Sierran lämpeäminen?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
tapio a
Viestit: 27
Liittynyt: 29 Heinä 2012 19:34

Sierran lämpeäminen?

Viesti Kirjoittaja tapio a »

Eli mulla on ruisku dohcissa sellainen ongelma, että auto lämpenee mielestäni hitaasti normaalilämpöön ympäri vuoden.
Saa ajaa 40-60 kmh alueella ( keskinopeus varmaan lähemmäs 60) noin 6 km, että lämmöt nousevat normaaliin, eli lämpömittarin o:n ja r:n väliin. Että kuinka nopeasti tuon kuuluis lämmetä? Kaverin 1.8 bensa mesellä ei tarvi ajaa kuin 2 kilometriä ja lämmöt ovat normaalissa.

Muuten lämmöissä ei ole ongelmaa, pysyvät hyvin mittarin puolessavälissä. Onko syynä tarvike termostaatti (92 C) vai onko moottorissa vaan iso vesitila? Lämpömittari näyttää mielestäni oikein.

Autossa on myös sitä ongelmaa, että se on melko kylmä talvella, tuntuu että moottorissa riittää lämpöä, mutta sitä ei saa ohjaamoon. Johtuuko tämä sitten tarvike lämmityskennosta ja termostaatista? Puhallinta saa pitää isolla ja melko kauan päällä, että ilma tuntuisi käteen polttavalta. Tuntuu oudolta, että ohjaamo ei lämpene, vaikka suuttimista pukkaa melko kuumaa ilmaa. Pitää varmaan tarkistaa, että pääseekö ilma vaihtumaan ohjaamossa. Missä muuten ovat porrasperä sierrassa ne "poistoilma-aukot"?

Lämmityskenno on uusi mallia motonet :D, kummatkin lämppärille menevät letkut ovat lämpimiä, säädinvivut toimivat ja puhaltimessä riittää potkua. Ilmaakaan ei pitäisi olla järjestelmässä, ei ainakaan lorise nyt kesällä :roll: .
Onko tarvikekenno sitten niin huono? Paljonko alkuperäisellä on hintaa fordilla? Olen joskus lukenut tältä foorumilta, että kuparinen kenno olisi alumiinista parempi. Mistähän tälläisiä saisi? Jossain nettipalstalla joku mainitsi myös, että tietyn vuosimallin sierrat ovat kylmempiä kuin muut, olikohan 91 ja 92. Mullahan on just toi 91 :oops: . Pitääköhän tästä lähtä uuden kennon ja termostaatin ostoon foortille. :cry:

Sitten ois vielä kysyttävää sierran jakopäästä, kun ketju on alkanut rallattamaan vedätyksessä ja moottorijarrutuksessa, tasaisessa vauhdissa ääni ei ole niin voimakas. En usko,että ääni kuuluisi nostajista oireiden perusteella. Elikkä menee ketju ja hilppeet vaihtoon? Huoltokirjassa ei ole mainintaa ketjun vaihdosta, kansi on ollut näköjään irti useampaan otteeseen, mutta kuitissa ei mainita ketjun vaihtoa. Mutta ketjunkiristin on vaihdettu kolmesti :shock: . Autolla on ajettu jo 340 000. Osathan kannattaa hakea fordilta? Luulis että motonetin ketju venyy kuin purukumi :D . Mitä suosittelette vaihtamaan samalla kun vaihdan kejun, pitäsikö öljypumppu? OHO, tulipas tekstiä :D
Viimeksi muokannut tapio a, 01 Elo 2012 16:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Sierran lämpeäminen?

