Sierran jarrujen päivitystä

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
riesa 2.0is
Viestit: 22
Liittynyt: 26 Kesä 2010 17:58
Paikkakunta: Karstula/Jyväskylä väliä seilaten

Sierran jarrujen päivitystä

Viesti Kirjoittaja riesa 2.0is »

Elikkäs tässä olisi alkuun vähän tietoa autosta.
-mk1 sierra vm87
-2.0is ohc
-nykyään takavetoisen 2.9L levyjarrut joka nurkassa
-takana 4 wd cossun tukivarret ja 2.9L navat, jotka on ABS mallia
-edessä 2l vakio napa
-vakio jarrutehostin
-ei ole ABS:sää, eikä tule olemaankaan näillä sähkömiehen taidoilla :lol:

Olisi tuossa tulevan kevään aika tarkoitus alkaa muuttamaan jarruja taas tehokkaampaan suuntaan, niin miten selviäisi vähimmillä muutoksilla.

itse ajattelin näin
-2wd cossun satulat ja levyt eteen
-4wd cossun satulat ja levyt taakse
-jarrutehostaja?

Joutuukos tuollaiselle jarru kokoonpanolle vaihtelemaan napoja vai meneekö heittämällä paikalleen jo paikallaan olevien osien ansiosta?

Sitten siihen pää ongelmaan eli jarrutehostajaan. Onko muita "isoja" tehostajia kuin cossujen tehostajat ja ilmeisesti jarrujen pääsylinterikin tarvitsee päivitystä?

muitakin jarru kokoonpanoja saa myös ehdotella, kaikki ideat on tervetulleita
-87vm. 2.0is ohc sierra 5d mk1 (ikuisuus projekti)
Mikkovaan
Viestit: 126
Liittynyt: 05 Helmi 2005 12:34
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Sierran jarrujen päivitystä

Viesti Kirjoittaja Mikkovaan »

riesa 2.0is kirjoitti: itse ajattelin näin
-2wd cossun satulat ja levyt eteen
-4wd cossun satulat ja levyt taakse
-jarrutehostaja?

Joutuukos tuollaiselle jarru kokoonpanolle vaihtelemaan napoja vai meneekö heittämällä paikalleen jo paikallaan olevien osien ansiosta?

Sitten siihen pää ongelmaan eli jarrutehostajaan. Onko muita "isoja" tehostajia kuin cossujen tehostajat ja ilmeisesti jarrujen pääsylinterikin tarvitsee päivitystä?

muitakin jarru kokoonpanoja saa myös ehdotella, kaikki ideat on tervetulleita
2wd cossun etusatulat ei käy tavallisen napoihin mutta nelikon käy ja niiden kaveriks 2wd levyt joista kannattaa sorvata hiukan halkaisijaa pienemmäksi.
Taakse pitää vaihtaa napa, cossun levy kun on isompi niin satulan on oltava ylempänä.

Laita cossun/scorpion sähkötehostin ilman ABSeja. Ei siihen kummempia sähkömiehen taitoja tarvita.
Sierra + HX35 Super
Focus
riesa 2.0is
Viestit: 22
Liittynyt: 26 Kesä 2010 17:58
Paikkakunta: Karstula/Jyväskylä väliä seilaten

Re: Sierran jarrujen päivitystä

Viesti Kirjoittaja riesa 2.0is »

Mikkovaan kirjoitti:
2wd cossun etusatulat ei käy tavallisen napoihin mutta nelikon käy ja niiden kaveriks 2wd levyt joista kannattaa sorvata hiukan halkaisijaa pienemmäksi.
Taakse pitää vaihtaa napa, cossun levy kun on isompi niin satulan on oltava ylempänä.

Laita cossun/scorpion sähkötehostin ilman ABSeja. Ei siihen kummempia sähkömiehen taitoja tarvita.
Tuo napojen vaihto ei nyt onneksi tuota isoa ongelmaa, Vetareitakos ei tartte vaihtaa navan vaihdon yhteydessä? Nykyiset on 2.9l sierran vetarit ABS kehillä.

