Focus -00 termostaattikotelon tiivisteen vaihto

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
lr116

Focus -00 termostaattikotelon tiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja lr116 »

Kuten monella muullakin niin focuksestani vuotaa jäähdytinnestettä termostaattikotelon tiivisteestä. Voisiko joku ystävällisesti kertoa askel askeleelta miten vaihto pitäisi tehdä? Pitääkö esim. poistaa ensin kaikki jäähdytinnesteet vai onko mahdollista päästä hiukan helpommalla?
ekn1
Viestit: 315
Liittynyt: 20 Touko 2008 21:22

Re: Focus -00 termostaattikotelon tiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja ekn1 »

lr116 kirjoitti:Pitääkö esim. poistaa ensin kaikki jäähdytinnesteet vai onko mahdollista päästä hiukan helpommalla?
Sanoisin, että vanhat nesteet kannattaa ensin valuttaa pois systeemistä, viimeistäänhän ne tulevat ulos siinä vaiheessa kun irrotat termostaatille menevät letkut, ja silloin niitä on varmaan vähän vaikeampi saada talteen. Eikä niiden poistaminen ole edes mikään paha homma. Uudelleentäyttö kannattaa tehdä rauhallisesti ettei jää ilmataskuja. Nimimerkillä kokemusta tilanteesta kun 1.6 Zetecissä kävi lämmöt punaisella kun oltiin testilenkillä uudelleentäytön jälkeen - ilmeisesti juurikin ilmataskujen takia.
lr116 kirjoitti:Voisiko joku ystävällisesti kertoa askel askeleelta miten vaihto pitäisi tehdä?
Tällainen ohje löytyy korjausoppaasta, joita on Focukseen saatavilla sekä suomeksi että englanniksi. Opas löytynee varmaan myös kirjastosta jos et halua investoida omaksi.
Rookkus
Viestit: 24
Liittynyt: 21 Syys 2008 22:39

Re: Focus -00 termostaattikotelon tiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja Rookkus »

Ei ne uudet nesteet ainakaan pahitteeks olis.ja huom punaiset jäähdytinnesteet.Vihreitä ei saa laittaa eikä varsinkaa sekoittaa punaisen kanssa.Mulle vaihdettiin aikoinaan takuuseen 04 focus 2.0 zetec kokotermarin kotelon kun siihen ei muka merkkiliikkeessä ollu pelkkää tiivistettä.
Ford focus st 2.5 vm2008
nestori
Viestit: 478
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Focus -00 termostaattikotelon tiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja nestori »

Homma nyt ei sinänsä ole kummainen, nesteet pois (tai sitten kylmästi irroitat sen kotelon, sieltähän ne valuu...), kotelo irti, tiiviste vaihtoon ja kotelo takaisin, uudet nesteet sisään ja menoksi.

Omassa ilmastoinnillisessa mallissa piti irroittaa laturia edestä, että mahtui työkalujen kanssa sinne kotelolle, eli tämän joudut ehkä tekemään.Helpottaa ehkä myös jos irroitat kotelolle tulevat letkut kotelosta, mutta koska vaihdoin itse koko kotelon, niin tuosta en ole varma. Lisäksi varmista ennen uuden tiivisteen laittoa, että kaikki tiivistepinnat ovat puhtaita eikä vanhasta tiivisteestä jää osia minnekkään.

Kuten edellä jo mainittu, uudet nesteet (ja huolehdi että ovat oikeanlaiset..) valutetaan hitaasti ja rauhallisesti ettei pääsisi ilmataskuja syntymään. Puristele vesiletkuja täytön välillä ja lopulta kun paisarissa on nesteen pinta oikealla tasolla niin laita auto käyntiin ilman paisarin korkkia ja jatka sitä letkujen puristelua. Jos pinta vajuu niin lisää nestettä jne. Autoa ei kannata kuitenkaan pyörittää älyttömän pitkään ilman sitä korkkia ja vahdi niitä lämpöjä samalla vähän. Tähän voi ehkä olla parempikin ohje jollain, mutta tuolla tapaa ainakin omani sain ilmattua kerralla.
Kuga PHEV
lr116

Re: Focus -00 termostaattikotelon tiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja lr116 »

Kiitoksia hyvistä neuvoista! Korjausopas tuli jo haettua, mutta vielä on mietintämyssy päässä, että millä tavoin homman hoitaisin. Onko kenelläkään kokemuksia esim. letkupuristimien tms. käytöstä siten, että niillä estettäisiin nesteiden valuminen tiivistettä vaihdettaessa?

