Gen 2 Scorpiota hankkimassa, mutta millaista?

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Avatar
Jouzer
Viestit: 11
Liittynyt: 04 Heinä 2008 16:04
Paikkakunta: Lahti

Gen 2 Scorpiota hankkimassa, mutta millaista?

Viesti Kirjoittaja Jouzer »

Terve, vanha Mazdani on tullut tiensä päähän ja tiedossa olisi niin suuret projektit ettei ehkä nyt vaan ehdi projekti Probelta. Olen jo pidemmän aikaan katellut noita Scorpioita ja taidan semmosen talveen mennessä hommata. Kannattaako hommaa nyt, pomppaako hinnat talveen mentäessä?

Jokatapauksessa auto tulisi käyttö/talviautoksi joten V6 jää ulos vaihtoehdoista monestakin syystä. Kaipaisin tietoa noista 2.0 ja 2.3 koneista, 2.3 on ilmeisesti miltei sama moottoripohja kun tuo 2.0? Onko jotain syitä miks pitäis valita juuri toinen?

Tällä hetkellä kallistuisin 2.0, etenkin jos se auton hintaa halventaa, ja jos se vaikka veis vähän vähemmän bensaakin sitten. Hirveen nuhasta kampetta ei kyllä jaksa kauan ajella, mutta noita vääntötehoja kun katteli niin pitäisi se 2.0 viedä 1500kg melko kevyesti?

Ja toinen kysymys on tuo kori, miten alkaa olemaan loppuvuosien scorpiot keskimäärin ruosteessa? Hitsikoneet löytyy ja paikkoja nyt voi vetää mutta mitään läpimätiä ei huvittaisi korjailla käyttöautona.

Kolmantena, miten noissa laatikko ja perä kestää..? Onko automaatti / manuaali suuria eroja kestävyydessä? Automaatti ainakin kalliimpi vaihtaa että manuaaliin tällä hetkellä kallistun, vaikka automaatit kieltämättä mukavia.
Driving daily; Mazda 323F -93 1.8 GTi
Fixing forever; Ford Probe -91 GT 2.2T
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Gen 2 Scorpiota hankkimassa, mutta millaista?

Viesti Kirjoittaja Tekno »

Jokatapauksessa auto tulisi käyttö/talviautoksi joten V6 jää ulos vaihtoehdoista monestakin syystä. Kaipaisin tietoa noista 2.0 ja 2.3 koneista, 2.3 on ilmeisesti miltei sama moottoripohja kun tuo 2.0? Onko jotain syitä miks pitäis valita juuri toinen?
2.3:ssa on yksi tyyppivika, jota 2.0:ssa ei ole, nimittäin halkeava imusarja. Se on komposiittimuovia, jota ei kunnolla saa korjattua muovihitsaamallakaan. Imusarjan halkeaminen tarkoittaa aina matkan katkeamista, koska silloin vedet pääsevät karkuun. Itellä tuo laukesi 277tkm kohdalla. Aika idioottimaista kierrättää vettä imusarjan läpi, ja vielä muovisen sellaisen...

Jos mä nyt ostasin Scorpiota, niin kyllä se ois V6 12V (DOHC:ia ei enää koskaan!)
Syyt siihen:
Kestävämpi kuin yksikään DOHC-sarjan kone (halkeilevat kannet, imusarjat, löystyvä öljypumpun rajoitinruuvi, hajoilevat jakopäänketjun ohjurimuovit, nakuttavat nostajat, huoh)
Kulkupuoleltaan riittävä (toisinkuin 2.0 16v (8v nyt puhumattakaan))
Pienempi kulutus kuin 24V:llä.
Eli väittäsin samalla että se mikä kulutuksessa hävitään, se kaikessa muussa kyllä voitettaisiin tuon 150hp V6:n kanssa. (ja vink vink: etanolimuunnos ;) )
Yksi kiva vaihtoehto on myös 2.5TDi, mutta niitä on aika vähän tarjolla.
Tällä hetkellä kallistuisin 2.0, etenkin jos se auton hintaa halventaa, ja jos se vaikka veis vähän vähemmän bensaakin sitten. Hirveen nuhasta kampetta ei kyllä jaksa kauan ajella, mutta noita vääntötehoja kun katteli niin pitäisi se 2.0 viedä 1500kg melko kevyesti?
2.0 16V ei kyllä kovin rivakasti tuota vie, varsinkaan automaattilootan kanssa. Puhumattakaan 8v koneesta.. se on jo itsensä kiduttamista.
Sanoisin että 2.0 16v vielä manuaalin kanssa menettelee, mutta jos automaatti, niin kyllä vähintään 2.3, tai mielellään v6...
noh vähän kyllä 2.0 16v kanssa kulkupuoleen jeesii se, että se on ns. tiheällä perävälityksellä. 2.3:een verrattuna ero noin 10%

Ja toinen kysymys on tuo kori, miten alkaa olemaan loppuvuosien scorpiot keskimäärin ruosteessa? Hitsikoneet löytyy ja paikkoja nyt voi vetää mutta mitään läpimätiä ei huvittaisi korjailla käyttöautona.

