jarrulevyt

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
mondeo farkku gt
Viestit: 53
Liittynyt: 18 Heinä 2010 13:34

jarrulevyt

Viesti Kirjoittaja mondeo farkku gt »

ongelmana ford mondeo 2.0 gt vm98. kieroutuvat jarrulevyt. Ollaan meidän perheessä tykätty mondeosta, mutta reilun kahden vuoden aikana menossa kolmannet jarrulevyt vaihtoon kieroutumisen takia. foordiin vaihdettu alustan puslat reilu vuosi sitten jonka yhteydessä vaihdettiin uudet jarrulevyt. ne kestivätkin tämän vuoden toukokuuhun saakka jolloin ne olivat taas kierot. nyt alkoi taas pitemmän reissun jälkeen ravistaa, niin nuo jarruthan ne taas. Onneksi menee takuuseen uudet jarrulevyt, mutta kuitenkin suututtaa. Jarruremontit tehty ad-varaosamaailman yhteydessä olevassa korjaamossa tarvikeosilla.
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: jarrulevyt

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Tarvikkeella ja tarvikkeella on eroa. Oletkos kysynyt, minkämerkkisiä levyjä ne siellä korjaamolla laittaa? Kaikkein halvimpiako?
Maksa parikymppiä lisää ja kokeile vähän laadukkaampia.
Vaikka TRW, Lemförder, Brembo, Ate jne.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: jarrulevyt

Viesti Kirjoittaja Tekno »

Sulla jumittaa liukutapit, tai mäntä... siksi ne kieroutuvat.

Itse vaihdoin jarrusatulat eteen, niin kas, eipä enää ollut minkäänlaisia ravistusongelmia
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
mondeo farkku gt
Viestit: 53
Liittynyt: 18 Heinä 2010 13:34

Re: jarrulevyt

Viesti Kirjoittaja mondeo farkku gt »

Tekno kirjoitti:Sulla jumittaa liukutapit, tai mäntä... siksi ne kieroutuvat.

Itse vaihdoin jarrusatulat eteen, niin kas, eipä enää ollut minkäänlaisia ravistusongelmia
jarrusatulatkin on uusittu pari vuotta sitten.
Tessu
Viestit: 1722
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: jarrulevyt

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Niin jollei männät ja tapit liiku kunnolla niin kuluttaa levyä väärin ei se muuten kieroonnu,no jos menee leimasta läpi niin antaa vatkat, täriseehän ne uudet jarrut muuteskin kun abs systeemi on
pvdriver
Viestit: 470
Liittynyt: 23 Joulu 2009 12:02
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: jarrulevyt

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Tessu kirjoitti: täriseehän ne uudet jarrut muuteskin kun abs systeemi on
en vielä sellaista autoa ole tavannut jonka jarrut kunnossa ollessaan tärisevät... :roll:
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: jarrulevyt

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Liukutapit/männät jumissa, levyn ja navan välissä ruostetta(levy ei asetu kunnolla) tai jossain etupään puslassa on väljää. Heti kun levyt ja palat kiillottuu, niin alkaa tärinät.
saksoboy
Viestit: 1060
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: jarrulevyt

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Tessu kirjoitti: täriseehän ne uudet jarrut muuteskin kun abs systeemi on
Ei kai kukaan ny aina jarrupoljinta pohjaan asti survo?! vai millä lailla abs systeemillä olevat jarrut täristää?
"harder" is not a very good safeword
Tessu
Viestit: 1722
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: jarrulevyt

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Ainahan ne vanhat jarrut jonnekkin vetelee, en itte ole jaksanu hoonata jos jarrut kerta pitää että pysähtyy hyvin niin mitäs pienistä tärinöistä,täytyyhän osien silti kunnossa olla mutta kun osat vanhenee niin TAATUSTI tulee jotain tärinää ym kerran kun ajaa vesilammikon yli tai kurasta tietä niin AIVAN selvästi vatkaa varmasti ekassa jarrutuksessa jokanen värkki!
Jos KAIKEN vapinan meinaa saada pois niin olisi vaihdettava lähestulkoon kokoetu/takanavat käytetty auto voi olla käyny ojanpohjalla vaikka millasin seurauksin ja näinollen paikat kierot!
Jos netärinät nyt NIIN pahoja on että vatkaa rattia jokapuolelle tai jarruttaessa auto puoltaa jonnekkin on jo syytä huolestua!
GeeTee
Viestit: 157
Liittynyt: 05 Helmi 2005 22:02

