Focus jakopäärempan ongelma/ RATKAISTU

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Focus jakopäärempan ongelma

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

Ford liikkeen mukaan puristuspaineita ei ole elikä venttiilit solmussa sun muuta mukavata. Oppirahat tuli tästäkin hommasta siis maksettua. Noh, ei kai täs auta ku ruveta uuden 1.6 murhamoottorin etsintään... :lol:
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Focus jakopäärempan ongelma

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Karseeta... otan osaa. :(
Mikä oikein meni vikaan? Kaikkihan kuulosti olevan oikein?
Aiotko heti etsiä vaihtokonetta vai otatko auki; jos selviäisi vaikka kannen vaihdolla?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
hluukkonen
Viestit: 609
Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33

Re: Focus jakopäärempan ongelma

Viesti Kirjoittaja hluukkonen »

tuomaz kirjoitti:Ford liikkeen mukaan puristuspaineita ei ole elikä venttiilit solmussa sun muuta mukavata. Oppirahat tuli tästäkin hommasta siis maksettua. Noh, ei kai täs auta ku ruveta uuden 1.6 murhamoottorin etsintään... :lol:
Tein itse ja säästin, vai miten se meni! :?
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Focus jakopäärempan ongelma

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

hluukkonen kirjoitti:Tein itse ja säästin, vai miten se meni!
Älä lyö lyödyn mieldä/täytä täytetyn sydändä/jo se lyöty lyömätäckin/täytetty täyttämätäckin.
(Henrik Florinus v. 1702)
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
ekn1
Viestit: 315
Liittynyt: 20 Touko 2008 21:22

Re: Focus jakopäärempan ongelma

Viesti Kirjoittaja ekn1 »

yritäedes kirjoitti:Älä lyö lyödyn mieldä/täytä täytetyn sydändä/jo se lyöty lyömätäckin/täytetty täyttämätäckin. (Henrik Florinus v. 1702)
Komppaan. Tekevälle sattuu. Ja loppupeleissä aika pieni moka tämän ihmiskunnan historiassa! Se olisi toki mielenkiintoista tietää, missä kohtaa homma meni vikaan.
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Focus jakopäärempan ongelma

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

Mitä sitä turhia tämmöisiä asioita murehtimaan, autohan tämä vain on ja elämä jatkuu :lol:
Tota moottorin/kannen vaihtoa tässä mietiskelin, vähän kiikun kaakun että kumman sitä tekis...? Ottaako männät kuinka helposti kipeää tämmösessä tilanteessa?
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus jakopäärempan ongelma

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Jotenkin toi nyt epäilyttää.
Sinähän pyöritit konetta ensin käsin ennen starttaamista?

Ei ne venttiilit ihan ilman voimaa solmuun mene.
Kyllä sen käsin pyörittäessä huomaa jos mäntä ja venttiili on törmäyskurssilla.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Focus jakopäärempan ongelma

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

Tälleen ne mulle Valtuutetussa Ford liikkeessä sanoivat että romuna on.. En ole asiaan sen enempiä kerinnyt perehtymään kun auto on vielä hakematta kotio.

Pyöritin juu konetta käsin useammankin kierroksen aina ennen startteja. Jossain välissä (käsin pyörittäessä) mielestäni venttiilit otti kiinni kun nokat tais olla väärässä asennossa, eli kampiakselia ei enää pystynyt käsin kääntämään. Mutta korjasin silloin tilanteen ennen kasaamista ja taas pyöri hyvin. Eli jos männät on ottaneet venttiileihin, niin se on tapahtunut käsivoimalla...

Voiko tuossa olla käynyt jotenkin niin että joku venttiili on vähän jumittunut auki ja siksi ei ole puristuspaineita taijotain?
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus jakopäärempan ongelma

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

No ei siellä sitten voi olla kierossa kuin yhden sylinterin venttiili. Tuskin sekään jos et runnomalla yrittänyt vääntää.

Jos se yksi olisi kiero niin kone pötpöttäisi kolmella mukilla jos kaikki muu olisi kunnossa.

