Puoltaminen kevyehkössä jarrutuksessa

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Endura-DE
Viestit: 31
Liittynyt: 05 Kesä 2010 12:08

Puoltaminen kevyehkössä jarrutuksessa

Viesti Kirjoittaja Endura-DE »

Tervehdys,
autoni on 1997 mallinen Ford Escort 1.8TD farmari, ajettu 305 tkm.

Ongelma on seuraavanlainen: kevyehkö jarrutus 60-80 km/h nopeuksilla aiheuttaa sen että lähes aina keula kääntyy vasemmalle. Kun poljinvoimaa lisää, auto sitten suoristuu.

Jarrupalat, jarrusatulat ja niiden väliset liukupinnat on puhdistettu ruosteesta ja jarrupölystä ja voideltu kevyesti kuparitahnalla. Tällä ei ollut vaikutusta puoltamiseen. Sen huomasin että oikean puolen mäntä oli todella raskas painaa sisäänpäin, ennen se onnistui siirtoleukapihdeillä, nyt täytyi improvisoida työkalu ulosvetäjästä ja puristaa ruuvikierteen voimalla...

Jarrusatulat ja letkut ovat alkuperäiset. Oma diagnoosi on että letkussa apumiehen puolella on tukos tai ahtauma, joka välillä hidastaa jarrunesteen virtausta kevyessä jarrutuksessa. Kuskin puolen jarru "ottaa" ensin, tämän myös näkee kun kokeilee jarruja hiekkatiellä. Kovaa painamalla nestettä sitten menee reilusti läpi, ja molemmat puolet jarruttavat.

Jarruletkujen vaihtaminen olisi vissiin marssijärjestyksessä ensimmäinen asia? Muita vinkkejä ja kokemuksia, mitä kannattaisi tehdä?

Ja jarruletkun vaihtamiseen, mitäs niksejä osaajilla olisi liitosten avaamiseen, ne kun on varmaan 15 vuoden aikana juuttuneet pahasti? CRC -öljyäminen pari päivää etukäteen nyt ainakin.
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Puoltaminen kevyehkössä jarrutuksessa

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

Endura-DE kirjoitti:Tervehdys,
autoni on 1997 mallinen Ford Escort 1.8TD farmari, ajettu 305 tkm.

Ongelma on seuraavanlainen: kevyehkö jarrutus 60-80 km/h nopeuksilla aiheuttaa sen että lähes aina keula kääntyy vasemmalle. Kun poljinvoimaa lisää, auto sitten suoristuu.

Jarrupalat, jarrusatulat ja niiden väliset liukupinnat on puhdistettu ruosteesta ja jarrupölystä ja voideltu kevyesti kuparitahnalla. Tällä ei ollut vaikutusta puoltamiseen. Sen huomasin että oikean puolen mäntä oli todella raskas painaa sisäänpäin, ennen se onnistui siirtoleukapihdeillä, nyt täytyi improvisoida työkalu ulosvetäjästä ja puristaa ruuvikierteen voimalla...

Jarrusatulat ja letkut ovat alkuperäiset. Oma diagnoosi on että letkussa apumiehen puolella on tukos tai ahtauma, joka välillä hidastaa jarrunesteen virtausta kevyessä jarrutuksessa. Kuskin puolen jarru "ottaa" ensin, tämän myös näkee kun kokeilee jarruja hiekkatiellä. Kovaa painamalla nestettä sitten menee reilusti läpi, ja molemmat puolet jarruttavat.

Jarruletkujen vaihtaminen olisi vissiin marssijärjestyksessä ensimmäinen asia? Muita vinkkejä ja kokemuksia, mitä kannattaisi tehdä?

Ja jarruletkun vaihtamiseen, mitäs niksejä osaajilla olisi liitosten avaamiseen, ne kun on varmaan 15 vuoden aikana juuttuneet pahasti? CRC -öljyäminen pari päivää etukäteen nyt ainakin.
Runsaasti kilometrejä takana, oikean etujarrusylinterin mäntä on erittäin raskas liikkeinen...
Veikkaan ennemmin männän "hirttävän" sylinteriin kuin letkutukosta.
Vähintään nämä etujarrusylinterit on purettava ( = männät irti ) ja puhdistettava. Ellei näin saa kuntoon - sylintereissä ja/tai männissä on syöpymiä, kiinnileikkaantumia - niin sitten etujarrut on täysin uusittava.
Näihin syöpymiin joudutaan sillä, että ei vaihdeta huolto-ohjelman mukaisesti jarrunesteitä; jarruneste on hygroskooppista, eli imee vettä itseensä ja tästä seuraa sitten hapettumia/syöpymiä.

