Ruosteen poisto elektrolyysillä
Ruosteen poisto elektrolyysillä
Tästä on netissä varmaan tuhat ohjetta mutta laitan nyt tännekin
Eli, talvirengaskausi lähenee ja peltivanteet ovat ruosteessa...Koitin hioa niitä porakoneella, rälläkällä sekä hiekkapuhalsinkin, mutta yhden vanteen jälkeen kanssa tuntui menevän jo niin paljon aikaa, että päätin kokeilla vaihteeksi tällaista.
Kaadoin muoviastian pohjalle 35 litraa vettä, johon sekoitin puoli kiloa pesusoodaa (natriumkarbonaatti). Myös ruokasooda natriumbikarbonaatti voi käydä). Tämä muodostaa emäksisen liuoksen, jossa elektronit pääsevät liikkumaan.
Puhdistettava osa, tässä tapauksessa peltivanne, kytketään virtalähteen MIINUKSEEN.
Liuokseen laitetaan uhrimetalli, joka siis korroosioituu toisen osan puhdistuessa. Uhrimetalli kytketään PLUSSAAN. Se voi olla hyvin myös terästä(älä käytä ruostumatonta terästä, se tuottaa myrkyllisiä kromiyhdisteitä).
Nämä osat eivät saa koskea toisiinsa, muuten virtalähde on oikosulussa.
Tämäkin osio uusiksi:
-Jännite ja soodan määrä on kokeiltava ja se määräytyy osien pinta-alan mukaan!
Alun perin käytössä oli kuvan akkulaturi, mutta 12V oli tuolla liuoksella liian pieni jännite, ja virta jäi 2 ampeeriin. 36V jännitelähteellä virtaa kulkee 8A, mikä vaikutti lupaavammalta. Kuitenkin lisäelektrodien asettaminen astiaan nosti virran myös 12 voltilla 8 ampeeriin.
VAROITUS!!!
Tämä reaktio tuottaa vetykaasua, joka kerääntyessään tilan kattoon, voi aiheuttaa räjähdyksen. Siis paikka missä tuota tehdään pitää olla hyvin tuuletettu.
Soodan hinta oli 4,90e/kilo joten älyttömän kallista ei tämä käsittely ole
Prosessi on tällä hetkellä meneillään, joten lisään kuvia myöhemmin, millaista jälkeä tuli!
Pienempien osien käsittely on ainakin tällä tapaa todella kätevää.
Eli, talvirengaskausi lähenee ja peltivanteet ovat ruosteessa...Koitin hioa niitä porakoneella, rälläkällä sekä hiekkapuhalsinkin, mutta yhden vanteen jälkeen kanssa tuntui menevän jo niin paljon aikaa, että päätin kokeilla vaihteeksi tällaista.
Kaadoin muoviastian pohjalle 35 litraa vettä, johon sekoitin puoli kiloa pesusoodaa (natriumkarbonaatti). Myös ruokasooda natriumbikarbonaatti voi käydä). Tämä muodostaa emäksisen liuoksen, jossa elektronit pääsevät liikkumaan.
Puhdistettava osa, tässä tapauksessa peltivanne, kytketään virtalähteen MIINUKSEEN.
Liuokseen laitetaan uhrimetalli, joka siis korroosioituu toisen osan puhdistuessa. Uhrimetalli kytketään PLUSSAAN. Se voi olla hyvin myös terästä(älä käytä ruostumatonta terästä, se tuottaa myrkyllisiä kromiyhdisteitä).
Nämä osat eivät saa koskea toisiinsa, muuten virtalähde on oikosulussa.
Tämäkin osio uusiksi:
-Jännite ja soodan määrä on kokeiltava ja se määräytyy osien pinta-alan mukaan!
Alun perin käytössä oli kuvan akkulaturi, mutta 12V oli tuolla liuoksella liian pieni jännite, ja virta jäi 2 ampeeriin. 36V jännitelähteellä virtaa kulkee 8A, mikä vaikutti lupaavammalta. Kuitenkin lisäelektrodien asettaminen astiaan nosti virran myös 12 voltilla 8 ampeeriin.
VAROITUS!!!
Tämä reaktio tuottaa vetykaasua, joka kerääntyessään tilan kattoon, voi aiheuttaa räjähdyksen. Siis paikka missä tuota tehdään pitää olla hyvin tuuletettu.
