Ford Focus mk3 2011

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Ekomies
Viestit: 52
Liittynyt: 22 Tammi 2012 09:10

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja Ekomies »

Onnea EGOboost!
Naseva paketti tulossa,varmasti et tule pettymään.Itsellä normaalisti näihin aikoihin orastavaa autokuumetta,mutta Fokkerin kanssa ei moisesta ole tietoakaan :D
Nyt menty reilu vuosi ja vajaa 30 tkm ecoboostaillen ja ilman murheita.Itsekin ottaisin nuo xenonit ja Sonyn audio paketin ,jos nyt olisin tilaamassa.
Voisihan sitä tietysti hyödyntaa Fordin 110V tarjouksen ja tilata sama auto kuin nyt on noilla varusteilla,mutta taitaisi väliraha olla aika suolainen,niin jäisi tuo
päivitys turhan tyyriiksi :lol:
Focus 1.6 Ecoboost Titanium Wagon
apophis
Viestit: 41
Liittynyt: 01 Touko 2012 20:54

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja apophis »

Onko tietoa miten toimii Focus / C-MAX takalasin lämmitin pakkasella? Minusta tuntuu että se on aina päällä, jos on pakkasta?! Kytkentänapilla ei tunnu olevan mitään vaikutusta, paitsi että valo syttyy joksikin aikaa ja sitten sammuu. Jos ei paina nappia niin silti näyttäisi ainakin startin jälkeen lämmittävän lasia?

Nappasin sen 25A sulakkeen irti, katotaan lämpeneekö enää!
C-MAX -12 1.6 FlexiFuel
Ekomies
Viestit: 52
Liittynyt: 22 Tammi 2012 09:10

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja Ekomies »

apophis kirjoitti:Onko tietoa miten toimii Focus / C-MAX takalasin lämmitin pakkasella? Minusta tuntuu että se on aina päällä, jos on pakkasta?! Kytkentänapilla ei tunnu olevan mitään vaikutusta, paitsi että valo syttyy joksikin aikaa ja sitten sammuu. Jos ei paina nappia niin silti näyttäisi ainakin startin jälkeen lämmittävän lasia?

Nappasin sen 25A sulakkeen irti, katotaan lämpeneekö enää!
Toiminto on automaagisesti päällä jonkin aikaa startin jälkeen,samalla sivupeilit lämpenee myös.Kyllähän tuo voisi nappulan takana olla koko toiminto,kun nyt
tuntuu kerääntyvän sulamisvesistä pakkasella ylimääräistä jäätä pyyhkimeen,mikä onkin sitten tukevasti jäässä : :roll:
Focus 1.6 Ecoboost Titanium Wagon
apophis
Viestit: 41
Liittynyt: 01 Touko 2012 20:54

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja apophis »

Ok, tuo on hyvä tietää, epäilin että rele tai joku jumittaisi. Typerä toiminto, eikö sitä saa pois päältä mistään? Nimenomaan pakkasella on vain haittaa kun juuri sopivasti sulaa ja takalasin alalaita on aivan jäässä ja pyyhkijä myös.
C-MAX -12 1.6 FlexiFuel
EGOboost
Viestit: 8
Liittynyt: 12 Helmi 2013 23:16

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja EGOboost »

Ekomies kirjoitti:Onnea EGOboost!
Naseva paketti tulossa,varmasti et tule pettymään.Itsellä normaalisti näihin aikoihin orastavaa autokuumetta,mutta Fokkerin kanssa ei moisesta ole tietoakaan :D
Nyt menty reilu vuosi ja vajaa 30 tkm ecoboostaillen ja ilman murheita.Itsekin ottaisin nuo xenonit ja Sonyn audio paketin ,jos nyt olisin tilaamassa.
Voisihan sitä tietysti hyödyntaa Fordin 110V tarjouksen ja tilata sama auto kuin nyt on noilla varusteilla,mutta taitaisi väliraha olla aika suolainen,niin jäisi tuo
päivitys turhan tyyriiksi :lol:

Kiitokset!

