Mondeo mk2 tyhjäkäynti jää "kantamaan"
Mondeo mk2 tyhjäkäynti jää "kantamaan"
Missähän lienee vika vai onko ihan ominaisuus että matka-ajossa kun painaa kytkimen pohjaan niin kierrokset jää sinne 1500-2000 paikkeille eikä tavalliseen 800-900 rpm paikkeille?
Kaupunkiajossa tätä ilmiötä ei esiinny, ainoastaan matka-ajossa.
Mottina siis 1.8 Zetec.
Kaupunkiajossa tätä ilmiötä ei esiinny, ainoastaan matka-ajossa.
Mottina siis 1.8 Zetec.
Re: Mondeo mk2 tyhjäkäynti jää "kantamaan"
Ei. Samasta ongelmasta kärsitään ja vielä en oo pystynyt troubleshoottaamaan yhteen komponenttiin. Tähän asti käyty läpi koko imupuoli. MAF ei toimi aina "ihan täysillä", mutten usko tuohon vaikuttavan ja ainakin mittarin lämpötila-anturi on särki. MAF:n lämpötila-anturi antaa ihan uskottavaa lukemaa mitattuna, eikä läppäkotelo/tyhjäkäyntiporaus ole karstanen (auto ilman EGR:ää).
Myös tyhjäkäynnillä on vaikeuksia laskea alle 1000rpm. Yleensä hieman päälle tai inan verran alle. Ohjelman pitäis trimmata se 880rpm vaiko 750rpm.
Ihan sama mk2 Mondeo 1.8 Zetec-e
Myös tyhjäkäynnillä on vaikeuksia laskea alle 1000rpm. Yleensä hieman päälle tai inan verran alle. Ohjelman pitäis trimmata se 880rpm vaiko 750rpm.
Ihan sama mk2 Mondeo 1.8 Zetec-e
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Re: Mondeo mk2 tyhjäkäynti jää "kantamaan"
En osaa sanoa varsinaista ratkaisua, mutta ainakin EGR:n kellon tulppaaminen aiheutti minulla sen, että kierrokset jäivät koholle kaasu nostettaessa. Ilmeisesti se aiheutti sen, että tasakaasualueelta, eli EGR:n toiminta-alueelta joutokäyntialueelle siirryttäessä EGR-venttiili oli jo kiinni, eikä sen sulkeutumisesta johtuvaa lisäilman tarvetta olisi ollutkaan. Ohjelma syötti koneeseen liikaa ilmaa->kierrokset nousivat. En ole varma, olisiko ECU:n nollaus opettanut sen uuteen tilanteeseen, mutta kytkin EGR:n takaisin toimintaan niin ei tule ongelmia (paitsi ehkä joskus kun paikat karstoittuu).
Tein joskus tällaisen, jälleen unholaan painuneen ohjeen, jos nyt jotain apua olisi:
www.fordclub.fi/foorumi/viewtopic.php?f=3&t=36027
Tein joskus tällaisen, jälleen unholaan painuneen ohjeen, jos nyt jotain apua olisi:
www.fordclub.fi/foorumi/viewtopic.php?f=3&t=36027
Mondeo mk1 2.0 4d -96
Re: Mondeo mk2 tyhjäkäynti jää "kantamaan"
Mulla on toisessa pirssissä samaa vikaa, koneena on 2.0 Zetec harmaalla venttiilikopalla. Moottoritiepätkän jälkeen kun painaa kytkimen pohjaan saattaa kierrokset jäädä huutamaan 3-4 välille asti, välillä kun lähtee kiihdyttämään tuntuu kuin kaasu vastaisi hieman viivellä nykäisten kiihdytykseen.
Tuo kierrosten jääminen korkealle loppuu kun auto pysähtyy, eli ilmeisesti nopeussensori (VSS?) on tulossa tiensä päähän. Saako noita jostain muualta kuin FOrsilta ja paljonkohan ne suunnilleen kustantaa?
