Focuksen (mk1 1.6) flektit ja niiden esivastus

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
Avatar
glo
Viestit: 130
Liittynyt: 15 Maalis 2005 11:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Focuksen (mk1 1.6) flektit ja niiden esivastus

Viesti Kirjoittaja glo »

Eli tuossa haettiin emännälle mk1 Focus viikko sitten ('00 1.6) pienenä probleemina, että flektit eivät pelaa, autossa on ilmastointi. Sulakkeet on ehjät.

Hain sitten Fordilta etuvastuksen flekteille, mutta eipä se käynyt, tuommosen lykkäsivät käpälään: Kuva

Tuossa meidän hopassa ei esivastuksen perässä ole liitintä laisinkaan vaan johdot, jotka jatkuvat aina sille liittimelle, johon kummaltakin flektiltäkin tulee johdot. Yleismittarilla koitin mittailla ja näytti about samanlaisia vastusarvoja vanha ja tuo uusi vääränmallinen, eli vika ei liene tällä kertaa vastuksessa.

ECUkos tuossa hoitaa flektin käynnistystä, kun varsinaista anturia en mistään löytänyt.
Buick Electra 225 Custom '66 403cid SBO
Cadillac Seville STS '94 4.6l 32V Northstar
VW Golf '01 1.9TDi PD
Avatar
rangleri
Viestit: 361
Liittynyt: 23 Syys 2008 21:38

Re: Focuksen (mk1 1.6) flektit ja niiden esivastus

Viesti Kirjoittaja rangleri »

Kannattaa avata ja tutkia sieltä se flektien liitin. Se paksuimman johdon liitos kuumenee ja sulattaa sitä liittimen runkoakin, sitten ei enää virta kulje.
Flektien käyttöä hoitaa joo ECU. Vielä yhtenä huomiona että huomasin yhdessä focuksessa, että kun tuo liitin oli korjattu, niin ilmastointi suoritti jonkinlaisen ylimääräisen toimenpiteen sen kylmäaineen paineen laskemiseen. Flekti huuti siis koko ajan ja kompura naksahteli päälle ja pois A/C-napista huolimatta. Mutta tuo siis oli normaalia ja loppui parin minuutin jälkeen kun auto kävi.
Mondeo mk1 2.0 4d -96
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Focuksen (mk1 1.6) flektit ja niiden esivastus

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

Eikö kumpikaan flekti pyöri?
Itselläni oli justiinsa vikana ettei kuskin puolen potkuri toiminut..
Kaveri kertoi semmosen vinkin, että mittaa tuulettimen liittimistä yleismittarilla ohmit ja pyörittää siipiä samalla. Jos lukema näyttää sitä sun tätä (mittarilukema vaihtelee), potkuri on ehjä. Jos ei näytä mitään, se on rikki. Ja tuo esivastus tietenkin näyttää kiinteää, mulla tais olla 3 ohmin paikkeilla...? Tuolla tavalla sain oman ongelman ratkaistua, ostin siis uuden flektipakan ja heti pärähti molemmat propellit soimaan :lol:

Vertasin justiinsa vanhan tuulettimen vastukseen tuota lähettämääsi kuvaa, erilainenhan se on, orkkiksessa on vain yksi ruuvinreikä ja piuhat kolvattu kiinni.. Tarvikemalliseen tuulettimeen tuo näyttäis menevän heittämällä, siinä on kiinnitys 2 ruuvilla ;)
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
S-P-H
Viestit: 617
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Focuksen (mk1 1.6) flektit ja niiden esivastus

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Mullakaan ei muuten pyöri kuskin puoleinen ropelli nyt kun tuli puheeksi.
Kuuluuko molempien edes pyöriä, silloin kun on ilmastointi päällä eli siis odottaako
se jotain lämpöarvoa, jolloin toinenkin lähtee pyörimään?

Ilmastointi toimii kuitenkin normaalisti. Onkos tosta mitään haittaa jos
kitkuttelee yhdellä? Täytyy mitata kans itte tolla ohjeella.
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Avatar
glo
Viestit: 130
Liittynyt: 15 Maalis 2005 11:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Focuksen (mk1 1.6) flektit ja niiden esivastus

Viesti Kirjoittaja glo »

Joo, kumpikin on pimeänä ja orggis esivastus on tosiaan yhdellä ruuvilla kiinni. Täytyykin nyt mittailla nuo flektit tai koittaa vaan suoralla virralla... Tuossa isossa liittimessä (flektit + etuvastus) näkyi kyllä pientä mustumista, että se on yksi mahdollinen vikakohta, helppohan siihen olisi laittaa uusi liitin, jos vika lie siinä...
Buick Electra 225 Custom '66 403cid SBO
Cadillac Seville STS '94 4.6l 32V Northstar
VW Golf '01 1.9TDi PD
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Focuksen (mk1 1.6) flektit ja niiden esivastus

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

En mä nyt ihan satavarma ole, mutta mun mielestä MOLEMPIEN tuulettimien pitäis pyöriä silloin kun ilmastointi on päällä. Ilmastointi kun on POIS päältä, lämpöjen noustua tarpeeksi, ensiksi lähtee hantin puolen tuuletin ja sitten kuskin puoleinen. Tätä testatessa on hyvä ottaa huomioon että ilmastointi ON PÄÄLLÄ, jos hytissä ilmavirtauksen säädin on puhaltamassa tuulilasille tai tuulilasille + jalkatilaan, vaikka AC nappulassa EI pala valo.Tälläinen mutu-tuntuma mulla on asiasta, viisaammat korjatkoon jos olen väärässä...

Korjaamolla kun käytin autoa lämpötilasekoilujen takia, niin eivät sielläkään saaneet kuskin puolen tuuletinta käymään vaikka lämmittivät konetta kuinka kuumaksi (no ylläri, kun se tuuletin oli siis rikki ;)

Mutta tosiaan uuden tuulettimen kun hankin, niin nyt käy ihan eri tavalla pöhinä konehuoneessa eikä lämmöt hyppele :D
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Vastaa Viestiin