Mulla on 98 vuosimalli, ja se ei ainakaan ole umpiruosteinen vielä, tosin tuotu saksasta, olikohan 2002 tai 2004, sen jälkeen ajeltu ympärivuotisesti suomessa.

Mitä noita 95 vuotisia ollut nettiautossa, niin ne alkaa olemaan jo lahompia tapauksia, ja monia on jo purettukin ruosteen takia. Tiedä sit onko olleet jotain "suomiautoja" vai mitä lie.

Tosin pari pikkupaikkaa itekki on joutunut laittamaan, yksi helmaan ja toinen takahiekkapeltiin puskurin taakse.

Peruspaikat mistä eniten ruostuu, on helmojen takaosat, takakontin pohja, ja auton takaosa muutenkin. Melkeenpä mittarina voi tota kontinpohjaa käyttää. Jos se on täysin ruosteessa, niin ei voi muu autokaan olla kovin hyvässä jamassa.

Taitaa olla ruostumisen taso öbaut Mondeon tasoa, jos johonkin haluaa verrata. Mutta etuna se, että näitä on tuotu paljon saksasta, niin uitettu suolassa vähemmän aikaa. Ja ehkä jotkut jopa ajaneet vain kesällä, onhan toi automaatti-ilmastointikin niin mukava :)

Kolmantena, miten noissa laatikko ja perä kestää..? Onko automaatti / manuaali suuria eroja kestävyydessä? Automaatti ainakin kalliimpi vaihtaa että manuaaliin tällä hetkellä kallistun, vaikka automaatit kieltämättä mukavia.
A4LDE kestää huonommin kuin manuaali, ja välillä tuntuu olevan ihan kiinni kuun ja auringon asennosta, vaihtaako se "normaalisti", kaikilla kaasunasennoilla pehmeästi... MT75 joka näissä on toisena vaihtoehtona, on ehkä Fordin paras tuotos vaihteistojen suhteen. Kestää aika hyvin,
Harvoin toi automaattiloota kuitenkaan niin hajoaa että vaihtamaan joutuisi, toihan perustuu C4 lootaan, jota käytetään mm Ford Mustangeissa ja jossain jenkkifoordeissa, paitsi että A4LDE on kuitenkin läpeensä sähkösesti ohjattu, joten häröileekin siksi tosi helposti. Se on kyllä aika yleistä että pohjatiiviste vuotaa, ja öljyt vähenee pikkuhiljaa, jollon jossain vaiheessa alkaa loota vaihtamaan itekseen "neutralille" kesken ajon. Sitä ei kannata säikähtää, vaan vaihtaa tiivisteen, suodattimen ja öljyt (noin 100e maksaa öljyt, tiiviste ja filsu löytyy esim motonetistä edukkaasti)

Jos talvella on tarkotus ajaa, niin väittäsin että yks varuste mikä Scorpiossa on oltava: Luistonesto. Mulla oli eka Scorpio ilman sitä, ja nykynen sen kanssa. Todellakin huomaa kuinka paljon se auttaa liukkailla autoa lähtemään liikkeelle, eikä ala kaivamaan renkaalle kuoppaa lumeen. (näissä ei ole oikeaa tasauspyörästön lukkoa, joten toi korvaa sen aika tehokkaasti)

Yks plussa Scorpion kanssa on aktiivinen nettiyhteisö, josta löytyy apua ongelmaan kuin ongelmaan: http://fordscorpio.co.uk/cgi-bin/yabb/YaBB.pl
Monessa asiassa itekkin olis ollut pulassa ilman tuota :) Ihan korvaamaton siis.
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
Avatar
Jouzer
Viestit: 11
Liittynyt: 04 Heinä 2008 16:04
Paikkakunta: Lahti

Re: Gen 2 Scorpiota hankkimassa, mutta millaista?