Juu xenoneita en päässyt käytännössä kokeilemaan, mutta kaiken lukemani perusteella ovat kuulemma erinomaiset. Koeajosta jäi kyllä mahtava fiilis ja tilat tämän hetken tarpeisiin juuri sopivat (lastenistuin ja vaunut mahtuu hyvin kyytiin). Molemmilla koeajo kerroilla sattu olemaan reilusti lunta maassa, niin mielenkiinnolla odotellaan miten kesä ja kuiva asfaltti vaikuttaa ajettavuuteen. Ennen kaikkea se etupyörien pito ja kiihtyvyys jäivät kokematta. Vääntöä kyllä löyty reilusti ja kun pitoa hiukankin sai ni tuntui niitä menohaluja löytyvän... :D
Mondeo Titanium Busines Sport Pack 5d 1.5 ecoboost Automaatti
taky
Viestit: 372
Liittynyt: 12 Heinä 2005 09:11
Paikkakunta: Orimattila

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja taky »

EGOboost kirjoitti: Juu xenoneita en päässyt käytännössä kokeilemaan, mutta kaiken lukemani perusteella ovat kuulemma erinomaiset.
Toivottavasti, sillä normivalot on kyllä luokattomat - harmi, sillä muuten auto - omassa tapauksessa 1.0l - on kelpopeli.

Hieman uraherkkä - varsinkin liukkaalla kelillä, tuuppaa olemaan näillä kotimaisilla ajourateillä Contin nastoilla, paljaalla asfaltilla meno täsmäytyy havaittavasti.
Volvo V90 D4 R-Design automaatti
Kuva
--
Ford Focus vm.-99 1,6 Zetec-S
fosa
Ylläpitäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 09 Syys 2012 22:02

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja fosa »

apophis kirjoitti:Onko tietoa miten toimii Focus / C-MAX takalasin lämmitin pakkasella? Minusta tuntuu että se on aina päällä, jos on pakkasta?! Kytkentänapilla ei tunnu olevan mitään vaikutusta, paitsi että valo syttyy joksikin aikaa ja sitten sammuu. Jos ei paina nappia niin silti näyttäisi ainakin startin jälkeen lämmittävän lasia?

Nappasin sen 25A sulakkeen irti, katotaan lämpeneekö enää!
Itsestä tuntuu, että automaattilämmitys 'nollaantuu' kun startin jälkeen laittaa itse napista päälle ja heti pois.
Huomannut silloin kun ei muista näpäyttää nappia niin rannut tulee takalasiin, siitä päättelisin että automaattisesti juu menee mutta saa tuollee on-off näpäytyksellä pois.
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

taky kirjoitti: Toivottavasti, sillä normivalot on kyllä luokattomat - harmi, sillä muuten auto - omassa tapauksessa 1.0l - on kelpopeli.
Hieman uraherkkä - varsinkin liukkaalla kelillä, tuuppaa olemaan näillä kotimaisilla ajourateillä Contin nastoilla, paljaalla asfaltilla meno täsmäytyy havaittavasti.
Ostin vuosi sitten 1,6 diesel-Focuksen ksenoneilla. Valot ovat todella hintansa arvoiset, vaikka ovatkin aika kalliit. Ksenoneissa on todella tarkka valon raja ja automaattinen tason säätö.