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Ketjun kiristin pitäisi vaihtaa aina kun ketju irroitetaan, se laukeaa kun ketju irroitetaan. Sen saa kyllä kasaan, mutta jos ei ole tietoa koska se on vaihdettu, kannattaa hommata uusi.
Mieluiten kaikki uutta, ketju, laahaimet, kiristin, ö.pumpun ketju sekä kiristin.
Laahaimia ei saa kuin alkuperäisenä, muut saa tarvikkeena. Siitä hässäkästä en ole varma mitä kiristin painaa, muttei se varmaan miksikään mene muutenkaan. Tarkasta samalla ö.pumpun paineenrajoittimen ruuvi, löytyy vasemmalta puolen pumppua, löystyy itsekseen. Pumppu pitää irroittaa jos kyseinen ruuvi on löystynyt. Muutama pultti pois ja pumppu on kädessä. Jos ostat tarvike ketjun, niin merkkaa vanhasta ketjusta jako merkit uuteen. Jos kyseisessä ketjussa ne on. Helpottaa kummastin kun laittaa jakoa kohdilleen. Kaikki yllä kirjoittamani löytyy foorumiltakin.
tapio a
Viestit: 27
Liittynyt: 29 Heinä 2012 19:34

Re: Sierran lämpeäminen?

Viesti Kirjoittaja tapio a »

Kiitos neuvoista, vahvistit oletukseni. 8) Ihmetyttää, että miksi kiristin on vaihdettu 3 kertaa , mutta ketjua ei kertaakaan? Koska mitä pelkkä uusi kiristin auttaa, jos ketju on venynyt jo liian pitkäksi. Ei mitään. Kuinka pitkä on tuon öljypumpun ikä (km määrä), jos vaihtaisi sen samalla? Onko tietoa paljonko ketju, laahaimet, kiristin, öljypumpun ketju sekä kiristin maksavat fordilla?

Helppiä tuohon lämpöongelmaan! :D
Lauri156
Viestit: 58
Liittynyt: 13 Tammi 2010 10:03

Re: Sierran lämpeäminen?

Viesti Kirjoittaja Lauri156 »

No toi hitaasti lämpeeminen on mun mielestä aika normaalia doch koneelle, ainakin omissa vehkeissä ollu näin. Se lämppärin kenno varmaan tekee sen että ei tuu lämmintä kunnolla ku on mallia motonet :twisted:

Mut kertokaas viisaammat että mistä se johtuu että kun tosiaan lähtee kylmänä liikenteeseen (esim aamulla) niin lämpömittarin viisari nousee hitaasti mutta varmasti kuten tapio tuossa ilmoittikin :D , MUTTA mulla se sitte nousee normal asteikoin tappiin asti eli N kohdalle ja sitten ku se on siihen päässyt niin mittari laskee puoleen väliin tai hieman alle. Ja ei se mittari sitten ajon aikana noin korkealle enään nousekkaan.

Termostaatti entinen vai lämpömittarin anturi? Nestettä tai öljyä ei häviä järjestelmästä.
accord 1.8is -00
ex sierra 2.0i -91
ex sierra 2.0i -91
ex escort 1.6i - 94
tapio a
Viestit: 27
Liittynyt: 29 Heinä 2012 19:34

Re: Sierran lämpeäminen?

Viesti Kirjoittaja tapio a »

"nousee normal asteikoin tappiin asti eli N kohdalle ja sitten ku se on siihen päässyt niin mittari laskee puoleen väliin tai hieman alle" Mulla on sama ilmiö, mutta lämmöt käyvät o:ssa ja sitten putoavat r:ään. Tuo johtuu termostaatin aukeamisesta. Jumiikohan sulla jotenkin tuo termostaatti? :? :?: Liimautuu kiinni :lol: ja kovassa lämmössä aukeaa?

Mutta miten muilla lämpenee nuo dokkikoneet? Kokemuksia asiasta, kiitos! Ja mistä löytyy ne "poistoilma-aukot", eli aukot mistä ilma pääsee ulos ohjaamosta? HELPPIÄ!!!
Viimeksi muokannut tapio a, 02 Elo 2012 16:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lauri156
Viestit: 58
Liittynyt: 13 Tammi 2010 10:03

Re: Sierran lämpeäminen?