Viesti Kirjoittaja Jouzer »

Kiitos paljon kattavasta vastauksesta, sieltä tuli toi lukkokysymyskin joka unohtu kysyä. Pitää ruveta seuraamaan noita ja ajan kanssa koittaa löytää sellanen oikeanlainen. Tuo luistonestohomma on hyvä huomio, ja nyt tiedän millaista hakea. Kiitän ! :)
Driving daily; Mazda 323F -93 1.8 GTi
Fixing forever; Ford Probe -91 GT 2.2T
Luokyio
Viestit: 56
Liittynyt: 03 Helmi 2005 16:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Gen 2 Scorpiota hankkimassa, mutta millaista?

Viesti Kirjoittaja Luokyio »

Vuonna 2010 tuli myytyä oma -97 2.3 automaattiscorpio pois, ja täytyy kyllä sanoa, että ainoa auto, jonka myyminen oikeasti harmittaa. Olisi pitänyt jättää talliin pyhäajokiksi, niin mukava laite tuollainen pitkä takaveto on. Ja ulkonäöstä tykkäsin todella, etenkin sedan-versiona mukavasti massasta poikkeava.

Ajoin sillä kilometrit 108 tkm -> 140 tkm (ihan oikeasti ;)), ainoa ongelma oli ABS-yksikön hajoaminen, joka tuntui olevan jonkinlainen tyyppivika. Uutena olisi maksanut n. 1200 euroa, mutta eBaystä löytyi käytetty n. 80 eurolla, jolla homma korjaantui. Vaihdelaatikossa sopivalla kaasulla saattoi jossain tilanteissa löytää lievää luistoa, mutta ei ainakaan vielä tuossa vaiheessa ollut muuta ongelmaa.

Omani oli kyllä erittäin ruostevapaa, hyvin vähäisessä määrin kupli takakaarissa, muutoin ei löytynyt mistään mitään. Osansa varmasti teki kilometrien vähyys.

Tosiaan luistonesto on melkein pakollinen varuste, etenkin jos autolla ajaa muutkin kuin itse. Ilman luistonestoa on varsin vikuri ajettava liukkaalla, mutta luistoneston kanssa uskaltaa kyllä antaa takavetoon tottumattomallekin ajoon huoletta.
1997 Scorpio 2.3i A
1996 Scorpio 2.0i
ex. 2003 Mondeo 1.8i Ghia Wagon, 1994 Escort 1.8i CLX, 1982 Sierra L
foordi70
Viestit: 42
Liittynyt: 28 Tammi 2011 18:40
Paikkakunta: Vantaa/Kitee

Re: Gen 2 Scorpiota hankkimassa, mutta millaista?

Viesti Kirjoittaja foordi70 »

Itsellä nyt käytiksenä 96 farkku scorppa 2.3 automaatti ja noh perus ruostejutut takakaaret käy vanhemmasta mallista suoraan ja ovat halpoja 19€ kun tossa keväällä vaihdoin ne. :|
Omistan myös 2 littrasen version ja sen olen muutanut manuaaliksi kun loota oli ostaessa poikinut.
Farkku versiossa suurin huoli on takapään jousitus kun nuo nivomatit on aikas tyyriitä mutta siitä selvii jos teetättää uudet jouset ja mesestä sit kaasut tilalle. :twisted:
Muuten mukavia autoja nää scorpat kun on tota vanhenpaakin mallia omistuksessa 2litranen 92 farkku ja muutama luiskaperä ghia malli 86-88 8)
Mutta itsellä ei ole ollut doch koneissa suurempaa ongelmaa kun huollot on muistanut tehdä ja ennen kaikkea että tarkistanut ettei syylärin flektit ole jumissa. :lol:
Kaikkea ihmisen tekemää mekaanista voi korjata..Mutta monesti onko se järkevää korjata onkin toinen juttu..
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Gen 2 Scorpiota hankkimassa, mutta millaista?

Viesti Kirjoittaja Tekno »

ja lisäks Monroella on iskari joka käy Scorpioon. Se on olevinaan johonkin sierraan, mutta Farkku Scorpioon se käy kans. fordscorpio.co.uk:lla oli tiedot tarkemmin, mikä tuotenumero jne.
Luokyio kirjoitti: Ajoin sillä kilometrit 108 tkm -> 140 tkm (ihan oikeasti ;)), ainoa ongelma oli ABS-yksikön hajoaminen, joka tuntui olevan jonkinlainen tyyppivika. Uutena olisi maksanut n. 1200 euroa, mutta eBaystä löytyi käytetty n. 80 eurolla, jolla homma korjaantui.
Heh, tuon pystyy myös juottamaan itse kuntoon, kuten itse tein, eli maksoi sen muutaman sentin pätkän tinalankaa :-) Poralla vaan päälle reikä, ja siitä sohii sen virtaliittimen tinauksen kuntoon :)
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Gen 2 Scorpiota hankkimassa, mutta millaista?