Re: jarrulevyt

Viesti Kirjoittaja GeeTee »

Voi jeesus sentään.. :roll:
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: jarrulevyt

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

GeeTee kirjoitti:Voi jeesus sentään.. :roll:
Niiin =)
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Tessu
Viestit: 1722
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: jarrulevyt

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Älkääs muuta sanoko,oli ehkä vähän rohkeesti sanottu mut kuiteskin,korjaamoitakin on moneeen lähtöön onkohan tuollakin vaan lätkästy uudet levyt napoihin ja sillä hyvä?
Onko putsattu levyjen alustat kun vaihettu,onko liukusatulat ok onko sylkät ok,onko laitettu oikeita aineita osien väleihin jne jne, kyllä se tärinä VOI tulla monesta kohtaa jollette usko niin kokeilkaa.
Kai ne sentään on osannu pestä varastorasvat levyistä poies? heh tommosenkin olen kuullu,tosin tuo olikin yksityinen eikä korjaamo
Kollo
Viestit: 116
Liittynyt: 14 Tammi 2007 22:43
Paikkakunta: Lake of Ylö

Re: jarrulevyt

Viesti Kirjoittaja Kollo »

Tessu kirjoitti:Älkääs muuta sanoko,oli ehkä vähän rohkeesti sanottu mut kuiteskin,korjaamoitakin on moneeen lähtöön onkohan tuollakin vaan lätkästy uudet levyt napoihin ja sillä hyvä?
Onko putsattu levyjen alustat kun vaihettu,onko liukusatulat ok onko sylkät ok,onko laitettu oikeita aineita osien väleihin jne jne, kyllä se tärinä VOI tulla monesta kohtaa jollette usko niin kokeilkaa.
Kai ne sentään on osannu pestä varastorasvat levyistä poies? heh tommosenkin olen kuullu,tosin tuo olikin yksityinen eikä korjaamo
Annan sulle Tessu nyt 2 vinkkiä:

1. Mene ammattikouluun, autopuolelle.
2. Hommaa ehjä auto (sit kun saat kortin).
Escort mk2 "RS2000"
Fiesta mk2 "RS1800i"
Kollo
Viestit: 116
Liittynyt: 14 Tammi 2007 22:43
Paikkakunta: Lake of Ylö

Re: jarrulevyt

Viesti Kirjoittaja Kollo »

Kokeile pitemmän ajon jälkeen kuumeneeko jarrut/vanteet, lämpöset niiden pitääkin olla mutta kuumat ei sais olla. Jos joku paikka jumittaa niin pitkällä matkalla kuumuus vetää levyt kieroon.

Ja tosiaan tarvikkeita on monenlaisia, toiset on kuraa ja toiset laatukamaa. Sama juttu asentajissa :lol:
Escort mk2 "RS2000"
Fiesta mk2 "RS1800i"
Tessu
Viestit: 1722
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: jarrulevyt

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Ja MÄ annan seuraavan vinkin ikää tuli 46v että ei amista enää tarvi ja sain 13.8. leimattua etuvetoescon jossa jarrut MUN mielestä täristää,no katsuri sano kummiskin että jarrut on HYVÄT!
Mitäs pojan klopit siihen sanoo?
Että ei ole aina kaikki miltä näyttää ja/tai tuntuu,JA voin mä täältä hävitäkkin jos oikein alkaa jotain ahistaa,taitaa tää Voortiporukka olla aina samaa vaan jokapuolella heh
Mikäs tää tämmönen "kollo" on vois tulla piilosta esille että voi lähettää yv.eetä??
No voin saman sanoa julkisestikkin että auto joka leimalla hyväksyttiin on 25v vanha ja on ajettu 166tkm että näin,muistaakseni en itse tuolla kehottanut ketään minnekkään?
Joten saa kaikenlaiset käskyt jäädä täällä omaan arvoonsa,KIRJOITIN vain totuuksia ja niitä oppii kun aikansa elää ja aina oppii lisää...
hoopee
Viestit: 606
Liittynyt: 29 Heinä 2006 11:42
Paikkakunta: K-maa