Ruosteenirroitusöljy vaikuttaa vasta useampien vuorokausien jälkeen; yleinen virhe on että suihkitaan rost'offia ja heti yritetään kiertää ruosteen jumittamaa kierrettä auki. Näin sitten katkotaa ilmausruuvit ja jarruletkujen kierrepäät.
Torque Vectoring Control
eskomk4
Viestit: 170
Liittynyt: 09 Marras 2005 14:41

Re: Puoltaminen kevyehkössä jarrutuksessa

Viesti Kirjoittaja eskomk4 »

Mulla oli samanlaisessa autossa kanssa letku tukossa. Ulkoapäin ok mutta sisältä kasassa. Ei se mäntä painu sisään jos neste ei kulje letkussa.

Alatukivarren puslat kannattaa kanssa katsoa(varmaan tiedätkin).
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Puoltaminen kevyehkössä jarrutuksessa

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Letkutukos selviää helposti ilmaamalla jarrun. Jos ei mäntä liiku jarruttaessa tukoksen takia, niin ei tule nestekään läpi ilmatessa. Jos jarrunesteet saa ilmattua, niin ainakin satulaan tulee vähän laadukkaampi neste, samalla näkee millaista kuraa sieltä satulan sisältä oikein tulee. :)
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Puoltaminen kevyehkössä jarrutuksessa

Viesti Kirjoittaja Foordson »

JyriN kirjoitti:Letkutukos selviää helposti ilmaamalla jarrun. Jos ei mäntä liiku jarruttaessa tukoksen takia, niin ei tule nestekään läpi ilmatessa. Jos jarrunesteet saa ilmattua, niin ainakin satulaan tulee vähän laadukkaampi neste, samalla näkee millaista kuraa sieltä satulan sisältä oikein tulee. :)
Tai ilmaus ruuvi on tukossa.
Endura-DE
Viestit: 31
Liittynyt: 05 Kesä 2010 12:08

Re: Puoltaminen kevyehkössä jarrutuksessa

Viesti Kirjoittaja Endura-DE »

Tukivarret on vaihdettu täydellisinä puslineen kaksi vuotta sitten joten siinä ei pitäisi olla vika. Lisäksi auki ei puolla kiihdytyksessä.

Jarruneste on vaihdettu 3-4 vuoden välein ja aina ilmatessa valutettu nestettä reilusti, jotta huonot litkut tulee ulos.

Tein tällaisen testin: apulainen (vaimo) painoi kevyesti jarrua ja katsoin mitä tapahtuu. Mäntä ei liiku. Kun sitten painoi kunnolla, mäntä lopulta liikkui.

Ja sitten toinen testi: Pihdeillä puristamalla ei mäntä painunut sisään. Mutta sitten löysäsin ilmaruuvia, ja mäntä liikkui helposti pihdeillä. Ulos pursuava jarruneste oli kullankeltaista kirkasta, ei mitään vanhaa mustaa tököttiä.

Eli tukos on melko varmaan letkussa. Letkun liittimiä on nyt viikko liotettu CRC irrotusöljyllä, mutta avatessa ei inahdakaan. Voiko niitä kuumentaa pienellä nestekaasupolttimella, onko siitä haittaa.?
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Puoltaminen kevyehkössä jarrutuksessa

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Jaa. Tuskin siitä pienestä kuumentamisesta isoa haittaa on, kun kumminkin joudut vaihtamaan jarrunesteet. Varo kuitenkin kuumentamasta niin, että tiivisteet sulaa. Minä ole saanut vanhat letkut irti ilman kuumentamista juurikin irroitusöljyllä ja lenkkiavaimilla. Usein toinen pää irtoaa helpommin, jolloin lenkin voi pujottaa läpi hankalalle puolelle. :)

Ihan hyvä oivallus puristaa mäntää sisään ja avata/sulkea ilmausnippaa. :D
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Endura-DE
Viestit: 31
Liittynyt: 05 Kesä 2010 12:08

Re: Puoltaminen kevyehkössä jarrutuksessa

Viesti Kirjoittaja Endura-DE »

Letkun ja jarruputken välinen liitin ei vaan aukea.

Kokeilin löysätä liittimiä pääsylinteristä ja nehän aukeavat. Eli pitänee vaihtaa myös putkikin, ne näyttävät olevan halpoja.

Motonet myy tällaista:
23-2037 Jarruputki 119 cm A-A Wagon Keskelle eteen oikea 2.95-> 119cm [1995-2000] 9.90 €

MItä tuo "Keskelle eteen oikea" tarkoittaa??? Autossa näytti olevan ainakin etujarruputket yhtä "puuta". Pitänee kysyä Motonetistä.

Jos jarruputken irrottaa pääsylinteristä, onko jarrunesteen täytössä ja ilmauksessa huomioitava jotaan erityistä ? ABS -jarruja ei ole.
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Puoltaminen kevyehkössä jarrutuksessa

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Lukkopihdeillä kokeiltu avata niitä liitoksia..? Tarkoitan siis siten, että laitat ne pihdit hollille, ja sitten puristat pihdit vielä isommilla pihdeillä tiukalle sen liittimen ympärille, ja lyöt vaikka vasaralla niihin lukkopihtien varsiin. Ainakin itsellä on auennu todella TIUKASSA olevat liittimet tuolla tavoin :wink:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Vastaa Viestiin