Lämpö ongelma

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
TemukkaV
Viestit: 12
Liittynyt: 19 Heinä 2011 21:33

Lämpö ongelma

Viesti Kirjoittaja TemukkaV »

Kyseessä on Mondeo 1.8 zetec. Miksi lämmöt ei tahdo nousta. Oisko termostaatissta vika? Ei ole pahvia keulassa.
tersa
Viestit: 418
Liittynyt: 25 Loka 2005 17:35

Re: Lämpö ongelma

Viesti Kirjoittaja tersa »

Niin tai lämpömittarin anturi, puhaltaako kuitenki lämmintä ja flekti lähtee paikoillaan seistessä lopulta käyntii?
Mondeo mk2 1.8 CLX 4d -98, 461 tkm (2008-2018)
Mondeo mk2 2.0 GLX 4d -97, 465 tkm (2005-2012)
TemukkaV
Viestit: 12
Liittynyt: 19 Heinä 2011 21:33

Re: Lämpö ongelma

Viesti Kirjoittaja TemukkaV »

Puhaltaa lämmintä. Flekti kyllä toimii.
Avatar
rangleri
Viestit: 361
Liittynyt: 23 Syys 2008 21:38

Re: Lämpö ongelma

Viesti Kirjoittaja rangleri »

Lämpöä on kyllä riittämiin kun kaikki on kunnossa, nämä eivät ole vielä kylmänä käyviä hyvän hyötysuhteen koneita kuten nykydieselit. Pahvi ainakin kannattaa unohtaa näillä keleillä, flekti käy vaan koko ajan.
Kannattaa nyt aloittaa vaikka siitä termostaatista.

Malleista riippuen flekti voi toimia eri anturilla kuin mittari, eli flekti voi kyllä toimia vaikka mittari ei nouse. Termostaattikotelossa alaviistoon on mittarin anturi jos antureita on 2kpl. Mutta nämä tietenkin turhaa tietoa jos sisällekään ei tule lämmintä.
Mondeo mk1 2.0 4d -96
tersa
Viestit: 418
Liittynyt: 25 Loka 2005 17:35

Re: Lämpö ongelma

Viesti Kirjoittaja tersa »

Piuha kiinni autoon ja näkee toimiiko termostaatti..
Mondeo mk2 1.8 CLX 4d -98, 461 tkm (2008-2018)
Mondeo mk2 2.0 GLX 4d -97, 465 tkm (2005-2012)
sierrafan
Viestit: 26
Liittynyt: 17 Touko 2012 21:25

Re: Lämpö ongelma

Viesti Kirjoittaja sierrafan »

Minkä värinen veden lämpötila-anturi on DOCHi Sierrassa vm. -91?
Kun Motonetti myy mustaa ja vihreää, ja kummassakin lukee että käy Dokkilaisiin, jokaiseen vuosimalliin.
Otin autosta sen anturin päässä olevan hatun pois, ja yritin katella minkä värinen ois, mutta ulkoapäin se ainaki nyt mustalta näyttäis. Tiiä sitte onko vaa paskanen, vai pitääkö se anturi edes olla kauttaaltaan sen värinen, mikä nyt onkaan?
Ja ongelmasta sen verran, että sierra ruvennu käymään melkosen kylmällä.
Pari tuntia hiljaista kylä-ajoa ja viisari ei nouse edes ensimmäisen kirjaimen kohdalle, vaan on suunnilleen siinä ensimmäisen poikkiviivan kohdalla ennen M:ää.
Niin, aattelin nyt vaihtaa termostaatin ja tuon mittarin lämpötila-anturin, ja pitäis ny tietää otanko vihreän vai mustan?
Sierra 2.0i DOHC -91
Sierra 2.0iS DOHC -93
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Lämpö ongelma

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Viisari kuitenkin näyttää edes jotain?

Toki on mahdollista, että on anturi on kaputt. Noi on aika tollasta yleistietoa mihin liittimen väri perustuu ja ei päde kaikkiin mallisarjoihin/maihin. Jos myyvät kahta eri sorttia niin veikkaanpa, että ero on kierteessä, muuten samaa tavaraa. Kierteen sitten saa selville vaan ottamalla sen vanhan pois. Ainakin mondeoon myydään metrisellä ja tuumasella kierteellä. Marmoritiskille kun soittais niin varmaan saisivat rekisteritunnuksen perusteella selville minkälainen siellä oikeesti kuuluis olla.

