Transit Connect 1.8TDCI -05 rämisee

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
jouniri
Viestit: 34
Liittynyt: 04 Loka 2009 18:23

Transit Connect 1.8TDCI -05 rämisee

Viesti Kirjoittaja jouniri »

Eli kun autolla kiihdytetään niin kuuluu outo resonanssiääni.
Ääni kuuluu joka vaihteella noin 1800rpm alueella, kun kierrosalue ylittyy niin ääni häipyy.
Montun päällä tutkittu alusta, lämpöpellit hyvin kiinni pakoputkisto ok, puunuijalla koputeltu
vaimentimet ei sisäkalut irti. Ääni on vaikea paikallistaa. Voisiko turbo antaa moista ääntä? hukkaportti?
Onko kellään kokemusta samanlaisesta ongelmasta? :shock:
Viimeksi muokannut jouniri, 26 Helmi 2013 15:00. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
jouniri
Viestit: 34
Liittynyt: 04 Loka 2009 18:23

Re: Transit Connect 1.8TDCI -05 turpoko rämisee

Viesti Kirjoittaja jouniri »

200tkm ajettu, joko turpolla vois olla tunnit täynnä?
jouniri
Viestit: 34
Liittynyt: 04 Loka 2009 18:23

Re: Transit Connect 1.8TDCI -05 turpoko rämisee

Viesti Kirjoittaja jouniri »

missä asiantuntijat luuraa??
Timppasavosta
Viestit: 207
Liittynyt: 26 Huhti 2006 20:40
Paikkakunta: Ylä-Savo

Re: Transit Connect 1.8TDCI -05 turpoko rämisee

Viesti Kirjoittaja Timppasavosta »

Valitettavasti tältä foorumilta on lähes turha odottaa saavansa mitään vastausta, jos kohteena on jokin missä lukee Transit... Olkoonkin, että tämä on Ford-foorumi ja tuossa on sama tekniikka kuin Mondeossa / Focuksessa /C-Maxissa jne.

Kokeile tuossa minun allekirjoituksessa olevaa Transit-foorumia, paljon paremmin löytyy tieto sieltä jos vain englanninkieli taipuu!
Nyt kalustossa: Transit MK6 X3, yksi faceliftattuna MK7:ksi :ford:

Yli 40 diesel-Fordia ollut, ollut mm. 9XMondeo MK4 ja liki 30 MK6 / 7 Transitia

facebook.com/tikatechky
jouniri
Viestit: 34
Liittynyt: 04 Loka 2009 18:23

Re: Transit Connect 1.8TDCI -05 turpoko rämisee

Viesti Kirjoittaja jouniri »

räminät edelleen tallella, turpoon kurkattu, siivet tallella, ei välyksiä.
Joku viisas sano että kun kovin talloo kaasua kiihdytyksessä niin ennakko muuttuu ja
aiheuttaa tuon räminän, mutta mistä se tulee? :shock:
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Transit Connect 1.8TDCI -05 turpoko rämisee

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Turpot ei hirveesti ikinä rämise. Ehkä enempi rupeisin kattomaan lämpöpeltejä tai putkiston kiinnikeitä esim. klemmareita (jos on) tai haitariputken "laipparenkaat". Noilla jälkimmäisillä on kyllä tapa enemmänki kilkattaa. Lämpöpellit on aika ohutta levyä ja helposti resonoivat ja rämisee oikeen vaan helvetisti. Se pelti on myös varsin pehmeää metallia, joten kun se on aikansa siellä resonoinut ja värissyt syö kiinnike reikää kokoajan isommaksi ja isommaksi kunnes pelti tulee läpitte.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
jouniri
Viestit: 34
Liittynyt: 04 Loka 2009 18:23

Re: Transit Connect 1.8TDCI -05 turpoko rämisee

Viesti Kirjoittaja jouniri »

lämpöpellit ollut kaikki irti, ei kiviä, pakoputkisto ja kiinnikkeet montunpäällä tutkittu, ei löydy sanomista. Räminä kuuluu joka vaihteella samalla kierrosalueella (1800-2000).Katinpätkä käytetty irti, kaikki ok. Voisiko kuulua kytkinasetelmasta? Laatikosta? Ääni on todella kuin pellin räminä.
Pitäisi päästä johonkin dynoon niin olisi helpompi tutkia koska paikallaan polkemalla ääni ei kuulu.
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Transit Connect 1.8TDCI -05 turpoko rämisee