Soodan hinta oli 4,90e/kilo joten älyttömän kallista ei tämä käsittely ole
Prosessi on tällä hetkellä meneillään, joten lisään kuvia myöhemmin, millaista jälkeä tuli!
Pienempien osien käsittely on ainakin tällä tapaa todella kätevää.
Viimeksi muokannut rangleri, 15 Syys 2012 21:17. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Mondeo mk1 2.0 4d -96
Re: Ruosteen poisto elektrolyysillä
rangleri kirjoitti:Tästä on netissä varmaan tuhat ohjetta mutta laitan nyt tännekin
Prosessi on tällä hetkellä meneillään, joten lisään kuvia myöhemmin, millaista jälkeä tuli!
Kuulemme varmaankin kuinka kauan vanteen putsaukseen meni - kuvineen kaketi?
Re: Ruosteen poisto elektrolyysillä
Tilanteeseen päivitystä:
12 voltille tämä liuoksen konsentraatio on liian pieni!!! 2A virta on aivan liian vähän ja reaktiossa kestää liian kauan. Yön aikana ei ollut tapahtunut oikein mitään, pinnalla oli kuitenkin todella paljon kuonaa. Ruoste oli kuitenkin helposti poistettavissa ja irtosi "laattoina" (kuva)
Laitoin nyt 36V virtalähteen syöttämään astiaa, jolloin virta nousi 8 ampeeriin.
Jos ei ole kuin 12V laturi käytössä, niin silloin täytyy laittaa enemmän soodaa tai laitettava lisää uhrimetallia.
12 voltille tämä liuoksen konsentraatio on liian pieni!!! 2A virta on aivan liian vähän ja reaktiossa kestää liian kauan. Yön aikana ei ollut tapahtunut oikein mitään, pinnalla oli kuitenkin todella paljon kuonaa. Ruoste oli kuitenkin helposti poistettavissa ja irtosi "laattoina" (kuva)
Laitoin nyt 36V virtalähteen syöttämään astiaa, jolloin virta nousi 8 ampeeriin.
Jos ei ole kuin 12V laturi käytössä, niin silloin täytyy laittaa enemmän soodaa tai laitettava lisää uhrimetallia.
Mondeo mk1 2.0 4d -96
Re: Ruosteen poisto elektrolyysillä
Laitoin 12V akkulaturin takaisin. Laitoin kolme pellistä tehtyä suikaletta astian reunoille, mikä lisäsi uhrimetallin pinta-alaa. Samalla virta nousi 8 ampeeriin. Laitan lisää kuvia etenemisestä.
Mondeo mk1 2.0 4d -96
Re: Ruosteen poisto elektrolyysillä
Vie toi vetypommi ainakin tallista ulos..Yks kipuna ja sun tallista ei oo ees muistoja..
Re: Ruosteen poisto elektrolyysillä
Hehheh joo, kyllähän siinä tuollainen vaara on, ainakin jos on kaikki ovet ja luukut kiinni.
Kävi niin, että akkulaturista hajosi tasasuuntaussilta, vaikka mittari ei näyttänyt edes 8 ampeeria. Ilmeisesti kuormaa kuitenkin oli, koska laitoin PC:n vanhan virtalähteen tilalle ja liuos ottaa siitäkin ainakin 17A. Prosessi nopeutui huomattavasti.
Otin ensimmäisen vanteen pois ja hioin kevyesti teräsharjalla kuonat pois. Olen kyllä tyytyväinen lopputulokseen! Tämä vanne oli lopulta käsittelyssä ensin noin 12 tuntia 1,5-2A virralla, 8 tuntia 8A virralla ja 4 tuntia 17A virralla. Todennäköisesti sitä ei olisi tarvinnut pitää noin kauaa.
Pyyhin vanteen tärpätillä ja maalasin pohjamaalilla. Pinta olisi ehkä kannattanut käsitellä vaikka esim. noveroxilla varmuuden vuoksi, mutta se olisi pitänyt voimakkaasti karhentaa, eikä se pensselöity pinta olisi muutenkaan kovin nätti. Joku 2-komponenttimaali esim inerta olisi varmasti kyllä ollut kanssa hyvä. Pintamaaliksi pitää ehdottomasti valita joku kestävämpi maali.
