Focus jakopäärempan ongelma/ RATKAISTU

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Focus jakopäärempan ongelma/ RATKAISTU

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

Eli tein tänään jakohihnan vaihtoa tohon 1.6 bensafocukseen vm 2001. Mielestäni tein homman niinkuin korjausoppaassa neuvotaan, käyttäen 5mm lattarautaa nokka-akselien päissä ja omatekoista pulttia lukitakseni kampiakselin pyörän.

Hihna ja kiristin vaihtoon ja tarkastin vielä uudemman kerran että nuo lovet on kohillaan ja kampiakselin pyörä pulttia vasten.. Lattarauta pois, kampiakselin lukituspultti pois, kampiakselin pyöräytystä 2 kierrosta ja taas tarkastus, nokka-akselien lovet olivat linjassa... Jotenkin noin se muistaakseni meni.

Nyt sellainen ongelma ettei auto starttaa. Pyörii hienosti, bensaa saa ja kipinää tulee, ei vaan käynnisty. Ei edes lupaa. Minkäänlaista kolinaa tai kilinää tai muutakaan epämääräistä ei kuulunut startatessa :lol:

Onko vinkkejä mikä tuota vaivaa ja miten sen saa korjattua?
Viimeksi muokannut tuomaz, 11 Kesä 2013 18:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Focus jakopäärempan ongelma

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Sytytysjohdot väärässä järjestyksessä puolalla?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Focus jakopäärempan ongelma

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

ei pitäis olla, puolan päästä en tulpanjohtoja edes irroittanut ja johdot on mitoitettu niin ettei niissä oikein erehtymisen vaaraa tulppienkaan päässä ole...
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Focus jakopäärempan ongelma

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Tietenkin olet kaikki jo moneen kertaan tarkastanut, mutta silti:
- irrotitko jotain sulakkeita, kuten bensapumpun?
- irrotitko jotain anturin liittimiä, kuten nokka-akselin asentotunnistimen?
- onko puolalle tuleva liitin hyvin kiinni?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Focus jakopäärempan ongelma

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

sulakkeita ei irroiteltu missään vaiheessa, sulakkeet konehuoneesta ja ratin alta tarkastettu yleismittarilla, kaikki ehjiä. Bensapumppu pitää normi hurinan kun lyö virrat päälle.

Yksi anturin johto nokka-akselien rullien suojakopan takanurkasta (ilmeisesti juuri tuo nokka akselin anturi) irroitettu kun venakoppaa irroitin, mutta piuha on kyllä laitettu takaisin kiinni. Anturin resistanssin mittasin, ohmit olivat korjausoppaan antamien lukemien sisällä.

Puolalle tuleva johto kiinni, kuten myös tulpanjohdot molemmista päistä.
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Focus jakopäärempan ongelma

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Onko mahdollisuutta lukea vikakoodeja ?
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Focus jakopäärempan ongelma

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

Vikakoodin lukijaa ei tähän hätään ole, mahtaako auton mittariston kautta saatavasta diagnostiikasta olla mitään apua? Eikös sitä kautta muistaakseni saanut jotain koodeja ulos, kait? En pääse nyt samantien tarkastamaan, kun auto on pukkien varassa toisella paikkakunnalla :(
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
ekn1
Viestit: 315
Liittynyt: 20 Touko 2008 21:22

Re: Focus jakopäärempan ongelma

Viesti Kirjoittaja ekn1 »

Ehkä vähän kaukaa haettu, mutta onko varmistettu, että jako on vielä starttausyritysten jälkeenkin kohdallaan?
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Focus jakopäärempan ongelma

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Ei se jako itellään siellä hypi kun kiristin on "automaattinen".
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
ekn1
Viestit: 315
Liittynyt: 20 Touko 2008 21:22

Re: Focus jakopäärempan ongelma

Viesti Kirjoittaja ekn1 »

Lähinnä aattelinkin, että jos joku hihnapyörä (nokka- tai kampiakselin) olis jäänyt huonosti kiristetyksi ja hakenut startatessa "paikkaansa". Mutta silloin kyllä varmaan olis jo alkanut kuulua kolinoita startatessa.
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Re: Focus jakopäärempan ongelma

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

Jotkut autot ei käynnisty jos eivät saa nokka-akselin anturilta tietoa. Vaikka anturi olisi toimiva, niin onko varmasti kunnolla omalla paikallaan? Esim. abs anturi voi olla toimiva, mutta liian kaukana kehästä, jolloin ei osaa muodostaa signaalia. Samoin onko nokka-asennon anturin pistokkeen liitin/johto kunnollinen ettei siinä ole katkosta kohti moottorinohjainboxia?
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Focus jakopäärempan ongelma

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

Mitäs kaikkea tuli tänään asian tiimoilta tsekattua:

Ostin motonetistä halvimman vikakoodinlukijan ja näytti että ei ole vikakoodeja.

