Ruostekorjaukset

Pellit, puskurit, maalaus, ruostevauriot, verhoilu, penkit jne.
MIKES
Viestit: 4
Liittynyt: 13 Kesä 2011 20:12

Ruostekorjaukset

Viesti Kirjoittaja MIKES »

Moi.
Pitäis mondeosta noita helmoja vähän laittaa, ni oisko sellasessa järkee että tekis näin:
1.hioo pahimmat ruosteet pois 2.noweroxia siihe päälle 3.jotain happomaalia sen jälkee 4.hioo vähän vesihiomapaperilla että maali tarttuu 5.korinvärinen pintamaali ja lakka

Vai onko sellases järkee että hioo ne ruosteet pois ja ferrexiä pintaa ja sitte korinvärinen maali ja lakka

Ku löytyis tota ferrexiä kotoa, mut toisaalta taas monet on kehunu tota noveroxia ja että happomaali oi kans hyvää pojamaaliks
Avatar
jsel
Viestit: 456
Liittynyt: 01 Kesä 2007 10:14
Paikkakunta: Tampere

Re: Ruostekorjaukset

Viesti Kirjoittaja jsel »

Ennemmin toi ensimmäinen vaihtoehto kun toinen. Noveroxin pintaa ei sitten saa hioa. Itse laitoin helmoihin värin sijaan kiveniskumassan. Tosin senkin päällä voi laittaa pintamaalin.
MIKES
Viestit: 4
Liittynyt: 13 Kesä 2011 20:12

Re: Ruostekorjaukset

Viesti Kirjoittaja MIKES »

Juu. Toki saa kertoa jotain omiakin vinkkejä miten tollanen kannattas tehä, että sais lopputuloksesta siedettävän :D
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Re: Ruostekorjaukset

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

Ruoste on kyllä uusiutuva syöpä. Vaikka tekisitkin mahdollisemman hyvin ruosteenpoiston, niin kotikonstein aika hankalaa kun metallipinnan syöpymisen takia jää hiotulle pinnalle mikroskooppisia "kuun kraateri ruostepilkkuja" (pinnan alapuolelle) ja 2-3 vuoden päästä TAAS alkaa ruostumisen merkkejä näkymään. Ruostuminen kun tapahtuu ikäänkuin maalipinnan alapuolella hiljakseen.

Toisinsanoen jos teet viimeisen päälle tyylikkään lopputuloksen, niin 2-3 vuoden päästä todennäköisesti pitäisi tehdä sama taas alusta. Sen takia itse en jaksa viimeisen päälle pakkeloida ja taiteilla maalauksen kanssa, jotta näyttäisi hyvältä. Tosin jos olisin myymässä auto, niin silloin ehkä tekisin siistimmän viimeistelyn.

Omassa autossani olen pesun jälkeen paikkamaalauksiini laittanut sormella levittäen kevyen kerroksen moottoriöljyä ja pyyhkinyt rätillä kevyesti pois jolloin jää pieni suojaava kalvo, ettei tahraa. Paikkamaalaukset kun ovat usein sen verran ohutta kamaa kuitenkin, että vesi/ilma menee mikroskooppisesti läpi ja öljy tehokas aine estämään metallin ruostumista (täyttää mikroskooppiset reiät). Näin olen saanut paljon paremmin kestämään paikkamaalaukset...
Beornegar
Viestit: 351
Liittynyt: 27 Elo 2008 10:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ruostekorjaukset

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

Happovärin päällehän ei sitten voi pintamaalata suoraan, tarvii jonkinlaisen pohjamaalin väliin.
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford

Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Ruostekorjaukset

Viesti Kirjoittaja Tekno »

no kyllä ainakin happopohjamaalin päälle voi vetää ihan pintavärin. mikä edes on happoväri, ja mihin sitä käytetään? joku eri asia kuin happopohjamaali?

Mä oon käyttäny tätä:
http://www.automaalit.net/epages/Gagar. ... ucts/02364

Mutta riippuen mitä päälle maalaa, niin jos tarvii olla tietynvärinen pohjaväri (huonosti peittävä maali päälle, tai jotain ihme hifistelyä), niin tuo on sitten keltaista..