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

No kaikkihan on mahdollista, mut jos miettii materiaaleja ja osia ni ei oikein missäänpäin esim. vaihteistoa oo mitään ohkasta peltiä mikä vois rämistä. Ne on niin järeää ja massiivisempaa tekoa, että ääni olis enemmän kolinaa. Mut mites jakopää tossa, onko ketju vai hihna? Jos hihna niin saattais tulla hihnan kotelosta.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
jouniri
Viestit: 34
Liittynyt: 04 Loka 2009 18:23

Re: Transit Connect 1.8TDCI -05 turpoko rämisee

Viesti Kirjoittaja jouniri »

millä kierroksilla turbo alkaa tekeen työtä? Kuka tietää?
tuomo.h
Viestit: 87
Liittynyt: 26 Tammi 2011 09:02
Paikkakunta: Taipalsaari

Re: Transit Connect 1.8TDCI -05 turpoko rämisee

Viesti Kirjoittaja tuomo.h »

Terve. Itselläni oli joskus focuksessa moottorin kumityynyt syynä tuollaiseen räminään/resonointiin, siinä se tuli n. 1500-2000 kierroksilla.
Kuulosti kyllä sisälle voimakkaalta, eikä tehnyt tuota vapaalla polkaistessa.
Silläkin oli ajettu jotain reilu 200tkm
Kuga -08 2.0tdci Titanium

Fiesta -13 1.0EcoBoost Titanium
Mondeo -01 2.5v6 Ghia
Mondeo -01 2.5v6 Trend
Focus -99 1.6 Ambiente
jouniri
Viestit: 34
Liittynyt: 04 Loka 2009 18:23

Re: Transit Connect 1.8TDCI -05 turpoko rämisee

Viesti Kirjoittaja jouniri »

tuomo.h kirjoitti:Terve. Itselläni oli joskus focuksessa moottorin kumityynyt syynä tuollaiseen räminään/resonointiin, siinä se tuli n. 1500-2000 kierroksilla.
Kuulosti kyllä sisälle voimakkaalta, eikä tehnyt tuota vapaalla polkaistessa.
Silläkin oli ajettu jotain reilu 200tkm
kiitos vinkistä,täytyypä tarkistaa, tässä alkaakin jo usko loppua.
jouniri
Viestit: 34
Liittynyt: 04 Loka 2009 18:23

Re: Transit Connect 1.8TDCI -05 turpoko rämisee

Viesti Kirjoittaja jouniri »

Jakopään puoleinen kannake vaihdettu, räminä senkun jatkuu.
Yks viisas sano että noilla kierroksilla kone muuttaa ennakkoa ja ääni tulee siitä. (epäilen) :shock:
jouniri
Viestit: 34
Liittynyt: 04 Loka 2009 18:23

Re: Transit Connect 1.8TDCI -05 turpoko rämisee

Viesti Kirjoittaja jouniri »

turbo vaihdettu, räminät jatkuu , pakko luovuttaa ja mennä paikallisen ford-liikkeen marmoritiskille.
jouniri
Viestit: 34
Liittynyt: 04 Loka 2009 18:23

Re: Transit Connect 1.8TDCI -05 turpoko rämisee

Viesti Kirjoittaja jouniri »

Paikallisessa Ford liikkeessä käyty, koeajettu ja räminää kuunneltu. Ammattilainenkin
joutui nostaan kädet pystyyn. Ei pystynyt sanoon mistä tulee. Kokeiltiin ajaa ilman egr;ää ym ym
Ääni liittyy moottorin kierroksiin, ei voimansiirtoon. Neuvoi menemään Pitäjänmäelle entiseen Stokman autoon, siellä joku guru joka vois tietää. :shock: :shock: nyt olen äimän käkenä.
Connect II
Viestit: 1
Liittynyt: 27 Helmi 2013 00:06

Re: Saa poistaa

Viesti Kirjoittaja Connect II »

Nyt ko auto ollut uudella omistajalla eli minulla kohta vuoden verran. Sama räminä jatkuu samoilla kierroksilla. En ole asialla itseäni vaivannut. Hyvin auto kulkee ja pieni resonanssiääni ei menoa haittaa. Hauskaa oli löytää kyseinen viestiketju :P
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Saa poistaa

Viesti Kirjoittaja emax »

Kuva
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
jansu83
Viestit: 49
Liittynyt: 24 Loka 2014 16:40

Re: Saa poistaa

Viesti Kirjoittaja jansu83 »

EI TÄTÄ KETJUA SAA POISTAA, nimittäin päädyin tähän itsekin heti Googlella :roll:

Tismalleen samaa räminää omassa Connectissa, 2005 TDCi 90 hp malli ja ajettu 220 000 km. 1500...2000 rpm kohdalla kiihdyttäessä rämisee, muutoin käy tosi siististi. Joku vinkkas brittien Connectifoorumillakin, että vaihteiston takakannake kannattaa tarkistaa, oli kuulemma aiheuttanu jotain epämäärästä kolinaa, ja samalta foorumilta löytyy tämmöinenkin ketju connectin ongelmiin ja niiden korjauksiin:

http://fordtransit.org/forum/viewtopic. ... 4&t=124877

siellä lukee jotta:

11/30/05 Transmission noise or knocking, scratching noise from behind the engine rear mount

Transmission noise or knocking, scratching noise (knocking, scratching noise from behind the engine rear mount, occurs especially with the engine at operation temperature after abrupt gear changes, acceleration in 2nd gear or during rapid acceleration in 1st or reverse gear), the probable cause is an insufficient clamping force of the engine support insulator to subframe bolt owing to tolerances being exceeded. Failure of the rubber insulator will allow the normal acceptable Noise, Vibration and Harshness (NVH) levels to be transmitted to the subframe and body structure. The noise cannot be reproduced with the vehicle stationary or when raised on a vehicle lift. Please make sure the engine support insulator is inspected before any parts are renewed.
To rectify this concern, the engine support insulator has to be removed, inspected and if there are witness marks on the isolator due to contact a new engine support insulator and a new engine support insulator to subframe bolt should be installed. If there are no marks indicating contact, install the original engine support insulator and continue the diagnosis.

Eli vapaasti suomennettuna koliseva ääni, joka esiintyy kiihdytyksessä ja vaihteiden vaihdossa. Takakannatin pitää irrottaa että voidaan tutkia. Jos näkyy merkkiä että olis kolissu apurunkoon tai kannatinpulttiin liian ison välyksen takia, niin kannatin ja apurungon kiinnityspultti menis uusiksi.

Täytyy omassa ainakin kurkata tuo kannatin samalla, kun vetoakselin vaihdan uuteen. Käytetty vetoakseli oli kuskin puolella niinku vanhakin käytetty. Pakkasella kalisee tyhjäkäynnillä paikoillaan ja kytkin pohjassa lakkaa kalinat. Nyt ostin tarvikkeen uutena, katotaan loppuuko tuo tyhjäkäynnin kalina. Sitten vielä ihmetellään miten tuon räminän kanssa käy. Olis nimittäin mukavampi surruutella menemään, jos äänet sais vaimenemaan. ;)
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Transit Connect 1.8TDCI -05 rämisee

Viesti Kirjoittaja emax »

Kyllähän tähän nyt jonku verran on hyvääkin tietoa kertynyt, niin vaihdoin otsikon takaisin.
Jos ketjun aloittaja on edelleen vahvasti sitä mieltä että pitää pakosta poistaa, niin ottaa sitten minuun yhteyttä.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
S-P-H
Viestit: 613
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Transit Connect 1.8TDCI -05 rämisee

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Omassa työautossa sama juttu. Sama auto, sama kone
ja 205tkm ajettu. Viime huollossa pyysin tarkistaa tuon
räminän ja itsekin ehdotin vaihteiston puslaa. Omassa
työautossa se kuitenkin oli apulaitehihnan joku niistä
rullista. Hihna kuulemma pääsi löysälle ja sit kuulu ääni.
En kyllä osannu arvata et se ääni sieltä tulis. Ei olla sitä vielä korjautettu.
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
jansu83
Viestit: 49
Liittynyt: 24 Loka 2014 16:40

Re: Transit Connect 1.8TDCI -05 rämisee

Viesti Kirjoittaja jansu83 »

Hmm. Outoa, jos omassa olis tuo ongelma, nimittäin vasta vaihdoin kiristinrullan (en koko kiristinyksikköä, pelkän muovisen rullan laakereineen), ohjainrullan ja apulaitehihnan uuteen, joten ainakin laakerivika pitäis olla eliminoitu. Siinä hihnassa on kuitenkin automaattikiristys, joten ihmetyttää miten se vois löystyä. Mutta kaikki tietenkin mahdollista, pitää tarkistaa mitä on tullu tehtyä omassa, mutta katson myös tuon vaihteiston tuen.