Kampiakselin hihnapyörän kiristysmomentti tarkastettu, kuten myös nokka-akselien hihnapyörien pulttien momentit.

Nokkien anturi mitattu, putsattu ja kiinnitys varmistettu, pitäis olla siis ok. Anturin johtosarja anturilta n.15cm matkalta seuraavaan liittimeen mitattu, ei ollut johtoja poikki. Muutenkaan irrallisia johtoja tms epäilyttävää ei etsinnöissä näkynyt.

Jakopää ollut useamman kerran auki ja kiinni ja pyöritelty suuntaan jos toiseenkin, joten virheasentojen yms olemassaolo on siis hyvinkin mahdollista.

Jakohihnan ollessa irti pyöritin kampiakselin hihnapyörää myötäpäivään niin että 1. mäntä oli lakipisteessään. Laitoin pitkän kierretangon 1. tulpanreikään ja katselin pyörää pyöritellessäni lakipisteen siitä.Sitten lukitsin kampiakselin asennon sitä omatekemää 38,2mm pituista lukituspulttia vasten.

Nokka-akselit lukitsin takapäästään asentoonsa 5mm lattaraudalla sylinterikannen tasalle. Mielestäni nokka-akseleilla ei ole kuin tasan yksi asento, jossa lattaraudan saa yhtäaikaa molempien akselien loveen. Eikö moottorin pitäisi nyt olla lukittuna YKK-asentoonsa, mitä korjausoppaassa pyydetään tekemään?

Löysäsin nokka-akselien pyöriä, laitoin hihnan ja kiristimen paikoilleen. Tässä vaiheessa siis kampiakselin pyörä oli jo lukittuna asentoonsa ja akselin hihnapyörän pultti kiinni momentissaan.

Katselin että jakohihna on sopivan tiukalla joka paikasta ja hampaat lovissaan niinkuin pitää.

Kiintoavaimella nokka-akseleiden tasanteista kiinni ja pulttipyssyllä akselien pyörän pultit kiinni momenttiinsa.

Kampiakselin asennon lukituspultti pois ja lattarauta pois nokkien välistä.

Tarkastusmielessä pyöritin kampiakselin pyörää myötäpäivään 2 kierrosta, kampiakselin lukituspultti takaisin ja kokeilin meneekö lattarauta takaisin nokkien loviin?

Kampiakseli stoppasi lukituspulttiin ja nokkien lovet olivat yhdensuuntaiset, mutta lattarautaa en enää saanut loviin. Jokusen millin olisi pitänyt saada nokka-akseleita vielä pyöritettyä, että olis latta mahtunut.

Kysymys kuuluukin, että Voiko auton käynnistymättömyys olla näin pienestä kiinni?
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
juhve
Viestit: 486
Liittynyt: 12 Joulu 2007 23:17
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: Focus jakopäärempan ongelma

Viesti Kirjoittaja juhve »

ei se kyl niin penestä oo kii vaikka ois hampaan pielessä niin lähtee kyl käyntiin
Käyttöauto Ford mondeo stw mk3 2.2 ST TDCi 2005
Kesäauto Ford focus mk1 RS 2004 #798
Ja pari muuta fordia



Ex autoja
Ford focus mk1 STW 1.8tdi
Ford escort mk5 1.6
Ford escort mk6 avo
Ford mondeo mk4.5
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Focus jakopäärempan ongelma

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Käy kyllä vaikka olis hampaan pari pielessä jako. Se lattarauta itelläkin teki saman jutun ku pyöritti. Laitoin sen jälkeen vielä jaon uudelleen kohilleen. Siinä on aika tiukka fitti mihin sen lattaraudan pitää istua niin pienikin liike ahdistaa sitä turhan paljosti.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Focus jakopäärempan ongelma

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Onkos tässä mitään uutta ilmaantunut? Oliko muuten akunkenkä irti remontin aikana tai sen jälkeen? Jos ei, niin kannattaa sekin kokeilla, ottaa 15 minuutiksi irti .
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Focus jakopäärempan ongelma

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

kenkä oli jossain vaiheessa kyllä irti, ei vaikutusta.. eipä tässä ole viimepäivinä ollut juurikaan tapahtumia pitää katsella loppuviikosta jos kerkiäis tähän perehtymään lisää..
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Focus jakopäärempan ongelma

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

Eiköhän nämä temppuilut olleet tässä, seuraava prokkis olis laittaa focus silmukan päähän ja hinata Foordiliikkeeseen. Josko ne sais eloa tähän vehkeeseen...
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Focus jakopäärempan ongelma

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

Lähimmässä Ford liikkeessä seuraava saatavilla oleva aika kahden viikon päähän, eli vielä olis aikaa ropata jos vaan keksis että mitä tässä nyt vielä kokeilis?

Nettiä olen yrittänyt kovasti selata ulkomaisia foorumeita myöten ja kahden autonasentajan kanssa yrittänyt asiaa etänä ratkoa, toistaiseksi tuloksetta.. Puristuspaineet vinkattiin tarkastamaan, että tietäisi kannattaako alkaa etsimään vaihtomoottoria vai ei :wink: Muuten käytiin aikalailla läpi samoja asioita, mitä tähän asti on jo kokeiltu...

