Sierran takacamberin säätö

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
sierramies-87
Viestit: 92
Liittynyt: 04 Helmi 2005 11:47
Paikkakunta: Veteli

Viesti Kirjoittaja sierramies-87 »

TeRoK kirjoitti:En mä mitään vetoniveltä nyt tarkoita vaan sitä vetonivelen akselia joka menee pyörännavan sisälle. Mikälie sitten nimeltään. Vai onkohan sierrassa erilainen. Scorpiossa ainakin vetonivel painuu sitä pyörännavan vastakappaletta vasten ja siitä lähtee akseli navan sisälle. Jos tuota pyörännavan kiinnityskohtaa nyt rupeaa kallistamaan ilman, että vastapalaa kallistetaan myös niin se alkaa vääntämään sitä akselia joka navan sisälle menee.
en kyllä ymmärtäny vieläkään :( , silloin kun mun sierraan vaihdettiin jouset niin silloin ihmettelin sitä renkaan napaa/kiinnitystä että ainaki näytti että sitä voi kallistaa mihin suuntaan vaan ainakin VÄHÄN ettei ois mitään estettä..eli muuttaa renkaan kulmia.. mutta ei kyllä laitettu sillon prikkoja alle kun en nähny sitä tarpeellisex mutta muutama on kertonu että semmonen patentti on ollu käytössä...mutta en oo 100% varma kun en niitä prikkoja oo koittanu...


ainaki mun sierrassa oli semmonen se nivel että vetoakselin päässä vähän niinkuin ristikko muttei kumminkaan kun se oli "kolmio" eli kolme "palloa" jotka on laakeroitu neulalaakereilla ja ne painuu siihen vastakappaleeseen josta taas lähtee akselin tynkä jossa on boorit päässä jotka sitte pyörittää sitä renkaan "napaa"? ja toinessaki päässä samanlainen nivel ja sen akselin tyngän päässä boorit ja ne menee kevyesti työntämällä perämurikkaan.

no joku viisaampi voi korjata :D
Ford F250 4x4 7.3td -99
Ford Mondeo 2.0tddi -02
Ford Mondeo 1.8td -98
Ford Mondeo 1.8td -97
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Niin katos sitä akselin tynkää mä just tarkotan joka menee pyörännavan sisään ja missä on boorit.
Yhden prikan se tuntuu vielä sietävän (n.1.5mm), mutta siitä enemmän ni lakkas pyörä pyörimästä. Tosin se saato johtua siitä, että ABS:n pyörimisnopeuden tunnistin alkaa ottaa kiinni.
Mutta joka tapauksessa sitä akselin tynkää toi prikka patentti alkaa vääntämään siellä navan sisällä.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

oisko jollakin kuvaa esim. microcatistä kopiotuna mistä näkis tuon takapyörän tuennan?
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
sierramies-87
Viestit: 92
Liittynyt: 04 Helmi 2005 11:47
Paikkakunta: Veteli

Viesti Kirjoittaja sierramies-87 »

TeRoK kirjoitti:Niin katos sitä akselin tynkää mä just tarkotan joka menee pyörännavan sisään ja missä on boorit.
Yhden prikan se tuntuu vielä sietävän (n.1.5mm), mutta siitä enemmän ni lakkas pyörä pyörimästä. Tosin se saato johtua siitä, että ABS:n pyörimisnopeuden tunnistin alkaa ottaa kiinni.
Mutta joka tapauksessa sitä akselin tynkää toi prikka patentti alkaa vääntämään siellä navan sisällä.
Ok nyt tiiä mitä tarkotit.. :lol: joo voi hyvin olla että siinä ei tosiian oo paljon varaa. abs jarrullista sierraa en oo vielä nähny että siitä en tiiä sanoa yhtään mitään.
Ford F250 4x4 7.3td -99
Ford Mondeo 2.0tddi -02
Ford Mondeo 1.8td -98
Ford Mondeo 1.8td -97
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
jype
Viestit: 247
Liittynyt: 10 Maalis 2005 22:12
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja jype »

tai sitten laita vakio alusta takas...
ei vääntele eikä syö renkaita :wink:
tuning sucks
Eemeli
Viestit: 297
Liittynyt: 08 Helmi 2005 20:03
Paikkakunta: Simo

Viesti Kirjoittaja Eemeli »

TeRoK kirjoitti:Tossa kuvia:
tukivarsi
vetoakseli
takajarru
Näyttäs noissa kuvissa olevan cossun perä kyseessä, mut suurpiirteihän se on sama normaali Sierrassakin.