Ja ei ole kyllä ruoste pukannut läpi! (vaikka vanhaa ruosteesta harjalaikattua peltiä maalailtu)
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
Beornegar
Viestit: 351
Liittynyt: 27 Elo 2008 10:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ruostekorjaukset

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

No tottahan mitä vaan voi vetää minkä päälle tahansa... Mutta ei se silti tarkoita että se olis mikään optimi ratkaisu. Happoväri on itsellään todella huokoista ja sitä tuleekin todella ohut kerros. Pelkästään tämänkin takia tarttee laittaa pohjamaali joka täyttää huokosia ja tuo lisää kalvovahvuutta.
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford

Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Ruostekorjaukset

Viesti Kirjoittaja Tekno »

ahaa, no enpä ole koskaan nähnyt myytävän mitään tuollaista happoväriä, vaan happopohjamaaleja (wash primer) on ainakin tarjolla joka paikassa, ja ne toimii ihan pohjamaaleina. Mutta siis eihän se mitään filleriä korvaa, eikä ole tarkotuskaan korvata.
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
Beornegar
Viestit: 351
Liittynyt: 27 Elo 2008 10:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ruostekorjaukset

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

Happoväri ja happopohjamaali on aivan sama asia, happoväri on enemmän ammattislangia.

Ainakin jokainen automaalien valmistaja kehoittaa käyttämään jotakin pohjamaalia välissä, tietysti jos jokin Motox yms. sanoo spraypurkissaan että voidaan pintamaalata suoraan päälle niin näinhän se tietysti menee :roll:
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford

Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Ruostekorjaukset

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Hiekkapuhallus-->Happopohjamaali -->Hiontaväri-->Kitti, jos tarvitaan. Jos kittiä käytetään, kyseisiin kohtiin ohut harso hinkkaväriä-->base-->Vitusti lakkaa.

=Profit !
Tessu
Viestit: 1722
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Ruostekorjaukset

Viesti Kirjoittaja Tessu »

TOTTA hankalaa on saada kotikonstein ettei kuki helmat taas keväällä kuin voikukatkin!
Itte kans sössin tänä keväänä jotai ihme primeria kun purkin mukaan käy pohja maaliksikin JOO kävihän se mutta eipä sitten maalatakkaan pintamaalia joka on tinneri ohenteinen,lähti meinaa mukaan pohja että sillee!
Ens keväänä taidan vetää vanhaan rojuun vaan valkeeta öljymaalia tai kohta tervata kokoauton eheh!
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Ruostekorjaukset

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Siksi pitääkin unohtaa ne markettien 1k töherrykset ja hommata 2k maalia, joka ei liukene tinneriin.
Beornegar
Viestit: 351
Liittynyt: 27 Elo 2008 10:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ruostekorjaukset

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

Tärkeintähän tässä on muistaa että jokainen tekee oman budjettinsa mukaan, mutta tehkää aina samoilla tuotteilla alusta loppuun, ellei ole varmaa kokemusta että toimii toisinkin. Jos käytätte pohjissa markettien tuotteita, niin tehkää niin myös pinnassa. Kesto ja laatu on mitä on, mutta on ainakin halpaa!
Sit jos on pakko jossain säästää, niin käyttäkää ennemmin maaliliikkeiden pohjavärejä ja pintaväri marketista. Oikeat pohjamaalit kun kestää päällään melkein mitä vain.
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford

Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
1m4s0
Viestit: 89
Liittynyt: 21 Tammi 2012 18:37

Re: Ruostekorjaukset

Viesti Kirjoittaja 1m4s0 »

Tekno kirjoitti:no kyllä ainakin happopohjamaalin päälle voi vetää ihan pintavärin. mikä edes on happoväri, ja mihin sitä käytetään? joku eri asia kuin happopohjamaali?

Mä oon käyttäny tätä:
http://www.automaalit.net/epages/Gagar. ... ucts/02364

Mutta riippuen mitä päälle maalaa, niin jos tarvii olla tietynvärinen pohjaväri (huonosti peittävä maali päälle, tai jotain ihme hifistelyä), niin tuo on sitten keltaista..