Laturi ei omassa autossa ainakaan ole edessä, mutta letkuja edessä kulkee useampiakin. Ahtaaltahan tuo tila kuitenkin näyttää, mutta ei mitenkään sellaiselta, etteikö sekaan saattaisi mahtuakin.
ekn1
Viestit: 315
Liittynyt: 20 Touko 2008 21:22

Re: Focus -00 termostaattikotelon tiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja ekn1 »

En usko että sitä nesteiden valumista pystyy letkunpuristimilla estämään, koska nestettä alkaa valua ulos viimeistään siinä kohtaa kun irrotat termostaatikotelon moottorista. Ja kuten jo todettu
(1) nesteiden poistaminen/vaihtaminen ei ole vaikea homma (kunhan muistaa nestorin hyvät vinkit uudelleentäyttäessä),
(2) jäähdytinnesteiden vaihto tekee ihan hyvää, etenkin jos ne nykyiset ovat alkuperäiset eli kohta 10 vuotta vanhat, ja
(3) jäähdytinneste on halpaa, jopa marmoritiskillä, toki vielä halvempaa esim. Motonetissä.
Theba

Re: Focus -00 termostaattikotelon tiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja Theba »

Kiitos viestiketjun aloittajalle! Sain äsken vaihdettua uuden kotelon termostaatille. (focus stw 1.8 vm.00) Tiiviste oli hajalla sekä kotelo oli tiivisteen "sisäpuolelta" palasina.. hommaan meni aikaa n. tunti. Ei ollut aikaisempaa kokemusta asiasta, joten vaihto ei voi olla vaikea ;) Neljä letkua pois kotelosta, kotelo irti. Termostaatti pois ja uuteen koteloon suojineen, "takimainen" letku kiinni, kotelo kiinni, loput letkut kiinni, ainetta säiliöön, puristele letkuja, anna käydä korkki auki, puristele letkuja lisää, korkki kiinni ja kovaa ajoa!

työkalut: 10mm pikku räikkä, t-25 torx termostaatin suojan irroittamiseen, joku puristin letkujen irroittamiseen, työvalo... ja rätti käsien pyyhkimiseen... niin ja hommalle tuli hintaa 96e..(kotelo+uudet nesteet)
Nippe74

Re: Focus -00 termostaattikotelon tiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja Nippe74 »

mistä Theba ostit kotelon? itse olen koittanut varaosaliikkeistä kysellä ,mutta vaikuttaisi löytyvän vain merkkiliikkeestä ja pelkän kotelon hinta 92€. minulla myös 1,8 vm 2000 focus ja kotelo pitäisi vaihtaa, mutta tekisi mieli yrittää vaihtoa itse kun merkkiliikkeen hinta asennuksineen olisi huikeat 180€ ja näin hyviä neuvoja vaihtotyöhön olisi viestiketjussa tarjolla.
nestori
Viestit: 478
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Focus -00 termostaattikotelon tiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja nestori »

Pykälän kalliimpi tuo 1.8:n termarikotelo, 1.6:een maksoi merkkiliikkeestä ~25€ :)
Kuga PHEV
Theba

Re: Focus -00 termostaattikotelon tiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja Theba »

joo. se 1.6:en osa on kuulemma samanlainen, mut ei sit kuitenka ihan, sano myyjä.. ei auttanu ku ostaa kalliimpi..
Belaja Smert
Viestit: 8
Liittynyt: 09 Helmi 2012 20:49

Re: Focus -00 termostaattikotelon tiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja Belaja Smert »

Focus -00 1.8 dieselistä rupesi jäähdytinneste häviämään vauhdilla vaikka autoa ei käytetä; max merkinnän kohdalta paisarissa min merkinnän kohdalle 2 päivässä. PIentä vuotoa ollut aikaisemminkin, ilmeisesti kovat pakkaset antoivat viimeisen iskun.