Elikkäs se toinen tapa jolla niit kulmia saa säädettyä on noissa kuvissa toi et tota pultin nro.18(Kolmiotukivarsi ulompi) kiinnitystä siihen "kynkkään" eli siihen poikkipalkkiin lasketaan pari milliä ja tuota nro.6(kolmiotukivarsi sisempi) nostetaan vastaavasti sen pari milliä. Sen pari milliä saa kun vähän jyrsii niit reikiä ja hitsaa paksut koririkat niihin kiinnityksiin "uusiksi reiksi" sen pari milliä eri paikkaa. Noin on tehty kaverin cossuun ja -60 mm laskusetillä rattaat on kuten vakio alustallakin.

Käynyt sekin on kyl mielessä et noi tukivarrethan on ihan normi mustaa rautaa ja ne lätkät johon napa pultataan kiinni on hitsattu siihen loppu tukivarteen. Jos leikkais rälläkäl viillon sinne alapuolelle niin et sais siihen tehtyä vähän "ryssän vinkkeliä" ja hitsais uudellee kiinni.
Sierra 2.0i STW -88
Sierra 2.0IS/Cosworth -87/90
Sierra 2.0 3d -85 (Purettu.)
Escort MK2 2.0 TiC -leikkikalu -> http://personal.inet.fi/cool/tope/esco38.JPG
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

Eemeli kirjoitti: Näyttäs noissa kuvissa olevan cossun perä kyseessä, mut suurpiirteihän se on sama normaali Sierrassakin.

Elikkäs se toinen tapa jolla niit kulmia saa säädettyä on noissa kuvissa toi et tota pultin nro.18(Kolmiotukivarsi ulompi) kiinnitystä siihen "kynkkään" eli siihen poikkipalkkiin lasketaan pari milliä ja tuota nro.6(kolmiotukivarsi sisempi) nostetaan vastaavasti sen pari milliä. Sen pari milliä saa kun vähän jyrsii niit reikiä ja hitsaa paksut koririkat niihin kiinnityksiin "uusiksi reiksi" sen pari milliä eri paikkaa. Noin on tehty kaverin cossuun ja -60 mm laskusetillä rattaat on kuten vakio alustallakin.

Käynyt sekin on kyl mielessä et noi tukivarrethan on ihan normi mustaa rautaa ja ne lätkät johon napa pultataan kiinni on hitsattu siihen loppu tukivarteen. Jos leikkais rälläkäl viillon sinne alapuolelle niin et sais siihen tehtyä vähän "ryssän vinkkeliä" ja hitsais uudellee kiinni.
nii ja kun eemeli ei huomannu sanoa niin jokainen tekee sitten tollaset muutokset ihan omalla vastuulla
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Juu taikka noi on itseasiassa cossuscorpion kuvia. Jaa onko cossu sierrassa samanlaiset???
Jaaha. Tota sietääkin miettiä mitä eemeli sano.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Arska
Viestit: 65
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:31

Viesti Kirjoittaja Arska »

Tuossa tukivarren hitsaamisessa ei ole mitään ihmeellistä, jos Zyas luottaa palikoihin ja prikkoihin enemmän niin suosittelen hitsausharjoituksia. Yksikään varsi ei ole vielä pettänyt mitä olen rakentanut, tietenkin järki tuossakin hommassa pitää olla mukana. Jos tuntuu että taidot tai vehkeet ei riitä niin ei kannata ottaa riskiä. Jos kelkkaan tekee säädöt, ei kannata tehdä kiinteitä. Valmiita säätöpultteja kun on saatavilla, löytyy mm. vag paskoista ja bemareista/mersuista. valitsee vaan omaan tarkoitukseensa sopivat.
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

