Fiesta -91 laatikkoöljyn vaihto!

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
magnusl
Viestit: 6
Liittynyt: 25 Helmi 2009 11:33
Paikkakunta: Espoo

Fiesta -91 laatikkoöljyn vaihto!

Viesti Kirjoittaja magnusl »

Heips..

Eli laatikkoöljyt olis tarkotus vaihtaa kun kohta 20 vuotta on varmaan jo tarpeeks alkuperäisille öljylle, mutta tässähän ei ole tyjennysproppua! Olisko jollain tietoa mihin kohtaan voi porata propun niin että siellä takana/sisällä on sitten tilaa jengatapille, tai mikä niistä kaikista kummallisen näköisista tappimaisista pulteista laatikon alaosassa olis semmonen minkä uskaltaa irrottaa ilman että lootasta lähtee mitään pois paikoiltaan tms? Ajattelin että jos en keksi mistä valuttaa tyhjäks ni sitten vaan imen täyttöaukosta pumpulla pois niin paljon ku saan ja täytän taas. On sit ainakin osa öljystä uutta. Räjäytyskuvaa yritin googlata mutta ei löytynyt. Jos jollain on sellainen niin se auttais tosi paljon.

Automaalla kaveri sanoi että ei kannata ollenkaan vaihtaa öljyjä kun alkuperäiset on NIIN paljon paremmat kuin mitä nykyään kaupasta saa. Ei varmaan muistanu että aikaa auton ja siinä olevien öljyjen valmistuksesta on kulunu 20 vuotta ja vaihteet on pakkasella ihan pikkusen tahmeet.. Mitäs mieltä ootte...?
Gona
Viestit: 174
Liittynyt: 15 Touko 2007 13:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Fiesta -91 laatikkoöljyn vaihto!

Viesti Kirjoittaja Gona »

Vastasit jo itse ongelmaan.
Täyttö/tarkastusaukosta pumppaat vanhat pihalle ja täytät samasta uudet sisään. Sitä fordin oikeaa öljyä oli joskus netissä myynnissä ja hintaa oli enemmän kuin tarpeeksi.
Yhteen omaani vaihdoin mobilin öljyt ihan piruttani ja kyllä vaihteet vähän paremmin skulas.
Sierra 2.0i S '86, Sierra 1.6 Sx '87
Fiesta Mk3 '89
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Fiesta -91 laatikkoöljyn vaihto!

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Huolto-ohjelman mukaanhan noihin ei tarttee ikinä vaihtaa niitä öljyjä, mutta huolto-ohjelmassa ei varmaan ole ajateltu että täällä niillä ajetaan vielä 20 vuoden päästäkin :-D Perän laakereitahan näissä lootissa menee kun ei noita öljyjä vaihdeta.

Sitä en kyllä tiedä miten sieltä täyttöreijästä saatte jotain imettyä pois, se on kuitenkin aika ylhäällä ja imuletkulla on aika paljon rautaa (=rattaita ja muita laatikon sisuskaluja) väisteltävänä että sen saa edes joitain senttejä reijän korkeudelta alaspäin. Eniten - joskaan ei muistaakseni kaikkia - öljyä saa pois kun ottaa vetonivelen irti lootasta mutta hommaa siinä on niin paljon ettei ainakana itsellä olisi intressejä moiseen. Siitä lootan etupuolelta kun niitä törröttäviä 'tappeja' kun aukoo niin sieltä saa helposti osan irti, jos hifitelemään aletaan niin lorottaa sieltä pois sen verran kun tulee ja sitten täyttää ja ajaa pätkän ja sama uudestaan. Ei sekään toki kunnon öljynvaihtoa vastaa mutta mitä useammin tuon tekee niin sitä vähemmän siellä vanhaa sen jälkeen on.

Niissä tapeissa on jotain sisuskaluja mutta ei sieltä mitään lentele pitkin pilttuuta. Ja tässä vaiheessa tulee mieleeni että eikös se peruutusvalon katkaisijakin ole aika alhaalla? Jos käyttäisikin sitä.

Ja tuota. Mitä se Fordin oikea öljy on? Speksien mukaan GL4 luokituksen täyttävä on valmistajasta riippumatta oikeaa tohon lootaan, köyhille mineraalia ~7e/litra ja varakkaammille talvellakin notkeaa synteettistä kai ~tuplahintaan.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Gona
Viestit: 174
Liittynyt: 15 Touko 2007 13:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Fiesta -91 laatikkoöljyn vaihto!

Viesti Kirjoittaja Gona »

En muista missä se öljy oli koitin kyllä hakea piruuttani. Kumminkin kuten itekkin sanoin laitoin vastaavaa öljyä laatikkoon toiselta valmistajalta ja ainakin riittävän hyvin se toimi vielä sen jälkeenkin.
Saahan se öljyn pihalle vaikka ohuen letkun tunkemalla niin syvälle ja pitkälle, kun menee ja tämän jälkeen imemällä ihan iteee. Onko järkeä ja kauan kestää homma on erijuttu. Ite käytin teollisuus imuria joka oli tarkoitettu rasvan imemiseen, nopeesti oli jota kuinkin tyhjä se mitä jäi sai jäädä ja uutta perään.
Sierra 2.0i S '86, Sierra 1.6 Sx '87
Fiesta Mk3 '89
magnusl
Viestit: 6
Liittynyt: 25 Helmi 2009 11:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Fiesta -91 laatikkoöljyn vaihto!