Ei kai ne sitä purkaneet? Mittasivat vaan puristukset?
Melkein uskallan lyödä vetoa, että jako on edelleen pielessä ja puristukset on sen takia hukassa.
Tosin jaon täytyy olla totaalisen pielessä jos paineita ei ole ollenkaan.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Focus jakopäärempan ongelma

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

en oikeestaan tiedä vielä mitä kaikkea ovat tehneet kun on auto vielä hakematta. Puhelimessa sanoivat että jako olis laitettu kohdilleen mutta paineita ei ole ja ilmeisesti venttiilit sököt. Laitetaanko kuntoon, tekis vaan 2500e?

Sanoin et pitäkää tunkkinne :D
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
ekn1
Viestit: 315
Liittynyt: 20 Touko 2008 21:22

Re: Focus jakopäärempan ongelma

Viesti Kirjoittaja ekn1 »

Eikös jaon ollessa pielessä kuitenkin voi männät ottaa venttiileihin kiinni kahdessakin sylinterissä samaan aikaan? Mutta tosiaan, voimaa on saanut kyllä varmaan käyttää jonkun verran jos venttiilit on käsin pyörittäen hajonneet...

Aika erikoinen tapaus, jotenkin tuntuis että startatessa venttiilien on täytynyt hajota (jos ovat hajonneet); mutta se ei tokikaan voi olla mahdollista kun kerran jako oli aina ok sekä ennen että jälkeen starttausyrityksen.
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Focus jakopäärempan ongelma

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Tuumailin myös vielä tätä outoa tapausta...
tuomaz kirjoitti:Kampiakseli stoppasi lukituspulttiin ja nokkien lovet olivat yhdensuuntaiset, mutta lattarautaa en enää saanut loviin. Jokusen millin olisi pitänyt saada nokka-akseleita vielä pyöritettyä, että olis latta mahtunut.
... ja tuohon kohtaan jäin miettimään; jos "jokunen milli" tarkoittaa nokka-akselin, ei hihnapyörän liikettä, on se aika paljon - vastaa hihnapyörällä helposti 2 hammasta. Männän yläkuolokohdassa poisto/imutahdissa venat kyllä liikahtaa normaalistikin tosi läheltä mäntää. Jos ne olivat käsin pyörittäessä juuri ja juuri kontaktissa, voisi startilla pyörittäessä jo vahinko tapahtua. Muuta en keksi.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Avatar
terae
Ylläpitäjä
Viestit: 206
Liittynyt: 21 Huhti 2013 20:08
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Focus jakopäärempan ongelma

Viesti Kirjoittaja terae »

yritäedes kirjoitti:Tuumailin myös vielä tätä outoa tapausta...
... ja tuohon kohtaan jäin miettimään; jos "jokunen milli" tarkoittaa nokka-akselin, ei hihnapyörän liikettä, on se aika paljon - vastaa hihnapyörällä helposti 2 hammasta. Männän yläkuolokohdassa poisto/imutahdissa venat kyllä liikahtaa normaalistikin tosi läheltä mäntää. Jos ne olivat käsin pyörittäessä juuri ja juuri kontaktissa, voisi startilla pyörittäessä jo vahinko tapahtua. Muuta en keksi.
Onko ihan tosiaan niin tiukissa tuossa moottorissa?
Ehkä meillä kävi hyvä tsäkä aikoinaan kun 1.6 Mondeon (olikohan se nyt -95, Zetec, tuo meidän aikaisempi autovanhus) hihnasta lähti pari pykälää mäkeen ja se pyöritti tyhjää vetävällä pyörällä eli nokka ei vaihtanut asentoaan mutta pyöritti startilla konetta...ei tarvinnu kuin uuden hihnan huollossa ja säädöt kohdilleen.
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Focus jakopäärempan ongelma

