Mondeo kulku.

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
JMSC
Viestit: 145
Liittynyt: 29 Marras 2012 11:12
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Mondeo kulku.

Viesti Kirjoittaja JMSC »

MarkoA80 kirjoitti:Ja 2000 kierroksillaki näyttää MAF oikeeta ainaki samaa kun isän autossa.
Kiihtyy kyl normaalisti. Pysyy rikkaalla kiihdyttäessä.
Olikos isälläsi nissani vai ymmärsinkö väärin? Jos oli niin niitä nyt on turha verrata...
MAF voi toimia kierroksilla ihan hyvin mutta tyhjäkäynnillä/pikkukaasulla antaa vääriä lukemia.
No vitosella ei mee moottorijarrutuksessa lambdan volttimäärä nollaan.
Tuntuu et jotenki lambda kävis hitaalla ku katellu niit kuvioita.
Ku sais samallaisella ohjelmalla esim. FORScan ohjelmalla toisesta mondeosta lambda kuvio ni tietäs käykö hitaalla.
Sillä nyt ei ihan oikeasti ole kauheaa vaikutusta jos se käy hieman "hitaalla" useat tarvike lambadat käyvät uutena hitaammalla kuin nuo fordin(NTK) orkkislambadat. "Ticover" muistaakseni noin 1400-1500 rpm jonka alla ei pitäisi lambdan arvon mennä nollaan vaikka moottorijarrutat.
Motarilla ajaessa kaasu pois ja sit kaasua saa painaa enemmän et jotain tapahtuu...
Kaasua painaa hiljalleen ei mitään tapahdu ja sit jonkun verran lisää ni sit rupee kiihtyy. Et ei ns pintakaasulla mene. Ei niinku kiihdy silleen ku pitäs tasaseen. Kaupunki ajossa ehkä tuntus et menis pinta kaasulla paremmin. Kulutus matka ajossa 7l hujakoilla.
MAF vikaan viittaa... tuttu juttu...
Pientä ryntäilyä viel olis. Paikaltaa ku lähtee vaik vaa nostaa kytkintä et lähtee liikkeelle ja ei koske kaasuu ni ryntäsee ainaki kylmänä. Varmaan se tyhjäkäyntisäädin viel kerenny putsailee.
Jep tyhjäkäyntisäätimen putsaus tai vaihto on parantanut vastaavia ongelmia.
Romuttamolta ostin mut ajamattomasta autosta pitäs ilmamäärämittari olla.
Olivatko romuttaneet ajamattoman auton, vai myivätkö myös uusia varaosia?
Tuntuu et moottori ku lämpiää ni pientä viivettää kaasuun tulis. Kylmänä ehkä vähän paremmin vastaa.
Edelleen mielestäni viittaa MAF vikaan. Ei näitä "tarkkuus" mittareita kannata romikselta ostaa tulee vaan kalliiksi, kokemusta on. Ei ne niitä testaa kun eivät pysty/osaa ja jos siinä on pikkuvikaa niin ei se asiakas sitä löydä. Olisi eri asia jos kyseessä olisi ilmamäärämittari jossa vaan läppä kääntyy virtauksen kasvaessa.
Jaguar S-type
Jaguar XJR
Jaguar X-type 2.0D
EX Mondeo MK2 STW V6 GT Aut.
EX Mondeo MK2 HB 1.8 GLX R.I.P.
EX "annettu" parempaan kotiin Sierra -83 HB 1.6 GL
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Mondeo kulku.

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Onko kokemusta tarvikemäärämittarien laadusta tai ylipäänsä? Mätänetti myis ~130e, Fordilla 207e ja tuo kapistus tais olla Hellan valmistama ni vois vielä niitten myyjältä kysästä hintaa.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Mondeo kulku.

Viesti Kirjoittaja Tekno »

Kyllä ne tarvike MAF:t ihan toimivia on. Itse tosin en pysty sanomaan kuin yhden kokeilun perusteella. Tilasin MAF:n ebay.co.uk:sta, ja oli kyllä halpa.
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
Avatar
MarkoA80
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Marras 2012 16:25
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mondeo kulku.

Viesti Kirjoittaja MarkoA80 »

Juu nipponi sil on. Motarilla ajaessa se näyttää et ilmaa menis koneeseen mut sit näyttäs taas et polttoainetta ei menis samassa suhteessa...kun polttoaine kulutus ei nouse ja sit vähän niinku pompsahtaa...

Jostain ulkomailta tilanneet niitä osia ja sieltä kuulemma jostain ajamattomasta autosta.