Viesti Kirjoittaja magnusl »

Huomenna on sovittu "remppapäivä" autolle ja nää ehdotellut ja mietityt keinot on hyviä, kiitos niistä, ja kaikki on semmosia keinoja mitkä on jo itelläkin käyny mielessä ja oon niitä funtsinu. Myös tuota vetarin irrotusta varsinkin kun nyt on tilanne semmonen että autosta muutenkin puretaan molemmat tolpat kun kummassakin on niin paljon rempattavaa. Jos varmuudella tietäisin tuon peruutusanturin mikä se on niin uskaltaisin siitä tyhjätä, mut ku en tiiä. Vetarin irrotuksessa taas tarttis hakee uus stefakin. Eihän tuo paljon maksa mutta kun autossa on niin paljon työtä muutenkin..

Olis hienoa jos joku osais vaik edes piirtää kuvan siitä et mikä on se peruutusanturi. Uskaltais sit ruuvata sen irti. Tai varmaan siitä lähtee johdot tai jotain... Muuten kyllä taidan vaan yrittää tota imuhommaa..

"Sitä en kyllä tiedä miten sieltä täyttöreijästä saatte jotain imettyä pois, se on kuitenkin aika ylhäällä ja imuletkulla on aika paljon rautaa (=rattaita ja muita laatikon sisuskaluja)"

Tuota oon miettiny itekkin mutta ilmeisesti, kun ainakin Gona onnistunut, sen letkun saa jotenkin sinne alemmaks ujutettua. Ajattelin kokeilla ihan käsitoimisella öljynimupumpulla(sillä mikä näyttää rasvaprässiltä) jonka letku on ehkä n.7-8mm paksu. Kuinkahan ohut letku Gonalla on ollut siinä teollisuusimurissa?

Joo ja soitin Automaallekin siitä räjäytyskuvasta ni olivat tosiaan ihmeissään et miks ees vaihtaa öljyjä ja ei heillä kuulemma sellasta räjäytyskuvaa ole mistä havainnollisesti näkis mihin voi porata. Olis vaan niin helppo tuikata reikä pohjaan, jengat siihen ja proppu paikoilleen..

Ja laatikkoöljyn laadun merkityksestä vielä.. Kattokaa, tai lähinnä kuunnelkaa 3.30 jälkeen miltä kuulostaa ku laatikkoöljyt on tosi kovilla. Eihän täs meillä ole tietysti kyse mistään vastaavasta mutta on sillä jotain väliä kuitenkin.. :) http://www.youtube.com/watch?v=dIsG_8TVokw
Gona
Viestit: 174
Liittynyt: 15 Touko 2007 13:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Fiesta -91 laatikkoöljyn vaihto!

Viesti Kirjoittaja Gona »

Tässä kuva, sininen on pakkikytkin punanen täyttö/tarkastus hole.
http://users.metropolia.fi/~markusaa/bclodju.JPG
Sierra 2.0i S '86, Sierra 1.6 Sx '87
Fiesta Mk3 '89
magnusl
Viestit: 6
Liittynyt: 25 Helmi 2009 11:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Fiesta -91 laatikkoöljyn vaihto!

Viesti Kirjoittaja magnusl »

Jep,niinkuin arvelin. Tuo pakkikytkin ei jeesaa yhtään, se on aika samalla tasolla kuin täyttöaukkokin. Tuota pitkää tappimaista pulttia heti täyttöaukon alapuolella mietin että mikähän se on. Näyttää olevan aika alhaalla joten sen jos uskaltais irroittaa niin siitä valuis jo aika paljon ja ehkä siitä sais imettyä sitten melkein loputkin.. Tiedätkö mikä se on ja uskaltaako sen ruuvata irti ilman että mitään menee esim. pois paikoiltaan tms..?
Rasvaranne
Viestit: 16
Liittynyt: 14 Loka 2010 21:33
Paikkakunta: Ii

Re: Fiesta -91 laatikkoöljyn vaihto!

Viesti Kirjoittaja Rasvaranne »

Ite otin tuon tapin kautta öljyt pois. Siinä on semmonen pyöreäpäinen tappi missä on jousi ja se pitää vaihdeakselia paikallaan.
watipaa
Viestit: 123
Liittynyt: 30 Loka 2006 13:08
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: Fiesta -91 laatikkoöljyn vaihto!

Viesti Kirjoittaja watipaa »

ja jos jaksaa ottaa nopeusmittarin vaijerin, sit putkisokan ja nopeusmittarinrattaan nostaa ylös ni siitä kautta saa helposti imastua lootan tyhjäks. suuritöisempi mut helppo pudottaa imuletku lootan pohjalle.
magnusl
Viestit: 6
Liittynyt: 25 Helmi 2009 11:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Fiesta -91 laatikkoöljyn vaihto!

Viesti Kirjoittaja magnusl »

No tuli sit autoa vähän rempattua. Laatikkoöljyä sai täyttöaukosta imettyä noin litran verran vaikka imuputki oli vain n. 6mm paksu. Ei sieltä vaan oikein löytyny reittiä. Mutta tuntu tuokin vaikuttavan vähän positiiviseen suuntaan. Joskus toiste vaihdetaan lisää, ehkä..
flyingfinn
Viestit: 10
Liittynyt: 07 Marras 2006 20:26

Re: Fiesta -91 laatikkoöljyn vaihto!

Viesti Kirjoittaja flyingfinn »

Haynesin kirja neuvoo ottamaan juuri tuon 'tapin' (vaihteensiirtimen putki) irti JOS välttämättä haluaa öljyn vaihtaa.
Vastaa Viestiin