Ostamassa S-maxia

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
jari.luoma

Ostamassa S-maxia

Viesti Kirjoittaja jari.luoma »

Hei arvon foorumilaiset!

Suunnittelen ostaa S-max 2.0 tdci
- manuaali
- vm. 2007
- ajomäärä max. 200 tkm.

Minkälaisiin ongelmiin olette törmänneet, onko jotain tyyppikoja?
Toinen kilpaileva vaihtoehto on Touran. Sen pahat ongelmat liittyvät kytkimen kestämiseen.

Asiallisista vastauksista kiitos ja kumarrus 8)
jari.luoma

Re: Ostamassa S-maxia

Viesti Kirjoittaja jari.luoma »

Eikö tosiaankaan täälä foorumissa ole S-Maxin omistajia??
mondis
Viestit: 117
Liittynyt: 27 Kesä 2005 11:02

Re: Ostamassa S-maxia

Viesti Kirjoittaja mondis »

Taitaa aika vähän olla jutustelua täällä foorumilla nykyään! Vastausta voi joutua odottelemaan pitkään!
Rahalla saa ja Fordilla pääsee!!!
chevy55
Viestit: 41
Liittynyt: 27 Heinä 2011 00:09

Re: Ostamassa S-maxia

Viesti Kirjoittaja chevy55 »

Minä voin vastata jotain. En vain käy täällä ihan joka viikko..

Minulla on 2008 2.0 TDCI Titanium Business tuontiauto automaatilla. Lisävarusteita on paljon, on kattoikkunaa, kosketusnäyttönavigaattoria ym.
Autolla on takana 283tkm, joista omaa ajoa n.100 tonnia viimeisen vajaan kahden vuoden aikana.

Olen laitattanut suomessa autoon vetokoukun ja lohkolämmittimen sekä sisäpistokkeen.

Vikoja on ollut kilometreihin nähden hyvin vähän. Kuluvia osia on toki vaihdettu: jarrulevyjä, iskareita, suodattimia.

Ensimmäinen murhe oli hajonnut ilmastointikompuran kytkin, joka jumitti koneen -> startti paloi. Uusi startti ja kompuran kytkin töineen oli tonnin pieti. Laakeri kyllä varoitti itsestään, mutta ajattelin, että kyllä me lomamatka loppuun pystytään ajamaan. Tien päälle jäi. Tai oikeastaan leirintäalueelle.

Toinen murhe oli liian harvaan vaihdettu polttoainesuodatin. Aiheutti varsinkin pakkasilla tehojen hyytymisen ja menemisen "engine malfunction " -tilaan. Auton sammutus nollasi vian. Vaihdan suodattimen nykyään 10 minuutissa itse ja melko usein.

Ajoittain oli pieniä varoitusvalo-ongelmia. Xenonien automaattisuuntaus varoitteli itsestään, vaikka itse suuntaus toimi. Vika korjaantui käymällä liittimet läpi ja puhdistamalla ne.

Tänä talvena tuli akku tiensä päähän, vaihdolla selvittiin. Sitten tuli pakkasilla käyntiongelmat. Aikani nettiä lueskeltuani puhdistin kaikki imupuolen anturit ja liittimet ja siivosin imupuolen EGR putkiston kautta tulevasta paskasta. Samalla tulppasin EGR:n ja käyntiongelmat katosivat.

Tuossa suurimmat murheet. Pari kertaa olen joutunut vaihtamaan o-renkaan ruiskusuuttimien paluujärjestelmään itse suutinrungosta. Tuppaavat hajoamaan aikanaan. Suht helppo homma jos on oikean kokoinen o-rengas.

Itse auto on mukavan tilava ja matkustajat viihtyvät, kun joka penkin saa säädettyä itsenäisesti. Matkatavaraa saa mukaan melkoisia määriä. Vaimokin tykkää ajaa.

Polttoainetaloutensa puolesta auto on minulle positiivinen yllätys. Myöskään huollot eivät ole olleet kalliita.