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Itsellä oli Cossu Scorpio ja oli kyllä oli ilo ajaa, voimaa kohtuulisesti ja todella mukava niin kaupunki taajamissa kuin motarilla.
Sääli että ei energia riittänyt hitaukseen joten vaihdoin -08 Mondeoon joka on hyvä kanssa mutta...
Se v6 murina itse tehdyllä putkistolla, Mondeo häviää ajometelissä scorpionille joka todella hiljainen.
Sähköt ja pellit noista valitettavasti menee, Mondeo voittaa tosin etumatkustajien tiloissa joten minä melkein 190cm pitkä saa jalat suoraan mondeossa mutta scorpiossa en.

Ruostuvia paikkoja sivuhelmat,takakaaret ja omasta myös takalokarin sisä pinta alko murenee mutta muuten oli kovaa tavaraa.
Itse tykkäsin 24v koneesta ja laatikonkaan kanssa ei ollut koskaan ongelmia mitä nyt perus johtosarjan tein uuden mutta muuten toimi hyvin.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
karij
Viestit: 26
Liittynyt: 15 Syys 2008 14:57

Scorpista jotain kokemusta

Viesti Kirjoittaja karij »

Ittellä 2.0 16V manual stw -95 ja 395 000 km.
Ei ole ollut pirteyden kanssa ongelmia paitsi silloin kun ilmamäärämittari hajosi 360tkm kohdalla, koko peli suunnilleen sekosi mutta kun nyt uusi niin erittäin hyvä. Matka-ajokulutus vakkarilla kesällä 7-7,5 talvella 7,5-8. Kaverin 2.0 16V -95 on samalla tekniikalla mutta paljon laiskemman tuntuinen ainakin välillä, olisko noissa ECU-yksiköissä sitten eroja, karstainenkaan se kaverin kone ei pitäisi olla. Pakoputkiston modaus vaikuttaa kulkuun, keskelle yksi iso läpivirtaava pönttö ja hyvä läpivirtaava takapönttö. Isot/pitkät pöntöt että vaimentaa tarpeeksi. Jos haluaa lisää kiihtyvyyttä niin sitä kyllä saa kun laittaa pienet matalaprofiiliset takapyörät 205-50-16 tms mutta sitten kyllä huutaa motarilla ihan turhaan.. ja 10km mittarivirhe. Esim. 205-60-16 on hyvä, mutta ei orkkisaluilla (6,5xET40 erittäin huono..) vaan Mondeon 16" aluilla 6" ET49 jossa sama ET kuin orkkis 6x15" peltivanteessa, jolloin ohjaus ei paljon vetele. Ja mittarivirhe tuolla renkaalla vain 2-3km (näyttää liikaa). Ulkoisesti molemmat alut on samannäköiset, Ronal -merkkiset, mutta 6xET49 siis paras ajettava, ja vannetta löytyy myös 6,5xET46 jonka ajettavuudesta ei kokemusta.
Alkuperäinen perävälitys ja öljyt puhtaat/kirkkaat, perä ei huuda (395tkm !)
Jos -97 -> 2.3 manual, siinä sama perävälitys (4.27) mutta 'harvempi' 5-vaihde laatikossa, ei huuda niin kovilla kierroksilla matka-ajossa/motarilla. Jotkut laittaneet automaattiin tämän manuaalin perävälityksen (4.27) niin kuulemma piristyy kummasti automaatin kiihtyvyys.. Pitää silloin vaihtaa se nopeusanturi että nopeusmittari näyttäisi oikeaa arvoa.
Joitakin vetoniveliä on mennyt, vesi/ruoste ollut syynä.
Kardaanit joissakin täristää 200tkm alkaen, johtunee enimmäkseen tukilaakerista (2 kpl manuaalissa ainakin (siis 3-osainen kardaani manuaalissa)
ja uutta karttua ei enää saa, menee jonnekin Tammer Diesel tai vast. firman hommiksi.
Joissain kartuissa etuosan kumin ympärillä joku pelti ruostunut ja epätasapainossa, sen voi ottaa pois ja kokeilla auttaako.
Takajousen luona oleva tukipalkki joka laskeutuu takamatkustajan jalkatilaan päin, jossa takapalkki kiinni, on paha ruostumaan 2-kertaisine pelteineen, jos saat auton jossa tuo ehjä, laita ihmeessä hirveet tökötit sen palkin SISÄLLE. (Takapyörän takaa/sisälokarin alla yleensä reikä ruostunut siihen palkinpäähän, sieltä saa paineella öljyt sisään..) Automaateista olen kuullut paljon ongelmia, usein sähköjohdot syynä. Hammastanko saattaa vuotaa 200tkm jälkeen, jos vaihdat hammastangon niin älä osta summassa Ford-tiskiltä siihen uusien Fordien öljyjä, tiivisteet voi turvota heti ja alkaa vuotaa. Osta normaali vanhanaikainen hydrauliikkaöljy tai -95 spexien mukainen, koska öljyssä EI saa olla mitään viittauksia automaattivaihteistoista Dexron II tms joissa kovat lisäaineet. Ellei hammastanko ole sitten ihan uusi ja sen ohjeissa sallitaan tietty öljy.
Viimeksi muokannut karij, 09 Touko 2013 11:32. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Scorpista jotain kokemusta