Eteenkö ei saa minkäänlaista jarru pakettia kasatuksi ilman koneistamolla käyntiä tai napojen vaihtoa? Jos tuolla napojen vaihdolla säästyy koneistamo hommilta, niin täytyypi lisätä ostoslistaan 2wd cossun etunavat vaikka kalliimmaksi tuleekin, navat vissiinkin menee heittämällä paikalleen?
-87vm. 2.0is ohc sierra 5d mk1 (ikuisuus projekti)
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierran jarrujen päivitystä

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Tosiaan esim. neliveto-cosasta sähköinentehostin/pääsylinteri, joka kyllä vaatii joknin verran hommia..

Koska kyseessä on mk1 Sierra joudut:

-Leikkelemään rintapellinaukkoa isommaksi ja erimalliseksi
-Kytkemään sähköt pumpulle ja painekytkimelle
-Pääsääntöisesti uusimaan takapiirin jarruputken, tai ainakin nipan joka sopii sylinterinlähtöön

Tuossa noin pääpiiretittäin. Taakse ei tarvi mitään napoja vaihtaa, vaan ne laakeripukit...

Itse tein taannoin kyseisen homman, ja ABSit jäi pois käytöstä.

Tuossa pikäkytkäri kuvatus, että saat pumpun toimimaan:

http://personal.inet.fi/koti/borehammer ... tkenta.htm
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Sierran jarrujen päivitystä

Viesti Kirjoittaja JyriN »

riesa 2.0is kirjoitti:
Eteenkö ei saa minkäänlaista jarru pakettia kasatuksi ilman koneistamolla käyntiä tai napojen vaihtoa? Jos tuolla napojen vaihdolla säästyy koneistamo hommilta, niin täytyypi lisätä ostoslistaan 2wd cossun etunavat vaikka kalliimmaksi tuleekin, navat vissiinkin menee heittämällä paikalleen?
Suoraan pulttaamalla eteen ei oikein löydy vaihtoehtoja pl. tuo jo mainittu 4wd / scorpio cosw satula ja 2wd cosw levy. Sehän on mekaanisesti sama kuin v6 sierrassa, mutta kannake ja ura on tehty himpun isommalle levylle.

2wd cosan satulat saa paikoilleen (kuulemma) poraamalla olkatuen reiät isommiksi ja tekemällä niihin kierteet. Satula ei ihan istu, joten väliin joutuu laittamaan muutaman paksumman prikan - tai näin olen kuullut.

Itse tein isommat jarrut mk3 Mondeon satulalla ja ST170 levyllä vakionapaan. Ainoa tehtävä osa tuossa oli välilevy tai spaceri satulan ja olkatuen väliin (ja olkatuen reikien laajennus).
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
riesa 2.0is
Viestit: 22
Liittynyt: 26 Kesä 2010 17:58
Paikkakunta: Karstula/Jyväskylä väliä seilaten

Re: Sierran jarrujen päivitystä

Viesti Kirjoittaja riesa 2.0is »

JyriN kirjoitti: Itse tein isommat jarrut mk3 Mondeon satulalla ja ST170 levyllä vakionapaan. Ainoa tehtävä osa tuossa oli välilevy tai spaceri satulan ja olkatuen väliin (ja olkatuen reikien laajennus).
Onko leimalla tullut ongelmia nuitten välilevyjen kanssa?


Tosiaankin tämä jarru päivitys on vasta suunnittele asteella ja nyt jo vaikuttaa siltä, että taidan alkaa keväällä/kesällä napoja ja laakeri pukkeja vaihtelemaan :twisted:

2wd cossun jarrut eteen ja 4wd:n taakse, navat ja laakeripukitkaan ei näköjään aivan mahottimia maksa brittien mailla.

noh jarrut ja alusta ensin sitten vasta tekniikan kimppuun :lol:
-87vm. 2.0is ohc sierra 5d mk1 (ikuisuus projekti)
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Sierran jarrujen päivitystä

Viesti Kirjoittaja JyriN »

riesa 2.0is kirjoitti: Onko leimalla tullut ongelmia nuitten välilevyjen kanssa?


Tosiaankin tämä jarru päivitys on vasta suunnittele asteella ja nyt jo vaikuttaa siltä, että taidan alkaa keväällä/kesällä napoja ja laakeri pukkeja vaihtelemaan :twisted:

2wd cossun jarrut eteen ja 4wd:n taakse, navat ja laakeripukitkaan ei näköjään aivan mahottimia maksa brittien mailla.

noh jarrut ja alusta ensin sitten vasta tekniikan kimppuun :lol:
Ei ole ongelmia leimalla, kun välilevy on noin simppeli. Enemmän leimamies oli kiinnostunut satuloiden työsylintereiden koosta, levyjen koosta jne. Varmisti ettei jarruteho laske. :shock: Tuon minun setupin jarruteho on vähän 2wd kossun nelimäntäistä heikompi, mutta suuremman levyn ansiosta kestää kovaa ajoa vähintään samalla tavalla, ellei paremmin.

