veit kalat järvestäni hyvä ystävä...JohnFinn kirjoitti:Uskomatonta tämä mitu-mutu-(auto)tekniikan tuntemus!
Focus II kytkinpolkimen "palautinjousi"
Re: Focus II kytkinpolkimen "palautinjousi"
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
-
- Viestit: 50
- Liittynyt: 21 Elo 2010 18:04
Re: Focus II kytkinpolkimen "palautinjousi"
ei se polkimen palautinjousi painelaakeria "pidä oikeissa säädöissä". sen tekee työsylinterissä oleva jousi.
Re: Focus II kytkinpolkimen "palautinjousi"
No joo, mitäs muuta mitu-mutu-tee-se-itse-autoteknikot keksivätkään? Työsylinterin jousi... Nyt meni jo vesikin kalojen lisäksi.ransitmeis kirjoitti:ei se polkimen palautinjousi painelaakeria "pidä oikeissa säädöissä". sen tekee työsylinterissä oleva jousi.
Torque Vectoring Control
Re: Focus II kytkinpolkimen "palautinjousi"
Semmosta se on nykyään kun kaikki ON muovia eipä menny ennen mikään poikki kun oli rautaa,kumma homma et pitää olla nois Escois ja Riesoiskin MUOVIA ja automaattisäätö,oon kironnu alimpaan helvettiin nää vaijerikytkimet!
Samalla tavalla saa remppaa tehdä ellei ENEMMÄN kuin ennen kun oli viel nestekytkin niinkuin Cortiinassa,sillä erolla että siinä ei ollu MITÄÄN muuta vikaa kun et kytkin levy kulu loppuun kerran!
Eikä ollu säädön säätöä! synkkää on nykysin ahistaa todella taidan ostaa Anglian seuraavaks kun tuntuu jo pahalta kattookin nykyauton konehuoneeseen saati alle!
Olis varmaan parempi kävellä?
Samalla tavalla saa remppaa tehdä ellei ENEMMÄN kuin ennen kun oli viel nestekytkin niinkuin Cortiinassa,sillä erolla että siinä ei ollu MITÄÄN muuta vikaa kun et kytkin levy kulu loppuun kerran!
Eikä ollu säädön säätöä! synkkää on nykysin ahistaa todella taidan ostaa Anglian seuraavaks kun tuntuu jo pahalta kattookin nykyauton konehuoneeseen saati alle!
Olis varmaan parempi kävellä?
Re: Focus II kytkinpolkimen "palautinjousi"
Jos jalkamieheksi aiot ryhtyä niin hommaa edes lippis Fordin logolla! (sori, OT)
Sitä vaan, että Focuksessa siis on nestekytkin. Ja tässä topicissa puhutaan polkimen
palautusjousesta, joka on metallia. 8)
Kuten on myös tullut esille, kytkimella ja kytkimellä on eroa. Jousia on tai ei ole. Harvoin
niistä mikään on turha (paitsi ehkä Ladassa... työsylinterin palautusjousi). Eli ääni sille, että laitetaan ne jouset niin kuin on tarkoitettu.
Sitä vaan, että Focuksessa siis on nestekytkin. Ja tässä topicissa puhutaan polkimen
palautusjousesta, joka on metallia. 8)
Kuten on myös tullut esille, kytkimella ja kytkimellä on eroa. Jousia on tai ei ole. Harvoin
niistä mikään on turha (paitsi ehkä Ladassa... työsylinterin palautusjousi). Eli ääni sille, että laitetaan ne jouset niin kuin on tarkoitettu.
Viimeksi muokannut yritäedes, 10 Kesä 2012 19:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Focus II kytkinpolkimen "palautinjousi"
Asiastahan voi keskustella joko rakentavasti tai ylimielisesti *ttuilemalla. Itse kannattaisin ensimmäistä vaihtoehtoa.JohnFinn kirjoitti: No joo, mitäs muuta mitu-mutu-tee-se-itse-autoteknikot keksivätkään? Työsylinterin jousi... Nyt meni jo vesikin kalojen lisäksi.
Työsylinterin jousi. Otappa vaikka ihan kotiläksynä selvää mitä sillä tarkoitetaan ja mitä se tekee esim. peugeot 607:ssa niin viisastut.
