vahvarille virtaa

Poppikoneet ja niihin liittyvä keskustelu
Avatar
xr3ifreak
Viestit: 121
Liittynyt: 17 Loka 2011 21:53
Paikkakunta: juva

Re: vahvarille virtaa

Viesti Kirjoittaja xr3ifreak »

tuomaz kirjoitti: itte tilasin tuolta aikoinaan, minimitilaus 40e plus alvi eli 49,2 eurolla pitäis tilata minimissään, toimituskulut sisältyy hintaan...

http://www.ladek.fi/accessories/kaapeliliitti.html
joo kattelin tuota mut laskeskelin että 5m tota 35mm piuhaa 32,50 ja ei hirveesti tekis mieli tilata ylimäärästä koska ei ole tarvetta kuin 4-5metrille. ku ei ole tietoa paljon menee tohon mk4 escorttii konehuoneesta takakonttiin.
ford sierra 2.0i dohc 4x4
EX: ford escort 1.6i 8v

Harrastus on väärä jos siihen ei mene kaikki rahat
1m4s0
Viestit: 89
Liittynyt: 21 Tammi 2012 18:37

Re: vahvarille virtaa

Viesti Kirjoittaja 1m4s0 »

Osta tuplat ja myy loput eteenpäin jollekkin?
Ford Taunus 3D turnier 17m 1967
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: vahvarille virtaa

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

ostaa kerralla muutaman metrin ylimääräistä, niin ylijäävällä osalla voi sitten laittaa akun miinuksen ja korin, korin ja laturin/moottorin, laturin ja akun plussan väliset piuhat myös uusiksi :wink:

Vaikuttaa meinaan sointiin näidenkin vaihto, nimim. "kokemusta on".
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Avatar
xr3ifreak
Viestit: 121
Liittynyt: 17 Loka 2011 21:53
Paikkakunta: juva

Re: vahvarille virtaa

Viesti Kirjoittaja xr3ifreak »

tuomaz kirjoitti:ostaa kerralla muutaman metrin ylimääräistä, niin ylijäävällä osalla voi sitten laittaa akun miinuksen ja korin, korin ja laturin/moottorin, laturin ja akun plussan väliset piuhat myös uusiksi :wink:

Vaikuttaa meinaan sointiin näidenkin vaihto, nimim. "kokemusta on".
akun miinusta on jo paranneltu ja samoin laturiakin. mut jos ostas sit vaik tuplat ja möis edullisesti ylimääräset pois.
ford sierra 2.0i dohc 4x4
EX: ford escort 1.6i 8v

Harrastus on väärä jos siihen ei mene kaikki rahat
Avatar
xr3ifreak
Viestit: 121
Liittynyt: 17 Loka 2011 21:53
Paikkakunta: juva

Re: vahvarille virtaa

Viesti Kirjoittaja xr3ifreak »

mites tuo tilaus juttu tuolla ladek.fi sivulla ku kysyvät yritystä ja se on pakollinen tieto??
ford sierra 2.0i dohc 4x4
EX: ford escort 1.6i 8v

Harrastus on väärä jos siihen ei mene kaikki rahat
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: vahvarille virtaa

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

mä laitoin vaan tilauslomakkeen nettisivujen kautta sisään, yritys kohtaan vedin ihan vaan viivan, lisätietoruutuun "ostajana yksityisasiakas".

sitten laittoivat sähköpostia takaisin että "yksityisasiakkaille toimitamme vain ennakkomaksua vastaan, tässä tilitietomme jne jne".

sitten vaan siirsin rahat niiden tilille ja paketti tuli postiin tosi nopsaan. Voihan sinne varmaan soittaakin, niin asia sujuu vielä sutjakkaammin :wink:
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Avatar
xr3ifreak
Viestit: 121
Liittynyt: 17 Loka 2011 21:53
Paikkakunta: juva

Re: vahvarille virtaa

Viesti Kirjoittaja xr3ifreak »

tuomaz kirjoitti:mä laitoin vaan tilauslomakkeen nettisivujen kautta sisään, yritys kohtaan vedin ihan vaan viivan, lisätietoruutuun "ostajana yksityisasiakas".

sitten laittoivat sähköpostia takaisin että "yksityisasiakkaille toimitamme vain ennakkomaksua vastaan, tässä tilitietomme jne jne".

sitten vaan siirsin rahat niiden tilille ja paketti tuli postiin tosi nopsaan. Voihan sinne varmaan soittaakin, niin asia sujuu vielä sutjakkaammin :wink:
okei kiitos tiedosta
ford sierra 2.0i dohc 4x4
EX: ford escort 1.6i 8v

Harrastus on väärä jos siihen ei mene kaikki rahat
M-ERiMiEs
Viestit: 43
Liittynyt: 31 Touko 2010 16:46

Re: vahvarille virtaa

Viesti Kirjoittaja M-ERiMiEs »

JohnFinn kirjoitti: Perusteleppa väitteesi, että akulta tuleva plusjohto saa olla vaikka hiukan hentoakin? Etpä taida olla perillä sähkötekniikasta, kuten ilmeisesti ei moni muukaan luulottelija? Samassa virtapiirissä ovat kummankin puolen ( + ja - ) kytkennät ja niiden liitännät. Jos kaapeli on lyhyt, niin silloin pienempikin poikkipinta-ala voi riittää mikäli resistanssi muutoin on riittävän alhainen ( siis on myös materiaali kysymys ). Kaapelien poikkipinta-ala on suhteutettava siirrettävään virtamäärään ja kaapelien pituuteen -> isot virrat ja pitkät kaapelit, niin silloin vaaditaan poikkipinta-alaa.