Taitaa kohta halvemmaksi tulla ku näyttää tulitikkua autolle... :D

Tuli tos mieleen et joskus taisin testata 80 alueella et oli MAF piuha irti ja oli sama ongelma.
Tollanen muistikuva on ny...
T:Marko
:ford:
Avatar
MarkoA80
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Marras 2012 16:25
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mondeo kulku.

Viesti Kirjoittaja MarkoA80 »

mösjöö kirjoitti:Onko kokemusta tarvikemäärämittarien laadusta tai ylipäänsä? Mätänetti myis ~130e, Fordilla 207e ja tuo kapistus tais olla Hellan valmistama ni vois vielä niitten myyjältä kysästä hintaa.
Huomasin tos netissä olis Pierburg MAF ni 108€.
T:Marko
:ford:
Avatar
MarkoA80
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Marras 2012 16:25
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mondeo kulku.

Viesti Kirjoittaja MarkoA80 »

Tulipas just vaihdettua pa-suodatin ni tulipas aika tumman näköstä bensaa kun tyhjensi suodattimen bensasta...ilmeisesti ei ihan lähiaikoina vaihettu.
T:Marko
:ford:
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Mondeo kulku.

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

MarkoA80 kirjoitti: Huomasin tos netissä olis Pierburg MAF ni 108€.
Se mätänetin vaiko fixuksen myymä tais olla myös Pierburg. Eikös toi orkkis ole hellan? No ken tietää. Maanantaina koitan ite helpottaako jos lankoja pikkuse ja hellästi koittais puhdistaa. Samalla aattelin putsata oikeestaan koko imupuolen kun kerta siellä päin ollaan.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
JMSC
Viestit: 145
Liittynyt: 29 Marras 2012 11:12
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Mondeo kulku.

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Tekno kirjoitti:Kyllä ne tarvike MAF:t ihan toimivia on. Itse tosin en pysty sanomaan kuin yhden kokeilun perusteella. Tilasin MAF:n ebay.co.uk:sta, ja oli kyllä halpa.
Jep itsekkin tilasin tarvike MAF:n V6:een ebaysta tuli briteistä ja on kyllä läpipa*ka kiinalaisviritys, toimii paremmin kuin rikkinäinen mutta ei kunnolla. Ei oikein istu kunnolla paikalleen ja arvot on vähän niikuin sinnepäin kalliiksi tuli kun täytyy vielä ostaa se ns. laatuosa... kait sieltä voi hyvääkin saada.
Pierburg tekee kyllä laatu osaa.

Brittien ebaystä tuli kyllä joskus orkkislambdat ja suorastaa sikahalvalla suomen hintoihin verrattuna, tämän kokemuksen perusteella uskaltauduin sen MAFfinkin sieltä tilaamaan ja v*tuiks män.
Tuli tos mieleen et joskus taisin testata 80 alueella et oli MAF piuha irti ja oli sama ongelma.
Tollanen muistikuva on ny...
Voipi olla että siinä tapauksessa ongelma on jossain muualla, toki se MAF:n puuttuminenkin aiheuttaa omat ongelmansa. Kysyn nyt vielä että millaista lukemaa se MAF näyttää ihan tyhjäkäynnillä ja mikä kone oli kyseessä?
Jaguar S-type
Jaguar XJR
Jaguar X-type 2.0D
EX Mondeo MK2 STW V6 GT Aut.
EX Mondeo MK2 HB 1.8 GLX R.I.P.
EX "annettu" parempaan kotiin Sierra -83 HB 1.6 GL
Avatar
MarkoA80
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Marras 2012 16:25
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mondeo kulku.

Viesti Kirjoittaja MarkoA80 »

1.8i musta kantinen ja se oli tyhjä käynnilllä siin n.3.2g/s hujakoilla ja 2000r/min ni n.7.0g/s tuntumassa.
T:Marko
:ford:
JMSC
Viestit: 145
Liittynyt: 29 Marras 2012 11:12
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Mondeo kulku.

Viesti Kirjoittaja JMSC »

OK lukemat vaikuttaa kyllä olevan ihan niikuin pitääkin.
Jaguar S-type
Jaguar XJR
Jaguar X-type 2.0D
EX Mondeo MK2 STW V6 GT Aut.
EX Mondeo MK2 HB 1.8 GLX R.I.P.
EX "annettu" parempaan kotiin Sierra -83 HB 1.6 GL
Avatar
MarkoA80
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Marras 2012 16:25
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mondeo kulku.

Viesti Kirjoittaja MarkoA80 »

Nyt o mondeo toiminu ku pitääki et ei yhtään ny ryntäilly.

