Apua Xr2i:n koneremonttiin
Apua Xr2i:n koneremonttiin
Kävi tossa niin että fiesko (Fiesta Xr2i -90) pukkas öljyt pihalle kampiakselin stefasta. Kone auki ja osia vaihtoon. Kun omasta mielestä nuo sylinterit ei näyttänyt niin pahalta niin hoonattiin ja vaihdettiin männänrenkaat. Vaihdettiin myös alakerran laakerit, kansi rempattiin (uusi nokka-akseli ja venttiilin nostajat, venttiilien hionta ja plaanaus) ja uudet tiivisteet tietysti. ym. muuta...
Ja nyt kun kone on nipussa niin huohottaa ihan sikana.
Miten on johtuukohan tuo mahdollisesti siitä että sylinterit on niin kuluneet vai oiskohan tuossa mahdollisuus että nuo männän renkaat ois jotenki pienemmät halkasijaltaan kuin edelliset?
Mikä avuksi?
Niin ja kone muuten nyt auki, ku katottiin ett männän renkaat oli ok ja oikeilla paikoillaan.
Ja nyt kun kone on nipussa niin huohottaa ihan sikana.
Miten on johtuukohan tuo mahdollisesti siitä että sylinterit on niin kuluneet vai oiskohan tuossa mahdollisuus että nuo männän renkaat ois jotenki pienemmät halkasijaltaan kuin edelliset?
Mikä avuksi?
Niin ja kone muuten nyt auki, ku katottiin ett männän renkaat oli ok ja oikeilla paikoillaan.
Mittaamalla se selviää ja vertaamalla ohjearvoihin. Yleensä jos sylinterit ovat kuluneet tuntuu yläreunassa selvä pykälä. Onko koneen huohotus tarkastettu, yleensä nuo stefan poksahtelut viittaavat tukokseen huohotusjärjestelmässä?
Kannattaa muutenkin vaihtaa konerempan yhteydessä (ja muutenkin) se pönttö siihen imusarjan viereen, kerännyt varmasti scheissea vuosien mittaan riittävästi...
Kannattaa muutenkin vaihtaa konerempan yhteydessä (ja muutenkin) se pönttö siihen imusarjan viereen, kerännyt varmasti scheissea vuosien mittaan riittävästi...
- Chevrolet K1500 pick-up
Toyota Corolla E12 1.4 D4D
Tuota huohotus putket ja se pömpeli uitettiin muutaman päivän ajan ja sit puhalleltiin putket kompuralla puhtaaks... Ehkä kuitenkin pitäis vaihtaa tuo pömpelikin uuteen...?
Ja jaakko85:selle niin kyllä se lykkää sinistä putkesta ku hiukan nostaa kierroksia... Laiskuudesta ei tiiä ku en oo oikeen viitinny ajella sillä epäkuntosena, ettei tuu enää vaurioita koneeseen...
Tarvii kai tosta jossain vaiheessa mittailla noita sylitereitä, mäntää ja renkaita, ku taas kerkeää. Mutta mitkäköhän noi mitat kuuluis olla?
Niin ja vielä sellanen kymysys, että löytyykö Xr2i:hin jotain korjaus opasta ku tuossa fiestan korjaus oppaassa ei oo kyseistä mallia...?
Tai mistä noita kaikkia mittoja kannattais lähtee mettästämään?
Ja jaakko85:selle niin kyllä se lykkää sinistä putkesta ku hiukan nostaa kierroksia... Laiskuudesta ei tiiä ku en oo oikeen viitinny ajella sillä epäkuntosena, ettei tuu enää vaurioita koneeseen...
Tarvii kai tosta jossain vaiheessa mittailla noita sylitereitä, mäntää ja renkaita, ku taas kerkeää. Mutta mitkäköhän noi mitat kuuluis olla?
Niin ja vielä sellanen kymysys, että löytyykö Xr2i:hin jotain korjaus opasta ku tuossa fiestan korjaus oppaassa ei oo kyseistä mallia...?
Tai mistä noita kaikkia mittoja kannattais lähtee mettästämään?
Mittaa männänrenkaan katkoksen suuruus. Tarkkaa mittaa en tiedä, mutta olisko jotain 0.25-0.5 mm. Jos lähentelee 1mm, lohko poraukseen.
Mittauksesta jonkinlaista tietoa http://ffp-motorsport.com/tuning/ringvlys.php
Mittauksesta jonkinlaista tietoa http://ffp-motorsport.com/tuning/ringvlys.php
-
- Viestit: 102
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 15:02
Kävin tossa mittauttamassa puristuspaineet ja 3 ja 4 sylinterin paineet on turhan alhaiset eli eikun taas kone purkuun. Onnistuuko tossa ohc sieraimessa ottaa männät ja kiertokanget pois ilman et irrottaa koko koneen. . Muistan tossa kantta kasatessani et siellä sylintereiden yläruenassa oli pienehkö kulumaolake eli kannattaisiko nyt samalla tehdä muutakin kuin vaihtaa männänrenkaat. Budjetti ei kuitenkaan anna nyt periksi täydelliseen alakerran koneistukseen, joten mahdollisimman "halvalla" pitäs nyt saada puristukset takas ja auto ajoon. Taydelliset koneistukset sit myöhemmin...