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

tuolla jokusella millillä tarkoitin juurikin asentoa nokkien lovien puoleisessa päädyssä. mahtaako kenelläkään olla tietoa että jos venttiilit on lyöty solmuun, ottaako männät kipeetä millä todennäköisyydellä? vai onko se vaan purettava ja ihmeteltävä miten kävi?
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
chinatown
Viestit: 102
Liittynyt: 06 Heinä 2012 00:54

Re: Focus jakopäärempan ongelma

Viesti Kirjoittaja chinatown »

En usko mäntien kärsineen juuri ollenkaan. Kansi pois ja uudet venttiilit ja ohjureiden tarkistus, eiköhän koko hommasta muutamalla satkulla selviä jos itse tekee. Outo kyllä miten ovat solmuun menneet. Itse en edes kampuraa lukinnut kun tein tohon 2.0 zetecciin venttiilivarrenkumien vaihdon. Nokkien lovet kannen tasalle, siihen rauta väliin ja kampuralle tussilla merkki. Rojut pois, kumien vaihto ja samoilla jakopään osilla kasasin kun olivat uudehkot, thats it. En siis löysännyt edes nokkapyöriä kun en nähnyt sille juuri mitään tarvetta.
-Ingman saa maidon maistumaan ja FORD muovinkin ruostumaan-
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Focus jakopäärempan ongelma

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

yritäedes kirjoitti:Onko ihan tosiaan niin tiukissa tuossa moottorissa?
Kun venttiilit on vinossa mäntään nähden, käy venttiilin "alareuna" paljon lähempänä mäntää, kuin jos ne olisi kohtisuorassa.
Videossa kohdasta 4:06 eteenpäin näkyy mitä tarkoitan. ( Tuo video on tosin Duratec HE moottorista. Kuinka "mittatarkka" se on, en osaa arvioida; mutta periaate näkyy.)
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus jakopäärempan ongelma

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Osta halpa endoskooppikamera ja kurki tulpanreijistä näkyykä männissä venttiilin kuvia.
Jos mäntä lyö venttiilin kieroon niin kyllä siitä mäntään leima jää.

Mua edelleenkin ihmetyttää se, että kun konetta on pyöritetty käsin ja sitä yhtä kosketusta lukuunottamatta se pyöri normaalisti.

Onhan se tietysti kai mahdollista että silti se startilla pyörittäessä ottaakin kiinni.
Jotain näkyviä todisteita vauriosta kannattaa kumminkin etsiä ennen kuin hylkää rojektin.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Focus jakopäärempan ongelma

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

Moottorin vaihtoa olen tässä viimeisen viikon yrittänyt saada aikaiseksi, mutta tuntuu olevan järjettömän vaikeaa sopivan vaihtomoottorin löytäminen. Useampi ehdokas ollut tarjolla, mutta täyttä varmuutta sopivuudesta ei ole yksikään purkaamo pystynyt antamaan. Kuuleman mukaan vanhan mallin alumiinikantinen Zetec-S ei sähköjen puolesta käy, eikä samasta syystä käy myöskään about vm. -05 mottikaan (näitä viimeisempiä ykköskoppaisia focuksia) :?: Muistaakseni jotain oli puhetta että vanhassa ei ole nokka-akselin asentoanturia ollenkaan ja uudessa niitä on kaksi. Omassani on vaan yksi =) Omassa autossa on siis musta muovikantinen Zetec-SE.

Tai saattaahan se olla että joku moottori käviskin, muttei liikkeet uskalla mennä lupaamaan/ ottamaan siitä vastuuta kun ei ole 100% varmuutta?

Ei paljoa nappaa ostaa vaihtokonetta ja huomata et "kato perkule, ei tää menekään, no ei voi mittään"...