Minä tykkään S-Maxista ja voisin jopa harkita samanlaista seuraavaksi autoksi. Yleensä en kyllä ole kahta samanlaista autoa peräkkäin ostanut, mutta miksei...
redfatcat
Viestit: 4
Liittynyt: 26 Tammi 2013 16:01

Re: Ostamassa S-maxia

Viesti Kirjoittaja redfatcat »

Kolme kuukautta olen ajellut -06 140hv tdci S-maxilla. Alkuvaikeuksien jälkeen hyvän oloinen ja tehokas kulkupeli. Aika tilavan oloinen vaikka Grand Voyagerin jälkeen hieman kokoluokka pienenikin. Suuttimien paluuputket vaihdettiin heti alkuun dieselvuodon vuoksi (uudet paluuletkut liittimineen alle sata euroa). Polttoainesuodatin, kaasuläpän kotelo ja EGR oli vaihdettu 7tkm ennen kuin ostin, mutta silti piti heti suodatin vaihtaa kun tuli käyntihäiriöitä kovalla pakkasella. Suodattimen vaihdon jälkeen ongelma poistui. Näissä Fordeissa tuo kytkin/ kaksoismassavauhtipyörä tuntuu aiheuttavan myös ongelmia. Ostaessani auton kuului kytkintä painaessa rohinaa ja hienoista kolinaa. Välillä myös kierrokset yllättäen nousivat kytkintä painaessa ja poljin takerteli nostettaessa. Kaksoismassavauhtipyörä oli rikki ja aiheutti ongelmat. Kytkinlevy, paineasetelma, työsylinteri, painelaakeri, vauhtipyörä ja kampuran takapään stefa osineen ja töineen 2400 euroa. Aika kallista... No nyt saa ajella tuon puolesta taas rauhassa parisataa tuhatta. Polttoainetta menee tosi vähän maantiellä. Vähemmän kuin tehdas ilmoittaa. Kuutosella tasakaasulla maantiellä pääsee helposti alle viiden litran. Eilen tankkasin 850km sekalaisen ajon jälkeen 58 litraa eli n. 6,9 litraa sataselle. Lasikatto tekee sisätiloista avaran ja valoisan.
Niewitch
Viestit: 337
Liittynyt: 16 Elo 2007 19:11

Re: Ostamassa S-maxia

Viesti Kirjoittaja Niewitch »

chevy55 kirjoitti: Aikani nettiä lueskeltuani puhdistin kaikki imupuolen anturit ja liittimet ja siivosin imupuolen EGR putkiston kautta tulevasta paskasta. Samalla tulppasin EGR:n ja käyntiongelmat katosivat.
Miten olet saanut ton ikäsestä autosta tulpattua EGR:n ilman vikatilaa ???
chevy55
Viestit: 41
Liittynyt: 27 Heinä 2011 00:09

Re: Ostamassa S-maxia

Viesti Kirjoittaja chevy55 »

Tulppasin sen sieltä EGR:n päästä, kuten brittifoorumin kundit olivat tehneet.
En jaksanut alkaa leikkelemään itse peltiä vaan tilasin ebaysta valmiiksi leikatun palan muutamalla eurolla. Tuli parissa päivässä.

Siellä se EGR saa aueta ja sulkeutua ihan ihan rauhassa (nyt se siis toimii, oli vähän jumissa mekanismi) mutta sen takaa ei pakokaasuja kulkeudu enää imusarjaan.

En osaa sanoa, miksei se heitä vikakoodeja.
Tapiiri
Viestit: 272
Liittynyt: 22 Helmi 2007 23:22

Re: Ostamassa S-maxia

Viesti Kirjoittaja Tapiiri »

Eli laitoitko tulpan egr venttiilin ja pakosarjan väliin vai venttiilin ja imusarjan väliin? 2.0 tdci focus antoi vikakoodin jos tulppa oli imusarjan ja venttiilin välissä.
Niewitch
Viestit: 337
Liittynyt: 16 Elo 2007 19:11

Re: Ostamassa S-maxia

Viesti Kirjoittaja Niewitch »

Täysin lätkällä tukittu EGR oli imusarjan tai pakosarjan puolella pitäs aina pistää kone limp moodiin ja vikatilaan. EGR venttiilissä on virtausanturi ja jos se huomaa että virtausta läpi ei ole, tulee ongelmia.