Viesti Kirjoittaja Tekno »

karij kirjoitti: Takajousen luona oleva tukipalkki joka laskeutuu takamatkustajan jalkatilaan päin, jossa takapalkki kiinni, on paha ruostumaan 2-kertaisine pelteineen, jos saat auton jossa tuo ehjä, laita ihmeessä hirveet tökötit sen palkin SISÄLLE.
Huh, kiitoksia vinkistä.. tulipa nimittäin vilkastua omasta pelistä tuo kohta... taidanpa täyttää koteloöljyllä.
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
othintsa
Viestit: 74
Liittynyt: 18 Maalis 2005 12:07
Paikkakunta: Porvoo

Re: Gen 2 Scorpiota hankkimassa, mutta millaista?

Viesti Kirjoittaja othintsa »

Tässä vielä yksi näkemys lisää. Olen ajellut -96 2,3 manuaalilla vajaan 200 tkm. Autolla on nyt ajettu noin 260 tkm.

Samoja vikoja on tullut eteen kuin muillakin. Imusarja vuotaa vettä jo kolmatta vuotta. Uusia on kaksikin, vaan en ole vaihtanut kun veden lisääminen kerran kuussa riittää. Ko. vuotava vesi pilasi vieressä kulkevan johtonipun ja siihen piti vaihtaa uudet piuhat kampuran asentotunnistimelle, ÖP-anturille ja yhdelle lämpöanturille. Vähän yli tunnin työ ja siinä samassa muutin reittiä niin, ettei jäähdytysneste enää pääse nippua kastelemaan.

ABS-boksin korjasin kuten Teknokin mainitsi tehneensä. Ruostetta on toisessa takakaaressa takakulmassa, sen jo näkee. Helmoissa on alkua kasvustolle niin ikään. Takajarrusatuloista on toinen vaihdettu vuosi sitten ja näinä päivinä pitää vaihtaa toinen. Käyttöjarru toimii, mutta käsijarru ei ota. Saman teki toinenkin satula ja piti siksi vaihtaa.

200 tkm keskikulutus on 8,4 litraa sadalle. Pienimmät pitkän matkan kulutukset ovat olleet 6,7, normaali 8 - 8,8 ja suurimmat kärryn kanssa yli 13.

Etutukivarret pitää vaihtaa kokonaan kun pallonivel antaa periksi. Se on nyt työlistalla myös, 250 tkm paikkeilla alkoi havaita väljistymistä.

Luistoneston erinomaisuudesta rohkenen olla hieman eri mieltä. Se puuttuu menoon todella hanakasti ja liikkelle lähdettäessä se tuppaa vetämään kierrokset niin alas, ettei vääntö enää riitä. Oikeaa lukkoa se ei korvaa missään nimessä, mutta parempi luistonestolla kuin ilman. Muutaman kerran siitä on ihan ollut apuakin yhteisellä taipaleella mökin parkkipaikalla, josta lähdetään liikkeelle jyrkkää käännöstä tehden ylämäkeen.
Scorpion akseliväli on jo siksi pitkä, että meno on hyvin vakaata ja suuretkin luisut ovat rauhallisia ja kuskilla on aikaa veivata rattia ihan rauhassa. Tuolla voi ajella talvella kylkiloiroa hävyttömän kovaa ennen kuin alkaa pelottaa.

Olen ollut kaiken kaikkiaan erittäin tyytyväinen Scorpioon. Muutamia korjauksia on tehty ja kuluvia osia on vaihdettu. Mitään mullistavaa ei kuitenkaan ole eteen tullut ja tarvittaessa 2,3:kin kulkee melko liukkaasti. Aa, ja sedaninkin tavaratila on iso. Se on melko matala, mutta suuret lastenvaunut mahtuvat pituussuunnassa konttiin ja silloin jää yli puolet tilavuudesta vielä vapaaksi.

