Mondeon käynnistyminen ja muut ongelmat

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
janne87
Viestit: 33
Liittynyt: 20 Heinä 2011 22:19

Mondeon käynnistyminen ja muut ongelmat

Viesti Kirjoittaja janne87 »

Terve Ford-ihmiset!

Mondeoni (vm.2000 mk2) ei käynnisty. Oireet: Käynnistyy useimmiten, mutta ajoittain ei inahdakkaan. Valot syttyy ja muutoin kaikki toimii normaalisti, mutta käynnistettäessä startti ei pyörähdäkkään, eikä valot himmene kun koittaa startata. Eli ei edes yritä.
Olen ottanut avamen virtalukosta ja koittanut mikäli vika olisi virtalukossa. Ajoittain tuntuu auttavan, mutta eilen ei enää sekään auttanut. Annoin sumun hälvetä ja koitin hetken päästä uudelleen ja lähti kuin palmun alta.
Olen miettinyt mahdollisia vikakohtia: Virtalukko, rele tai starttimoottori itse. Toisaalta vika saattaisi olla myös käynnistyksenestossa. Pitää testata auttaisiko esimerkiksi ratin kääntely eri asentoon.
Onko muilla ollut samankaltaista ongelmaa? Miten ongelma ratkeaisi?

Entä oletteko kärsineet rikkinäisestä kuljettajan penkin lämmittimestä? Minä kärsin kovilla pakkasilla. Miten olette korjanneet? Mikäli elementti on hajalla, sitä tuskin kannattaa lähteä rustaamaan.

Kiitoksia vastauksistanne!

Janne
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Mondeon käynnistyminen ja muut ongelmat

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Akku, kengät, kaapelit ja liittimet kunnossa? Voi olla myös rele/sulakevika. Apuvirralla tai uudella akulla kokeiltu?

Myös itse startti voi olla särki. Helpointa olis jos pääsis startilta mittaamaan jännitten käynnistysasennossa tai joltain muulta laitteelta joka saa virtaa myös virtalukon käynnistysasennossa, navalta 15.

Omakin penkinlämmitin on samoiten rikki. Syynä oli persvastuksen poikki menny piuha. Piuha oli katkennut aivan vastuksesta, joka on penkin sisällä. Penkin pohjasta menee reikä, jonne piuha meni kiinni. Mahdoton juottaa takasin kiinni, eli pitää penkin verhoilu purkaa. Voi toki olla myös vastus jostain kohtaa poikki. Omasta piuha jäi suorastaan käteen kun yritti mitata.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
pvdriver
Viestit: 470
Liittynyt: 23 Joulu 2009 12:02
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: Mondeon käynnistyminen ja muut ongelmat

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Itsellä oli myös piuha katkennut samasta paikasta elementin juuresta. Korjaus onnistuu istuintyynyn verhoilun irroituksella, ainakin perusmallin penkeissä säätörulla + sivumuovi pois, verhoilun kumilista penkin pohjan kanttauksesta irti ja verhoilua sekä tyynyä pääsee raottamaan.
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Mondeon käynnistyminen ja muut ongelmat

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Ja mahtuu juottamaan uuden johdon. Toivon vain hartaasti, että otin sen johdonpätkän talteen.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Vastaa Viestiin