Kenelläkään apuja tähän pulmaan?
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Focus jakopäärempan ongelma

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Ensimmäistä kertaa kuulen, etteivät alukantinen (98-01) ja muovikantinen (01-04) Zetec-SE olisi vaihtokelpoisia keskenään. Sama nokka-akselin asentoanturi niissä on. Eroa on kannessa, venttiilin pituudessa ja painimessa.
Toinen asia on, kannattaako vanhempaa alukantista laittaa? Niissä kun oli männänrengas/öljynsyöntiongelmaa aika usein.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Focus jakopäärempan ongelma

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

tuota vanhempaa mallia en ajatellutkaan laittaa, mutta kiinnostaisi tietää että onko noissa zetec se malleissa keskenään eroja? eli käykö faceliftin (02-05) SE tähän mun pre-facelift (rekisteröity 9/2001)malliin?
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
chinatown
Viestit: 102
Liittynyt: 06 Heinä 2012 00:54

Re: Focus jakopäärempan ongelma

Viesti Kirjoittaja chinatown »

Ota se kansi pois ja käytä koneistamolla. Kunnostus maksaa 300-400€. Vaihtokoneet maksaa varmasti enemmän ja kunto on aivan arvoitus vaikka olisikin vähäiset kilometrit. Noissa 1.6 koneissa on vielä aika monessa reilua öljynsyönti ongelmaa joten saatat saada kasan uusia ongelmia. Se alakerta ei ole mennyt miksikään vaikka ne venttiilit hieman ovat kosketusta ottaneetkin.

Tai osta pelkkä ehjä kansi. Nettivaraosassa varmasti on jollain myytävänä.
-Ingman saa maidon maistumaan ja FORD muovinkin ruostumaan-
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Focus jakopäärempan ongelma

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

jos hankkii käytetyn kannen, onko siinä sen kummempaa huomioitavaa? uus kannentiiviste ja pinnapultit ja imusarjan tiivisteet ja pakosarjan tiivisteet uusii? uus jakohihna paikoilleen ja kovaa ajoa ? mulla varattu korjaamoaika 10.päivä niin alkaa olemaan päätöstenteon aika..
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
chinatown
Viestit: 102
Liittynyt: 06 Heinä 2012 00:54

Re: Focus jakopäärempan ongelma

Viesti Kirjoittaja chinatown »

Eipä siinä ihmeitä. Kannattaa katsoa kannesta että on kaikki nokkien kaulat ok kunnossa ja venttiilivarrenkumit vois vaihtaa samalla. Kansi irrallaan kumien vaihto on helppo tehdä kunhan on vain venttiilijousien puristin. Kannelle hyvä puhdistus, tasopinnan voi oikaista jos haluaa hifistellä mutta jos ehjästä koneesta on kansi niin suora sen pitäs olla.
-Ingman saa maidon maistumaan ja FORD muovinkin ruostumaan-
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Focus jakopäärempan ongelma

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

En halua tällä vaikuttaa päätökseesi, mutta ihmettelen vähän noita Varaosahaun kautta löytyviä hintoja. Kunnossa olevasta kannesta kiskotaan yli 500 €! Viidelläsataa saa kuulemma kannen, jossa on jo venat solmussa :shock: .
Kun taas vain 43 000 ajettua, koeajettua kokomoottoria tarjotaan 1000 €. Apulaitteineen, ilmeisesti. Kunto on tietenkin arvoitus, kuten jo todettiin.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
chinatown
Viestit: 102
Liittynyt: 06 Heinä 2012 00:54

Re: Focus jakopäärempan ongelma

Viesti Kirjoittaja chinatown »

Ostin kerran oulusta eräältä TAKUU purkaamolta koekäytetyn ja 180 000km ajetun moottorin ja piti olla myyjän tutun autosta oikeen vimosen päälle hyvä. Maksoin koneen ja rahdin kotia, kone paikoilleen ja käyntiin. Voi sitä kolinaan, kone kyllä toimi mutta kuulosti lähes dieseliltä. Pitkän väännön jälkeen sain osan rahoista takaisin. Koneen kun purin sitten joskus niin selvisi että sylinterit olivat erittäin kuluneet ja sen takia männät pääsivät lonksumaan sen verran että tuli tuo ylimääräinen meteli. Öljyäkin söi 1L/1000km.
-Ingman saa maidon maistumaan ja FORD muovinkin ruostumaan-
Vastaa Viestiin