PS. Scorpion omistajat tarkistakaa ettei lämmityslaitteen puhaltimen päällä oleva pyyhinvivuston nivel ole ruostunut! Jos on, vipu tippuu jonain päivänä lämppärin päälle ja takaa vaimolle ja lapsille ikimuistoisen ajomatkan kaatosateessa;) Jos olisin reagoinut paria viikkoa aikaisemmin kun pyyhkimet muutaman kerran kummallisesti nytkähtivät, ei tuotakaan olisi tapahtunut. Tulipahan muistoja nyt kuitenkin!
Luokyio
Viestit: 56
Liittynyt: 03 Helmi 2005 16:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Gen 2 Scorpiota hankkimassa, mutta millaista?

Viesti Kirjoittaja Luokyio »

Luokyio kirjoitti:Vuonna 2010 tuli myytyä oma -97 2.3 automaattiscorpio pois, ja täytyy kyllä sanoa, että ainoa auto, jonka myyminen oikeasti harmittaa. Olisi pitänyt jättää talliin pyhäajokiksi, niin mukava laite tuollainen pitkä takaveto on. Ja ulkonäöstä tykkäsin todella, etenkin sedan-versiona mukavasti massasta poikkeava.
Nyt meni yöunet, taitaa tarjotua mahdollisuus ostaa tuo takaisin. Katsotaan nykykunto/hinta, mutta onneksi en ehtinyt vaihtaa vielä avataria turhaan. :lol:
othintsa kirjoitti: PS. Scorpion omistajat tarkistakaa ettei lämmityslaitteen puhaltimen päällä oleva pyyhinvivuston nivel ole ruostunut! Jos on, vipu tippuu jonain päivänä lämppärin päälle ja takaa vaimolle ja lapsille ikimuistoisen ajomatkan kaatosateessa;) Jos olisin reagoinut paria viikkoa aikaisemmin kun pyyhkimet muutaman kerran kummallisesti nytkähtivät, ei tuotakaan olisi tapahtunut. Tulipahan muistoja nyt kuitenkin!
Tuo unohtuikin omasta vikalistastani, nimim. 140 km/h vauhdissa pyyhkijät yhtäkkiä pois käytöstä rankkasateessa, meinasi tulla kiire. :oops: Tuon saa muuten hätäfiksinä toimimaan hyvin nippusiteellä, kesti useamman kuukauden muistaakseni...
1997 Scorpio 2.3i A
1996 Scorpio 2.0i
ex. 2003 Mondeo 1.8i Ghia Wagon, 1994 Escort 1.8i CLX, 1982 Sierra L
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Gen 2 Scorpiota hankkimassa, mutta millaista?

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

othintsa kirjoitti:Tässä vielä yksi näkemys lisää. Olen ajellut -96 2,3 manuaalilla vajaan 200 tkm. Autolla on nyt ajettu noin 260 tkm.
Takajarrusatuloista on toinen vaihdettu vuosi sitten ja näinä päivinä pitää vaihtaa toinen. Käyttöjarru toimii, mutta käsijarru ei ota. Saman teki toinenkin satula ja piti siksi vaihtaa.
Etutukivarret pitää vaihtaa kokonaan kun pallonivel antaa periksi. Se on nyt työlistalla myös, 250 tkm paikkeilla alkoi havaita väljistymistä.
Jos on tarvetta osille niin kysy, minulla on vähän ajetut etutukivarret puslineen, etuiskarit jousineen, olisiko vuoden vanhat ei montaa tonnia ajettu kun hommasin Mondeon.
Melko tuorre takasatula vasen tosin mallia farmari eli jäähdytetylle levylle.
Takaiskarit+jouset vähän käytetyt, lähes uudet.
Sitten on viellä käyttämättömät raidetangot sisä+ulkonevelet+suojakumit.
Ajovaloumpiot vähän ajettu mustilla reunooilla, ei koko cromiset.
puskurit eteen ja taakse ym pientä eli koko auto tosin tekniikka varattu kaverin consuliin.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Gen 2 Scorpiota hankkimassa, mutta millaista?

Viesti Kirjoittaja Tekno »

mulla ois tarvetta sellasille ajovalon laseille mitkä ei ole "hiekkapuhalletut".. miksei koko umpiotkin jos halvalla saa.
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Gen 2 Scorpiota hankkimassa, mutta millaista?

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Tekno kirjoitti:mulla ois tarvetta sellasille ajovalon laseille mitkä ei ole "hiekkapuhalletut".. miksei koko umpiotkin jos halvalla saa.
Mulla on lähes uudet umpiot, musta reunaset eli uudempaa mutta yksi täys crominen uusi pelkkä lasikin löytyy muistaakseni vasen puoli tai sitten oikea...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Gen 2 Scorpiota hankkimassa, mutta millaista?