Arska kirjoitti:Tuossa tukivarren hitsaamisessa ei ole mitään ihmeellistä, jos Zyas luottaa palikoihin ja prikkoihin enemmän niin suosittelen hitsausharjoituksia. Yksikään varsi ei ole vielä pettänyt mitä olen rakentanut, tietenkin järki tuossakin hommassa pitää olla mukana. Jos tuntuu että taidot tai vehkeet ei riitä niin ei kannata ottaa riskiä. Jos kelkkaan tekee säädöt, ei kannata tehdä kiinteitä. Valmiita säätöpultteja kun on saatavilla, löytyy mm. vag paskoista ja bemareista/mersuista. valitsee vaan omaan tarkoitukseensa sopivat.
en mä meinannukkaan itseäni.. mutta yleistys kun kaikkia ei oo luotu hitsaamaan jne.. ettei kukaan tuu sitten tänne kitisemään että "te neuvoitte tekeen niin ja nyt mun auto on ihan paskana tuol ojassa ku takatukivarsi hajos ja se on teiän vika.." :twisted:

jokainen tekee tyylillään :wink:
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

jype kirjoitti:tai sitten laita vakio alusta takas...
ei vääntele eikä syö renkaita :wink:
pitäähän nyt kunnon ralliruoskassa renkaat olla lintallaan, turha valittaa syö mitä syö jos madaltelee. tosin syö kyllä vakioalustallakin, mutta ei ihan niin nopeasti.
Eemeli
Viestit: 297
Liittynyt: 08 Helmi 2005 20:03
Paikkakunta: Simo

Viesti Kirjoittaja Eemeli »

TeRoK kirjoitti:Juu taikka noi on itseasiassa cossuscorpion kuvia. Jaa onko cossu sierrassa samanlaiset???
Jaaha. Tota sietääkin miettiä mitä eemeli sano.
Niin ainakin olen ymmärtänyt että Cossu Scorpparin ja Cossu Sierran taka-akselit on samanlaisia, poikkeuksena vain navan pulttijako.

On muuten monta muutakin korin osaa joka passaa scorpiosta suoraan sierraan ja tietenki toisinki päin. Tuos munki Sierra STW:s on vänskän puolen etu lasi scorpiosta.

Joo todellakin... :!: JOKAINEN MUUTTAA SITÄ TAKA-AKSELIA OMALLA VASTUULLAAN. :!: Annoin vain pari vinkkiä miten sen voi toteuttaa.
Sierra 2.0i STW -88
Sierra 2.0IS/Cosworth -87/90
Sierra 2.0 3d -85 (Purettu.)
Escort MK2 2.0 TiC -leikkikalu -> http://personal.inet.fi/cool/tope/esco38.JPG
escort88
Viestit: 32
Liittynyt: 04 Helmi 2005 21:09
Paikkakunta: Punkaharju

Viesti Kirjoittaja escort88 »

onko mitään paikkaa jossa tuota camperia vois muuttaa??tai voisko joku tehdä sen meikälle? kun oon vähän uuno näis hommis :roll:
Mikä tehoissa hävitään se ratilla korjataan
woozy83
Viestit: 47
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:04
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja woozy83 »

TeRoK kirjoitti:Mä pistin ainakin sinne pyörän navan kiinnityksen ylempiin pultteihin prikat väliin. Pyörät oikeni kyllä.
Ei kai sinne mitään peltiprikkoja pistetty?

Ajattelin tehdä saman hoidon, mutta rupesinpa vain miettimään kuinka pienestä prikka menee kasaan, varsinkin jos sitä ei kuormita tasaisesti.

Mistäköhän sais nuita hitu järeempiä prikkoja (krk.teräs)?