Haluaisin itsekin varmistuksen onko tulpattu imusarjan vai pakosarjan puolelta ?
Ja onko täysin tulpattu, eli lätkässä ei ole lainkaan reikää ?
chevy55
Viestit: 41
Liittynyt: 27 Heinä 2011 00:09

Re: Ostamassa S-maxia

Viesti Kirjoittaja chevy55 »

Moro,

Tulppaus on tosiaan tehty EGR venttiilin imusarjan puolelle. Auton keulasta katsoen koneen takapuolelle sitä imusarjalle tulevaa metallinväristä putkea. Ja ei ole reikää levyssä, umpikamaa on. Joissakin malleissa niissä on reikä.

Itse venttiilirungossa ei ole virtausanturia, ainoastaan moottori, joka aukaisee ja sulkee venttiiliä. Sen verran pitkään se putsattaessa pyöri käsissä, että ehdin tutustua sen sielunelämään. Voisiko virtausanturi olla jossain muussa kohtaa imupuolta jos sellainen on?

Kumma kyllä, tulpattu on ja ei limp modea, ei vikakoodia. Ainakaan vielä.

Kyseessä tuollainen malli: http://www.ebay.ie/itm/Ford-C-Max-Galax ... troduction
chevy55
Viestit: 41
Liittynyt: 27 Heinä 2011 00:09

Re: Ostamassa S-maxia

Viesti Kirjoittaja chevy55 »

Ja juuri kun pääsin eilen kehuskelemasta niin illalla syttyi rouvan ajoreissulla "check engine" valo. Ei tosin limp modea.

Ja kuten arvata saattaa, vikakoodi ilmoitti "Exhaust Gas Recirculation Flow Insufficient Detected"
Aika pitkään se kesti ennen kuin tuli, ehdin ajella yli 2000 kilsaa.

Nyt kun anturit ja kanavat on putsattu, periaatteessa tulppauksen voisi poistaakin. Vai tekisikö vain pienemmän reiän tulppauslevyyn?
bluri
Viestit: 306
Liittynyt: 08 Huhti 2012 11:10
Paikkakunta: Espoo

Re: Ostamassa S-maxia

Viesti Kirjoittaja bluri »

chevy55 kirjoitti:
Nyt kun anturit ja kanavat on putsattu, periaatteessa tulppauksen voisi poistaakin. Vai tekisikö vain pienemmän reiän tulppauslevyyn?
Vai isomman? Kyllä nää EURO4-moottoriset vehkeet vaan sen haistaa, jos EGR on pois pelistä. Oma Mondeo Fordin koneella ilmottaa sytyttää lampun jo parin sadan kilsan jälkeen, riippuen käynnistyksien määrästä.

Yksi vaihtoehto on tommosessa tapauksessa antaa sen vaan palaa, tai nollailla edullisella vikakoodinlukijalla aika-ajoin. Tietty voihan sen valon päälle laittaa teippiäkin ;)

Itse ajelen ihan jatkuvasti moottorivalon kanssa, ei häiritse enää ja tietää ettei imusarjaan sitä paskaa kulkeudu. Vikakoodit on niin äkkiä luettu ja nollattu kännykällä, ettei kävis mielessäkään ottaa tulppauslevyä veke.
Niewitch
Viestit: 337
Liittynyt: 16 Elo 2007 19:11

Re: Ostamassa S-maxia

Viesti Kirjoittaja Niewitch »

Sattuu vaan katsastuksen aikana syttymään niin ei mene läpi ja toisaalta ei heti tiedä jos tulee joku tärkeempi vika kun toi häly peittää sen
Tapiiri
Viestit: 272
Liittynyt: 22 Helmi 2007 23:22

Re: Ostamassa S-maxia

Viesti Kirjoittaja Tapiiri »

Jos venttiili on siten ehjä, että se sulkeutuu kunnolla, voi tulppauksen sijaan napata egr:n sähköjohdon irti. Ei tarvi käsiä sotkea ja onnistuu 30 sekunnissa. Tämä sytyttää moottori valon 3. käynnistys kerralla, mutta limp moodiin ei mene. Vikavalo ei katsastajaa kiinnostanut ainakaan 05 vuosimallissa, kysyin suoraan egr:n tulppauksesta ja sanoi että anna mennä vaan. Ongelmia tulee uudemmissa joissa vikakoodit luetaan aina katsastuksen yhteydessä, tosin sähköjohdon takaisinkytkentä kestää 10s ja vikavalokin sammuu 3:lla startilla.
Niewitch
Viestit: 337
Liittynyt: 16 Elo 2007 19:11

Re: Ostamassa S-maxia

Viesti Kirjoittaja Niewitch »

Edellämainitussa tavassa on se huonopuoli että karsta kertyy tosi nopeeta läppään kiinni ja EGR on jumissa tosi nopeeta, eli kun laitat johdon takasin joskus voi ollakin että EGR ei toimi, tai sitten jumalaton karsta möykky lähtee liikkeelle.