E: Tuossa vastaus pösö foorumilta
http://peugeot-foorumi.com/index.php?PH ... #msg137751
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Re: Focus II kytkinpolkimen "palautinjousi"
1.) Kysymyksessä oli Focus II kytkinpolkimen "palautusjousi".emax kirjoitti: Asiastahan voi keskustella joko rakentavasti tai ylimielisesti *ttuilemalla. Itse kannattaisin ensimmäistä vaihtoehtoa.
Työsylinterin jousi. Otappa vaikka ihan kotiläksynä selvää mitä sillä tarkoitetaan ja mitä se tekee esim. peugeot 607:ssa niin viisastut.
2.) Sivuraiteilla ( kuten tavallista ) alettiin puhumaan soopaa - rakentavaa??
3.) Vanha sanonta: se koira älähtää, johon kalikka... jne.
On aivan turha ruveta antamaan mitu-mutu-neuvoja, jotka voivat muuten tulla yllättävän(kin) kalliiksi. Eikö olisi järkevämpää antaa ammattilaisten ( esim. niiden, jotka tuntevat autotekniikkaa ja sen toiminnallista ylläpitoa ) ja osaavat hoitaa korjaukset ja vastata niistä tekemisistään -> elinkeinonharjoittaja/yrittäjä on vastuussa palveluistaan asiakastaan kohtaan ja tämä takaa vastuullisen suoritteen.
Tunteiluille ei ole sijaa tekniikan faktoissa ja hyvä asiakaspalvelu on taitolaji sinänsä.
Torque Vectoring Control
Re: Focus II kytkinpolkimen "palautinjousi"
Sitä vain ajan takaa että oletko varma ettei fordin insinöörit ole ajatelleet samaa kuin pösöön. Eli että painelaakeri olisikin kokoajan kosketuksissa asetelmaan. Kytkimen pääsylinteri ei sitä laakeria ainakaan vedä, se vain työntää.
Puhut kaikkitietävästi tekniikan faktoista ja mitu-mutu-tiedoista, mutta ovatko omat tietosi yhtään sen paremmat.
Palautusjousen neuvoisin laittamaan paikoilleen jo pelkästään poljintuntumankin vuoksi, mutta ei hinausautoa sen katkeamisen takia tarvi soittaa, näin kärjistettynä.
Puhut kaikkitietävästi tekniikan faktoista ja mitu-mutu-tiedoista, mutta ovatko omat tietosi yhtään sen paremmat.
Palautusjousen neuvoisin laittamaan paikoilleen jo pelkästään poljintuntumankin vuoksi, mutta ei hinausautoa sen katkeamisen takia tarvi soittaa, näin kärjistettynä.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
-
- Viestit: 82
- Liittynyt: 29 Touko 2009 15:32
Re: Focus II kytkinpolkimen "palautinjousi"
Veikata saa ja luulla, mutta tieto ja tosiasiat ovat sitten asia erikseen - eikös
Siis se painelaakeri ei kosketa kytkinasetelmaan - sen tähtilevyjousen sakaroihin - silloin kun poljinta ei paineta ja siinä polkimessa on se palautusjousi. Ei se jousi ole siellä vain tekemässä polkimesta "jäykempää" vaan todella pitämässä oikeissa säädöissä olevan kytkimen painelaakeria irti asetelmasta.
Uskomatonta tämä mitu-mutu-(auto)tekniikan tuntemus! [/quote]
Aivan totta se,että veikata saa ja luulla myös.Mutta parasta on ottaa ensin asioista selvää. 8)
Palautinjousella ei ole itse kytkimen mekanismin kanssa mitään tekemistä,ainoastaan kytkinpolkimen.Joten ajaa voi ihan normaalisti,ilman pelkoa,että kytkin "räjähtää" silmille.Tämän asian selvitin suoraan firmasta nimeltään Oy Ford Ab,kun omastani napsahti jousi lattialle kesken lomamatkan.No,kytkin toimi ihan normaalisti ja ainoastaan semmonen parin sentin tyhjä klappi jäi polkimen ollessa yläasennossa.Ja toisaalta,ei edes vakionopeudensäädinkään toimisi,mikäli kytkin jäisi vähääkään "päälle"..
