Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Kuis paha homma nuo on vaihtaa? Molemmat ovat sökönä ja paikallisella pikkupajalla eivät saaneet auki, kun vaatii kuulemma jonkin erikoistyökalun. Merkkihuolto ottaa 250€, sisältäen tosin nelipyöräsuuntauksen, mutta kuulostaa silti aika kovalta hinnalta kun osat maksaa sen 35€. Tai mikäs nyt ei merkkihuollossa maksais.
köyhälle kaikki on kallista, just luin iltalehdestä että joku äijä vei vm. 2001 c-sarjan mersun veholle sytytystulppien vaihtoon ja hinta oli 250e 20 minuutin työstä.
Sierraan olen itse vaihtanut, en Mondeoon, mutta samaltahan tuo osa näyttää kuvassa.
Eli sen raidetangon sisäpäässä on pallonivel, joka taas on jengoilla kiinni hammastangon
päässä. Pallonivelen kuoresta saa kyllä kiinni kiintoavaimella, mutta hammastangon päästä on paha pitää kiinni vastaan.
Hammastankoa vastaan kun ei uskalla voimalla vääntää ja liukkaasta pinnasta
ei saa kunnon otetta, naarmuttaakaan sitä ei pidä. Ja sitä voimaa tarvitaan, varsinkin jos liitos on lukittu lyömällä kolo liitospintaan.
Sierrassa asia ratkeaa ottamalla ohjausvaihde irti parissa minuutissa, ruuvipenkkiin kiinni ja
se siitä. Mondeossa se ei niin helposti käy...
Jos mitään lukitusta ei olisi, onnistuu homma isoilla putkipihdeillä. Muuten se on osastoa
"taistelua tallin lattialla"...
Mondeo mk1 td:ssä koitin ensin ite vaihtaa oikean puoleista raietankoa mut totesin liian työlääksi tunkkihommilla. joten vein paikalliselle "nyrkkipajalle" ja 100:lla vaihtoivat sekä tuon nivelen että tukivarren puslan. Joutuu löysään apurunkoa että tuon raietangon sisäpään saa vaihettua.
Tässä kävikin nyt niin, ettei noita tarttenukkaan vaihtaa. Käytin merkkihuollossa hihnanvaihdossa ja katsoivat ne samalla. Klappi ohjaukseen tuli jostain ratin nivelestä, ei raidetangosta. Tämän fiksaus yhdessä nelipistesuuntauksen kanssa teki aika hurjan muutoksen ajettavuuteen.
Pitänee itsekkin tsekata noi rattiakselin nivelet, raidetangon päistä ei löytynyt välystä, eikä alustan nivelistä, kun käytin renkaat irti. On ajossa jotenkin levottoman tuntuinen, kunnolla vedättäessä ei meinaa kaistalla pysyä...
kujis kirjoitti:Pitänee itsekkin tsekata noi rattiakselin nivelet, raidetangon päistä ei löytynyt välystä, eikä alustan nivelistä, kun käytin renkaat irti. On ajossa jotenkin levottoman tuntuinen, kunnolla vedättäessä ei meinaa kaistalla pysyä...
Niin, ettei toi 220hv vaikuttais kumminki tähän vetelyyn, tehokkaiden etuvetojen huonous juurikin tuo vetely kiihdyttäessä...
hluukkonen kirjoitti:
Niin, ettei toi 220hv vaikuttais kumminki tähän vetelyyn, tehokkaiden etuvetojen huonous juurikin tuo vetely kiihdyttäessä...
Niin no voi tuon kiihdytyksen aikainen vetely mennä ton piikkiin, mutta normiajelullakin on levoton. Auto ollu mulla vasta puol vuotta, eikä alkuun ollut tuollainen
Vaihdoin tuossa kesärenkaat alle. Meni kyyti kyllä varsin kamalaksi. Ratin nivelten hoidon jälkeen parani huimasti ajettavuus, mutta kun kokeilin kaverin samanlaista Mondeota niin aivan uskomaton ero li ajettavuudessa. Ja nyt kesärenkaiden vaihdon jälkeen meni ihan karmeaksi, johtuen varmaankin järeämmmistä kumeista. Pienikin kuoppa vääntää rattia niin, että ranteita pakottaa. Matalatkin urat suorallakin tiellä pakottaa ohjaamaan koko ajan ja välillä puoltaa millon mihinkäkin suuntaan vaikka olisi uusi päällyste! Ohjaus on kertakaikkiaan mahdoton. Missään nivelissä ei huollon mukaan ollut välyksiä ja nelipistesuuntaus tehtiin viimeksi. Mistä ihmeestä tuohon lähtisi vikaa hakemaan??
Puslat, mulla kanssa ohjaus kampeaa jos tie on kallellaan johonki suuntaan niin pitää pikkasen ratti vinossa ajaa...
Kun ostin auton niin siihen tehtiin nelipyörä suuntaus kun kytkin huollettiin ja etu kelkka oli irti, mutta silti tuo ominaisuus on jäännyt, muuten menee täysin suoraan ja ratti on suorassa mutta heti kun tie kallistuu pitää kääntää "vastaan", ei paljoa mutta pitää kumminki...
Niitä on vaan niin monta että olis kiva tietää mistä alottaa... 8)
Jotenkin mulla semmonen tuntuma että kun etuvetoautoa ajan niin ikinä se ei mene vetelemättä, ,vääntelemättä ja varsinkin kun kiihdyttää tai tiessä on uria
Takavedolla en ole huomannu semmosta niin paljoa jos ohjaus on ok
MUTTA silti kannattaa katsoa kaikki mikä sen voi aiheuttaa JOPA rengaspaineet,väärät renkaiden/vanteiden koot on usein syynä vetelyyn samoin jouset ja iskarit ym tuennat
Kiitos kommenteista. Tässä on vaan semmonen juttu, että kun tuo auto on mulle toinen laatuaa eli olen omistanut 2 samanlaista, joista ensimmäinen oli aivan eri luokkaa ajettavuudeltaan. Tämä nykyinenkin oli alkuun OK, mutta mennyt koko ajan huonompaan. Viimeisin indikaatio jostain alustaongelmista on se, että perä jää mielenkiintoisesti vatkaamaan sivuttain kun ajaa riittävän kovaa kuoppaan niin, että vain toisen puolet renkaat tärähtää. Takapään iskarit + jouset on vaihdettu, joten niissä tuskin on vikaa. En oikein keksi itse muuta kuin jotkut puslat jossain välissä, kuten jo aiemmin vinkattiin. Maanantaina (taas) pajalle aika, eli katellaan sitten kuinka monta tonnia menee taas...