Kirjoitin myös aiemmin kun pohdittiin 1,0 EcoBoostin sopivuutta Focuksen keulalle, että saattaapa olla, että talviajossa keulan keveys tulee jonkinverran haittaamaan - vaikka siihenkin tottuu. Tuo havaittu uraherkkyys lienee ilmentymä siitä keveydestä ja korostuu, jos renkaat ovat yhtä leveät kuin isompimoottorisissa malleissa; ei kannata ottaa ainakaan 215 leveitä, vaan 205 leveät ovat maksimileveät talvirenkaat 1,0:aan.
Itsellänikin on ajokokemusta 1,0 EcoBoostista tuon em. asian tueksi.
Torque Vectoring Control
noki
Viestit: 3
Liittynyt: 28 Joulu 2012 19:08

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja noki »

Itsekkin ihmettelin aikani miksi takalasin lämmitin alkaa sulattaa lasia vaikka lämmitintä ei ole laitettu päälle eikä merkkivalo pala.Sen saa tosiaan pois päältä kun käyttää ajoon lähtiessä takalasin lämppärin päällä kojelaudan kytkimestä ja sammuttaa saman tien pysyy perä jäästä puhtaana !
apophis
Viestit: 41
Liittynyt: 01 Touko 2012 20:54

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja apophis »

Sulakkeen poisto toimi hyvin :D Aivan turha feature koko takalasin lämmitys ja peilitkin on harvoin lämmityksen tarpeessa. Etulasin lämmittimestä sentään on jotain hyötyä ja se ei lähde automaattisesti päälle (kai?!).
C-MAX -12 1.6 FlexiFuel
Avatar
Vrjssa
Viestit: 88
Liittynyt: 16 Heinä 2011 21:34

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja Vrjssa »

Tuulilasin & takalasin lämmittimet lähtevät päälle automaattisesti kun lämpötila on muistaakseni alle +4C. Ainakin sen huomaa siitä että etulasin "langat" alkavat tuottaa lämpöväreilyä.

Toiminnon voi katkaista painamalla kytkimiä (merkkivalo palaa) ja painamalla uudelleen (Off)
Ei tarvitse sulakkeisiin koskea :lol:

Etu tai takalasin lämmityksen yhteydessä myös peilit lämpesivät (En muista kumman)
apophis
Viestit: 41
Liittynyt: 01 Touko 2012 20:54

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja apophis »

Oletko varma tuosta tuulilasin lämmittimestäkin? Tuossa ennen sulakkeen poistoa laitoin auton käyntiin ja etulasin lämmittimen päälle ja näki ihan ajovaloista että lähti päälle. Eli vaikutti siltä, että ei lähtenyt päälle itsestään?

Onhan tuo ihan *erseestä oleva feature... Oliko 25A sulake takalasille ja 2 x 10A vai 2 x 15A tuulilasille (elementti kahdessa osassa). Elikkä nykäisee puoli kilowattia tehoja aivan turhaan jo +4 lämpötilassa. Lyhyellä työmatkalla pelkkää haittaa sekä jään että turhan kulutuksen muodossa.
C-MAX -12 1.6 FlexiFuel
Avatar
Vrjssa
Viestit: 88
Liittynyt: 16 Heinä 2011 21:34

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja Vrjssa »

Kyllä olen. Aamulla oli kyllä -1C ja tuulilasi sekä takalasin lämmitin lähtevät päälle autona. Eli lumi / jää sulivat nopeasti ja takalasista sen pystyi toteamaan "raidoituksesta". Tuulilasissa sen näkee että sulaminen loppuu lämmityselementin reunoihin.

(Puhaltimen kytken pois päältä ennen auton sammutusta - Vähennän virtataakkaa :lol: )

Hyödyllinen ja ei hyödyllinen koska haukkaa todella paljon sähköä autosta. Siksi starttaan ja nappaan aina yleensä napista pois ellei tarvetta ole. Tuo nimittäin pätkäajolla voi salakavalasti akkua tyhjätä.

Muilla kokemuksia tuosta lasilämmityksestä?