Toinen huono homma on että todellista moottorivikaa ei näe kun EGR vika peittää sen alleen

Ainut 100% toimiva konsti on kallis ECUN ohjelmointi, EGR:n osalta.
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Ostamassa S-maxia

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Tapiiri kirjoitti:Ongelmia tulee uudemmissa joissa vikakoodit luetaan aina katsastuksen yhteydessä, tosin sähköjohdon takaisinkytkentä kestää 10s ja vikavalokin sammuu 3:lla startilla.
Siis mitä? Dieselistä kun savuja mitataan ei tarvita obd-yhteyttä, eikä sieltä varsinaisia vikakoodeja myöskään lueta. Mielestäni hylsy tulee jos MIL-valo palaa kojetaulussa. Erikseen testeri ei lähde sitä hakemaan kuin taas tapahtuu ottomoottoriautossa.

Myöskin katsastaja toimi hyvin epäammattimaisesti kertoessaan, ettei EGR:n poistaminen/tulppaaminen tms. vaikuta mihinkään. EGR kuuluu saasteenestojärjestelmään ja toiminnallaan on tarkoitus poistaa erityisesti typen oksideja (NOX). Ja mitään vastaavia laitteita ei saa poistaa käytöstä tai muutenhan se ei ole enää sama, hyväksytty auto.

EGR:n saveentuminen on varsin veemäinen ongelma ja parhaaseen lopputulokseen päädytään tietenkin puhdistamalla itse EGR ja hyvin usein myös koko imusarja. EGR:n poistaminen myös teoriassa vaikuttaa osakaasuseokseen ja takaisinkierrätettävän pakokaasun puuttuessa ja korvautuessa ilmalla myös potentiaalisesti vallitsevaan alipaineeseen, tai sen muodostumiseen.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
redfatcat
Viestit: 4
Liittynyt: 26 Tammi 2013 16:01

Re: Ostamassa S-maxia

Viesti Kirjoittaja redfatcat »

redfatcat kirjoitti:Polttoainesuodatin, kaasuläpän kotelo ja EGR oli vaihdettu 7tkm ennen kuin ostin, mutta silti piti heti suodatin vaihtaa kun tuli käyntihäiriöitä kovalla pakkasella. Suodattimen vaihdon jälkeen ongelma poistui.
Käynnistysongelma ei poistunutkaan tuolla suodattimen vaihdolla vaan pakkasten kiristyttyä ongelma tuli takaisin. Aamulla auto lähtee hyvin käyntiin, mutta minuutin kuluttua alkaa tukehtua ja käynti heikkenee. Kaasupolkimessa ei ole juurikaan vastetta vaan kierrokset laskevat n. 500 kierrokseen ja sitten auto sammuu. Käynnistyy taas muutamaksi sekunniksi ja sitten taas sammuu. Kun auton antaa seistä jonkun aikaa, niin vika on pois ja kaikki toimii normaalisti seuraavan aamun kylmäkäynnistykseen. Yhtenä aamuna auto ryskytti 500 kierroksella usean käynnistysyrityksen jälkeen hetken ja sitten käynti terävöityi normaaliksi ja taas oli vika pois. Eilen aamulla lähdin heti liikenteeseen kun auto käynnistyi - veto alkoi hyytyä kilometrin jälkeen ja lopulta pysähdyin auto kävi paikallaan tyhjäkäyntiä todella huonosti ja sammui. Sain taas auton käyntiin minuutiksi. Seisoin ulkopuolella auton vieressä kun se taas sammui...konepellin alta kuului hetken kuluttua vaimea "loks". Kokeilin käynnistää ja taas oli vika kadonnut. Aloin epäillä että joku paikka jäätyy jumiin ja kuristaa ilman tai polttoaineen saannin ja lämmetessään vapautuu ja sitten kaikki toimii. Laitoin tänä aamuna ajastimella (pakkasta -24) konehuoneeseensisätilalämmittimen puhaltamaan imusarjaan ja kaasuläppäkoteloa kohti. Kaikki toimi hienosti eikä ongelmia ollut. Kaikkina näinä ongelmapäivinä olen käyttänyt autoa normaalisti ja ajanut 150-500 km päivässä ilman ongelmia. Autossa ei ole koskaan ajossa mitään ongelmia tai pysäköinnin jälkeen kesken päivän vaikka se saattaa olla pakkasessa muutamia tunteja.

