. Saa nyt nähdä mitä sanoo maalista...
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierran maalausvinkkejä, ruiskuvärkeille

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Joo tinneri tulee läpi mutta filleri ei... Onko vika nyt kuitenkik maalin seoksessa, kun olen ohjeen mukaan laittanut viisi osaa filleriä ja yhden osan kovetetta? Vai vaatiko muka ohenteen? Kun ohjeessa sanottiin että NOLLA-30%, eikö se tarkoita että ei välttämättä tarvii ohentaa vai kuinka on???
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierran maalausvinkkejä, ruiskuvärkeille

Viesti Kirjoittaja duckworth »

http://www.automaalit.net/epages/Gagar. ... ucts/00228

Yllä linkki käyttämääni filleriin, JOS tuo nyt pitää ohentaa (kertokaa nyt vaan jos tiedätte??), niin millä?

Ja sitten vielä toinen juttu, kun lakaksi tulee 2k- kamaa, jossa niin ikään lukee NOLLA-10%, niin pitääkö se siis aina myös ohentaa???

E: Katsoin tuossa että kaiketi akryyliohenne käy kaikkiin, mutta se ilmeiseti must- juttu?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierran maalausvinkkejä, ruiskuvärkeille

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Ostin tuossa vieläpä uuden yläkannu-niin-ikään-ruiskun, se vaan epäilyttää, kun tässä on tuo alumiinikannu (se jossa ihan painettava kansi), niin säiliön pohjalla ei ole sitä sihtiä mikä oli tuossa Huyndaissa... Onko se pakollinen, vai onko tuo mun ostama ruisku sekin vääränlainen??

PS. Kysymyksiä tulee paljon, ja olen tänään kiertänyt vaikka missä etsimässä järkevää yläkannua, mutta esim. Maxissa sanoi myyjä että on loppunut ja poistettu tilauskannasta.. Ja tuon nykyisen ostin Agri marketista, jossa myyjä ei tiennut juuri mitään, hinnan osasi kyllä alentaa kun vähän tingin. Asioilla on tietysti vähän kiirekin, kun rautakaupat, joista näitä voi saada on enää kaksi päivää auki, muutoin odotellaan taas ensi viikkoon...
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
tepa212
Viestit: 188
Liittynyt: 10 Tammi 2012 09:32
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Sierran maalausvinkkejä, ruiskuvärkeille

Viesti Kirjoittaja tepa212 »

Tarvittavan ohenteen määrä riippuu paljon ruiskun suuttimen koosta. Kun itse käytin tuota trotonin filleriä, ohensin muistaakseeni melkein tuon
30%, jotta tuli ruiskusta kunnolla läpi. Ruiskussa oli 1.5 suutin, joka on lukemani mukaan vähän turhan pieni tuohon hommaan.

Ruiskut olen putsannut aina samalla ohenteella jota maaliinkin käytetään. Voisi kuvitella, että se liottaa ko. maalia paremmin kuin tinneri.
Pienellä harjalla olen putsannut ruiskun sisäosat ja irtoavat osat.
Säiliön pohjaan tulevaa sihtiä en ole käyttänyt, maalin lasken erillisen värisihdin läpi suoraan säiliöön.

Ja akryyliohenteella ohenee.

Laitanpa vielä kuvan puretusta ruiskusta.

Kuva
Ford Mondeo 1.8 -02
Ford Fiesta 1.0 -86 ->1.8t
Ford Fiesta 1.3i -96
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Sierran maalausvinkkejä, ruiskuvärkeille

Viesti Kirjoittaja Foordson »

duckworth kirjoitti:http://www.automaalit.net/epages/Gagar. ... ucts/00228

Yllä linkki käyttämääni filleriin, JOS tuo nyt pitää ohentaa (kertokaa nyt vaan jos tiedätte??), niin millä?

Ja sitten vielä toinen juttu, kun lakaksi tulee 2k- kamaa, jossa niin ikään lukee NOLLA-10%, niin pitääkö se siis aina myös ohentaa???

E: Katsoin tuossa että kaiketi akryyliohenne käy kaikkiin, mutta se ilmeiseti must- juttu?
Tuo trotonin hiontaväri on pakko ohentaa jos ruiskussa on 1,4 suutin. Ei tule muuten läpi.
Sehän on ohentamattoman jumalattoman kankeaa tavaraa, joka tietenkin on hyvä hiontavärissä.
Itse ainakin ohennin reippaasti. Itselläni oli tuota akryyliohenninta, mutten tiedä mitä eroa noilla eri ohentimilla on ?

Itse sekoitin fillerin niin, että ensin filleri + kovete + sekoitus + ohennin + sekoitus. Aika litkua se saa olla, jotta tulee läpi.

Lakkahan oli (Trotonin lakka) ohentamattomanakin aika litkua, joten kokeilemalla selviää tarviiko sitä enää ohentaa.
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Sierran maalausvinkkejä, ruiskuvärkeille

Viesti Kirjoittaja Foordson »

tepa212 kirjoitti:Tarvittavan ohenteen määrä riippuu paljon ruiskun suuttimen koosta. Kun itse käytin tuota trotonin filleriä, ohensin muistaakseeni melkein tuon
30%, jotta tuli ruiskusta kunnolla läpi. Ruiskussa oli 1.5 suutin, joka on lukemani mukaan vähän turhan pieni tuohon hommaan.

Ruiskut olen putsannut aina samalla ohenteella jota maaliinkin käytetään. Voisi kuvitella, että se liottaa ko. maalia paremmin kuin tinneri.
Pienellä harjalla olen putsannut ruiskun sisäosat ja irtoavat osat.
Säiliön pohjaan tulevaa sihtiä en ole käyttänyt, maalin lasken erillisen värisihdin läpi suoraan säiliöön.

Ja akryyliohenteella ohenee.

Laitanpa vielä kuvan puretusta ruiskusta.

Kuva
Tuollahan suositeltiin suuttimen kooksi 1,6 - 1,9 tuolle trotonin fillerille.
Itselläni oli 1,4 suutin, joka on liian pieni.
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierran maalausvinkkejä, ruiskuvärkeille

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Ok, tuo kuva auttaakin jo paljon, mutta millä sait ton sisäsuuttimen irti? mulla ei hievahdakaan.. Tässä nykyisessä näyttää olevan 15mm avainväli. Vai kuuluuko noitten olla aivan julman tiukassa?

Juu ja akryyliohenne on tulossa.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Vastaa Viestiin