Huomasin tämän saman asian -08 mallin Focuksessa. (Siinä kyllä merkkivalot syttyivät kun auton käynnisti.
Onko_Ford_traktori
Viestit: 8
Liittynyt: 17 Loka 2012 11:49

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja Onko_Ford_traktori »

Onko_Ford_traktori kirjoitti:No niin päätös työsuhdeautosta on tehty ja tilaukseen lähtee seuraavien speksien mukainen Ford Focus:

FORD Focus 2,0TDCi 140hv PS Titanium A6 Wagon
- 17” alut
- Audio 7
- Easy Driver 1
- Kattokaiteet hopea
- Light Upgrade Pack
- väri valkoinen

Toivottavasti ko. Ford ei ole traktori :D
Auto saapui helmikuun alussa ja nyt tuhannen kilsaa körötelty. Alla Nokian 7 nastat. Muutama huomio:
- Olen tyytyväinen, että en ottanut jo kohta vanhaksi jäävää Golfin farmaria. Focus on tyylikkäämpi ja tästähän ei voi kiistellä :) Uusi Golf on sitten asia erikseen...
- Ford on todellakin traktori, mitä tulee äänimaailmaan. Nastoilla melutaso on melkoinen. Vertailuna Hyundai i20 kitkoilla tuntui jopa hiljaisemmalta.
- Kulutus ok, mutta ei ainakaan näin uutena luokkansa kärkeä. PK-seudulla sekalaisessa ajossa 6,3 ja maantiellä n. satasen vauhdissa 4,8. Tämä siis ajotietokoneen mukaan.
- 140 heppainen diesel PS:llä tuntuu Volkkarin vastaavaa puhdittomammalta tai aikaisempaan autoon verrattuna (Honda Accord 140hp diesel manuaali)
- Diesel ja PS toimivat todella pehmeästi yhdessä.
- Kannattaa ottaa avaimettomalla sisäänkäynnillä (minä en ottanut)
- Parkkitutkat...no joo
- Xenon paketti must
- Jos olet yli 180 senttinen ja perheellinen, osta suosiolla Mondeo :)

Kysymys foorumilaisille. Pitäisi hommata tuohon taakkateline. Onko kokemuksia alkuperäinen lisävaruste vs. tarvike?
-KP-
Viestit: 14
Liittynyt: 18 Tammi 2009 18:26

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja -KP- »

Eilen testasin lasien lämmityksiä ja -3 oli pakkasta ja kumpikaan lasi ei lähtenyt automaattisesti lämpiään. Eli kahdenlaista versioo näyttäis olevan liikenteessä.
Foortti ei oo auto, eikä piika ihminen.
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

Onko_Ford_traktori kirjoitti: Auto saapui helmikuun alussa ja nyt tuhannen kilsaa körötelty. Alla Nokian 7 nastat. Muutama huomio:
- Olen tyytyväinen, että en ottanut jo kohta vanhaksi jäävää Golfin farmaria. Focus on tyylikkäämpi ja tästähän ei voi kiistellä :) Uusi Golf on sitten asia erikseen...
- Ford on todellakin traktori, mitä tulee äänimaailmaan. Nastoilla melutaso on melkoinen. Vertailuna Hyundai i20 kitkoilla tuntui jopa hiljaisemmalta.
- Kulutus ok, mutta ei ainakaan näin uutena luokkansa kärkeä. PK-seudulla sekalaisessa ajossa 6,3 ja maantiellä n. satasen vauhdissa 4,8. Tämä siis ajotietokoneen mukaan.
- 140 heppainen diesel PS:llä tuntuu Volkkarin vastaavaa puhdittomammalta tai aikaisempaan autoon verrattuna (Honda Accord 140hp diesel manuaali)
- Diesel ja PS toimivat todella pehmeästi yhdessä.
- Kannattaa ottaa avaimettomalla sisäänkäynnillä (minä en ottanut)
- Parkkitutkat...no joo
- Xenon paketti must
- Jos olet yli 180 senttinen ja perheellinen, osta suosiolla Mondeo :)