Mökillä viikonloppuna kaasuttelin reilusti pihas ja laitoin putken kädellä tukkoon ja päästin irti.
Muutaman kerran noin tein...nyt ainaki toiminu, tuskin ny tosta varmaa apua ollu mut toiminu ny kumminki hyvin.

Myöskin katsastuksessa käytin tänään ei tosin läpi menny mut pakokaasut ok.
T:Marko
:ford:
tersa
Viestit: 418
Liittynyt: 25 Loka 2005 17:35

Re: Mondeo kulku.

Viesti Kirjoittaja tersa »

Tuleeko pakoputkest huonommin kaasua kun kulku on huonoa, ja hyvin kun kulkeekin? Samaa huomannu että jos vähän kaasuttelee paikoillaan niin auttaa enemmän ja vähemmän aikaa.

Toki ku jaksais niin katin kunnon näkis ainaki omast irrottamalla, ja loppuputki ei oo ku n. satasen. Vai voiko joku muu kuin putken tukkoisuus (pl. reikäsyys) aiheuttaa vaihtelevan määrän pakokaasua.
Mondeo mk2 1.8 CLX 4d -98, 461 tkm (2008-2018)
Mondeo mk2 2.0 GLX 4d -97, 465 tkm (2005-2012)
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Mondeo kulku.

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Tuota putken tai etenkin katin tukkoisuutta olen omassakin autossa miettinyt. On vaan niin pirun hankala ottaa irti kun vanhoja et kuitenkaan sinne ehjänä saa takasi. Ilman patenttia siis. Takapönttö ainakin omaan korvaan kuulostaa, että jostain jo vuotais.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Avatar
MarkoA80
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Marras 2012 16:25
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mondeo kulku.

Viesti Kirjoittaja MarkoA80 »

Kaupunki ajossa tuntunu toimivan ok mut matka ajossa ehkä ollu vähän et tuntuu joku ahistas mut vaikee sanoo. Voi olla et pikkusen tukkosuutta putkessa ollu.

Katsastuksessa eilen tosiaa käytin ni pakokaasuarvot oli. (Tosin ei läpi menny, muuta pikkuvikaa oli :D )
Tyhjäkäyynillä: Co% 0,00/ HC ppm 1/ O2 0.9 /Co2 14.7
Kierroksilla: Co% 0,00/ HC ppm 1/ O2 0.29/ Co2 14,9 ja lambda 1.01
T:Marko
:ford:
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Mondeo kulku.

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

No huomattavasti paremmat kun mulla. tyhjäkäynnillä tais olla HC 94 ja Co2 0,29. Kierroksilla myös rimaa hipoen. Tosin ei ollu ihan lämpimillään kun otin noi.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Avatar
MarkoA80
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Marras 2012 16:25
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mondeo kulku.

Viesti Kirjoittaja MarkoA80 »

Oli mullaki noin puolisen tuntia auto seissy ku äijä mittas päästöt.

Kaikki vakaajantangot meni vaihtoo ja sit takajarruletkut ja viel ajovalojensäätömoottori.
Osat o jo haettu ja ku olis paikka mis vaihtaa.
T:Marko
:ford:
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Mondeo kulku.

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Tosiaan. Sain vihdoin ja viimein putsattua sen ilmamassamittarin. Ikävä oli vaan metsästää reikätorxia, jotta sen sai siitä putkenpätkästä irti. Vaikutus tosin on tähän mennessä ollut varsin positiivinen. Eipä ole toistaiseksi ilmaantunut samanlaista puutumista ja arpomista. Puhdistukseen käytin CRC:n air mass sensor cleania.

Tein siinä samalla mielenkiinnon vuoksi pakokaasumittauksia ja olihan ne muuttuneet aika roimasti. En tiedä oliko immun putsaus suora syy tähän vai mitä hittoa. Tammikuussa leimalle otin hieman vajaalämpöisenä ja tulokset oli rajaa hipovat; korotetulla nopeudella CO 0,29 ja HC ~90ppm ja joutokäynnillä myös samaa luokkaa. Nyt lämmitin koneen ehkä vähän paremmin kuin aikaisemmin ja tulokset oli nopealla CO 0,01 ja HC 8ppm. Tyhjäkäynnillä CO yhtä pieni, mutta HC hieman suurempi. Huomasin myös, että ohjainlaite korjaa äärettömän hitaasti seosta.