Re: jarrulevyt

Viesti Kirjoittaja hoopee »

Onko vika oikeasti kierossa jarrulevyssä, jos auto täristää jarrutettaessa?
No ei välttämättä. Tarkistakaa tukivarsien puslat. Katsastussetä ei niiden viallisuutta välttämättä huomaa vaikka kuinka hyvin rengasraudalla väänteleekin.
Entisessä nelikko escossa oli puslavikaa jolloin täristi ja veteli jarrutuksissa.

Ja heittokellollahan se levyn kierouden voipi tarkistaa.

Voorti on jossain välissä harrastanut prikkoja pitämään jarrulevyä paikoillaan.
Kaikissa tarvikevanteissa ei ole tilaa prikalle -> vetää vannetta kieroon.
Prikat pois. Ei se jarrulevy karkaa kun rengas on paikoillaan.
Kollo kirjoitti:Ja tosiaan tarvikkeita on monenlaisia, toiset on kuraa ja toiset laatukamaa. Sama juttu asentajissa :lol:
Niinpä.
Granada 2.0i zetec -82/00 Granada estate 2.0 -78
Escort mk2 1.1 "RS2000" -> 2.0 zetec kestoprojekti, co-operation with tokor,
- HeKo Performance Parts -
Kollo
Viestit: 116
Liittynyt: 14 Tammi 2007 22:43
Paikkakunta: Lake of Ylö

Re: jarrulevyt

Viesti Kirjoittaja Kollo »

Tessu kirjoitti:Ja MÄ annan seuraavan vinkin ikää tuli 46v että ei amista enää tarvi ja sain 13.8. leimattua etuvetoescon jossa jarrut MUN mielestä täristää,no katsuri sano kummiskin että jarrut on HYVÄT!
Mitäs pojan klopit siihen sanoo?
Että ei ole aina kaikki miltä näyttää ja/tai tuntuu,JA voin mä täältä hävitäkkin jos oikein alkaa jotain ahistaa,taitaa tää Voortiporukka olla aina samaa vaan jokapuolella heh
Mikäs tää tämmönen "kollo" on vois tulla piilosta esille että voi lähettää yv.eetä??
No voin saman sanoa julkisestikkin että auto joka leimalla hyväksyttiin on 25v vanha ja on ajettu 166tkm että näin,muistaakseni en itse tuolla kehottanut ketään minnekkään?
Joten saa kaikenlaiset käskyt jäädä täällä omaan arvoonsa,KIRJOITIN vain totuuksia ja niitä oppii kun aikansa elää ja aina oppii lisää...
No perskeles, mulla on vuosia vasta 37 niin mähän taidan se kloppi ollakin. Oli sen verran tunnetta tossa sun viestissä missä sanoit joka auton ravistavan, että päättelin sen olevan teiniuhoa. Autot ei täristä ellei jossain ole vikaa, eikä ehjä ja välyksetön auto niin teekään. Tämä nyt vaan on fakta.

On jäänyt multakin toi ammattikoulun autopuoli käymättä ja silti työkseni autoja korjaan. En tiedä sitten tuleeko hosuttua tunteella vai tuurilla. Tuskin ainakaan taidolla.