Kysymys foorumilaisille. Pitäisi hommata tuohon taakkateline. Onko kokemuksia alkuperäinen lisävaruste vs. tarvike?
Nastoilla - uusilla - melutaso on melkoinen, kuten muillakin vastaavan hintaluokan autoilla, mutta hiljenee kyllä nastojen särmien hieman pyöristyessä. Ainakin Golf vertailukohteena pärjää tässä nastarengasmelussa, mutta olisitpa ajanut sitä Hyundaita vastaavilla nastarenkailla. :wink:

Kulutus putoaa ja kulku kevenee kyllä n. 10000 km:n ajon jälkeen ja dieselin lisälämmitinkin vaikuttaa jotain kulutusarvoihin; myös sähkölaitteiden kuormittava vaikutus näkyy polttoaineen kulutuksessa.
Itselläni oleva (115 hv:n) 1,6 diesel kyllä tuntuu vastaavaa VW:n konetta selvästi puhdikkaammalta. :D
Kyllä istuimen säätövarat Titaniumissa riittävät 190 senttisellekin, mutta jos takamatkustajatkin ovat saman mittaisia, niin sitten Focus ei todella riitä.

Taakkatelineistä (kattotelineistä auton omiin kaiteisiin) oli "testi" Auto Bild Suomessa 3/2013. Testiautona oli Passat Variant. Hintahaarukkana oli 110,-(JetBag) - 242,-(Thule). Materiaalit teräksestä kevytmetalliin. Jos saat Fordin oman sarjan (Thule) lähellekkään näitä hintoja, niin osta se sopivuuden takia.
Viimeksi muokannut JohnFinn, 19 Helmi 2013 23:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Torque Vectoring Control
Avatar
STFiesta
Viestit: 95
Liittynyt: 02 Helmi 2007 16:04
Paikkakunta: nakkila

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja STFiesta »

Vrjssa kirjoitti:Kyllä olen. Aamulla oli kyllä -1C ja tuulilasi sekä takalasin lämmitin lähtevät päälle autona. Eli lumi / jää sulivat nopeasti ja takalasista sen pystyi toteamaan "raidoituksesta". Tuulilasissa sen näkee että sulaminen loppuu lämmityselementin reunoihin. .
Mulla edellisessä autossa eli Mondeo 2.0 TDCi:ssä meni kans tuulilasin ja takalasinlämmitimet automaattisesti päälle kun ulkolämpötila oli riittävän alhainen. Ne meni muistaakseni päälle heti kun ulkolämpötilä meni pakkasen puolelle.
Fusion + 1.6 vm.03

Entiset:
Mondeo 2.0 TDCi 130hv Titanium Wagom vm.06
Focus 1.6 Trend Wagon vm.06
Fiesta ST 150 vm.06
Focus 2.0 Sport 5d vm.05
Simprider
Viestit: 255
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:41
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja Simprider »

STFiesta kirjoitti: Mulla edellisessä autossa eli Mondeo 2.0 TDCi:ssä meni kans tuulilasin ja takalasinlämmitimet automaattisesti päälle kun ulkolämpötila oli riittävän alhainen. Ne meni muistaakseni päälle heti kun ulkolämpötilä meni pakkasen puolelle.
Mondeo mk3:ssa raja on +4 eli se kun keltainen hiutale syttyy, featuren saa tosin poistettua huollossa jos haluaa. Se mikä on mielenkiintoista niin mk2 Focuksesta toimintoa ei saanut pois vaikka huollossa kokeiltiin. Valot napeista sammui mutta lasit lämpenivät silti.
Kuga 2.0 TDCi Powershift Kuva
Kuga PHEV Kuva
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja Tekno »

polttoaineen tuhlausta, jos turhaan lämmittää tuulilasia.
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
Työntyjä
Viestit: 3
Liittynyt: 20 Helmi 2013 12:29

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja Työntyjä »

Laitoin jo tuonne toiselle aihealueelle, mutta laitan myös tänne.

Focus 1.0 ecoboostilla ja 125 hv.