Ja ei ole kyllä ruoste pukannut läpi! (vaikka vanhaa ruosteesta harjalaikattua peltiä maalailtu)
Mitäs tämänki tuotteen kohdalla sanotaan?
"Happopohjamaalin päälle ei saa suoraan maalata pintamaalia."
Tätä ohjeistusta löytyy joka puolelta nettiä jos viitsii selata, epoxipohjamaali on toinen hyvä vaihtoehto.
Näillä kaavoilla oman fordi rojektin aijon toteuttaa pitkän tutkintatyön jälkeen.. ensimmäistä vaihtoehtoa siis aijon käyttää.
pellille, pakkeli, epoxsi, hiontamali, pintamaali ja mahdollinen lakka
pellille, happo, hiontamaali/pohjamaali, pakkeli, hiontamaali, pintamaali ja mahdollinen lakka.
vanhamaalipinta hiottuna, hiontamaali,pakkeli,väri ja mahd. lakka

Jos myyntikorjauksen haluaa niin näin?
ruostepois, pakkeli, epoxi pohja, pintaväri ja mahd. lakka
2k tuotteilla siis aina, kunnon maalejakin saa paukkupulloon liikkeistä.
Ford Taunus 3D turnier 17m 1967
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Ruostekorjaukset

Viesti Kirjoittaja Foordson »

1m4s0 kirjoitti: Mitäs tämänki tuotteen kohdalla sanotaan?
"Happopohjamaalin päälle ei saa suoraan maalata pintamaalia."
Tätä ohjeistusta löytyy joka puolelta nettiä jos viitsii selata, epoxipohjamaali on toinen hyvä vaihtoehto.
Näillä kaavoilla oman fordi rojektin aijon toteuttaa pitkän tutkintatyön jälkeen.. ensimmäistä vaihtoehtoa siis aijon käyttää.
pellille, pakkeli, epoxsi, hiontamali, pintamaali ja mahdollinen lakka
pellille, happo, hiontamaali/pohjamaali, pakkeli, hiontamaali, pintamaali ja mahdollinen lakka.
vanhamaalipinta hiottuna, hiontamaali,pakkeli,väri ja mahd. lakka

Jos myyntikorjauksen haluaa niin näin?
ruostepois, pakkeli, epoxi pohja, pintaväri ja mahd. lakka
2k tuotteilla siis aina, kunnon maalejakin saa paukkupulloon liikkeistä.
Näillä ohjeistuksilla aijjon projektin toteuttaa. 2k maali on se avainsana. 1k töherryksien kanssa kun töhertää, niin se ruoste puskee 100 varmastin läpi. Samalla vaivalla tekee homman kunnolla. Eikä nuo värikoodilla teetetyt spray maalit halpojakaan ole. Halvemmalla saa 2k ruiskumaalia.

Yleisin virhe on lyödä kitti hiotun/hiekkapuhalletun ruostuneen kohdan päälle, jonka perään "ruosteenesto pohjamaali" Kitti on huokoista. Pinta täytyy sulkea epoksilla tai happopohjamaalilla + hiontavärillä/pohjamaalilla. Hapon/epksin päälle ei tule kitti vaan hiontaväri/pohjamaali. Hiontavärin/pohjamaalin päälle kitti, jos sitä tarvitaan. Hiontaväristä saa tarpeentullen paksuakin jos vain ruiskun suutin on tarpeeksi suuri, jotta se tulee läpi räkimättä.

Lukeehan monissa kilikali maalien ohjeissakin, että voidaan maalata suoraan ruosteen päälle ?!
Voihan siihen maalata vaikka mitä, mutta missä hyöty. Tai ne aineet jotka "kadottaa" ruosteen ja suurinpiirtein luo ehjää peltiä tilalle kun sitä ruiskutetaan pintaa.

Jos tuossa tekstissä ei ole virheitä, niin ihmettelen. Kalja on noussut päähän jo aikaa sitten :lol:
Beornegar
Viestit: 351
Liittynyt: 27 Elo 2008 10:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ruostekorjaukset

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

Sen verran täytyy vielä korjata, että happopohjamaali täytyy aina saada paljaalle pellille, muuten siitä ei ole mitään hyötyä. Happopohjamaalin nimihän tulee siitä, että se sisältää pieniä määriä happoa, joka neutralisoi kevyttä kuoppakorroosiota. Esim. jos on neekerintukalla putsattu pelti, jossa on mahdollisuus että saattaa olla kevyttä ruostetta, niin silloin happoväri.
Näissäkin on nykyään kasvaneiden ympäristöarvojen myötä eroja. Monet happoväreistä ei enään sisälläkään happoa ja ovat nimellä tartuntapohjamaali, joka nimensä mukaisesti vain edistää tartuntaa esim. alumiini ja rosteripinnoilla, eivät niinkään suojaa korroosiolta.