Tuon edellisessä laittamani linkin mukaan tuota rulla ei näemmä saisi mennä kiristimeen missään nimessä erikseen vaihtamaan, sen mukaan saattaa kierre vioittua ja irrota koko rulla, joten katsotaan nyt vielä olisko sattunu itselle sitten niin ja sen takia rämisee. Laitoin uuden rullan kierrelukitteella ja rannemomentilla sopivan tuntuiseen momenttiin kiinni eikä tuntunu ainakaan korkkaavan kierteet kiristäessä. 1500 km oon tuota räminää jo kuunnellu, ja piakkoin pitäis lähteä ongelmaa etsimään :roll:
p3
Viestit: 545
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:16
Paikkakunta: Perniö

Re: Transit Connect 1.8TDCI -05 rämisee

Viesti Kirjoittaja p3 »

Tuskin se rulla sielä rämäjää, mutta se kiristin varsi voi rämistä jos on kulunu väljäksi.
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
jansu83
Viestit: 49
Liittynyt: 24 Loka 2014 16:40

Re: Transit Connect 1.8TDCI -05 rämisee

Viesti Kirjoittaja jansu83 »

Tarkistin tuon takakannakkeen ja se vaikuttaa sellaselta hyvin potentiaaliselta ongelmapaikalta. Näkyy äkikseltään pohjan puolelta katottuna olevan ainut osa koko koneessa, joka ottaa tuon kiertosuuntaisen voiman vastaan, ja aivan minimaalinen väli pienemmän pään puslassa kahden metallin välillä.

Tämän näkönen kapistus:

http://img.skruvat.com/images/42/optf8- ... arge_9.jpg



Omassa tuo oli vielä aavistuksen vinossa, mikä ennestään pienentää välystä tuola pikkupuslan päässä. Justiin tuo pienempi pää on vaiheistossa kiinni läpipultilla, ja omassa tuo pikkupään holkki on vinossa tuon palikan runkoon nähden kun koko palikka on vinossa. Hankala selostaa, mutta siis justiin tuo pikkupuslan holkki vääntyy jos tuo ei oo linjassa koko palikka. Omassa tuo pikkupusla pohjaa jo melkein käsivoimalla moottoria kääntäessä, ja sorkkaraudalla ei tarvinnu edes oikeestaan vääntää, kun kopsahti metalli metalliin. Se on sopivasti tolla isommalla limpulla vaimennettu apurunkoon, niin ei välity rapina niin hyvin koriin. :roll:

Veikkaan, että tuo sielä itselläkin kopisee ajon aikana ja pitää sitä terävää rapinaa. Täytyy tilata uus ja kokeilla mitä äänelle tapahtuu, kun ei kerran ole tuon kalliimpi osa, ( http://www.skruvat.fi/Moottorin-tuki-P86778.aspx ) eikä tosiaan ollu hankalan näkönen vaihtaa, jos vain suosiolla lähtee nuo sisäholkit pulteista irti. Pitää ruiskia ZEP:piä vaikka viikkoa ennen muhimaan ja ährätä tuon vetariremontin yhteydessä tuokin uusiksi.
jansu83
Viestit: 49
Liittynyt: 24 Loka 2014 16:40

Re: Transit Connect 1.8TDCI -05 rämisee

Viesti Kirjoittaja jansu83 »

OSa tuli ja 20 minuutissa vaihdettu, mutta ei ollu moottorin takakannatin :roll: Kuskin puoleleta tuo kuitenkin kuuluu. Pakkasella koko autokatos rämisee tyhjäkäynnillä, ja lämpimänä rämisee vain veto päällä. Kokeillaan vielä tuota vetoakselia, sitten ajellaan kesään asti ja seurataan mitä tapahtuu.

EDIT: Niin ja tyhjäkäynnillä kytkintä nostaessa vapaalla kolahtaa tai sillä tavalla "kohhahtaa", eli pahimmillaan (remontin kannalta) tuo voi tulla jopa kytkimen kuoleentuneista jousista. Fordilla kuitenkin todettiin että omassa ei ole kaksoismassapyörää, eli se on eliminoitu listalta. Tossa on linkki brittifoorumille (sielä tuntuu olevan Connecteista kokemusta aivan eri tyyliin), jossa oon käyny keskustelua tästä äänestä, ja "isot pojat" tuumaili, ettei olisi todellakaan ensimmäinen Connecti, jossa kytkimen jouset pitää räminää:

http://fordtransit.org/forum/viewtopic. ... 4&t=156282
jansu83
Viestit: 49
Liittynyt: 24 Loka 2014 16:40

Re: Transit Connect 1.8TDCI -05 rämisee

Viesti Kirjoittaja jansu83 »

Kesä tuli ja päivitystä sen verran, että räminä on korjattu.