Kävi niin, että akkulaturista hajosi tasasuuntaussilta, vaikka mittari ei näyttänyt edes 8 ampeeria. Ilmeisesti kuormaa kuitenkin oli, koska laitoin PC:n vanhan virtalähteen tilalle ja liuos ottaa siitäkin ainakin 17A. Prosessi nopeutui huomattavasti.
Otin ensimmäisen vanteen pois ja hioin kevyesti teräsharjalla kuonat pois. Olen kyllä tyytyväinen lopputulokseen! Tämä vanne oli lopulta käsittelyssä ensin noin 12 tuntia 1,5-2A virralla, 8 tuntia 8A virralla ja 4 tuntia 17A virralla. Todennäköisesti sitä ei olisi tarvinnut pitää noin kauaa.
Pyyhin vanteen tärpätillä ja maalasin pohjamaalilla. Pinta olisi ehkä kannattanut käsitellä vaikka esim. noveroxilla varmuuden vuoksi, mutta se olisi pitänyt voimakkaasti karhentaa, eikä se pensselöity pinta olisi muutenkaan kovin nätti. Joku 2-komponenttimaali esim inerta olisi varmasti kyllä ollut kanssa hyvä. Pintamaaliksi pitää ehdottomasti valita joku kestävämpi maali.
Mondeo mk1 2.0 4d -96
Re: Ruosteen poisto elektrolyysillä
Miten vastaava tms menetelmä alumiinivanteille toimisi?rangleri kirjoitti: Tämä vanne oli lopulta käsittelyssä ensin noin 12 tuntia 1,5-2A virralla, 8 tuntia 8A virralla ja 4 tuntia 17A virralla. Todennäköisesti sitä ei olisi tarvinnut pitää noin kauaa.
Re: Ruosteen poisto elektrolyysillä
En uskalla suositella tätä, mutta periaatteessahan sama tapa voisi toimiakin. Laittaa vaikka varmuuden vuoksi laimeamman liuoksen ja ihan vähän virtaa, sekä uhrautuvan kappaleen myös alumiinista. Alumiini on sen verran herkempää ja pehmoisempaa ainetta, että kannattaa varoa ettei se vanne häviä kokonaan siellä tai syövy entisestään Kuopathan niistä hapettuneista kohdista jää joka tapauksessa, kun materiaali on hävinnyt.Miten vastaava tms menetelmä alumiinivanteille toimisi?
E: En löytänyt netistä yhtään juttua, missä alumiinin puhdistusta olisi tehty näin, joten en ehkä se ei sitten onnistu.
Mondeo mk1 2.0 4d -96
Re: Ruosteen poisto elektrolyysillä
ite koemielessä puhdistin yhden pakosarjan noin. Viikko siinä meni 12V/7A laturilla
Wanhat Audit
Tekno / Tenho Ruohoranta
Tekno / Tenho Ruohoranta
Re: Ruosteen poisto elektrolyysillä
Ja se vety on sitten OIKEASTI räjähdysherkkää,kerran on työpöydältä räjähtänu akku suoraan naamalle,ja talli oli vanha harva lato jossa ilma vaihtuu,että suosittelen tätä homma pihalla ja kipinät pitää pysyä loitolla!!
Re: Ruosteen poisto elektrolyysillä
Veikkaanpa, että tulee aika kuoppainen ja surullinen tulos. Alumiini on herkästi hapettuvaa ja pinnalla oleva alumiinioksidi on aika hyvä sähköeriste. Siihen ei menettely pure. Ja todennäköisesti siinä siistissä osassa on jäljellä jotain lakkaakin. Hapettunut osa lähtee suhauksessa ja jäljellä on kraateri.rangleri kirjoitti: En uskalla suositella tätä, mutta periaatteessahan sama tapa voisi toimiakin. Laittaa vaikka varmuuden vuoksi laimeamman liuoksen ja ihan vähän virtaa, sekä uhrautuvan kappaleen myös alumiinista. Alumiini on sen verran herkempää ja pehmoisempaa ainetta, että kannattaa varoa ettei se vanne häviä kokonaan siellä tai syövy entisestään Kuopathan niistä hapettuneista kohdista jää joka tapauksessa, kun materiaali on hävinnyt.
E: En löytänyt netistä yhtään juttua, missä alumiinin puhdistusta olisi tehty näin, joten en ehkä se ei sitten onnistu.
Tuolla aloittajan menetelmällä saa aika mukavasti ruosteen pois pienistä esineistä, kuten vanhoista aitansaranoista -lukoista, avaimista jne.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009