Viesti Kirjoittaja Lauri156 »

Varmaan täytyy kokeilla tuo termostaatti vaihtaa. Mut joo, kertokoon muutkin lisää tästä :)
accord 1.8is -00
ex sierra 2.0i -91
ex sierra 2.0i -91
ex escort 1.6i - 94
-foordipower-
Viestit: 51
Liittynyt: 14 Syys 2009 18:16

Re: Sierran lämpeäminen?

Viesti Kirjoittaja -foordipower- »

Itellä dokki lämpeni talvella ihan hyvin. Tai oikestaan liikaakin. Parkissa ei kestäny kauaa olla ja lömmmöt nousi. Laski vasta sitten ku lähti ajamaan. Ongelma oliki siinä että flektit ei pyöriny ollenkaan. Vaikka dokissa flektit lähteeki pyörimään todella myöhään, niin nämä ei kyllä pyöriny ollenkaan. Laitoin sitten pakkokytkennän. Väliaikasesti siis... vaikka on kyllä vieläkin :D Omasta mielestä tuo pakkokytkentä ei niin hirveä ratkaisu ole. Kyllä sitä katkasiaa muistaa painaa ku siihen tottuu. Sitä en sitten tiiä kuinka kylmä tuo sierra on oikeilla pakkasilla. Itellä on ollu tuo loppu talvesta.
tapio a
Viestit: 27
Liittynyt: 29 Heinä 2012 19:34

Re: Sierran lämpeäminen?

Viesti Kirjoittaja tapio a »

Mutta mites sulla lämpeni kone, kun lähdit ajamaan ilman paikallaan käyttöä, eli osaatko arvioida matkaa? Onkos sulla kaasarivehje, vai onko sen lämpeämisessä eroa ruiskuun? Itellä ei ole ollut tapana käyttää turhaan tyhjäkäynnillä, vaan lähteä suoraan liikkeelle.
Lauri156
Viestit: 58
Liittynyt: 13 Tammi 2010 10:03

Re: Sierran lämpeäminen?

Viesti Kirjoittaja Lauri156 »

Nyt on kuules sellane juttu et mullakaan ei tule ku haaleeta ilmaa koppii. Tai no siis ennenku toi mittari on noussu iha ylös N kohalle ni sitä ennen tulee melkein kuumaa mut sitku pääsee sinne ja tippuu alas normaalilukemiin ni alkaa tulee haaleeta ilmaa. Ja nestettä ei oo kadonnu vieläkää.

EDIT: Tapio kerros missä lämppärin kenno on, lienee jossain kojetaulun alla? :D
accord 1.8is -00
ex sierra 2.0i -91
ex sierra 2.0i -91
ex escort 1.6i - 94
tapio a
Viestit: 27
Liittynyt: 29 Heinä 2012 19:34

Re: Sierran lämpeäminen?

Viesti Kirjoittaja tapio a »

Joo siellä kojelaudan alla se on, pitää "repiä" eli ruuvata irti se kojelaudan alaosa irti ja sitten sieltä paljastuu iso mustaa muovia oleva boxi johon tulee ilmaputket ja lämmönsäätimen vaijerit kiinni. Tuo boxi on pultattu kahdella pultilla tulipeltiin, eli 2 mutteria, 2 vaijeria, 4 ilmaputkea irti ja vielä konehuoneen puolelta imusarjan takaa tulipellistä 2 letkua irti (menevät kennolle). Sitten tuon boxin voi vetää irti, voi olla vähän ahdasta. Itse kenno on kahdella ruuvilla kiinni tuossa boxissa. Siitä vaan purkamaan, ei ole kovin monimutkainen operaatio! tuo ohjeistus on mitä on :oops: muista laskea nesteet ensin, niitä saattaa tulla ohjaamoonkin

Mikä lie on paras kenno sinne tilalle? Mistä saa kuparisia kennoja, mistä puhuttiin toisessa topicissa? Viisaammat kertokoon :D
Lauri156
Viestit: 58
Liittynyt: 13 Tammi 2010 10:03

Re: Sierran lämpeäminen?