Siinä kun paineli ~5000rpm ja päästi tyhjäkäynnille niin HC-arvo pomppi luokassa 600ppm, josta laski laiskasti sinne alle sataan, josta helvatun hitaasti tuonne 17ppm:ään, jolloin otin lapun. Lambda oikeestaan pysy koko ajan 1,000, eli korjausta ei juurikaan tapahtunut. Välillä kalasteli jopa rikkaan puolella. Outo laitos, mutta kaasut on nyt helvatin hyvät, eikä katin kunnosta ole enään mitään epäselvää.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Avatar
MarkoA80
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Marras 2012 16:25
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mondeo kulku.

Viesti Kirjoittaja MarkoA80 »

Ryntäily liikkeelle lähtiessä vieläkin vaivaa. Tietokoneella kahtonu et ainaki kun ns ryntäsee niin tyhjäkäyntiventtiili aukee yli 90% asettuu kumminki ku ajelee autolla. Sit sillon tällön saattaa tehä.
Koska tyhjäkäyntiventtiili aukee tai liikkuu myös ajossa ajotilanteen mukaan. Onkohan vika tyhjäkäyntiventtiilissä vai jossain mikä sitä ohjaa?
T:Marko
:ford:
JMSC
Viestit: 145
Liittynyt: 29 Marras 2012 11:12
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Mondeo kulku.

Viesti Kirjoittaja JMSC »

MarkoA80 kirjoitti:Ryntäily liikkeelle lähtiessä vieläkin vaivaa. Tietokoneella kahtonu et ainaki kun ns ryntäsee niin tyhjäkäyntiventtiili aukee yli 90% asettuu kumminki ku ajelee autolla. Sit sillon tällön saattaa tehä.
Koska tyhjäkäyntiventtiili aukee tai liikkuu myös ajossa ajotilanteen mukaan. Onkohan vika tyhjäkäyntiventtiilissä vai jossain mikä sitä ohjaa?
Eikös se tuossakin ole sähköisesti ohjattu? ECU:han sitä silloin ymmärtääkseni käskyttää.
Voi olla että tyhjäkäyntisäädin on ns. kypsä... mutta voipi olla olemattakin. :mrgreen:
Jaguar S-type
Jaguar XJR
Jaguar X-type 2.0D
EX Mondeo MK2 STW V6 GT Aut.
EX Mondeo MK2 HB 1.8 GLX R.I.P.
EX "annettu" parempaan kotiin Sierra -83 HB 1.6 GL
Avatar
MarkoA80
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Marras 2012 16:25
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mondeo kulku.

Viesti Kirjoittaja MarkoA80 »

Jaa ei oo kyl tietoa :D . Nii kyllähän se ajo vähän muuttu ku tyhjäkäyntiventtiilin johdon otti irti.
T:Marko
:ford:
Avatar
MarkoA80
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Marras 2012 16:25
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mondeo kulku.

Viesti Kirjoittaja MarkoA80 »

Kuis toi huohoinventtiili lähtee irti...ihan vaa vetämällä vai? Myydäänkö sitä vaa foortilla vai?
Aattelin tarkistaa sen toiminnan.
T:Marko
:ford:
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Mondeo kulku.

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Puhutko nyt kampikammion huohotinventtiilistä? Pitäis lähtee ku vaan nyppäät. Tiivistyy varmaankin sellasella kumirinkulalla joka on ihan suotavaa saada ehjänä pois. Kun takasin laitat niin kumirinkula venttiilin päälle ja tunkemaan.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Avatar
MarkoA80
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Marras 2012 16:25
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mondeo kulku.

Viesti Kirjoittaja MarkoA80 »

Juu sitä tarkoitan. Täytynee vilasta et se ei oo jumissa.
Pitääkö se venttiili vetää siit keskeltä pois vai lähteekö se jonkun muunlaisena pakettina irti?
T:Marko
:ford:
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Mondeo kulku.

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Ei tarkemmin hajua minkälainen systeemi tossa on.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
tersa
Viestit: 418
Liittynyt: 25 Loka 2005 17:35

Re: Mondeo kulku.

Viesti Kirjoittaja tersa »

Irtoaa vähän nitkutellen vetäen pitäen kumista kiinni, ja sen jälkeen ottamalla venttiilin kumista pois. Tänään innostu oma mondeo kulkemaan jonkun aikaa niinku kuuluukin, ois hauska tietää mikä siellä on tukkosen tuntunen, varmaan pakoputki.
Mondeo mk2 1.8 CLX 4d -98, 461 tkm (2008-2018)
Mondeo mk2 2.0 GLX 4d -97, 465 tkm (2005-2012)
Vastaa Viestiin