Ja suojausasiat ovat kunnossa? Akun puoleiseen päähän kaapelin poikkialan ( = virransiirtokyvyn! ) mukainen sulake ja mahdollisen jakoplokin jälkeisiin kaapeleihin omat sulakkeensa, eikö?
Kai tiedät, miksi nämä sulakkeet tarvitaan?

Runkolanka? Kuparilanka??
Hyvät pienjännitekaapelit ( siis autokäyttöön sopivimmat ) ovat rakennettuja ohutsäikeisistä, hyvin sähköä johtavista materiaaleista, kuten OFC-kupari, hopeapinnoitettu kupari,tinapinnoitettu kupari, ... Mm. ominaisresistanssi on mahdollisimman matala.
Hyvään kaapeliin kuuluu myös kestävä ( kuumuus, pakkanen, kemikaalit, mekaaninen kuormitus, UV-säteily, happi,...) suojavaippa.

P = U x I :wink:
P = U*I tosiaan, mutta kuten varmaan sähköinsinöörinä sitten tiedät että elektronit todellisuudella kulkevat virtapiirissä negatiivisesta päästä positiiviseen päähän vaikka itse sähkövirta kulkeekin toisinpäin. Tästä päästään maapuolen tärkeyteen ja myös akun ja rungon väliseen pilliin, joka kans kannattaa vaihtaa isompaan. En toki tarkottanut, että jos miinuslanka on 50mmq ja pluslanka 8mmq ei tietenkään ei näin. Ja tietenkään en itse käyttäis millin säikeellä olevaa piuhaa.... Se mitä materiaalia (Onko se miten puhdasta kuparia) siellä kuoren sisällä on vaikuttaa itse langan omaan resistanssiin joka junnaa virran kulkua.

Mitä nyt noihin pluspiuhan suojaamiseen sulakkeella tulee niin tottakai niissä on sulakkeet suojaamassa ylikuormalta! :)
Vikakoodien luku Porvoon tienoilla Ford IDS/FORDScan, BMW vikakoodit ja koodaukset, hätävarana Delphi muihin merkkeihin.
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: vahvarille virtaa

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

M-ERiMiEs kirjoitti:P = U*I tosiaan, mutta kuten varmaan sähköinsinöörinä sitten tiedät että elektronit todellisuudella kulkevat virtapiirissä negatiivisesta päästä positiiviseen päähän vaikka itse sähkövirta kulkeekin toisinpäin. Tästä päästään maapuolen tärkeyteen ja myös akun ja rungon väliseen pilliin, joka kans kannattaa vaihtaa isompaan. En toki tarkottanut, että jos miinuslanka on 50mmq ja pluslanka 8mmq ei tietenkään ei näin. Ja tietenkään en itse käyttäis millin säikeellä olevaa piuhaa.... Se mitä materiaalia (Onko se miten puhdasta kuparia) siellä kuoren sisällä on vaikuttaa itse langan omaan resistanssiin joka junnaa virran kulkua.

Mitä nyt noihin pluspiuhan suojaamiseen sulakkeella tulee niin tottakai niissä on sulakkeet suojaamassa ylikuormalta!
Pitänee hieman "valottaa" enemmän sähköstä, koska niin moni on omilla teorioillaan - jopa vaarallisilla - liikkellä. :shock:

Sama sähkö kulkee sekä plus-, että miinuspuolella. Sähkö on elektronien liikettä ( värähtelyä! ) johtimissa. Elektronit sysäävät naapureitaan kuin dominopalikat kaatojonossa, eivät siis vaella sähkönkuljettajina vaan ovat paremminkin pikaviestinviejiä.

Virtalähteeltä ( akku/generaattori ) tulee olla kytketty yhteys virrankuluttajaan ( = suljettu virtapiiri ) ja kummankin puolen ( + ja - ) virtayhteyden on oltava mahdollisimman vähäresistanssinen virrantarpeeseen suhteutettuna.

Sähkövirta kulkee sieltä missä on alhaisin resistanssi ( ja ominaisresistanssi ), mm. pinta-alan kasvattaminen johteessa pienentää resistanssia; näin mm. kaapelin säikeiden lukumäärää kasvattamalla kasvatetaan tehollista pinta-alaa. Samoin koripellin sinkitys pienentää ominaisresistanssia pelkkään teräskoriin verrattuna; korimetalli toimii "maattokeräimenä"/-( yhteisenä )paluujohtimena, josta sitten akkuyhteys saadaan akun maattokaapelilla.