Saiskos tuosta piirroksen tahi kuvan, että minne tarkalleen tulevat?
there's a place in heaven for me.
Still fixing or repairing daily
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Joo kyllä ne oli jotain 1mm-1,5mm paksuudeltaan ja jotain rosteria tms.
Tossa ylempänä on kuvia takatukivarresta niin siinä kun näkyy se pinta mihin pyörän napa kiinnitetään neljällä pultilla niin niihin ylempiin. Ja tosiaan niin tuonpinnan ja pyörän navan pinnan väliin eikä pultin kannan alle niinkuin joku jo suunnitteli :wink:
Ja järkeä mukaan siihen hommaan tosiaan. Yksi prikka riittää varmasti.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Eemeli
Viestit: 297
Liittynyt: 08 Helmi 2005 20:03
Paikkakunta: Simo

Viesti Kirjoittaja Eemeli »

TeRoK kirjoitti:Joo kyllä ne oli jotain 1mm-1,5mm paksuudeltaan ja jotain rosteria tms.
Tossa ylempänä on kuvia takatukivarresta niin siinä kun näkyy se pinta mihin pyörän napa kiinnitetään neljällä pultilla niin niihin ylempiin. Ja tosiaan niin tuonpinnan ja pyörän navan pinnan väliin eikä pultin kannan alle niinkuin joku jo suunnitteli :wink:
Ja järkeä mukaan siihen hommaan tosiaan. Yksi prikka riittää varmasti.
Tarkennuksena viellä että: Laitetaan siis sen tukivarren pinnan ja jarrukilven väliin ne rikat!!!!

Jos jarrukilven päälypuolelle laittaa jää palat suoraan mutta rumpu on eri asennossa kuten napakin. Tämä ei tietenkään koske niitä joilla on levyllinen perä. Kuten juurikin esim. Teroa. Älkääs Cosworthistit unohtako et meitä on viel rummuillakin liikkeellä. :wink:
Sierra 2.0i STW -88
Sierra 2.0IS/Cosworth -87/90
Sierra 2.0 3d -85 (Purettu.)
Escort MK2 2.0 TiC -leikkikalu -> http://personal.inet.fi/cool/tope/esco38.JPG
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

:lol: Nii joo. Ja tosiaan niin omalla vastuulla sitte. (ei oo taidettu viel sanoa :lol: )
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Lep-1
Viestit: 43
Liittynyt: 09 Maalis 2005 12:44
Paikkakunta: raisio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lep-1 »

Tuli tossa mieleen noista tukivarren kiinnityksistä. Duunissa on käytössä sorvi jolla olen nailonista auton puslia tehnyt. Niin jos tekisi nuo tukivarren puslat nailonista ja niihin epäkesko reikä?!?!? Sitten voisi kumpaakin kiinnitys kohtaa säädellä mieleiseen suuntaan. Tietty reikä vois olla vaan n. 2mm vinossa(epäkeskosa).
Tällanen ajatus juolahti mieleen. Mielipiteitä???
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

nailon biitti on varmaan ihan hyvä :wink:
ei sieltä mitään junia t...
terokore
Viestit: 5
Liittynyt: 02 Maalis 2005 22:01

Viesti Kirjoittaja terokore »

TeRoK kirjoitti:En mä mitään vetoniveltä nyt tarkoita vaan sitä vetonivelen akselia joka menee pyörännavan sisälle. Mikälie sitten nimeltään. Vai onkohan sierrassa erilainen. Scorpiossa ainakin vetonivel painuu sitä pyörännavan vastakappaletta vasten ja siitä lähtee akseli navan sisälle. Jos tuota pyörännavan kiinnityskohtaa nyt rupeaa kallistamaan ilman, että vastapalaa kallistetaan myös niin se alkaa vääntämään sitä akselia joka navan sisälle menee.
En tunne scorpiota mutta Sierrassa laakeripukki on yhtenäinen kappale joka on neljällä pultilla kiinni. Sitä voi ihan hyvin kallistaa kiilalla. Normaalin 4cm madallussarjan oikaisemiseen tarvitaan 1.5 asteen kiila joka on niin vähän että pultit tuskin huomaavat olevansa vinossa.