Ja mitä tee-se-itse vaihtoon tulee,niin noin vartin homma oli kun jousen vaihtoi taivasalla pihassa.Ensin jousikoukulla jousen venytys ja prikkoja tai vaikka kolikoita väliin sopiva määrä,että saa jousen muutaman sentin pidemmäksi.Sitten pitkä ruuvimeisseli sinne jousen väliin myös,millä viedä jousen toinen pää paikoilleen.Sen jälkeen ylös jalkatilasta ja jousikoukulla venyttää jousen sitä päätä,joka tulee itse polkimeen.Itse venytin sen vain siihen polkimen varteen ja sitten talttapäämeisselillä ohjasin sen oikeaan hahloon.Sit kytkin pohjaan ja osa prikoista tipahti itekseen lattialle ja muutama sit hohtimilla irti.Sen jälkeen paneeli kiinni ja baanalle.
Siis se painelaakeri ei kosketa kytkinasetelmaan - sen tähtilevyjousen sakaroihin - silloin kun poljinta ei paineta ja siinä polkimessa on se palautusjousi. Ei se jousi ole siellä vain tekemässä polkimesta "jäykempää" vaan todella pitämässä oikeissa säädöissä olevan kytkimen painelaakeria irti asetelmasta.
Uskomatonta tämä mitu-mutu-(auto)tekniikan tuntemus! [/quote]
Aivan totta se,että veikata saa ja luulla myös.Mutta parasta on ottaa ensin asioista selvää. 8)
Palautinjousella ei ole itse kytkimen mekanismin kanssa mitään tekemistä,ainoastaan kytkinpolkimen.Joten ajaa voi ihan normaalisti,ilman pelkoa,että kytkin "räjähtää" silmille.Tämän asian selvitin suoraan firmasta nimeltään Oy Ford Ab,kun omastani napsahti jousi lattialle kesken lomamatkan.No,kytkin toimi ihan normaalisti ja ainoastaan semmonen parin sentin tyhjä klappi jäi polkimen ollessa yläasennossa.Ja toisaalta,ei edes vakionopeudensäädinkään toimisi,mikäli kytkin jäisi vähääkään "päälle"..
Ja mitä tee-se-itse vaihtoon tulee,niin noin vartin homma oli kun jousen vaihtoi taivasalla pihassa.Ensin jousikoukulla jousen venytys ja prikkoja tai vaikka kolikoita väliin sopiva määrä,että saa jousen muutaman sentin pidemmäksi.Sitten pitkä ruuvimeisseli sinne jousen väliin myös,millä viedä jousen toinen pää paikoilleen.Sen jälkeen ylös jalkatilasta ja jousikoukulla venyttää jousen sitä päätä,joka tulee itse polkimeen.Itse venytin sen vain siihen polkimen varteen ja sitten talttapäämeisselillä ohjasin sen oikeaan hahloon.Sit kytkin pohjaan ja osa prikoista tipahti itekseen lattialle ja muutama sit hohtimilla irti.Sen jälkeen paneeli kiinni ja baanalle.
Ford Focus 1.6 VTC Ghia 2006
Ford Fiesta 1.6 Sport Silver 2011
Ford Fiesta 1.6 Sport Silver 2011
Re: Focus II kytkinpolkimen "palautinjousi"
Jep Voortilippis on tottakai! Ja anteeks kiihtymys ja onko TOSI et on Focukses nestekytkin??
Semmonenhan pitää sit saada seuraavaks ja hukuttaa Riesat lepikkoon!!
Ihme pasianssai onkin Voorti pelannu kun välillä neste välillä vaijeri hmm erikoista?
Semmonenhan pitää sit saada seuraavaks ja hukuttaa Riesat lepikkoon!!
Ihme pasianssai onkin Voorti pelannu kun välillä neste välillä vaijeri hmm erikoista?
Re: Focus II kytkinpolkimen "palautinjousi"
...ja sadetakki kans olis ollut poikaa - vaikka ilman Fordin logoa.Tessu kirjoitti:Jep Voortilippis on tottakai! Ja anteeks kiihtymys ja onko TOSI et on Focukses nestekytkin??
Semmonenhan pitää sit saada seuraavaks ja hukuttaa Riesat lepikkoon!!
Ihme pasianssai onkin Voorti pelannu kun välillä neste välillä vaijeri hmm erikoista?