Täysin puhtaalle pinnalle sitten epoksia. Useiden epoksien päälle voi kitata. Itse teen näin mikäli aivan viimeisen päälle tasoa haetaan:
Epoksi, hion karkeasti tasaisemmaksi jotta lommot tulevat näkyviin, kittaukset, epoksia uudelleen, hionta p360 karkeuteen asti (tässä vaiheessa pitää olla jo täysin lommoton pinta), sitten hiomaväri, hionta vesissä p600 aloittaen p1000 asti. Jos pohjat on tehty hyvin ennen hiomaväriä, niin nämä vesihionnat ovat todella nopeita, lähinnä että saa hiomavärin appelsiinin sekä hiomanaarmut pois. Lopuksi sitten pintaa.
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford

Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Tessu
Viestit: 1722
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Ruostekorjaukset

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Juu empä tiedä mistä purkki oli tullu ja spraymaaleja en enää autoon ees suihkuttele,valkonen kun on niin sitäsävyä on ja riittää!
Esittelypirssiä kun ei ees haluta tehdä
sierrakas
Viestit: 5
Liittynyt: 05 Elo 2012 19:52

Re: Ruostekorjaukset

Viesti Kirjoittaja sierrakas »

Mitä teen. On neliveto Sierra, tekniikaltaan todella hyvässä kunnossa. Ei mitään ylimääräisiä ääniä, eikä vuoda öljyä tai mitään. Mittarilukema n. 150tkm. Hyvin pidetty. Ulkoapäin aikalailla naarmuton, lommoton ja ulkopelleistä kukkii vain kaaret, ei nekään pahasti. Pyöränkotelot on myöskin jees.
Noniin, ja itse ongelmaan :)

Pohja on aikalailla mätä. Monista kohdista ruuvimeisseli painuu lattiamattoon saakka.
Vissiin kova työ tehä autosta kalu. Varmaan puolet pohjasta pitäis hitsata uutta peltiä. Apukuskin penkkiäki nostaa, niin lähtis pohjineen päivineen irti kun vähä riuhtasis. Kuinka tämä auto on saatu katsastuksesta ekalla läpi viime vuonna?

Oon miettiny vaihtoehtoja. Halpaan korjaukseen ammattikoululle? Otan tekniikan tästä parempikuntoiseen koriin? Myyn osina? Leimaa tähän ei kuiteskaan saa, jos vähänkään on katsastusinssillä järkeä päässä.
Harmittaa pirusti kun muuten tekniikaltaan täys kymppi ja ulkoa, kuin sisältäkin auto moitteeton.

Entiiä menikö oikeaan topicciin, mutta menkööt!!!!
tursas
Viestit: 4013
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ruostekorjaukset

Viesti Kirjoittaja tursas »

sierrakas kirjoitti:Mitä teen. On neliveto Sierra, tekniikaltaan todella hyvässä kunnossa. Ei mitään ylimääräisiä ääniä, eikä vuoda öljyä tai mitään. Mittarilukema n. 150tkm. Hyvin pidetty. Ulkoapäin aikalailla naarmuton, lommoton ja ulkopelleistä kukkii vain kaaret, ei nekään pahasti. Pyöränkotelot on myöskin jees.
Noniin, ja itse ongelmaan :)

Pohja on aikalailla mätä. Monista kohdista ruuvimeisseli painuu lattiamattoon saakka.
Vissiin kova työ tehä autosta kalu. Varmaan puolet pohjasta pitäis hitsata uutta peltiä. Apukuskin penkkiäki nostaa, niin lähtis pohjineen päivineen irti kun vähä riuhtasis. Kuinka tämä auto on saatu katsastuksesta ekalla läpi viime vuonna?