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

NiceMan kirjoitti: Mulla on lähes uudet umpiot, musta reunaset eli uudempaa mutta yksi täys crominen uusi pelkkä lasikin löytyy muistaakseni vasen puoli tai sitten oikea...
Umpiot oli muistaakseni 220€/kpl joten 100€/kpl jos hakee tai muuten +pk.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Luokyio
Viestit: 56
Liittynyt: 03 Helmi 2005 16:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Gen 2 Scorpiota hankkimassa, mutta millaista?

Viesti Kirjoittaja Luokyio »

Tulipa sitten ostettua tuo oma vanha Scorpio takaisin. Kyllä nyt taas hymyilyttää. 8)
foordi70 kirjoitti: perus ruostejutut takakaaret käy vanhemmasta mallista suoraan ja ovat halpoja 19€ kun tossa keväällä vaihdoin ne. :|
Koskeekohan tämä myös sedania vai pelkkää farkkua? Toinen takakaari on tässä parin vuoden aikana vähän päässyt ruostumaan lisää, ja voisi olla kestävin tapa korjata uudella korjauspalalla. Mulkosilmään ei vain korjauspaloja näytä löytyvän, vanhempaan kyllä löytyy...
Viimeksi muokannut Luokyio, 03 Syys 2012 15:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1997 Scorpio 2.3i A
1996 Scorpio 2.0i
ex. 2003 Mondeo 1.8i Ghia Wagon, 1994 Escort 1.8i CLX, 1982 Sierra L
patokaa

Re: Gen 2 Scorpiota hankkimassa, mutta millaista?

Viesti Kirjoittaja patokaa »

Mieli on alkanut taas kovasti tehdä scorpiota, tällä kertaa uudempaa korimallia. Pidempää näiden markkinoita olen seurannut - varmaan 5 vuotta nettiautossa enemmän tai vähemmän aktiivisena. Kävin muutama viikko takaperin piruutani koeajamassa tuon vuoden 98 2.3l sedanin, joka on ollut tuolla myynnissä oikeastaan niin pitkään kuin muistan. Käyttävät kuulemma huoltopalvelunsa sijaisautona, eikä tästä syystä ole ollut erityisen suurta tarvetta saada kaupaksi. Myynnissä on kuitenkin.

Itse autoon. Ulkoisesti hienossa kunnossa, näkyvää ruostetta ei ole. Sisustakuvia nettiautossa ei ole, mutta positiivisena yllätyksenä sieltä paljastui melko virheetön musta nahkasisusta, kaikilla herkuilla.

Sitten virrat päälle avaimesta. Tässä vaiheessa silmään pistää jo ensimmäinen tyyppivika: lämpömittari ei toimi (pomppasi samantien puoliväliin vaikka on selvästikin kylmä kone). Ja käyntiin. Lähti tosi nätisti, joskin DOCHlaiseen tapaan nostajat naputteli kylmänä jonkun aikaa. Kun kone lämpeni, tuli käynnistä hyvinkin äänetöntä ja tasaista. Saisi varmaan paljon korjattua niillä kuuluisilla Fordin omilla öljyillä (loppu ainakin omassa vanhempikoppasessa naputtelut tolla tempulla melkein kokonaan). Sähköherkut tuntui kaikki pelaavan ihan kivasti, ilmastointia oli paha kokeilla kun oli niin kylmä. Radio oli joku mallia aftermarket ja vaihtuisi varmaan jokatapauksessa fordin omaan.

Ennen ajoa tuli totuttuun tapaan säädettyä peilit, jolloin huomasin oikean sivupeilin olevan säädetty täysin ala-asentoon. Tätä vähän ihmettelin, ja säädin sen sopivaksi keskelle. Koeajon päätteeksi huomasin peilin valahtaneen jälleen ala-asentoon. Miten isosta fixistä lienee kyse, mikä siellä antaa periksi?

No, ei muuta kun liikkeelle. Heti kaupan pihassa kuulee jonkun verran kuoppaisella tiellä alustan kolinoita. Pihassa veivatessa samaten huomasin, että pakin kytkeytymisessä meni välillä kiusallisen kauan (3-5 sek?). Sama vaiva oli muistaakseni omassa vanhempikoppasessa, mutta huomattavasti lievempänä. D komento meni kuitenkin aina heti perille. Perä oli mielestäni melko äänetön, mutta kiihdyttäessä (täyskaasulla) tuntui voimansiirrosta tulevan vaimeahko tärinä. Mistähän tämä tulee? Laatikko vaihtoi ihan OK; vaihdetta pystyi säätelemään mukavasti kaasupolkimella kuten kuuluu ja kickdownikin toimi, mutta tasakaasulla yllätyin hieman vaihtojen terävyyteen. Kuuluuko lootan töksäyttää normi kiihdytyksessä vaihteet sisään? Ei siinä hampaat lähteny irti, mutta taas kerran ykköskoppanen vaihto huomattavasti pehmeämmin. Lisäksi auto tuntui jokseenkin nuhaselta, mutta johtunee siitä kun tällä hetkellä olen tottunut V6 alfa romeon kyytiin 8)