Äläkä nyt tällasen klopin avautumisesta mihkään häviä, olihan tää kaikessa asiattomuudessaan viihdyttävä kokemus.
Escort mk2 "RS2000"
Fiesta mk2 "RS1800i"
tonttila
Viestit: 67
Liittynyt: 15 Maalis 2010 23:51

Re: jarrulevyt

Viesti Kirjoittaja tonttila »

Itsellä kans kolmannet levyt menossa vuoden sisään. Alkaa vituttaa se vaihtelu. Kerren vienyt takuuseen, motonet, ja kesti 5 tkm... Taidan ostaa ens kerralla ne motonetin kalliimmat jos vielä huolivat nuo vanhat. On niillä kymppitonnin päästelty. Ja kaikki kyllä liikkuu niinku pitää. Toiset sanoo että merkkivika...
pari Escoa,
Mondeo -95 1.8,
Mondeo -98 2.0,
Mondeo -02 2.0tdci 130hp,
Mondeo 07- 2.0tdci 170hp :mrgreen:
Mondeo -10 2.0tdci 140hp

Taivaspaikka varma :thumbup:
Tessu
Viestit: 1722
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: jarrulevyt

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Jep anteeksi tässä saa pyytää omaakin käytöstä,en pahaa ole tarkottanu kummiskaan,joo autoja en ole pävääkään korjannu ammatikseni,MUTTA korjaajia ja korjaamoita olen nähny jos jonkinmoista!
Ja aina se merkki tai kallishuolto ei ole se paras!
Tässä on tullu jo ilmi tosiaan että ravistukset ym voi johtua täysin muusta kuin jarruista ja näin se onkin,itte vaihdoin liukuholkit niin tasasemmin kyllä toimii,ja se että jokaisella on erilaiset näkökannatkin että saako ees pientä ääntä tai jotain värinää tulla,tiedän tosiaan tapauksia joissa on suorastaan ajettu asiakas matkoihinsa kun on usein käyny harmi mut noinkin on toisille käyny!
Avatar
rangleri
Viestit: 361
Liittynyt: 23 Syys 2008 21:38

Re: jarrulevyt

Viesti Kirjoittaja rangleri »

Kannattaa lukea wikipedian englanninkielinen artikkeli jarrulevyistä.
Siellä selitetään tuota, miksi jarrulevyt kieroutuvat sekä sitä, että jarrulevyjen kieroutumiseen sekoittuu helposti heitot levyn paksuudessa. Eli siis jarrulevy on täysin suora, mutta siinä on paksumpia kohtia, mitkä tuntuvat täristämisenä jarruttaessa.

Tuon artikkelin mukaan 0,17mm voi alkaa jo tuntua. Tuossa kerrotaan myös, että jotkut jarrupala-levy -yhdistelmät ovat yksi syy tuolle heiton syntymiselle. Ja myös se, että jarrutuksen jälkeen jos jarrut jättää pohjaan, (jarrupalat puristaa kuumaa levyä) jarrupaloista voi tarttua levyyn pieni kerros mistä heitto alkaa syntymään. Ja heitto vaan kasvaa ajan myötä. Tietenkin kun tuota tilannetta kuvitteleekin, niin jarrupalojen kautta siirtyy lämpöä satulaan ja yhdeltä kohdalta levy jäähtyy. Huonot palat->jäähdyttää enemmän.

Ja täällä "suolan maailmassa" levyn pintaan sitten ruostuu aina sellainen jarrupalan kuva, varmasti siitäkin voi lähteä tuo paksuuden heitto syntymään. Pitäisi varmaan valita vaan paremmat levyt, joissa on paljon hiiltä ym, ei mitään "räkärautaa" niin ne sitten ei ruostuisi niin helposti...ja sellaiset jarrupalat joissa on lämmönjohtavuus ja materiaali sellainen, mikä on alunperin suunniteltukin.

Sitten, korjaamolla yleensä laittavat pulttikoneella vanteet autoon...ensimmäinen pultti jo heti täysillä kiinni eikä välttämättä edes kiristetä pultteja ristiin. Tämä taas voi jättää jännityksiä levyyn, mitkä sitten vääntävät sen kieroon kun se kuumenee.

E: Ja sitten yksi oli vielä tuo, että huonot levyt voivat karaistua kuumetessaan epätasaisesti ja sitten alkaa kulua myös epätasaisesti.
Mondeo mk1 2.0 4d -96
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: jarrulevyt

Viesti Kirjoittaja Tekno »

huonot tukivarren puslat kanssa voi moninkertaistaa sen pienen nykäyksen mikä jarruissa syntyy.
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
Vastaa Viestiin