Sulakkeiden käyttö syöttöjohtimien alkupäässä suojaa ko. virtapiiriä. Ja autohifissä tämä plus-kaapelin alkupään sulakesuojaus on suojaamassa itse autoa, ei niinkään vahvistinta/vahvistimia. Vahvistimissa on itsessään suojapiirit ja suojasulakkeet. Tämä auton suojaustarve tulee esille mm. siinä tapauksessa, että mahdollisessa kolaritapauksessa kaapelin suojavaippa rikkoutuu ja syntyy oikosulku, jossa virrat saattavat nousta niin suuriksi, että ko. oikosulussa syntyvä lämpö sytyttää koko auton. Kaapelit mitoitetaan vahvistimen/vahvistimien maksimi virranottokyvyn mukaan ja näitten mukaan sitten mitoitetaan myös sulakkeet, jotka riittävät kyllä oikosulkutapausissa katkaisemaan virransyötön oikosulkukohtaan.
Torque Vectoring Control
1m4s0
Viestit: 89
Liittynyt: 21 Tammi 2012 18:37

Re: vahvarille virtaa

Viesti Kirjoittaja 1m4s0 »

Kyllä näistäki viesteistä huomaa kuka tietää mistä puhuu(JohnFinn)..
Veikkaan että "kiistelyn" voi lopettaa tähän?
Ford Taunus 3D turnier 17m 1967
Avatar
Eeska91
Moderaattori
Viestit: 657
Liittynyt: 05 Tammi 2011 02:09
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: vahvarille virtaa

Viesti Kirjoittaja Eeska91 »

Itellä ollu aina käytössä 35mm2 virtapiuha. Joka ikinen kerta. Ennemmin vähän liian paksu kuin liian ohut. Sulla ei mee virta kunnolla läpi liian ohuella virralla. Liian paksu piuha nii siellä on virtahäviötä enemmä ku laki sallii.
1m4s0
Viestit: 89
Liittynyt: 21 Tammi 2012 18:37

Re: vahvarille virtaa

Viesti Kirjoittaja 1m4s0 »

Eeska91 kirjoitti:Itellä ollu aina käytössä 35mm2 virtapiuha. Joka ikinen kerta. Ennemmin vähän liian paksu kuin liian ohut. Sulla ei mee virta kunnolla läpi liian ohuella virralla. Liian paksu piuha nii siellä on virtahäviötä enemmä ku laki sallii.
Mitä ihmettä?
Varmaan takoitat ettei virta mene kunnolla läpi ohuella kaapelilla?
Lisäksi viimeisessä lausessa ei ole mitään järkeä. Kerrotko mikä on virtahäviö liian paksussa piuhassa? Se johto ei voi olla käytännössä liian paksua, voi vaan olla ikävä vetää ja liittää ylipaksu johto.
Ford Taunus 3D turnier 17m 1967
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: vahvarille virtaa

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Eeska91 kirjoitti:Itellä ollu aina käytössä 35mm2 virtapiuha. Joka ikinen kerta. Ennemmin vähän liian paksu kuin liian ohut. Sulla ei mee virta kunnolla läpi liian ohuella virralla. Liian paksu piuha nii siellä on virtahäviötä enemmä ku laki sallii.
Mistä nää olet oppinut??

Liian paksua kaapelia ei ole olemassakaan jos sen saa asennettua paikalle, liian ohuessa kaapelissa tulee jännite häviöitä joka ei hyvä vaan alkaa rajoittamaan tehon siirtoa.
Virtahäviöitä tulee siis liian OHUESTA johdosta kuin paksusta.
Mikä on liian ohut virta?
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: vahvarille virtaa

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

1m4s0 kirjoitti: Mitä ihmettä?
Varmaan takoitat ettei virta mene kunnolla läpi ohuella kaapelilla?
Lisäksi viimeisessä lausessa ei ole mitään järkeä. Kerrotko mikä on virtahäviö liian paksussa piuhassa? Se johto ei voi olla käytännössä liian paksua, voi vaan olla ikävä vetää ja liittää ylipaksu johto.
Asialliset virtakaapeleiden mitoitusohjeet, joissa huomioidaan kaapelien pituustarve ja vahvistimen/vahvistimien virrankulutus ( analoginen/digitaalinen vahvistin ) löytyvät mm. Powersetin sivuilta http://www.powerset.fi (->audio->autohifi->tarvikkeet->virtakaapelit -> kaapelien mitoitusohjeet ).
Torque Vectoring Control
1m4s0
Viestit: 89
Liittynyt: 21 Tammi 2012 18:37

Re: vahvarille virtaa

Viesti Kirjoittaja 1m4s0 »

Varmasti löytyykin, omat kaapelini eivät olekkaan solmussa enkä omista edes mitään hirveitä poppivehkeitä.
Olisi voinut muuttaa "käytännössä" sanan, sanaan "teoriassa"?
Ford Taunus 3D turnier 17m 1967
Vastaa Viestiin