Kampuran hihnapyörä ei irtoa

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
papagenu
Viestit: 132
Liittynyt: 23 Loka 2011 01:49

Kampuran hihnapyörä ei irtoa

Viesti Kirjoittaja papagenu »

Eli apua tarvitaan taas . Kannenvaihtoprojekti jämähti nyt kun ei lähe millään toi kampuran hihnapyörä irti. Korjaus oppaassa luki että naputtelemalla lähtee mutta ei edes hakkaamalla lähe. Ja se hihnapyörä pitäisi siis saada pois koska ajattelin vaihtaa jakohihnan samassa rytäkässä ja vanhan revin jo pois. Eli nyt auto seisoo koska en saa jakohihnaa paikalleen. Onko olemassa jotai spesiaali ulosvetäjää tai jotain ? Pari tuntia ainakin tänää menny ton kanssa vääntelyyn ja hakkaamiseen. Ja auto on siis sierra is ohc .
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Re: Kampuran hihnapyörä ei irtoa

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

En tiedä ollenkaan tapauksesta, mutta tuli mieleeni eräs tapaus kun asentaja yritti saada irti jotain hihnapyörää akselista esim. pumpusta (en muista tarkkaan tapausta), Laittoi sitten lopulta prässiin. Lähtihän se viimein irti, mutta kävikin ilmi että akselissa ja hihnapyörässä olikin kierteet, joten tuli vahingossa hajoitetettu kummatkin. :)

Tuskin tapauksessasi on kierteitä, mutta tulipahan vain mieleen...
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Kampuran hihnapyörä ei irtoa

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Niin siis Sierraa yhtään sen enempää tuntematta, onko kyseessä nyt kampiakselin päässä oleva moniurahihnan hihnapyörä vai kampiakselin hammashihnapyörä. Jos on toi moniurahihnan hihnapyörä niin ne voi olla hyvinkin piukassa ja niihin on olemassa työkalu. En vaan tiedä, onko kukaan kopioinut tuota työkalua harrastajaystävälliseen hintaan. Esim. tuon näkösellä vehkeellä. Noihin on kans noita kouria, jotka mätsää suoraan siihen hihnapyörän uriin. Ulosvetäjän toi malli on aika yleispätevä ja luulis, että joku on tommosen tuottanut persaukisen kansan ulottuville.


Kuva
Klann KL-0150-0
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
duckworth
Viestit: 3741
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Kampuran hihnapyörä ei irtoa

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Siis ohc-koneessa on kiilahihnapyörä ja itsellä irtosi juuri tuolla mösjöön kuvassa näkyvällä kaksisorkkaisella ulosvetäjällä. Nimenomaan se malli jossa sorkat liukuu, ei taittuvilla sorkilla.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
papagenu
Viestit: 132
Liittynyt: 23 Loka 2011 01:49

Re: Kampuran hihnapyörä ei irtoa

Viesti Kirjoittaja papagenu »

Jees kävin ostamassa ulosvetäjän jossa oli tietysti taittuvat ne käpälät. Ja eihän sillä mitään saanut aikaan. Pitää varmaan vähän järeempi versio pelkästään sivuille liikkuvilla käpälillä hakea jostain. On kyllä viimenen kerta kun vaihan ehjän jakohihnan uuteen. :x
hoopee
Viestit: 606
Liittynyt: 29 Heinä 2006 11:42
Paikkakunta: K-maa

Re: Kampuran hihnapyörä ei irtoa

Viesti Kirjoittaja hoopee »

Granadan 2.0 ohc:n hihnapyörän irrotin rautakangella remminvaihdon yhteydessä.
Kiilan muoto oli vissiin soppeli siihen hommaan.
Granada 2.0i zetec -82/00 Granada estate 2.0 -78
Escort mk2 1.1 "RS2000" -> 2.0 zetec kestoprojekti, co-operation with tokor,
- HeKo Performance Parts -
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Re: Kampuran hihnapyörä ei irtoa

Viesti Kirjoittaja KajS »

Sitten vielä yksi niksi on suihkuttaa kylmäsprayta kampiakseliin (ei siihen hihnapyörään) jos mahdollista.

Tosin tämä on Toyotamoottorinkorjausniksi: Pojan 4A-GEn jakohihna tärvääntyi (sinne alas väliin oli hypännyt kivi). Jakohihnarempan poika teki 1 h ja 15 min. Kun kone oli ajosta lämmin, se jakohihnan hammasratas luonnollisesti istui varsin tiukasti kampiakselin päässä. Tuossa kohtaa riitti viilennykseen paineilman puhaltaminen kampiakselin päähän ja sitten hellästi voimalla ratas irti. Mösjöön kuvaamalla ulosvetäjällä otettiin se hihnapyörä ensin irti. Hienoa remontissa oli se, että kone käynnistyi ja kävi taas rempan jälkeenkin!
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
duckworth
Viestit: 3741
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Kampuran hihnapyörä ei irtoa

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Juu, ja toi efin siimapyörä (kaksurainen malli) on sen verta haperoa tekoa, ettei sitä kannata nykiä ollenkaan vain yhdeltä kantilta. Nimim. yhden sellaisen murtanut :roll:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
papagenu
Viestit: 132
Liittynyt: 23 Loka 2011 01:49

Re: Kampuran hihnapyörä ei irtoa

Viesti Kirjoittaja papagenu »

Noniin järeemmällä ulosvetäjällä lähti pyörä oiken nätisti. Kiitos avuista taas.
Vastaa Viestiin