Jollain oli ulkomaan foorumilla samat oireet kuin mulla, vikana oli että kampiakselin asento oli 180 astetta pielessä. Mutta jos mulla on nyt ykkös mäntä ylhäällä lakipisteessään ja samalla kampiakselin puntti toppaa siihen säätöpulttiin, niin eikö kampiakselin asento ole silloin oikea?

Jos jakohihnan poisollessa kampiakseli on säätöpulttia vasten/ykkösmäntä ylhäällä ja nokka-akselit on lukittu latalla, laitan hihnan+ kiristimen paikoilleen niin eikö jako ole silloin oikein? Eli silloin vika olisi sytytys/polttoainepuolella?
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Focus jakopäärempan ongelma

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

tuomaz kirjoitti:Nokka-akselit lukitsin takapäästään asentoonsa 5mm lattaraudalla sylinterikannen tasalle.
Olivatko vielä tarkastusvaiheessakin nimenomaan kannen tasalla?
tuomaz kirjoitti:Sitten lukitsin kampiakselin asennon sitä omatekemää 38,2mm pituista lukituspulttia vasten.
Käänsit kampiakselia nimenomaan myötäpäivään, kunnes pysähtyi siihen lukituspulttiin?

Vielä yksi idea; voi olla teoriassakin mahdoton; mutta voiko ECU "sekoittaa" sytytystahdin - tarkoitan sitä, että kipinä tulee väärälle tulppaparille (kirjoitit, että kipinää tulee).
Vaihtamalla 1 ja 4 johdot puolalla 2 ja 3 johtoihin, voisi tuon poissulkea. Mutta en tiedä, onko se edes mahdollista. :?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Focus jakopäärempan ongelma

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Eikös nä ole "tuplakipinä" puolia. Eli tulpat 1 ja 4 saa kipinän samaan aikaan huolimatta mikä tahti on menossa. Sama tapahtuu tulpissa 2 ja 3 omaan aikaan.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Focus jakopäärempan ongelma

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

mösjöö kirjoitti:Eli tulpat 1 ja 4 saa kipinän samaan aikaan huolimatta mikä tahti on menossa.
Juuri tuota tarkoitin, että kipinät kyllä lähtee kampiakselin asentoanturin tahdittamana oikealla hetkellä, mutta tulpille sylintereissä, joissa männät ovatkin alhaalla tuolla hetkellä. Tuon ei kyllä pitäisi olla mahdollista, sillä nokka-akselin anturin pulssi kertoo, mikä tahti on menossa, mutta silti...
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Focus jakopäärempan ongelma

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

Kampiakselia pyöritin myötäpäivään, asentajan istuessa hantinpuolen lokasuojan sisällä ja kampiakseli on asentajan nokan edessä 8)

Ja nokkien lovet olivat pinnan tason yläpuolella, siten että lattarautaa pääsi sovittelemaan akselien loviin.

joku viikko sitten vaihdoin sytytyspuolan tähän ja silloin toimi kaikki hyvin. Motonetistä ostettu boschin osa joka myytiin "FoMoCo" osana.. Puolan mukana tuli ohjeet, joissa oli useampi eri asennusvaihtoehto johtojen järjestykselle. Muistaakseni silloin johtojen järjestys muuttui verrattuna alkuperäiseen puolaan. Hakuammuntaa, mutta pitänee kokeilla tuota johtojen paikan vaihtoa, josko näissä olisi jotain yhteensopivuusongelmaa..
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Focus jakopäärempan ongelma

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

Johtojen paikkan vaihtoa kokeiltu, myös kampiakselin asentoanturin putsasin, ei vaikutusta mihinkään. Sytytysjohdot olivat samassa järjestyksessä nyt kuin alkuperäisessä puolassakin, eli muistin väärin tuon että olisi järjestys puolaa vaihtaessa muuttunut... Pieni bensan lemu kyllä tulee kun pitempään sahaa, mut ei muuta :lol:
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
chinatown
Viestit: 102
Liittynyt: 06 Heinä 2012 00:54

Re: Focus jakopäärempan ongelma

Viesti Kirjoittaja chinatown »

Eihän sulla ole kuvaa nokista siinä vaiheessa kun ne on lukittu? Näkis minne päin ne nokat osottaa 1 sylinterissä?
-Ingman saa maidon maistumaan ja FORD muovinkin ruostumaan-
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Focus jakopäärempan ongelma

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

kuvia en ottanut mutta muistaakseni ykkös sylinterissä nokat oli silleen että venttiilit oli kiinni ja pakopuoli aukeaa pikkuisen ennen imupuolta... ja pakopuolen akselissa nypykkä aika lailla just tulossa nokka akselin asentoanturille..
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Vastaa Viestiin