Mutta hiukan käytetystä termistöstä:
Nestekytkin ja nestevälitteinen ovat kaksi eri asiaa ...
Nestekytkintä ( jossa on mm. turbiini-, pumppu- ja johtopyörä ) käytetään perinteisen automaattivaihteiston kanssa kytkimenä ja momentinmuuntimena ( toimii osana vaihteistoa ).
Ja nestevälitteisessä hydrauliikalla - kytkimen poljin- ja työsylinterit ja letku/putki välissä - välitetään polkimen liike kytkimen avausliikkeeksi.
Torque Vectoring Control
Re: Focus II kytkinpolkimen "palautinjousi"
No joo ja just mut helkatin huonoja on jouset nykysin kun ei mene semmoset 30v jouset poikki ei sitte millää!!
Oiskohan nykysin liian kovaa karkeutta? sama tuppaa vaivaamaan kierrejousiakin,enenvanhaan lysähtivät kasaan nykysin menevät poikki että naps,kierrejousia on autoihin vaihdeltu jos jonkin malliseen ja merkkiseen nykysin!
Oiskohan nykysin liian kovaa karkeutta? sama tuppaa vaivaamaan kierrejousiakin,enenvanhaan lysähtivät kasaan nykysin menevät poikki että naps,kierrejousia on autoihin vaihdeltu jos jonkin malliseen ja merkkiseen nykysin!
Re: Focus II kytkinpolkimen "palautinjousi"
Vaihdoin jousen laitoin 29 20sentin kolikkoa 14 ja 15 per puoli aikaa meni noin tunti koko vaihdossa, meni suoraan jousi paikoilleen.
Re: Focus II kytkinpolkimen "palautinjousi"
On se kumma kun ei Voorti saa kytkimiä KOSKAAN kestämään jollei ne ravista tai ei irrota niin sitten menee muoviset säätöhampaat ja nykysin JO palautusjouset menee poikki tai murtuu korvakkeet!
Eipä menny -60 -80 luvun vehkeissä nuo rikki,tais olla paremnpaa materiaalia kuin nykysin,aika kuraa on nyky Voortit sen olen jo tutkinu.
kummahomma kun Japskeissa vaan kytkin menee nopeesti joko loppuun tai luistaa,mutta muuten toimivat kuin ajatus!
Eipä menny -60 -80 luvun vehkeissä nuo rikki,tais olla paremnpaa materiaalia kuin nykysin,aika kuraa on nyky Voortit sen olen jo tutkinu.
kummahomma kun Japskeissa vaan kytkin menee nopeesti joko loppuun tai luistaa,mutta muuten toimivat kuin ajatus!
Re: Focus II kytkinpolkimen "palautinjousi"
Krisse kirjoitti: ↑28 Tammi 2012 21:31Rakenteeseen perehtymättä, yleisen autotietämyksen perusteella sanoisin että sille autolle on melkolailla yhdentekevää vaikka ajat maailman loppuun asti ilman sitä jousta.jarp kirjoitti:Kysymys kuulukin, onko mitään haittaa ajaa ainakin kovimmat pakkaset ilman palautusjousta? Kytkinhän muuttui selkeästi herkemmäksi, mutta ei tuntuisi kuitenkaan luistavan.
Kytkimen (siis sen joka on siellä vauhtipyörässä kiinni, ei polkimen) palautuksen hoitaa kuitenkin paineasetelma ja ton jousen idea on vaan saada siihen polkimeen haluttu tuntuma ja estää sen mahollinen räminä kun sitä ei paineta. Jos nyt oikein pilkkua ruvetaan viilaamaan niin ehkä se ilman sitä jousta värisee ajaessa ja kytkimen pääsylinteri väsyy ennen aikojaan mutta väittäsin että aika moni paikka siitä autosta laukeaa ennen tota
Saa nähä koska omasta menee, 98000 taitaa olla taulussa
Ajelin katkenneella palautus jousella, mutta alkoi vaihteet mennä huonosti päälle.
Taivuttelin jousesta lenkin siihen katkennen jousen ja tein yhden lenkin jossa koukku
ja sillä korjasin jousen ainakin väliaikaisesti. Kyllä vaihteet menee nyt hyvin ja ei
kuulu ääniä joten kyllä se jousi pitää olla kunnossa.