Muutama päivä sitten mittarissa oli 7100 km. ja keskikulutus 6,8 litraa / 100 km.

Puolet maantieajoa.

Kaupungissa lyhyttä ajoa mäkisessä maastossa.

Nollasin sitten kulutusmittarin ja aloin testailemaan kulutusta kylmästartilla jne.

Huomasin että tyhjäkäynnillä se toinen mittari näyttää esim. 0.5 litraa / h

Mutta se toinen mittari joka näyttää paljonko menee / 100km, nousee isosti ylös päin mitä kauemmin antaa olla tyhjäkäynnillä.

Ajoin kaupunkiin kylmästartilla muutaman kilometrin ja kulutus oli 8 litraa / 100 km, mutta kun annoin käydä tyhjäkäyntiä, nousi kulutus lyhyessä ajassa 12 litraan / 100 km.

Kun vaihdoin toiseen mittariin, se näytti sitä 0,4 - 0,5 litraa / h tyhjäkäynnin aikana.

Kuluttaako auto siis paljon tyhjäkäynnillä vai onko vika kulutusta seuraavassa järjestelmässä?
fosa
Ylläpitäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 09 Syys 2012 22:02

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja fosa »

Työntyjä kirjoitti:Laitoin jo tuonne toiselle aihealueelle, mutta laitan myös tänne.

Focus 1.0 ecoboostilla ja 125 hv.

Muutama päivä sitten mittarissa oli 7100 km. ja keskikulutus 6,8 litraa / 100 km.

Puolet maantieajoa.

Kaupungissa lyhyttä ajoa mäkisessä maastossa.

Nollasin sitten kulutusmittarin ja aloin testailemaan kulutusta kylmästartilla jne.

Huomasin että tyhjäkäynnillä se toinen mittari näyttää esim. 0.5 litraa / h

Mutta se toinen mittari joka näyttää paljonko menee / 100km, nousee isosti ylös päin mitä kauemmin antaa olla tyhjäkäynnillä.

Ajoin kaupunkiin kylmästartilla muutaman kilometrin ja kulutus oli 8 litraa / 100 km, mutta kun annoin käydä tyhjäkäyntiä, nousi kulutus lyhyessä ajassa 12 litraan / 100 km.

Kun vaihdoin toiseen mittariin, se näytti sitä 0,4 - 0,5 litraa / h tyhjäkäynnin aikana.

Kuluttaako auto siis paljon tyhjäkäynnillä vai onko vika kulutusta seuraavassa järjestelmässä?
Keskikulutusmittari näyttää tosiaan kulutuksen suhteessa ajomatkaan, joten tyhjäkäynnillä kun polttoainetta kuluu mutta matkaa ei tule lisää niin tokihan se nousee.

Ajankuluksi esimerkkilasku (vain havainnollistava):
1. Ajetaan 100km/h 100km matka kulutuksella 10l/100km
2. Käytetään tunti tyhjäkäynnillä kulutuksella 1l/h
3. Bensaa kulunut 11l, mutta matka ei edennyt eli 11l/100km

edit. Vaikkapa jos ajetaan 6,25km kulutuksella 8l/100km ja sit tyhjäkäyntiä 30min kulutuksella 0,5l/h niin päästään tuohon hyppäykseen. ;)
Viimeksi muokannut fosa, 20 Helmi 2013 13:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
taky
Viestit: 372
Liittynyt: 12 Heinä 2005 09:11
Paikkakunta: Orimattila

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja taky »

Työntyjä kirjoitti: Focus 1.0 ecoboostilla ja 125 hv.
Muutama päivä sitten mittarissa oli 7100 km. ja keskikulutus 6,8 litraa / 100 km.
Puolet maantieajoa. Kaupungissa lyhyttä ajoa mäkisessä maastossa.
Täällä takana reilut 5 tkm samaisella moneella/wagon, keskikulutus tankkausta 5,8 l/100km, 75-80% maantie/motari, loput taajamaa.
Volvo V90 D4 R-Design automaatti
Kuva
--
Ford Focus vm.-99 1,6 Zetec-S
Työntyjä
Viestit: 3
Liittynyt: 20 Helmi 2013 12:29

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja Työntyjä »

fosa kirjoitti: Keskikulutusmittari näyttää tosiaan kulutuksen suhteessa ajomatkaan, joten tyhjäkäynnillä kun polttoainetta kuluu mutta matkaa ei tule lisää niin tokihan se nousee.