Tuo kierrosten jääminen korkealle loppuu kun auto pysähtyy, eli ilmeisesti nopeussensori (VSS?) on tulossa tiensä päähän. Saako noita jostain muualta kuin FOrsilta ja paljonkohan ne suunnilleen kustantaa?
Ford Mondeo 2.0 TDDi 2005
ex-Ford Mondeo 2.5 V6 2001
ex-Ford Mondeo 1.8TD 1999
ex-Ford Mondeo 2.2 TDCi 2006
ex-Ford Mondeo 2.0i CLX STW 2000
ex-Ford Mondeo 1.6i Sedan 1998
ex-Ford Mondeo 2.5 V6 2001
ex-Ford Mondeo 1.8TD 1999
ex-Ford Mondeo 2.2 TDCi 2006
ex-Ford Mondeo 2.0i CLX STW 2000
ex-Ford Mondeo 1.6i Sedan 1998
Re: Mondeo mk2 tyhjäkäynti jää "kantamaan"
Antureita ei oikein tahdo saada muualta kuin Fordilta. Motonet ja muut tarvikeliikkeet yleensä pitää valikoimissaan vaan "yleisantureita" kuten lämpötila-öljynpaine, myös niiden sopivuus on kyseenalaista. Turussa on myös Varaosa-Mafia, joka myy Fordin orkkisvaraosia. Hinnat ovat aika suolaisia. Ainakin lämpötila-anturilla.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Re: Mondeo mk2 tyhjäkäynti jää "kantamaan"
Tyhjäkäyntiventtiilin kun putsasi, niin alkoi pelittää oikein.
Ford Mondeo 2.0 TDDi 2005
ex-Ford Mondeo 2.5 V6 2001
ex-Ford Mondeo 1.8TD 1999
ex-Ford Mondeo 2.2 TDCi 2006
ex-Ford Mondeo 2.0i CLX STW 2000
ex-Ford Mondeo 1.6i Sedan 1998
ex-Ford Mondeo 2.5 V6 2001
ex-Ford Mondeo 1.8TD 1999
ex-Ford Mondeo 2.2 TDCi 2006
ex-Ford Mondeo 2.0i CLX STW 2000
ex-Ford Mondeo 1.6i Sedan 1998
Re: Mondeo mk2 tyhjäkäynti jää "kantamaan"
Mistäs moinen venttiili löytyy ja onko miten helppo irrottaa?Anddi kirjoitti:Tyhjäkäyntiventtiilin kun putsasi, niin alkoi pelittää oikein.
Re: Mondeo mk2 tyhjäkäynti jää "kantamaan"
Siinä oikealla kyljellä ilmaletkujen alapuolella koneen kyljessä kiinni. Kaksi muistaakseni 10-millin avaimella irti otettavaa pulttia ja sähköjohtojen liitin. Värkkäämistä vaatii vähän, muttei mikään mikään tuntien urakka
Kovin homma oli ensin löytää se venttiili. Tuonnäköistä kun etit http://www.hepetrading.fi/product_pictu ... 7213-1.jpg
Kovin homma oli ensin löytää se venttiili. Tuonnäköistä kun etit http://www.hepetrading.fi/product_pictu ... 7213-1.jpg
Ford Mondeo 2.0 TDDi 2005
ex-Ford Mondeo 2.5 V6 2001
ex-Ford Mondeo 1.8TD 1999
ex-Ford Mondeo 2.2 TDCi 2006
ex-Ford Mondeo 2.0i CLX STW 2000
ex-Ford Mondeo 1.6i Sedan 1998
ex-Ford Mondeo 2.5 V6 2001
ex-Ford Mondeo 1.8TD 1999
ex-Ford Mondeo 2.2 TDCi 2006
ex-Ford Mondeo 2.0i CLX STW 2000
ex-Ford Mondeo 1.6i Sedan 1998