Jos on autodata käytössä ni sieltä näet mallikohtasen tiedon anturin resistanssista kulloisellakin veden lämpötilalla. Yleismittaria navoille ja katsomaan mitä sanoo. Aika helppo tapa eliminoida kuollut anturi. Anturin voi testata myös maadoittamalla sen toisen piuhan, jolloin mittarin pitäisi näyttää skaalansa ääripäätä. Tällätavoin voidaan poissulkea rikkinäiset johdot/johtosarjat ja varmistua, että itse anturi on pökäleenä.

Epäilisin kuitenkin sun tapauksessa, että termostaatti on jääny jumiin aukiasentoon, eikä täten anna koneen lämmetä. Pari tuntia hiljasta kylä-ajoa kun ei sitä lämmitä jos vesi kiertää vapaasti syylärille. Helpoiten tuon termostaatin voi diagnosoida kylmällä autolla. Lämmityslaitteen pitäisi aika nopeasti käynnistyksen jälkeen tuottamaan lämmintä ilmaa hyttiin. Jos tulee kylmää ja tuntuu, ettei lämpene helpolla niin saattaa olla, että termostaatti on jumittunut auki. Myös ilmalukko termostaattikotelossa saattais aiheuttaa ton ettei anturi anna mitään tietoa, jos siihen ei kerta neste pääse kosketukseen, mutta aika kaukaa haettu skenaario.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
sierrafan
Viestit: 26
Liittynyt: 17 Touko 2012 21:25

Re: Lämpö ongelma

Viesti Kirjoittaja sierrafan »

Joo, viisari näyttää kuitenkin jotakin, mutta ei nouse edes ensimmäisen kirjaimen kohdalle.
Muistaakseni jos pysähty, niin saatto nousta ekan kirjaimen alareunaa.
Mutta se tässä on outoa(vai onko?), että hyttiin tulee näillä keleillä ainakin tosi lämmintä ilmaa n. 5 min ajonkin jälkeen.. Ois kiva nähä, tulisko enää pakkasella :)
Laitoin kuitenkin tilaukseen termarin ja lämpömittarin anturin. Tulee ainakin vaihdettua samalla kertaa, ettei tartte pelata vesien kanssa..
Sierra 2.0i DOHC -91
Sierra 2.0iS DOHC -93
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Lämpö ongelma

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Sama vika. Huomenna auto ylös ja anturi(t?) vaihtoon. Mittaan piruuttaan kaikki muutki anturit läpitte. Menevät sitten samaan konkurssiin.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
sierrafan
Viestit: 26
Liittynyt: 17 Touko 2012 21:25

Re: Lämpö ongelma

Viesti Kirjoittaja sierrafan »

Joo. Nyt on termari, lämpömittarin anturi, sekä Escon flekti laitettu ja kaikki pelaa niinkuin pitää. Lämmötkin pysyy siinä n. mittarin puolessa välissä. Ja kyllähän hyttiin tulee heti kuumempaa ilmaa, eli aika varmasti oli termostaatin syy. Ihme, että jopa Motonetistä tuli Ford Motorcraftin termostaatti :)
Sierra 2.0i DOHC -91
Sierra 2.0iS DOHC -93
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Lämpö ongelma

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Niin. Tänään tosiaan otin Mondeosta anturin pois ja eikun markkinnoilta uutta hakemaan. Motonetistä tarjottiin kahta erilaista -> ei kumpikaan sopivalla kierteellä. AD-Turku: kaksi eri anturia hyllyssä, kumpiaan ei tietenkään sopiva. Vanhan anturin kyljessä oli Hellan varaosanumero, jota olisi saanu tilauskamana ~58€ :D Automaalla atk sanoi yhden olevan hyllyssä, 10min kaveri sitä kaiveli eikä löytyny (38€). Fixus ei osannu tarjota mitään mallin mukaista.

Siinä sitten turhan työn vitutukseen putsasin vanhan anturin teräsharjalla ja liittimen aineella. Ruuvasin anturin kiinni ja vedet koneeseen. Kotiin ajaessani mittarinperkule rupesikin toimimaan, vaikka sen olin mitannut ja todennut näyttävän puutaheinää. Toivottavasti jatkaa jatkossakin toimintaansa. Huvittaisi paljoa enää temppuilla sen kanssa.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Vastaa Viestiin