Oireet lisääntyi hiljalleen. Tuo "pellin räminä" kiihdyttäessä 1700....2000 kierroksella voimistui hiljalleen tässä keväällä 10 000 km ajon aikana, ja alkoi kuulostamaan jo kiihdyttäessä ikkuna auki kovalta pakoputken vuotamiselta. Yli 2000 kierrosta moottorissa ja ääni tosiaan hiljeni totaalisesti ja välittömästi. Ei mitään poikkeavaa ääntä yli 2000 kierroksella ja vähänkin kierrokset sen alle niin kiihdyttäessä kova meteli ja mitä enemmän vetoa niin sitä kovempi ääni. Ja taas alle 1700 kierrosta mittarissa, niin ääni vaimeni. Paikoillaan ei käydessä mitään räminöitä. Ja sitten tämän viimesen kuukauden, kun valutti tyhjäkäynnillä ykkös- ja kakkosvaihteella, niin kuului sellainen metallinen kova rokellus vaihteiston suunnalta aina kun auto oli "vedossa". Vähän nosti kierroksia niin vaimeni ja kova ääni alkoi jo vähän yli 1500 kierroksella. Sitten vielä oireena, että kytkin ylhäällä sammuttaessa kolahti kerran ja startatessa kytkin ylhäällä jo loppuajasta terävä "korahdus". Kytkin painettuna ja avaimesta kääntäessä ei mitään ääniä. Ja vielä lisähuomiona, että ainakin omassa lämpimänä äänet oli voimakkaampia.

Lopulta uskoin tuola brittifoorumila kerrottuja tarinoita kytkinlevyn oireista, ja vein auton kytkinremonttiin. Autoon vaihdettiin Sachsin uusi kytkin. Alkuperäinen oli Valeo. En tiedä enkä usko että tuolla valmistajalla on lopulta mitään merkitystä, kuitenkin kaksi tunnettua merkkiä, mutta tuon Sachsilaisen saivat noista halvemmalla hommattua. Oulussa tuon teetin ja kytkimen vaihtoi Toppilan Autohuolto. Remontin hinta 560 euroa sis. kaiken töineen ja osineen, ja vaihtoon meni kytkinlevy, paineasetelma ja kytkinkotelon sisällä oleva työsylinteri/painelaakeri yhdistelmä. Osien ja työn osuus oli noin puolet ja puolet. Nyt kun uus kytkin on paikoillaan voi todeta, että tuli mukavan hiljaista! ;)

Noissa Ford (Transit / Tourneo) Connecteissa on ilmeisesti kaksoismassavauhtipyörä vain vuosimallin 2002 alkupäässä, olikohan 08/2002 tai 09/2002 ja siitä eteenpäin, kun kaikkien Ford Connectien tuolla korimallilla Facelift mukaanlukien vuoteen 2013 asti pitäis olla kiinteellä vauhtipyörällä. Oma on tosiaan 2005 90 hp TDCi ja se on kiinteällä pyörällä ja perinteisellä kytkimellä. Varmistin asian ennen remonttia kahdelta Fordin liikkeeltä, ja tuola Toppilan Autohuollolla tiesi omistaja myös kertoa että se on kiinteällä vauhtipyörällä. Toinen korjaamo sanoi, että on vaihtanut kytkimen neljään Connectiin, ja kaikissa ollut kaksoismassapyörä ja auton oireet kuulostaa kaksoismassapyötän vialta. Olisiko sitten tälle korjaamolle tulleet tuota ensimmäistä vuosimallia, mutta tosiaan kiinteä omassa oli ja edullinen remontti kaiken kaikkiaan mielenrauhan kannalta. Tämä toinen korjaamo olis ottanu pelkistä töistä jo 700 + osat päälle, joten kannattaa vähän kysellä eri paikoista mitä maksaa teettää, jos ei itse aio hommaan ruveta. Ja mainittakoon, että Fordilta alkuperäisosat olis ollu jo reilusti yli 500 euroa, ja tosiaan tarvikeosilla + edullisemmalla pajalla tuon sai koko homman kyseiseen hintaan.

Hypistelin vanhaa kytkinlevyä, ja kaksi neljästä tuplajousesta heilui löysänä ja siis koko levy helisi kun taputteli kämmentä vasten. Tuossa levyssä on pitkät jouset tuplana, jotka ilmeisesti korvaa kaksoismassapyörän pitkän joustoliikkeen ja pitäis olla varmempi rakenteeltaan, mutta kuluu se näemä tuokin. Omalla ajettu kohta 230 000 km.
jansu83
Viestit: 49
Liittynyt: 24 Loka 2014 16:40

Re: Transit Connect 1.8TDCI -05 rämisee

Viesti Kirjoittaja jansu83 »

Tässä vielä pikku pätkä kuluneesta kytkinlevystä, niin näkyy mistä oli kyse.

https://www.youtube.com/watch?v=8Lb74dP3EuE
Vastaa Viestiin