Viesti Kirjoittaja Lauri156 »

Nonih. toiha menee samalla kertaa ovien vaihdon kanssa ku joutuu kummiski kojetaulun irrottaa. :)
accord 1.8is -00
ex sierra 2.0i -91
ex sierra 2.0i -91
ex escort 1.6i - 94
-foordipower-
Viestit: 51
Liittynyt: 14 Syys 2009 18:16

Re: Sierran lämpeäminen?

Viesti Kirjoittaja -foordipower- »

Mulla on melkein aina tapana käyttää autoa vähän aikaa ku lähtee pakkasella liikenteeseen. Ei kovin kauaa mut jokusen minuutti. Ihan hyvin se on lämmenny ku on ajanu jonku aikaa. Matkaan en nyt niin ole kiinnittäny huomiota. Sen kuiten huomasin että takana jalkatila on melkein aina vähän kylmä. Vaikka sinne tulee puhaltimet... Muistaakseni? En ny muista varmaksi. Mut hyvin on pärjänny. Ens talvena sitten näkee miten käy ku tulee kovat pakkaset.
Nii ja ruisku koneella on. En tiiä onko ruiskun ja kaasarin lämpenemisellä eroa?
ynjevi
Viestit: 561
Liittynyt: 14 Huhti 2012 19:23

Re: Sierran lämpeäminen?

Viesti Kirjoittaja ynjevi »

tapio a kirjoitti: Mikä lie on paras kenno sinne tilalle? Mistä saa kuparisia kennoja, mistä puhuttiin toisessa topicissa?
Onkohan kuparikenno ihan passeli alumiinikannelliseen koneeseen?
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
tapio a
Viestit: 27
Liittynyt: 29 Heinä 2012 19:34

Re: Sierran lämpeäminen?

Viesti Kirjoittaja tapio a »

No miksei olisi?
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Sierran lämpeäminen?

Viesti Kirjoittaja Tekno »

pysyypähän kanavat puhtaana kun alumiini liukenee veteen
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
tapio a
Viestit: 27
Liittynyt: 29 Heinä 2012 19:34

Re: Sierran lämpeäminen?

Viesti Kirjoittaja tapio a »

Kuukauden kokemuksen perusteella uusi Nissenssin kenno on ollut hyvä ja paljon parempi kuin motonetin romu. Termostaatin vaihto alkuperäisosaan pahensi vain moottorin lämpeämisongelmaa, joten kävin ostamassa uuden wahlerin termostaatin, jonkalainen oli paikoillaan ennen kuin vaihdoin fordin termostaatin. Peitin miltein koko keulan ja silti sierran lämmöt eivät yrittäneetkään nousta puoltaväliä korkeammalle ja moottori ei myöskään lämmennyt yhtään nopeampaa.

Tuskin vesipumpun vaihtokaan auttaa tuohon ongelmaan. Mihin se moottorin lämpö (josse sitä edes kehittää :mrgreen: ) oikein katoaa, jos lämmöt eivät nouse mittarin yläpäähän, vaikka keula on miltein kokonaan tukossa??? :shock: :x Ärsyttää, että ohjaamon lämpeäminen kestää niin kauan!

Autoa on vaivannut välillä myös ärsyttävä huurtuminen, eli olen ajanut kaverin tykö, auto seissyt pari tuntia ja kun on pitänyt lähtä ajamaan, niin auton ikkunat ovat olleet aivan huurussa!! (tapahtuu harvoin) Ennen seisontaa ikkunat olivat aivan kirkkaat ja autossa ei ollut vettä tai märkiä äänieristeistä (olen tarkastanut). Olen tarkastanut poistoilma-aukot ja ilman vapaa kulun auton läpi, kenno ei vuoda. Huurteen poisto kestää myös kauan, vaikka kuinka puhaltaa ilmaa (puhallin puhaltaa hyvin 3:lla, tosin ilma on pitkään kylmää). Ajossa huurtuvat takalasit mutta se onkai normaalia märällä kelillä :roll: . ELI ongelmana on tuo ajon jälkeinen huurtuminen, tuntuu että kosteus jää auton sisään :?:
Vastaa Viestiin