Oon miettiny vaihtoehtoja. Halpaan korjaukseen ammattikoululle? Otan tekniikan tästä parempikuntoiseen koriin? Myyn osina? Leimaa tähän ei kuiteskaan saa, jos vähänkään on katsastusinssillä järkeä päässä.
Harmittaa pirusti kun muuten tekniikaltaan täys kymppi ja ulkoa, kuin sisältäkin auto moitteeton.

Entiiä menikö oikeaan topicciin, mutta menkööt!!!!
Olisit voinu laittaa tälle omankin topikin, mutta ei tässä nyt voi sanoa, miten paljon sitä pohjaa pitäis hitsata ja kannattaako vai ei.
Itte viimeks kävin hylsyn jälkeen näyttämässä kahelle korjaajalle. Toinen sano, että hinta on 500-1000, suositteli auton vaihtoa, toinen maks 500 ja vein jälkimmäiselle, käytti jälkileimalla samaan hintaan. Kallistahan se leikki on, mutta kannattaa näyttää sitä ainakin jollekkin tekijälle, ennen kuin heittää pyyhettä kehään.. :D
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Ruostekorjaukset

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Et vissiin itse ajatellut tehdä, vaikkei ole kyllä hääppöistä hommaa ?
Pura sisustan matto pois, niin näet edes hieman kuinka pahassa kunnossa se on.
Beornegar
Viestit: 351
Liittynyt: 27 Elo 2008 10:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ruostekorjaukset

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

Kannattaa tosiaan purkaa sisustaa jo pois, niin on mahdollisille tuleville korjaajille esitellä työn laajuutta, niin on helpompi antaa hinta-arvio.
Rahaahan tuo saattaa maksaa, kuten mainitsit niin amitsussa saa kohtuu hintaan teetettyä mutta voi myöskin kestää. Loppujen lopuksihan tuo ei mikään mahdoton homma ole itsekään tehdä, kohtuullisen suoraa pintaa kuitenkin. Mikäli siis omaa laitteet ja edes jonkinlaisen hitsaustaidon.

Jokainen tietysti päättää itse mitä kannattaa tehdä ja mitä ei. On siinä tekniikan siirtämisessäkin oma hommansa ja ruosteetonta Sierraa meinaa olla vaikea löytää, joten jokatapauksessa saattaa hitsihommiin joutua
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford

Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
sierrakas
Viestit: 5
Liittynyt: 05 Elo 2012 19:52

Re: Ruostekorjaukset

Viesti Kirjoittaja sierrakas »

Noniin, näin tein ja nyt on sisusta purettu. Matot ja eristeet aivan märkiä jalkotiloissa varsinkin eessä. Esim siinä missä apukuskin penkki on kiinni takaosasta tienpuolelta, niin siitä oli pohjasta revenny se pohjapelti, eli siinä melkeen 10 x 10cm reikä. Ja oliha sielä pienempiä reikiä siellä täällä. Pohjasta katottuna helman ja pohjan välikohdasta melko pitkää rakoilua molemmin puoli ja sisäpuoleltakin helman ja pohjan saumamassan alta puskee ruoste. No, vein korjattavaks ku ei itellä kumminkaa hääppöstä taitoa eikä kyllä laitteitakaa. Josko sitä muutamalla sadalla selviäis.
sierrakas
Viestit: 5
Liittynyt: 05 Elo 2012 19:52

Re: Ruostekorjaukset

Viesti Kirjoittaja sierrakas »

Mikä on hyvä ruosteenestomaali sitten suoraan korjatulle pinnalle mitä voi laittaa pohjaan sisä- ja ulkopinnalle. Jos esim verrexiä laittaa, nii tarviiko se muuta päälle? Käykö samat paskat pyöränkoteloihin? Haluisin vaa sellasen tuloksen ettei muutamaa vuotee tartte hitsailla ainakaa samoista kohin
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Ruostekorjaukset

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Happopohjamaali tai epoksi + muut roinat päälle.
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Ruostekorjaukset

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Itsellä kans hitsattujen kohtien suojaus edessä.. Sinkki ja massa, mutta mitä muuta ja missä järjestyksessä..? Vai olenko ihan metsässä :)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Vastaa Viestiin