Noista muutamista huomioista johtuen sillon auto jäi kauppaan. Mitä mieltä täällä ollaan, kannattaako, vai tuleeko liian suuri murheen kryyni tosta laitteesta? Kuume on kova (oikestikin keuhkokuume ollut, pikkuhiljaa siitä toipumassa :x ), niin puhukaa nyt miehelle vähän järkeä.
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Gen 2 Scorpiota hankkimassa, mutta millaista?

Viesti Kirjoittaja Tekno »

patokaa kirjoitti: Ennen ajoa tuli totuttuun tapaan säädettyä peilit, jolloin huomasin oikean sivupeilin olevan säädetty täysin ala-asentoon. Tätä vähän ihmettelin, ja säädin sen sopivaksi keskelle. Koeajon päätteeksi huomasin peilin valahtaneen jälleen ala-asentoon. Miten isosta fixistä lienee kyse, mikä siellä antaa periksi?
Kun peruutusvaihteen laittaa päälle, niin apparin peilin pitääkin valahtaa näyttämään lähes maata. Se on ominaisuus. Mutta jos se ei palaudu takaisin, kun ajovaihteen laittaa päälle, niin jossain on kyllä vikaa.

Jos siinä oli muistitoiminnolla varustetut sähköpenkit, niin sivupeilien asennot voi nollautua jos menee painelemaan niitä 1,2,3 nappeja sieltä ovesta. (Peilien asennot voi siis tallentaa myös jos on ko penkit)

Osta pois. Hyviä pelejä, ja vertaistukea (apua kaikkeen) saa kyllä täältä ja fordscorpio.co.uk
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
karij
Viestit: 26
Liittynyt: 15 Syys 2008 14:57

Re: Gen 2 Scorpiota hankkimassa, mutta millaista?

Viesti Kirjoittaja karij »

Alatukivarret kaveri tilasi onnistuneesti saksalaisilta, oli yllättäen tarvike mutta toimiva, hinta alle 100e /kpl, taisi olla tuolta http://www.parts2go.de
tosin nyt katsoin niin en enää löytänyt niitä, ja tietyt muut osat sielläkin kalliita.
TUOLLA kyllä on vielä n. 100e kpl;
http://www.teilehaber.de/
foordi70
Viestit: 42
Liittynyt: 28 Tammi 2011 18:40
Paikkakunta: Vantaa/Kitee

Re: Gen 2 Scorpiota hankkimassa, mutta millaista?

Viesti Kirjoittaja foordi70 »

Niin takakaaren korjauspellit mitä itse olen laittanut.
vanhemman mallin käy uudempii scorpariin hyvin sekä farkkuun ja sedaniin..
Tai ainakin minä olen saanut ,jos tieto oli mitenkään ajankohtainen enään..
Tuli tänään haettua uusi projekti,,cossu koneella oleva mulkkari scorppa farkku.
ja konettakin heti piti purkaa kun vuotoja etsin :lol:
Kaikkea ihmisen tekemää mekaanista voi korjata..Mutta monesti onko se järkevää korjata onkin toinen juttu..
Luokyio
Viestit: 56
Liittynyt: 03 Helmi 2005 16:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Gen 2 Scorpiota hankkimassa, mutta millaista?

Viesti Kirjoittaja Luokyio »

foordi70 kirjoitti:Niin takakaaren korjauspellit mitä itse olen laittanut.
vanhemman mallin käy uudempii scorpariin hyvin sekä farkkuun ja sedaniin..
Tai ainakin minä olen saanut ,jos tieto oli mitenkään ajankohtainen enään..
Juu, viime talvena teetin kaaret uusiksi, vanhasta Scorpiosta tosiaan korjauspalat ja lähes 100 % match tosiaan on:

Kuva
Kuva

Itsellä mulkkari siirtyi nyt pelkäksi kesäautoksi ja saa seistä talvet odottamassa museoikää.
1997 Scorpio 2.3i A
1996 Scorpio 2.0i
ex. 2003 Mondeo 1.8i Ghia Wagon, 1994 Escort 1.8i CLX, 1982 Sierra L
Vastaa Viestiin