Minä linjaisin tuon sillain, että turboleimalle hommaisin kossun osat, koska ne on helppo leimamiehelle todistaa riittäviksi. Vastaavasti muuhun käyttöön etsisin osia missä on vähemmän kossulisää ja ikää.

Muistathan, että neliovisen kossun olkatukeen ei käy vakiosierran tukivarsi ja 3 ovisen kossun tukivarsi on vakiota pidempi - vakiovarrella jää pyöränkulmat huonoon happeen. Lisäksi nuo 3-ovisen kossun osat ovat erittäin harvinaisia ja siitä syystä varsin arvokkaat. Kummankaan olkatuen kanssa ei sovi vakioiskari - tai sopii, mutta auto keulii vielä normaaliakin korkeammalla.

Ihan plug'n-play ei siis noi kossunkaan osat ole. Olkatukien rahti Englannista on muuten aika _suolainen_. :x
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
riesa 2.0is
Viestit: 22
Liittynyt: 26 Kesä 2010 17:58
Paikkakunta: Karstula/Jyväskylä väliä seilaten

Re: Sierran jarrujen päivitystä

Viesti Kirjoittaja riesa 2.0is »

JyriN kirjoitti:
Muistathan, että neliovisen kossun olkatukeen ei käy vakiosierran tukivarsi ja 3 ovisen kossun tukivarsi on vakiota pidempi - vakiovarrella jää pyöränkulmat huonoon happeen. Lisäksi nuo 3-ovisen kossun osat ovat erittäin harvinaisia ja siitä syystä varsin arvokkaat. Kummankaan olkatuen kanssa ei sovi vakioiskari - tai sopii, mutta auto keulii vielä normaaliakin korkeammalla.

Ihan plug'n-play ei siis noi kossunkaan osat ole. Olkatukien rahti Englannista on muuten aika _suolainen_. :x
Edessähän mulla onkin jo sopivasti 2wd cosaan tarkotetut kynätolpat :D
Säädettävät tukivarretkin eteen onkin jo valmiiks ostoslistalla, täytyy vaan tilata sellaset mitkä sopii nelioviseen cossuun. Korin puolen kiinnityksessä ei vissiin ole eroa? Entäs tarvitseeko hammastangon suuntaan kajota että passaa paikalleen?
-87vm. 2.0is ohc sierra 5d mk1 (ikuisuus projekti)
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Sierran jarrujen päivitystä

Viesti Kirjoittaja JyriN »

riesa 2.0is kirjoitti:
Edessähän mulla onkin jo sopivasti 2wd cosaan tarkotetut kynätolpat :D
Säädettävät tukivarretkin eteen onkin jo valmiiks ostoslistalla, täytyy vaan tilata sellaset mitkä sopii nelioviseen cossuun. Korin puolen kiinnityksessä ei vissiin ole eroa? Entäs tarvitseeko hammastangon suuntaan kajota että passaa paikalleen?[/quote]

Korissa on normisti 10mm pultti, kun kossussa on 12mm. Tämän korjaa sopivalla poralla helposti. Ohjaus menee ymmärtääkseni vakio-osilla - oletus perustuu omaan osien pyörittelyyn ja siihen mitä olen muilta kuullut.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
riesa 2.0is
Viestit: 22
Liittynyt: 26 Kesä 2010 17:58
Paikkakunta: Karstula/Jyväskylä väliä seilaten

Re: Sierran jarrujen päivitystä

Viesti Kirjoittaja riesa 2.0is »

JyriN kirjoitti: Korissa on normisti 10mm pultti, kun kossussa on 12mm. Tämän korjaa sopivalla poralla helposti. Ohjaus menee ymmärtääkseni vakio-osilla - oletus perustuu omaan osien pyörittelyyn ja siihen mitä olen muilta kuullut.
Eiköhän tää harresteautojen kanssa pelailu ole aina vaan pelkkää oppimista ja opettamista :lol:
-87vm. 2.0is ohc sierra 5d mk1 (ikuisuus projekti)
Vastaa Viestiin