Tutkiskelun tuloksena ilmeisesti termostaattikotelosta / sen yläpuolelta tapahtuu tämä vuoto. Ohessa kuvia. On aika ahtaan näköinen paikka, onko kokemuksia kuinka ikävä työ on vaihtaa tässä mallissa?

Yleiskuva:
http://personal.inet.fi/surf/belaja/Yleiskuva.jpg

Tarkennus:
http://personal.inet.fi/surf/belaja/Tarkennus.jpg
eskomk4
Viestit: 170
Liittynyt: 09 Marras 2005 14:41

Re: Focus -00 termostaattikotelon tiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja eskomk4 »

Se termarikotelo on tuo harmaa öljytikun vasemmalla puolella ja ei se mikään paha ole irti käyttää ja uusia tiivisteitä. Välijäähdytin irti niin tilaa on. Voi vuotaa myös lohkolämppärin vastus.

Vinkkinä muillekin että tdci koneessa ja ilmeisesti uudemmissa tddi koneissa on muovinen tuo koppa ja se halkeaa ennemmin tai myöhemmin. Tuo vanhempi alumiininen sopii tilalle. Näin ainakin -03 tdci focukseen. Muovikoppa fordilta n. 150 e ja purkaamolta alumiininen 20 e.
Belaja Smert
Viestit: 8
Liittynyt: 09 Helmi 2012 20:49

Re: Focus -00 termostaattikotelon tiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja Belaja Smert »

eskomk4 kirjoitti:Se termarikotelo on tuo harmaa öljytikun vasemmalla puolella ja ei se mikään paha ole irti käyttää ja uusia tiivisteitä. Välijäähdytin irti niin tilaa on. Voi vuotaa myös lohkolämppärin vastus.
Jahas, kiitoksia. Pitääpä tutkia sitten vielä tarkemmin tuota vuotoa. Tarkemmassa kuvassa oleva kohta oli se jossa jäähdytinnestettä selvästi on ja sekoitin sen termarikoteloon. Tuon termarin kotelossa en huomannut kosteutta.
Belaja Smert
Viestit: 8
Liittynyt: 09 Helmi 2012 20:49

Re: Focus -00 termostaattikotelon tiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja Belaja Smert »

Pitkällisen tutkiskelun tuloksena vuotopaikkaa ei ole löytynyt. Alkuperäinen arvio meni metsään. Testasin uudestaan täyttämällä jäähdytysnestettä maksimiin asti, nestettä meni noin 1,5 litraa. Sitten vajaa 20 min webastolla, sen päälle 10-15 moottori käynnissä -> vuotoja ei näy missään. Sitten päälle noin puoli tuntia ajoa eikä vieläkään mitään. Lämmöt nousevat moottorissa suhtkot normaalisti ja neste kiertää kyllä - näkyi paisuntasäiliössä.

Käytin ahtoilman jäädyttimen suojamuovinkin irti, että pääsi katsomaan syyläriä kunnolla mutta mitään ei näytä vuotavan. Ainoa paikka mitä ei ole saanut tarkastettua on moottorin ala/taka -puoli, en ole saanut autoa ylös pukeille missään jotta sitä pääsisi tarkastamaan. Aiemmin vuoto oli tosi runsasta ja alkoi lyhyenkin käytön jälkeen.

Erona näillä kerroilla tietysti 20 astetta pakkasta, silloin -25 ja nyt -5. Olisiko ideoita mikä saattaisi vuotaa? Lohkolämmitin/webasto jostain?
Belaja Smert
Viestit: 8
Liittynyt: 09 Helmi 2012 20:49

Re: Focus -00 termostaattikotelon tiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja Belaja Smert »

Pistetääs vähän päivitystä oman fiikuksen osalta. Vuoto loppui itsestään - vuotokohtaa ei myöskään löytynyt vaikka sitä etsiskeltiin öljynvaihdon yhteydessä, ei ollut merkkejä vuodoista näkyvillä olevissa kohteissa.

Epäilys on, että kovat pakkaset ja lohkolämppärin käyttö yhdessä olivat syy vuotoihin. Pelkkää webastoa käytettäessä ei vuotoa mielestäni esiintynyt. Tulevana talvena sitten näkee miten käy :)
Vastaa Viestiin