Vikakoodeja autossa ei ole. Huoltoliikkeessä tänään käytyäni keskustelemassa aiheesta he arvelivat että vaikka kaasuläppäkotelo onkin uusittu, niin siellä magneettiventiilillä ja alipaineella ohjattu läppä jää jumiin ja kuristaa ilman saannin ja sitten vapautuessaan palauttaa toiminnan ennalleen. He ehdottivat, että seuraavalla kerralla vian ilmetessä otan alipaineletkun irti kaasuläppäkotelosta, jotta selviää vapautuuko läppä. Mikäli läppä vapautuu, niin vika on magneettiventtiilissä, mutta jos ei, niin sitten läppä on liian tiukka sovite ja jäässä.

Onko Tdci moottoreisissa autoissanne ollut vastaavia ongelmia ja mikähän on mahtanut olla lopullinen vika tai ratkaisu?
chevy55
Viestit: 41
Liittynyt: 27 Heinä 2011 00:09

Re: Ostamassa S-maxia

Viesti Kirjoittaja chevy55 »

Palataanpa vielä aiheeseen.

EGR putkiston tulppauksen ja sen ensimmäisen vikakoodiväläytyksen jälkeen on kilsoja tullut yli kymppitonnin edestä eikä vikavaloja ole syttynyt ja kaikki on pelannut todella hienosti. Siis todella hienosti, ei mitään murheita. Moottori kehrää nätisti ja vastaa kaasuun hyvin eikä takeltele millään kierrosalueella. Kaikki hyvin siis. Murheet olivat mennyttä.

No, ajattelin edessä olevaa katsastusta varten ottaa tulppauksen pois ja ajella hetken ettei vikakoodimuistiin jää mitään. Ja mitä kävikään, tulppauksen poiston jälkeisestä ensistartista lähtien kaikki vanhat ongelmat palasivat, moottori käy epätasaisesti varsinkin kylmänä, on puhditon alakierroksilla, ei kerää kierroksia kunnolla ja nykii aika lailla. Jopa moottoritievauhdeissa on hankala kerätä voimaa kiihdytyksiin. SItten kun ahtoa saa aikaiseksi niin menoa kyllä riittää, mutta tehon säätely on vähän on-off tyylistä, joko kaikki tai ei mitään.

Jotain mätää tässä nyt on. Mitä, se on vielä epäselvää. Pitänee tutkia jos inspiraatio iskee.
Käyn nyt kuitenkin ensin leimalla ja sitten tulppaan sen pirun EGR putken uudestaan näin aluksi.

Hyviä ideoita vastaanotetaan.
bluri
Viestit: 306
Liittynyt: 08 Huhti 2012 11:10
Paikkakunta: Espoo

Re: Ostamassa S-maxia

Viesti Kirjoittaja bluri »

Jossei siellä valoja pala niin ei sun katsastusta varten tarvihe sitä EGR:n tulppausta poistaa!
Eipä ne siellä dieselistä mitään vikakoodeja lue ja jos ei häiriövalot pala niin kaikki hyvin.
Pitäis olla päästöarvotkin paremmat ilman EGR:ää, kun palaa puhtaammin, jolloin ei savuta niin paljoa.
chevy55
Viestit: 41
Liittynyt: 27 Heinä 2011 00:09

Re: Ostamassa S-maxia

Viesti Kirjoittaja chevy55 »

Kappas, tuo onkin hyvä tieto, kiitoksia!
Enpäs ole ennen dieseleitä katsos katsastuttanutkaan niin ei hajua näistä koodinluvuista.

Tulppaus on kyllä helppo ja nopea toimenpide, lätkä takaisin paikalleen hoituu parissa minuutissa kun tietää, minne kätensä kymppimillin avaimen kanssa laittaa.
Vastaa Viestiin