Ajankuluksi esimerkkilasku (vain havainnollistava):
1. Ajetaan 100km/h 100km matka kulutuksella 10l/100km
2. Käytetään tunti tyhjäkäynnillä kulutuksella 1l/h
3. Bensaa kulunut 11l, mutta matka ei edennyt eli 11l/100km

edit. Vaikkapa jos ajetaan 6,25km kulutuksella 8l/100km ja sit tyhjäkäyntiä 30min kulutuksella 0,5l/h niin päästään tuohon hyppäykseen. ;)
Aivan oikein, niinhän se menee. Kiitos!

Jotakin tuon suuntaista itsekin pohdiskelin.

Tein nimittäin tarkemman testin joutessani.

Nollasin kulutusmittarin ja ajoin vajaan kilometrin loivaa ylämäkeä pitkin ja kulutus oli 7,5 l / km. Sitten tyhjäkäyntiä 10 minuuttia, niin että nousi 15,5 l / 100 km.

Ajoin tuon jälkeen 3 km. lenkin ja kulutus laski 8 l / 100 km.

Sitten tyhjäkäyntiä noin kolme minuuttia, niin että kulutus nousi taas, mutta hitaammin 8,5 l / 100 km.

Olisihan tuo pitänyt itse oivaltaa, mutta sama pää kesät ja talvet.

Mutta olipahan joku syy rekisteröityä tänne.

Mielenkiinnolla odotan kesää. Kesärenkaita ja lämpimiä kelejä.
Juniorihölkkääjä
Viestit: 18
Liittynyt: 19 Helmi 2013 14:46

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja Juniorihölkkääjä »

fosa kirjoitti:Mahdollista lienee myös tuotannon päättyminen nykyisellään, koska tulossa kenties ecoboost flexi.
Mitä itse katsellut, ei päästöjen puolesta pitäisi olla mitään sanomista.
Itse asiassa on sanomista 1.1.2013 alkaen, kun laskentakaava muuttui ja se ottaa nyt huomioon myös ajoneuvon painon. Tämän takia Dacialta, VW:lta ja monelta muulta valmistajalta ovat E85-bensalle suositellut mallit poistuneet tehdastilattavista koko EU-alueella, kun 2012 alkanut vuoden siirtymäaika on ohi ja koko malliston hiilidioksidipäästöt pitää saada tietyn rajan alle. Volvo oli jo varautunut tähän ja heillä on flexejä edelleen malistossa.
fosa
Ylläpitäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 09 Syys 2012 22:02

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja fosa »

Tuota en hoksannutkaan, että kärjistetysti syöppöjä saa valmistaa vain mikäli muu mallisto laskee keskiarvoa riittävästi! :lol:
Hyvä pointti sinänsä, mutta henkilökohtasesti en pidä siitä että erinäisin toimenpitein 'pakotetaan' kaikki samaan muottiin. "Voitaisiin tehdä tällanen, mutku muu mallisto on tollanen."

ps. linkki lähteeseen mallistokohtaisista rajoista ois kiva
pps. Juniorihölkkääjä ilmeisesti viittasi tähän http://ec.europa.eu/clima/policies/tran ... dex_en.htm
"Emission limits are set according to the mass of vehicle, using a limit value curve. The curve is set in such a way that a fleet average of 130 grams of CO2 per kilometre is achieved by 2015."
Vastaa Viestiin