Niin ja alakertaanhan noi paineet karkaa se on varmistettu useampaan kertaan.
Niin ja alakertaanhan noi paineet karkaa se on varmistettu useampaan kertaan.
-
- Viestit: 102
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 15:02
Toi kuluma on kyllä omasta mielestäni ainakin todella pieni (ei oikeestaan tunnu minkäänlaista pykälää sylintereiden yläreunassa ainoastaan silmin nähtävä kuluma). 1 ja 2 sylinteri pitää paineet "kunnolla" (noin 0,5 häviö) mutta 3 ja 4 vuotaa ihan mukavasti. Huohottaa niin kivasti et tuleepahan voideltuu koko konehuone samallaMarko H. kirjoitti:Tuo männän renkaiden vaihto taitaa olla turhaa, jos sylinterissä on kulumaa. Itse kokeilin huonolla menestyksellä, eli huohotus jatkui.
Nyt sitten menee varmaan kone putkitettavaks.
No tänään pitäs saada alakerta irti ja eikun koneistamolle saa nähdä mitä ovat siellä sitten mieltä. Ihmetyttää vaan et miten toi on menny tommoseks ku vakiokannella toimi ihan hyvin ja paineetkin oli ihan ok kaikissa sylintereissä. Voiko toi pieni paineen nousu sit jo aiheuttaa tommosta.(1.6 kansi 2.0 tilalle)
niin... Eli mitä toi koneen putkitus oikein tarkoittaa.
Oishan se muuten mutta Xr2i:hin ei saa ylikoon mäntiä, eli menee väkisin putkitukseen.VesQ kirjoitti:Oiskohan poraus parempi vaihtoehto
Paikallinen koneistamo pyytää putkituksesta 800€ ja siihen varmaan tarviis viel ostaa uudet männät 95€/kpl Tollee äkkiin laskettuna ei varmaan ton hintaseen autoon kannata rupee noin kallista remonttia tekemään.
Täytyy kattoo jos sais jostain ostettua hyvän lohkon tai sit varmaan menee fiesta osina myyntiin...
Tarkoitatko noilla yleensä 1.6i vai 1.6 efi? Koneremontin osia hankkiessa on tullut monesti eteen sellainen asia, että varaosa liikkeen koneella lukee "sopivuus 1.6, 1.6i ja 1.6 cfi (ei sovi efi)".JesseT kirjoitti:1.6i cvh:n uusia ylikokomäntiä on maailma täynnä noin 100e/sarja hintaan. Esim ebay on hyvä paikka tehdä hankintoja.
Samaa sanoivat noista männistä. On kuulemma nuo xr2i:n männät korkeammat...
Toisaalta voipi olla että jostain vielä saisi xr2i:n mäntiäkin, kun tuolla paikallisessa kauppaaavat sellaiseen männän renkaita?
olisi kiva saada tietää mitä kaikkea eroa noilla koneilla em. on?
Lisää sekoitusta hommaan. Eilen revittiin yks männän rengas pois paikoiltaa ja mitattiin tuota hommaa...Monde-01 kirjoitti:Mittaa männänrenkaan katkoksen suuruus. Tarkkaa mittaa en tiedä, mutta olisko jotain 0.25-0.5 mm. Jos lähentelee 1mm, lohko poraukseen.
Mittauksesta jonkinlaista tietoa http://ffp-motorsport.com/tuning/ringvlys.php
Rako oli silmämääräisesti yli 2mm.
No ei muuta ku ettimään vanhaa männän rengasta ja kappas sehän oli paljon tiukempi.
Elikkäs nyt oon menossa mäntä kädessä ihmettelemään varaosaliikkeeseen.
Eli kyllä tässä alkaa kantapään kautta oppimaan tuota sopivuuden tarkastelua ennen asennusta...
Sattuuhan noita, itse myös kasasin juuri 2 litrasen oharin uusilla renkailla mutta empäs muistanut mittailla, täytyy toivoa että kohdallaan ovat. Kohtahan sen näkee kun saa koneen keulille
Lukikos siinä männänrengaspaketissa std tai joku halkaisija, etteivät olisi antaneet jonkun pienemmän halkaisijan renkaat
Lukikos siinä männänrengaspaketissa std tai joku halkaisija, etteivät olisi antaneet jonkun pienemmän halkaisijan renkaat
Nimenomaan noita korkeampia mäntiä tarkoitin. Ne sopivat siis kaikkiin hemi kantisiin 1.6 CVH koneisiin.Marko H. kirjoitti:Tarkoitatko noilla yleensä 1.6i vai 1.6 efi? Koneremontin osia hankkiessa on tullut monesti eteen sellainen asia, että varaosa liikkeen koneella lukee "sopivuus 1.6, 1.6i ja 1.6 cfi (ei sovi efi)".
Samaa sanoivat noista männistä. On kuulemma nuo xr2i:n männät korkeammat...
Tuossa esim:
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... eName=WDVW
Kun viimeksi kirjoitin niin oli setti myynnissä 50£ "buy now" hinnalla.
-
- Viestit: 102
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 15:02