Tuon korjauksen saa aikaiseksi prikoillakin mutta Sierran takajousituksen geometrian takia auraus takana lisääntyy kun jousitus painuu jolloin haluttu korjaus ei ole kaksi samanpaksuista prikkaa ylempien pulttien alle. Tämä siis jos myös auraus halutaan palauttaa alkuperäiseen.

Periaatteessa niin pitäisi tehdä ohuemmat prikat takimmaisen pultin alle mutta se taas vaatii ohuen prikan alemman etupultin alle jottei laakeripukkia kammeta vääräksi kun pultit vedetään kireälle. Siksi kiila on loppujen lopuksi helpompi tapa tehdä korjaus asiallisesti. Jos en nyt ihan väärin muista niin 15 asteen kallistus eteenpäin kiilassa palauttaa myös aurauksen lähtökohtiinsa.

Toisaalta niin pieni aurauksen lisäys takana saa aikaan sen että Sierra lähtee takaluisuun (ja myös palaa takaluisusta) pehmeämmin joka tekee perästä mukavamman hallita äärirajoilla. Auraava alusta on teknisesti hitaampi mutta joskus nopeampi radalla helpomman hallittavuuden takia. Perä joka pitää hyvin rajalle saakka ja sitten salamanopeasti lähtee alta vaatii kuskilta hyvää arviointikykyä ja nopeat refleksit.

Toisaalta niin jos ei ajokäyttäytymisen hienosäätö radalla ole tärkein asia niin kadulla huono puoli aurauksen jättämisessä on myös se että auraus syö renkaita nopeammin koko leveydeltä vaikka pyörän camberin saisikin palautettua pystyasentoon.

Jokatapauksessa niin kaikista huonoin vaihtoehto on jättää pyörät länään. Se on huono ratkaisu pidoltaan ja sitä kautta ajoturvallisuudeltaan. Se syö renkaita, laakereita ja näyttää rumalta. Oma mielipide on että vaikkei prikkojen laittaminen nyt varmaan katsastusmiehen sydäntä lämmitä niin jos itse en jostain syystä voisi korjata asiaa kiilalla niin sitten laittaisin ainakin ne prikat. En ole koskaan kuullut sierrasta joka olisi joutunut onnettomuuteen koska takapyörän laakeripukin pultit katkesivat. Sen sijaan satoja sierroja on taitettu tolpan ympärille koska perä on lähtenyt alta länässä olevien takapyörien olemattoman pidon takia.

,Tero
Lep-1
Viestit: 43
Liittynyt: 09 Maalis 2005 12:44
Paikkakunta: raisio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lep-1 »

Itse toteutin säädön tossa viikonloppuna.
Paineilma vinkulla jyrsin tukivarsien sisemmistä kiinnityksistä reikiä isommaksi ylöspäin n. 2mm verran. Pyörät asettui hieman parempaan asentoon. Aika paljon saa jyrsiä reikää jos takaisin vakioon haluisi takarenkaiden kulmat.
frodisti
Viestit: 5
Liittynyt: 15 Maalis 2006 11:57
Paikkakunta: Oulu

epäkesko holkit korin kiinnityspäähän, siis alatukivarsille!

Viesti Kirjoittaja frodisti »

TeRoK kirjoitti:Ei ne prikat tuu pultin kantojen väliin vaan pyörän navan kiinnitys laippojen väliin. mä kyllä väittäisin, että toi yks prikka ei väännä sitä vielä liikaa kun siinä pyörän navan laipassa oleva n.1.5mm kauluskin menee vielä vastalaipan sisään. Mutta kuten sanottu niin jotta siitä sais kunnollisen niin pitäis saada koko pyörän napaa tukivarressa olevine vastakappaleineen saada kallistettua. Kun tota tukivartta tutkailin niin ainakin scorpiossa kiinnityskohdat oli mun mielestä semmoset ettei niitä muuttamalla pysty camberia muuttamaan.
Siitä vaan joku suunnittelemaan. Ite sitä oon ja pähkäilly ja olisin erittäin kiinnostunut kuulemaan hyvän ratkaisun.
Vastaa Viestiin